Met hormoontherapie ook veel klachten

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Met hormoontherapie ook veel klachten

Bericht door Caatje65 » di 20 jan 2015 13:31

Beste dames,

Ik had veel hormoon-klachten en stapte 4-5 mnd geleden van de pil over op hormoontherapie.
Ik heb nog steeds veel klachten.
Ik denk wel dat hormonen hier allemaal een rol in speelt. Maar weet niet wat overgang is en wat niet.
Ik zit in een soort klem.

Op dit moment heb ik te maken met slecht geslapen hebben, vermoeidheid en darmproblemen (obstipatie). Het ergste vind ik echter mijn stemming. Ik voel me down en pieker daar veel over. Ik vraag me dan, net als vele anderen, af of dit ooit overgaat. Moet ik me eraan overgeven of positief proberen te denken? Heeft dat zin? Het lukt me niet echt.
Ik kan best dingen doen. Ik besteed aandacht aan werk en huishouden, maar voldoening geeft dit niet op het moment.

Man en zoon zijn de laatste dagen ook best down. Zij lijken ook wel in de overgang. Ik hoor graag hoe het andere vrouwen vergaat en graag ook degenen die al verder zijn. Is het tijdelijk en gaat het langzaamaan beter of komt het nooit meer goed?

Caatje

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Met hormoontherapie ook veel klachten

Bericht door Gaea » di 20 jan 2015 15:31

Hallo Caatje,

De problemen die jij opnoemt zijn klachten die de meeste vrouwen hier op het forum mee te maken krijgen maar hoe ga je ermee om is de vraag.
Ertegen vechten/verzetten is voor mij nutteloos, maakt het vaak alleen maar erger.

Ik kan niet anders dan het gewoon te accepteren, 'geluk' is dat ik al vaker periodes van slecht slapen/vermoeidheid/down voelen heb gehad en weet dat ook hier een einde aan komt...dat werkt voor mij geruststellend en de periodes duren nu ook niet zo lang meer als eerder, misschien omdat ik niet meer in een kringetje ronddraai want door erover te piekeren en te vechten werd het alleen maar erger en erger.
Dan ligt er al gauw moedeloosheid en neerslachtigheid op de loer, als laatste redmiddel voor onze overspannen geest en uitgeputte ziel....een soort noodrem: 'ik kan niet meer' zodat je gehoor geeft aan je uitputting.
Ik voel me bij tijd en wijle down maar ben beslist niet depressief.

Groetjes
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 20 jan 2015 18:08

hoi Caatje,

Vind dit zelf inmiddels een opvallend thema worden.. zowel om me heen als hier op dit forum.
lijkt vaak wel een zwart-wit issue : Of je steekt je energie '(want dat is het dan ook) in 'accepteren' , of : je bent aan het 'vluchten', en 'vecht' ertegen..

Ikzelf zie het meer als aanpassen en doen waar je wat energie uit kunt halen.
Accepteren en wachten tot het verdwijnt : werkt voor mij zeker niet.
Mild verzet noem ik het bij mezelf : dat wakker liggen..stressen..
daar weer over piekeren is een negatieve spiraal die ik best niet
een hele tijd 'uitzit'..word er bepaald niet beter van.
Tegelijk kost die staat van zijn veel energie dus gas moet terug..maar dat gaat vanzelf wel. Bovendien is het hartje winter : dat is van nature een periode van terugtrekken voor mij.
Dus ik probeer dat dan te doorbreken met kleine dingen waar ik beetje lol in heb, en daarnaast gewoon die rust wel te pakken. Dan heb ik het gevoel dat ik mezelf recht doe. Een soort van structuur die ik fijn vind.
En tot dusverre werkt dat en kwam er wel weer wat meer vut terug en kwam weer een betere periode ondanks pijn en een bak klachten.
Dus : ja : ik dwing mezelf soms dingen te doen (die ik belangrijk vind) ter 'verzet' en tegelijk 'sta ik mezelf toe' wat extra rust te pakken. en dat laatste is natuurlijk
een kunst apart. want op de bank zitten stressen en piekeren vind ik geen rust pakken.
Volgens mij werkt of/of niet maar en/ en wel

groet
luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 20 jan 2015 18:59

Hallo Caatje en Luna,

Juist doordat ik het accepteer, pieker ik niet meer zoveel en pas ik me automatisch aan.
Dat piekeren kostte me juist bergen energie!
Ik zit niet in een hoekje te wachten totdat het overgaat maar vertrouw erop dat het overgaat en dat geeft me de broodnodige rust.

Ik heb altijd op alles controle proberen uit te oefenen en juist dat moest ik leren los te laten, dat geldt niet alleen voor de overgang maar voor heel veel zaken.

Groetjes
Gaea

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » wo 21 jan 2015 05:32

Hoi Caatje

Even over je klachten: die hebben we allemaal, het forum staat er vol mee, dus houd op je af te vragen of ze van de overgang komen.

En dan de rest van je verhaal.....

Zoals elke moeder ( hiermee absoluut niet de kinderloze vrouwen hier tekort te willen doen, maar ik reageer nu eenmaal op Caatje nu ) , zoals elke moeder dus, was ik jarenlang de steun en toeverlaat van mijn gezin. Als ze goed in hun vel zaten en als ze niet goed in hun vel zaten. Ik deed dat met liefde en volle overtuiging, deels door mijn vrouwelijke natuur en nog eens extra door mijn volop aanwezige zorghormonen. Ik kon dat ook allemaal, naast mijn werk, mijn sociale leven, mijn hobby's enz. Geen probleem.

Toen ik in de overgang raakte, (zoals we allemaal weten een zeer langdurig proces wat allang bezig is voor we ons dat ten volle beseffen, bij mij in ieder geval wel) en ik het daardoor moeilijk kreeg, ontdekte ik iets vreemds. Die vanzelfsprekende zorg die ik had voor mijn gezin, hadden zij niet voor mij.
Let wel, ik was absoluut geen sloofje van mijn gezin en ik ben er van overtuigd dat ze veel van mij hielden/houden en ook echt wel het een en ander voor mij over hebben, maar toen ik het moeilijk kreeg, kregen zij het ook ineens moeilijk. (?)

Dus deze zin in jouw verhaal valt me extra op Caatje:
Caatje65 schreef:
di 20 jan 2015 13:31
Man en zoon zijn de laatste dagen ook best down. Zij lijken ook wel in de overgang
Laat een ding duidelijk zijn: je man en zoon zijn niet in de overgang. Het zou kunnen dat ze voelen dat ze op dit moment (voor het eerst in hun leven ?) even niet op jou kunnen leunen, daar worden ze misschien down van, geen idee, maar dat is dus de omgekeerde wereld op dit moment!

Mij heeft het een tijd gekost om mijn omgeving duidelijk te maken dat zij nu even voor mij mogen zorgen, ja ook kinderen kunnen dat, afhankelijk van hun leeftijd en tot op zekere hoogte natuurlijk en daar worden ze nog betere en fijnere mensen van ook. In de overgang verander je en als je omgeving niet mee verandert, wordt het allemaal nog eens extra moeilijk. De omgeving heeft ook werk te doen! En als ze dat niet doen kan je daar als vrouw in de overgang nog eens extra down van worden.

En wat die voldoening betreft: ook ik heb een tijd gehad dat ik nergens voldoening van kreeg, heel naar gevoel vond ik dat, alles waar ik me eerder goed bij voelde of leuk vond of vul zelf maar in, dat was allemaal weg, nergens kreeg ik meer voldoening van. Ook ik werd daar angstig van: zou dit nou altijd zo blijven?

Maar later besefte ik dat er eerst blijkbaar een soort leegte moest zijn voor er nieuwe dingen op mijn pad konden komen waar ik wel weer voldoening van kreeg. Het oude hoorde bij de oude Lee van voor de overgang. En de nieuwe Lee was er nog niet.
Alsof ik alles moest herbezien, alles opnieuw moest waarderen, wat wel en wat niet. En sommige dingen en zelfs mensen heb ik wel meegenomen en sommige niet.

Sterkte met alles Caatje!

vr gr Lee

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » wo 21 jan 2015 07:50

Hoi Luna, Lee en anderen,

Vreemd toch dat ik steeds opnieuw de bevestiging nodigheb dat het de overgang is. Dat komt enk ik doordat vrouwen er in het echte leven, althans in mijn omgeving niet over praten of haar wegwuiven.

Zoals Luna het doet doe ik het eigenlijk ook. Wel dingen blijven doen maar ook gas terugnemen. Het kan ook niet anders.

Het inzicht van Lee opent me ook weer de ogen. Toen ik hier de hele boel runde functioneerde alles prima. Sinds de overgang is iedereen ziek, zwak en misselijk. Ze houden veel van me, dat weet ik zeker. Ze zijn alleen niet gewend dat ik de kar niet meer trek.

Verder ben ik ook niet goed in die donkere dagen. Dat zal iedereenwel hebben. Ik heb behoefte aan een winterslaap.

Dank voor jullie voeding.
Groeten,
Caatje

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » wo 21 jan 2015 10:06

Hoi dames,

ach ik weet niet of dat zo vreemd is dat je die bevestiging blijft zoeken. ik vraag me dat voor mezelf niet af: nu is dat zo: dus ik zoek die ook regelmatig af. fijn: zeker niet.
Ik ben altijd nogal iemand geweest die alles tracht van meerdere kanten te zien: zelfs mezelf :cry:
ik herken mezelf veel in Lee's reactie maar ook in die van jou Caatje.
Daarbij komt dat ik niet geloof dat ik een totale metamorfose ga beleven: de dingen van mijzelf die ik echt wel herken van jaren geleden
zijn er ook. Bijvoorbeeld last van winterblues: altijd last van gehad, alleen waren mijn opties om daar voor mezelf 'goed' mee om te gaan veel
groter: nu is draagkracht zoveel minder: dus krijg ik dat er nu extra bij.
En dat merk ik met zoveel dingen: was nooit een type die relaxed met kopje thee op de bank kon zitten: want: dit en dat en.zus en.zo..
niet omdat die ruimte er niet was: nee ik had er geen rust ..geduld voor.
Nu is er meer een noodzaak om dat dus wel te doen..te leren blijkbaar..
Ik denk dat je nu echt gaat nadenken over: waar kan en wil ik mijn tijd in stoppen..en met wie en waarom eigenlijk..althans ik ga die richting duidelijk op.

groet
luna

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » wo 21 jan 2015 11:07

He Luna en Lee,

Het lijkt me een goed idee als jullie mijn buurvrouwen worden. Dan zouden we af en toe kunnen bijpraten met een kopje thee.
Ik vind het ook enorm moeilijk, Luna, dat op de bank zitten. Ik ben het wel aan het leren. Soms lukt het en dan is het ook wel lekker. Toch voel ik nog steeds een soort schuldgevoel. Het dit en dat en zus en zo-gevoel waarschijnlijk.
Ik ben altijd huiverig voor de vraag, van wie dan ook, wat ben je aan het doen/heb je gedaan en hoe gaat het? Ik wil dat niet, want het gaat niemand wat aan en het is zoals het is, maar het zit nogal van oudsher in mijn systeem. Ik blijf oefenen.

Ik vind het aan de andere kant wel fijn om dingen te kunnen doen. Ik heb best leuk werk als zzp'er. Ik doe het nu alleen veel rustiger aan dan voorheen. Ik ga naar yoga. Voor gitaarles en tekenen moet ik me soms wel wat forceren. Dat voelt meestal alleen achteraf goed. Dan ben ik toch blij dat ik gegaan ben. Zwemmen doe ik omdat ik mezelf daartoe heb verplicht. Het is goed voor mijn spieren en gewrichten (rug) en bewegen is verstandig.
's Avonds doe ik echt helemaal niets. Dan vind ik het fijn om met mijn man op de bank te hangen.

Ik herken ook wel dat nadenken over waar en in wie wil ik mij tijd, maar vooral mijn energie stoppen. Zo ben ik vorig jaar een vriendin kwijtgeraakt van wie ik dacht dat zij mijn beste vriendin was. Ze vond me te belastend. Ik leunde te veel op haar door mijn klachten. Dat deed pijn en verdriet en ik was boos. Nu begrijp ik dat het zo heeft moeten zijn. Oude dingen komen te vervallen, nieuwe zijn er nog niet. Ik ben selectiever in mijn sociale contacten geworden. Ik denk veel na en het is heel vermoeiend, maar het hoort denk ik bij het proces en luchtig leven zit er nu even niet in.
Dingen die ik niet meer doe: hardlopen of anderszins intensief sporten, keihard werken, achter anderen aanlopen, dingen organiseren (de kar trekken).
Dingen die ik minder doe: werken, winkelen, visite, uit eten, telefoneren.
Dingen die ik meer doe: bioscoopbezoek, museumbezoek, lezen.
Dingen die niet veranderd zijn: huishouden.

groet,
Caatje

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » wo 21 jan 2015 13:04

hoi Caatje,

ook herkenbaar hoor : vriendinnen verliezen. ook bij Lee las ik iets dergelijks.
wellicht onvermijdbaar helaas. pijnlijk wel. En soms een bittere pil.
Ja zou heel prettig zijn als zo in directe omgeving een begripvol contact zouden hebben..is in het echt lastiger.
Voor wat betreft het ontspannen ..kopje thee enz : ik heb niet echt veel last van 'wat anderen er van vinden' maar meer van mezelf.
Wat anderen vinden, weet ik namelijk, is nogal es gekleurd. Er wordt niet altijd heel eerlijk over energie gedaan..een soort act wordt vaak opgehouden..super-vrouw blijkt gelukkig zo vaak gewoon vrouw te zijn : alleen bleek ze daar wat minder eerlijk over te zijn.
Heb wel es gedacht dat vrouwen elkaars vriendinnen kunnen zijn, maar ook elkaars ergste vijand.
Hoe vaak ik geen 'veroordeling ' hoor over naast kinderen wel of niet werken enz. Ik zat niet in die positie maar was vaak perplex door
onderlinge competitie drang.
werkte ik parttime kwam wel een vrouw voorbij die 'tjezus wat luxe ' zei of ' tjee ik zou dat niet kunnen hoor' enz enz.
dat is me zeker 15 jr geleden al opgevallen. Mannen deden dat dan weer nooit.
Zelf heb ik me daar niks van aangetrokken, en ook niet zelf bij anderen gedaan, maar natuurlijk hoorde ik het wel.
Wat ik wil zeggen ermee : ben voor mezelf aan het zoeken en niet voor de rest. dat kan ook helemaal niet.
Maar wat ik ook bedenk : hoeveel vrouwen hier kunnen en willen hetzelfde uitspreken in het 'echt'?

groet
luna

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Bericht door Linda » wo 21 jan 2015 13:19

Hoi dames

Ik ben ook selectiever in mijn sociale contacten geworden.
Ik ben met liefde en plezier iemands steun en toeverlaat, maar ze moeten niet te eenzijdig op me gaan leunen. Dan houd ik op met het contact.

Linda

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » wo 21 jan 2015 16:08

Hallo allemaal,

Caatje, heel herkenbaar wat je schrijft. Ook ik ben vriendinnen kwijtgeraakt, maar ik heb er ook nieuwe voor terug gekregen, anders dat wel, je zoekt op een gegeven moment toch naar wat meer gelijkgestemden. Dat betekent niet dat we het constant over onze klachten moeten hebben (dat zou wat zijn zeg) het is meer een dieper liggend begrip voor elkaars ongemakken zonder dat je dat steeds hoeft uit te leggen.

En ik vind dus niet dat je hoeft op te houden met je afvragen of je klachten van de overgang zijn, heb ik ook nog regelmatig last van. Dat betekent wat mij betreft dat de twijfel soms gewoon toeslaat en twijfel is de weg naar verandering, dus houd je niet in hier hoor, daar zijn we voor.

Mannen zitten gewoon heel anders in het verhaal, die begrijpen die dingen (echt) niet en dat hoeven we ook niet van ze te verwachten, daarom zijn zij man en wij vrouw. Als je eens wist dat alleen al de manier van communiceren mijlenver uit elkaar ligt, dan zul je ook snappen dat je het hen niet kan verwijten, en natuurlijk houden ze van je! Als je bivakkeert in een mannenenergie heb je de behoefte om ook eens met vrouwen te praten en dat kan hier. Geen enkele vraag of twijfel is dan gek.

Lekker ontspannen op de bank zitten kan ik nu wel, en.... Het is heerlijk! Ook ik heb dat mogen leren, daarin hebben die klachten goed werk gedaan (al haat ik ze nog steeds en komt het me meestal niet goed uit!).
Ik heb me leren afvragen waar en voor wie ik me nou eigenlijk zo druk maak(te). Dat leverde mij een hoop inzichten op. Daardoor heb ik een aantal zaken kunnen loslaten en heb ik geen podium meer nodig. Heel rustgevend voor mij.
Ik kom nu vast over als de rust zelve.... Das dus schijn! Ook ik betrap me regelmatig op vragen, zeker als mijn lichaam iets anders zegt dan mijn geest. De geest is vaak sneller en het lichaam komt erachteraan, kan het soms niet bijhouden en gaat in de weerstand, dus de rem erop. Soms zijn we ook zo hard aan het rennen dat we vergeten dat we veel meer zien als we even stilstaan, ook dat was een wijze les voor mij.

Maar twijfel blijft komen en gaan en daarin ben ik niet uniek als ik dit forum volg. Wat die winterblues betreft, die heb ik ook hoor. Dat chagrijnige donkere weer, dat is voor mij die periode van stilstaan, van gewoon nergens zin in hebben om straks weer lekker naar buiten te kunnen en weer wat op te bloeien. Volgens mij gaan we gewoon mee met de seizoenen en hebben ook die een functie.

Helemaal niet gek wat ik hier allemaal lees en ja ook weer geruster dat het er allemaal bij hoort.
Tjonge, ik ben wel in de stemming..... :roll:

Groet Loutje.

Elisa
Berichten van Elisa
Onderwerpen van Elisa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Elisa » do 29 jan 2015 10:13

Hallo dames,

Hormonale klachten kunnen om allerlei redenen ontstaan. Niet alleen door een lopend overgangs-proces.
Dan kan het wel eens nuttig zijn om op een andere manier naar dit verhaal te kijken.
Caatje65 schreef:
di 20 jan 2015 13:31
Ik had veel hormoon-klachten en stapte 4-5 mnd geleden van de pil over op hormoontherapie.
Ik heb nog steeds veel klachten.
Ik denk wel dat hormonen hier allemaal een rol in speelt. Maar weet niet wat overgang is en wat niet.
Ik zit in een soort klem.
Lezend dat er altijd sprake is geweest van een hormoonhuishouding die van buitenaf is bepaald, eerst de pil, dan hormoontherapie om hormonen aan te vullen om de overgang te weg te drukken.......... Hoe kan je lichaam zich ooit gaan instellen op het omgaan met minder hormonen. Dan gaat die overgang toch niet door?

Die "klem" en het aanhouden van klachten kon daar wel eens op wijzen.

Elisa

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht