Slapeloosheid

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Hermine
Berichten van Hermine
Onderwerpen van Hermine
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Slapeloosheid

Bericht door Hermine » vr 10 apr 2015 16:27

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Hermine, bijna 55 jaar. Begin vorig jaar eindelijk gestopt met de pil. Ik heb sinds die tijd gelukkig netrgens last van :D , behalve een ding: slapeloosheid.
Ik wordt om 04.00 uur wakker van een licht opvliegertje maar kom daarna niet meer in slaap.
Ik heb werkelijk alle huis, tuin en keukenmiddeltjes gebruikt maar niets helpt.
Toch maar naar de huisarts geweest want dit breekt mij echt op.
Hij wilde mij lichte antidepressiva geven maar dat heb ik geweigerd.
Nu heb ik als proef voor 6 weken Duphaston maar na 2 weken gebruik (1 tablet van 10 mg. per dag) merk ik nog helemaal niets...
Zou het zin hebben de tablet 's avonds in te nemen?
Wanneer zou ik hier iets van moeten merken?
Als het wel gaat werken wil ik over gaan op Utrogestan deze is bio-identiek maar veel hoger gedoseerd nl. 100 mg.
Zou dat het probleem kunnen zijn?
Of zou ik 2 tabletten Duphaston kunnen proberen?

Wie heeft ook deze problemen en ervaringen?
Ik lees het graag.
Dank!

Hermine

Es61
Berichten van Es61
Onderwerpen van Es61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Re: Slapeloosheid

Bericht door Es61 » vr 10 apr 2015 17:18

Hallo Hermine,

Na de menopauze gaat het progesteron van vrouwen naar 0
Mijn ervaring is dat al die aanvullingen inderdaad niet meer werken als je al enige tijd niet meer menstrueert.
Zowel al die middeltjes van de drogist, die bedoeld zijn als oestrogeenaanvulling deden niks meer.
Ik heb zelf ook wel eens die zg natuurlijke progesteron gebruikt. Ik ging er niet beter van slapen en werd er somberder van. Kreeg ook weer meer opvliegers

Achteraf vind ik dat ook niet zo gek, want mijn lichaam had net geleerd met 0 progesteron om te gaan en ik stopte het er ineens weer in, geen wonder dat het op zijn kop ging staan.

Op een gegeven moment waren mijn hormonen natuurlijk al zo verlaagd en gingen mijn lichaam en geest daar al redelijk mee om, dus ik ben er gauw genoeg weer mee opgehouden. Dat was het me niet waard.
Dan maar wat korter slapen en op andere momenten mij rust pakken.
Mijn lichaam moet toch een keer de overgang afmaken en het zonder progesteron doen.

Aangezien hartproblemen in mijn familie nogal voorkomen is hij voor mij sowieso beter om niet aan hormoontherapie te beginnen

Es61

Hermine
Berichten van Hermine
Onderwerpen van Hermine
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Re: Slapeloosheid

Bericht door Hermine » ma 11 mei 2015 12:56

Hallo dames

Ik heb al eerder een bericht geplaatst over het gebruik van Duphaston i.v.m. slapeloosheid. We zijn nu 7 weken verder en merk echt verbetering, hoera! Ik wil nu over gaan op Utrogestan maar de dosering hiervan is 100mg. Terwijl Duphaston een dosering heeft van 10mg. Komt dit met elkaar overeen?? De huisarts weet het niet...

Wie heeft hier ervaring mee?

Hermine

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht