Niemand weet hoe je moet afbouwen van hormoon therapie.

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Niemand weet hoe je moet afbouwen van hormoon therapie.

Bericht door IlseK » wo 31 dec 2014 13:18

Hallo dames,

Het is toch eigenlijk van de gekke ook. Ja ik ben een beetje pissig.

Ik zal me voorstellen.
In 2004 werd ik gebeld door mijn arts. Wat bleek mijn cholesterol was te hoog. (nooit problemen gehad) mijn schildklier was te laag en ik bleek vervroegd in de
menopauze te zijn. Ik was toen 42 jaar. Die 3 dingen waren allemaal nieuw voor me.

Nu heb ik nog een probleem en dat is dat ik heel erg vergeetachtig ben dus weet niet meer precies waarom ik hormoonpillen kreeg maar iig had ik erge last van opvliegers en kon daardoor niet goed slapen.Volgens mij was dat het enige waar ik last van had maar wel heel heftig maar vind nu ik meer weet dat de arts dat niet gelijk had moeten geven.

maar goed. Ik probeerde er wel eens mee te stoppen maar dan had ik gelijk weer opvliegers en dan zei mijn (nieuwe)arts dat betekent dat je ze nog nodig hebt dat je nog in de menopauze zit. Nu las ik deze site en kom er dus achter dat dit dus onzin is en je het niet kunt overslaan!
Echt had ik dat geweten van te voren was ik er a niet mee begonnen en b veel eerder mee gestopt. Als ik iets echt wil dan ben ik wel een vechtster.

Nu weer gebeld door mijn arts Ja ik moest weer proberen te stoppen. Verbaasde me want hij is normaal relaxed dus ik denk dat iedereen die dit gebruikt is gebeld want ook weer eng is maar oke.

Hoe the ff bouw je dit af?
Zelf de apotheker wist het niet. Ik werd terug gebeld dat hij het ook niet wist. Is toch eigenlijk belachelijk.
Het is een pillen strip met 28 pillen die ik door slik. Online vind je nergens informatie. In het Engels uiteindelijk iemand gevonden die schreef pribeer het in het weekend niet te nemen.

Ook een artikel how to taper of activelle of how to stop taking activelle.

Your doctor will recommend some type of tapering method. (ha grapjas) One example is to take your Activella dosage as normal. On the seventh day of the week, do not take your dose. Continue to take your dosage this way until you feel comfortable and normal doing so.

3
The following week after you are feeling normal, take your dosage for five days and then do not take your dose.

Ik denk dat dit het beste afbouw schema is. Dus 1 pil minder nemen (ik denk dat ze elke week bedoelen) dan pas als je je weer goed voelt weer eentje minder en zo door.

Nu wil ik het iets sneller doen nu ik weet dat ik er toch door moet. Dus heb ik dit weekend niet genomen en gisteren dinsdag had ik toch enorme buikpijn. Echt ongesteldheids buikpijn. Maar als het hier bij zou blijven dat is te doen.

Mijn vraag is hoe zijn jullie gestopt?
Bedankt.

IlseK

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Re: Niemand weet hoe je moet afbouwen van hormoon therapie.

Bericht door Pee » wo 31 dec 2014 13:27

Hoi Ilse,

Ik heb ook eens hormonen geslikt van mijn 40ste tot mij 45ste.
Ik moest ermee stoppen ivm borstkanker gevaar. Van de ene op de andere dag ben ik gestopt.
Dat was niet fijn, de eerste 6 weken gingen nog wel, maar daarna voelde ik me heel slecht. Dit duurde ongeveer 3 maanden. Daarna viel ik in de "normale" overgangsverschijnselen en nog!

Geen idee wat wijsheid is, wat ik hier zo lees zou je het beste langzaam af kunnen bouwen, om de dag zou dan in mij opkomen. Ineens tja kan ook, maar dan weet je lichaam niet wat het overkomt heb ik gemerkt!
Toch ook zo kwam ik weer op de rit!

Succes Petry

Harinkie
Berichten van Harinkie
Onderwerpen van Harinkie
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 52

Bericht door Harinkie » wo 31 dec 2014 13:38

Hallo Ilse,

Zag je vraag maar heb er zelf geen ervaring mee.
Vond deze reactie van Leentje, daar staat hoe zij het heeft afgebouwd.
viewtopic.php?f=27&t=10591&p=60408#p60408

Je kan bij de zoekfunctie bovenaan hier iets over proberen te vinden.
Ik hoop dat er meerdere vrouwen willen reageren op je reactie.

En ik heb begrepen dat langzaam afbouwen het beste is, zie het bericht van Petry hierboven.
Sterkte.

Groet Max.

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 05 jan 2015 20:50

Hai Bedankt voor de reacties.

Ik heb besloten om het iig niet te doen met 2 pillen in het weekend niet want daar had ik dan ook 2 dagen later erge last van. Nu probeer ik het anders door ze zaterdag en woensdag niet in te nemen. Op deze manier verspreid ik het een beetje.

Max Voor ik dit topic had gepost had ik juist gegoogled en dan ook alleen op resultaten van deze site. Heb inderdaad wat topics gevonden maar las vooral horrorverhalen :o :cry: :evil: :lol: :lol: maar niet een echt plan van aanpak. ETA: Ik denk dat ik die van Leentje wel heb gezien maar ik vond het te langzaam maar misschien kom ik hier wel op terug. Wil er graag voor de lente vanaf zijn maar ik ben blijkbaar te ongeduldig. Leentje's plan is mijn back up. Dank je. :)

Petry. Jou verhaal schrikt me zo af. Dat vind ik helemaal erg. Dat je na 3 mandne pas enorm rot gaat voelen. eek. Maar knap van jou!

IlseK

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 06 jan 2015 10:20

Hoihoi,

Na 6 weken begon ik me rot te voelen, niet na 3 maanden.
Dit heeft 3 maanden geduurd, niemand vertelde me dit.
Als ik geweten had dat het na 3 maanden beter zou gaan had ik daar houvast aan gehad, nu was ik alleen in het duister.
Maar is goed gekomen!

Groet petry

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Lia » di 06 jan 2015 10:48

Petry schreef:Daarna viel ik in de "normale" overgangsverschijnselen en nog!
Hallo Petry,

Je bent een jaar of 7 van de hormonen af lees ik in je berichten en hebt nog steeds gemenstrueerd sindsdien. Je eigen hormonen waren dus kennelijk nog helemaal niet verlaagd
Wel heel merkwaardig om een vrouw zo vroeg in haar overgang dan al aan hormoontherapie te zetten.

Hopen maar voor je dat het verder zo rustig blijft in je overgang als je menopauze daadwerkelijk in de buurt gaat komen.

Lia

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 06 jan 2015 11:10

Haha rustig,

Alles behalve rustig.
Ik zit er midden in al ruim 10 jaar!
De erge klachten van het stoppen met hormonen is over, maar alle overgangsklachten heb ik in meer en mindere maten.
Soms een goede week, soms heel slecht.
Nee begrijp me niet verkeerd, met het stoppen van de hormonen ben ik een afgrond in gedonderd, daar ben ik uit.

Maar de "normale" overgangsklachten heb ik in alle hevigheid.
Ik kreeg toen de hormoonpillen omdat ik maand in maand uit pms had, en hevige bloedingen!
Ik ben er nu nog lang niet, net weer ongesteld geweest na 4 maanden niet. Opvliegers, boos, chagrijnig, noem het maar op, spierpijn, hartkloppingen niet slapen.
Op dit moment weer heel heftig!
Ik mag hopen dat de memopauze in de buurt is!!!
Ik wacht op betere tijden en het laatste ei :lol:

Petry

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » di 06 jan 2015 13:31

Hai. Ik ben vandaag zo down en ook moe. Zit nog steeds in mijn pyjama maar ga zo douchen.

Eigenlijk voel ik me zo eenzaam en alleen in dit stoppen met de pillen.
Aan de ene kant wil ik niets weten. Bang voor alle enge verhalen en die zijn er zat natuurlijk maar aan de andere kant is het ook wel belangrijk dat ik weet oke dat komt door het afbouwen en dat niet.

Blijf het raar vinden dat ze het zo gemakkelijk voorschrijven maar totaal geen idee hebben hoe er weer van af te komen. Er zit dus ook boosheid en ik ben eigenlijk gewoon heel erg bang.

Geen idee aan wie ik dingen kan vragen dus toch maar online zoeken. Dan lees ik ook dat als je stopt (het beste volgens een andere site is niet een pil minderen maar de hoeveelheid dat je oer dag slikt te minderen. Dus dat houdt in de pil halveren.

Nu ja nu ga ik verder met mijn zaterdag en woensdag niet.

Wat ik dus wel lees is dat er wordt aangeraden om speciale supplementen er bij te nemen als je stopt. Speciaal je botten hebben dit nodig volgens diverse UK sites.

Namen jullie iets toen jullie afbouwden? Ik ben iemand die heel slecht eet en multi vitamine slik.

jeetje Petry. Ik menstrueerde al niet meer geloof ik toen ik begon met die troep. Ik ben dus nu al 10 jaar aan die pillen. Ik wil er juist heel graag vanaf dus moet mijzelf een schop onder mijn kont geven. We zijn even oud zie ik.:)
Zo fijn dat je je weer helemaal beter voelt (Ondanks de overgangs verschijnselen) Goed van je!
O bloody je voelt je dus niet beter.
Ik ga zo even alles rustig lezen
Fantastisch dat deze site er is en wetende dat andere vrouwen ook info zoeken is een van de redenen dat ik hier schrijf.

IlseK

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 06 jan 2015 16:33

IlseK schreef:Wat ik dus wel lees is dat er wordt aangeraden om speciale supplementen er bij te nemen als je stopt. Speciaal je botten hebben dit nodig volgens diverse UK sites.

Namen jullie iets toen jullie afbouwden? Ik ben iemand die heel slecht eet en multi vitamine slik.
Het is in principe niet nodig om extra supplementen in te nemen wanneer je stopt/afbouwt met hormoontherapie.

Wel is het belangrijk om goede voeding binnen te krijgen voor je benodigde vitaminen/mineralen en eigenlijk is dat alleen maar mogelijk door dus goede voeding te eten (zie link hiernaast:'wat kun je zelf doen').

Vitaminepillen bevatten dan wel de vitamines/mineralen maar het is nog steeds niet duidelijk wat de opneembaarheid is (of je lichaam er wel voldoende van opneemt) want het blijft een bewerkt product en eigenlijk is er niets natuurlijks aan.

Sterkte
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 06 jan 2015 17:53

Hi,

volgens mij is het gewoon verstandig om zowel met als
zonder hormonen voor of na : gezond te eten plus extra's te slikken.

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » wo 07 jan 2015 18:34

Hai Luna,

Dat ben ik niet met je eens, helaas weet ik uit ervaring dat zelfs zgn. onschuldige (multi) vitaminen klachten kunnen geven.

Uit bloedonderzoek bleek dat sommige vitamine-waarden zelfs veel te hoog waren.
Er wordt vaak gedacht dat het allemaal geen kwaad kan (dacht ik zelf ook) maar je weet eigenlijk niet wat die kunstmatige vitamines doen in je lichaam.

Daarbij presteert een industriële vitamine gemiddeld 75% slechter dan een echte vitamine uit voedsel dus waarom zou je je dure geld daaraan uitgeven?

groetjes
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » wo 07 jan 2015 19:02

Hoi Gaea,

ja dat zie ik idd toch anders. teveel is geen goed idee
dat ben ik met je eens. en dat dat gevaarlijk kan zijn is waar.
tegenovergestelde: tekort helaas ook.
Vele ondrzoeken tonen aan dat het niet makkelijk is om
uit gewone voeding (niet iedereen kan voor top voeding..biologish gaan)
nog alles te halen. plus: zijn er diverse omstandigheden per persoon verschillend die extra's kunnen vergen: zoals: diverse: medische aandoeningen..
darmproblemen..pil gebruik..en : stress!
Ach dit is weer zo'n persoonlijke afweging..ik slik een aantal vitaminen dus wel extra!

groet
Luna

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Flurry » wo 07 jan 2015 19:17

Hallo dames,

Ik ben ook juist een fervent voorstander van ( de juiste hoeveelheid ) vitaminen, mineralen en kruiden. Misschien dat dit komt doordat ik ook bij een Mesoloog loop die dan ook op maat gemaakte spullen uitzoekt voor je.

Ik zou zo graag een pil willen die en gezond is en werkt als een paracetamolletje. En dan vooral me geestelijk beter voelen... Maar vooruit...accepteren dus.

Succes hoor met t afbouwen, geen sinecure me dunkt ...

Grt, Angelique

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » wo 07 jan 2015 21:40

Hallo,

Ach ja, het is ook een persoonlijke afweging en natuurlijk ook op eigen ervaring hiermee.
Ik had namelijk zelf ook een darmaandoening en de vitamines konden niet eens opgenomen worden.

Maar als je dan toch gaat slikken, laat dan meten wat en of je tekorten hebt zodat je niet van de ene vitamine teveel binnen krijgt en de andere te weinig want ook dat werkt averechts.

Het scheelt me inderdaad zoveel in de portemonnee (want wat zijn die supplementen duur zeg!) dat ik inderdaad wat vaker biologische voeding kan kopen.

Maar het ging er dus om of extra supplementen nodig waren bij afbouwen hormoontherapie maar dat is dus niet nodig... goede, volwaardige voeding is essentieler dan vitaminepillen en hier zijn zelfs bij uitzondering de artsen over eens :D

Groetjes
Gaea

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Gerrie » do 08 jan 2015 19:12

Hallo Ilse,

Dat afbouwen beter is dan inenen stoppen is zo zoetjesaan wel bekend. Ik las laatst dat iemand de pillen doorknipte. (was op advies) Bij den apotheek kon ze een knipper ophalen begreep ik.
Ikzelf had "pleisters" en ik knipte elke paar maanden een stukje van de pleister (m ik deed er wel 1-2 jaar over voordat ik helemaal stopte. Mijn gyn. schreef me dat zo voor. Na te snel stoppen inenen kun je een tijd heel heftige overgangsklachten krijgen. Geen lolletje hoor...
Ikzelf kreeg na het stoppen wel weer mn opvliegers. Heb deze heel lang gehouden . Maar het is gebleken dat het bij mij ook kwam doordat ik jaren bijnierschorshormonen (cortisol) gebruikte voor astma. (zit in pufjes) Nu ik daarmee ben gestopt is het bij mij allemaal over.
(ik merkte het omdat ik meer medicijn moest innemen en opeens ook veel meer opvliegers kreeg vooral de hele nacht door )
Ik heb ook veel hulp en ondersteuning gehad van een goede overgangsconsulente. Zij gaf goede adviezen.
Verder kijk ik of ik alles binnen krijg met eten wat je nodig hebt.
Verder moet je echt goed voor jezelf zorgen. Stress vermijden zo mogelijk en begrip help ook veel vond ik.

sterkte en groetjes Gerrie

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 12 jan 2015 12:38

Hi Gerrie. Dank je wel.

Ik had ook gelezen inderdaad dat bv een halve pil innemen betr is dan een dag helemaal niets maar ik ben nu 2 weken zo bezig.

In de afgelopen 2 weken heb ik nu 5 pillen niet genomen.
Sinds ik het doe van zaterdag en woensdag niet gaat het redelijk al merk ik nu dus wel dingetjes.

Gisteren zondagavond kreeg ik een opvlieger of 2 en ik had de laatste nachten kramp in mijn benen niet beseffende dat dat ook door het minderen komt.

Ik vind het fijn te weten dat stel het wordt me toch te erg ik over kan gaan naar een halve pil i.p.v. geen dus nu heb ik nog een optie over.

Heb niet gelezen wat ik allemaal kan verwachten want de verhalen die ik las hebben me zo doen schrikken dus ik merk het wel.

Wat fijn dat jij wel gesteund werd door iemand zeg en dat je nu beter gaat wbt overgangsklachten.. Ja ik kan het ook langzamer doen maar nu ik weet dat ik er toch door heen moet wil ik het ook maar doen ook.

Ik heb zo een knippertje want slik heel vee medicijnen

Vraag. Ik ben dus 52 en heb nauwelijks rimpels en een hele mooie huid al zeg ik het zelf. Ik zie er jong uit maar dat zit ook in de genen. Ga ik nu allemaal rimpels krijgen? Ik bedoel versneld? :shock: :shock:

Waar ik ook op hoop is dat ik wat slanker wordt. Heb dikkere enkels en denk dat dat door die pillen activelle komt.

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan met mij. :mrgreen:

IlseK

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 12 jan 2015 15:14

Hallo

Ik heb een opvliegers en pijn aan mijn buik opeens. :S

Dus dit houd niet in zoals dehuisarts altijd zei dat ik de pillen nog steeds nodig heb omdat ik blijkbaar nog in de menopauze zit maar meer dat ik hier door heen moet. Dat de overgang nu pas gaat beginnen.

bah bah bah

IlseK

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd nu: 54

Bericht door Annita » ma 12 jan 2015 18:47

Hallo

Wat vervelend allemaal voor je..ik ga over een half jaar stoppen met mn hormonen..net voor ik ze een jaar gebruik..ik zat al 3 jaar in de menopauze dus ben erg benieuwd wat t bij mij gaat doen..al heb ik nu nog steeds opvliegers hoor wel minder heftig maar ben nog totaal niet klachtvrij..nou even afwachten en jij succes laat af en toe horen hoe t met afbouwen gaat.

groet, Annita

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Gerrie » wo 21 jan 2015 17:18

Hoi Ilse,

ik was weer eens even hier. Kom er niet zoveel. Ik ben 64 en...ik heb nog bijna geen grijs haar. Ook hormonaal bepaald??? Vlg. mijn partner en chemicus wel. Ik heb nog bijna geen rimpels. ook hormonaal? Ik denk het wel. Nu is het bij mij zo dat ik er sedert een paar weken pas: had voorheen nooit de link goed gelegd... maar ik moest meer gaan inhaleren (astma medicatie) ik erachter ben dat ik van dat medicijn ( bijnierschorshormonen!) ook opvliegers heb. Al jaren dus!!! En ik me maar inbeelden dat ik alleen maar een verlate overgang heb door hst! terwijl viendinnen helemaal geen naslepende overgangsklachten hebben!
Dat je wat klachten krijgt is wel logisch: ik had toen ik geen hst, de helft minder opvliegers dan daarvoor. Maar de andere klachten had ik nauwelijks meer. Terwijl ik voor de hst erg veel last had van stemmingswisselingen. De hele dag door. Mijn man heeft wel opgemerkt dat ik (en ik hoor dat meer) nog een cyclus heb qua stemmingen. Dat zal ook zwel zo blijven denk ik. dat wat extra gevoelig zijn rondom mijn vroeger mensus. Nu moet ik wel zeggen dat ik erg verandert ben. Rustiger vooral. En dat vind ik zelf heel erg fijn.
sterkte ermee, en wat ik altijd zeg is... zorg goed voor jezelf want je lichaam moet toch wennen aan een omslag zal ik maar zeggen, en daar heb je wel extra energie voor nodig. Maar echt hoor: het komt allemaal weer goed.

Gerrie

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 26 jan 2015 13:49

Dank je wel gerrie.

Ik zou graag wat rustiger willen worden. :)

Oke even een update. Blijkbaar ben ik veel te snel gegaan want wat een hel was dat zeg.

Heb besloten het toch langzamer te doen. Heb 1 keer gewoon doorgeslikt maar ben toch weer verder gegaan. Nu doe ik za en woensdag ipv een hele een halve pil.

Nu vraag ik me af of het kan dat ik hierdoor zo enorm vergeetachtig ben geworden.

Gisteren wist ik niet eens meer of ik 3 kwartier ervoor had gegeten!! Verder heb ik kramp in mijn benen als ik wakker word, buikpijn weer maar nu meer buikpijn van de gastro reflux wat ik juist een beetje onder controle had en echte opvliegers. Die van waar je echt je kleding uit moet doen. En dit alleen maar van 1 pil minder in een week!!! Jezus. :o :o :o

Betekent dit dat ik mij nu een jaar zo blijf voelen of erger tot ik er vanaf ben. Blijf het vervelend vinden dat ik het niet aan een prof kan vragen.

Ilse

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » za 07 feb 2015 13:35

Nou geruststelling. Ik voelde me dus niet zo rot door het afbouwen maar er was wat anders aan de hand.

Ik ging afgelopen donderdag naar vrouwelijke huisarts. Had ik speciaal gevraagd. Zij zei dt het niet zo is dat je de overgang weer helemaal moet beginnen maar helaas niet op in gegaan.
Toen ik vertelde dat ik advies wilde want dat ik van 2 x half pilletje minder me zo rot voelde. buikpijn zoals weeen enzo zei ze dat dat het niet van het afbouwen kon zijn.

Ten eerste liet ze me weten dat als je symptomen zou hebben dat dat die zelfde dag zou zijn of dag er na maar niet paar dagen later. Plus van zo weinig minder kon ik me niet zo rot voelen dus ze zei het moet iets anders zijn. Ik was beetje overrompeld maar het gaf me ook weer moed.

Zaterdag 2 dagen erna werd ik wakker en mijn armen en benen waren gevoelloos en leken te slapen. Ik werd ongerust toen ik merkte dat ik niet kon typen met mijn linkerhand. Heb huisartsenpost gebeld en moest langs komen. (4 uur in totaal gewacht)
Mijn linkerhand bleef zo en linkerbeen een beetje, en voelde me niet super al had ik wel lol. Vriendin zei dat ik opeens allemaal vlekken in gezicht had.

Bloed laten prikken uur later de arts. Hij wist er niet zo een raad mee. Toen vertelde mijn vriendin over de rode plekken en hij nam daarop mijn temperatuur. Bleek ik koorts te hebben. Tweede keer in mijn leven of zo want ik heb altijd 36.2 en nu 38.4
En mijn bloeddruk die altijd laag was bleek weer te hoog 170/100. Dit was al derde keer in 1 maand dat mij verteld werd dat de bloeddruk hoog was.

Nou eind van het verhaal, weer naar vrouwelijke dokter en ik had het gevoel dat ze me maar een aanstelster vond. Na 4 keer doen was bloeddruk 140/100. Ik had nog steeds duim en vingertoppen die sliepen en wat is dat irritant.

Maar over 2 weken terug komen om bloeddruk te meten.

Lekker zeg. Loop nog steeds met gevoelloze duim maar goed. (Ik heb dit opgeschreven voor geval dat iemand anders deze rare klachten ook zou krijgen tijdens afbouwen. Heb doorgezet en ga nu 3x per week 1/5 pil minder nemen.

IlseK

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » za 07 feb 2015 15:19

Hoihoi..

jee dit kan toch bijna niet allemaal van t afbouwen zijn?
Mijn arts zegt dat t afbouwen indd geleidelijk moet maar omdat ik in menopauze zit zal t volg hem dus.. wel meevallen omdat t proces indd even stopt.
Dus wss niet totaal klachtvrij na afbouwen maar hopelijk zijn de grootste klachten voorbij.. ik wens jou veel sterkte en laat horen hoe t verder gaat heey..

gr Annita

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 23 mar 2015 14:00

Hey. Update: Nee het was niet van de overgang.
Ik blijk hoge bloeddruk te hebben en ben sinds 4 dagen aan de plaspillen.

Ik doe nog steeds 2 dagen in de week een halve pil. De vrouwelijke dokter van de praktijk kan ik niet goed mee opschieten.

Ze vind het raar dat ik zeg dat ik last heb van het stoppen met de overgang pillen.
En dat ik er niets van zou merken die 2 x halve pil.
Gewoon best bitchy. Dus ik ga voortaan alleen als de aardige arts er is.

Nu merk ik wel dat ik wat down ben. Vreselijk is dat zeg. Ik ga eens opletten wanneer dat vooral is. Ik heb besloten om het op mijn manier te doen. Toch heel langzaam.
Kan me niet schelen wat zij zegt. Dus ik was deze week bezig met 3 x een halve en 4 x hele maar doe gewoon weer 2 x halve 5 hele.

Ja ik ben bang want ik heb wel eens eerder 1 downe dag maar niet zo veel achter elkaar. Dus nu even 2 weken acclimatiseren. Mijn lichaam moet al aan die plaspillen wennen.
Mijn bloeddruk is gemiddeld over 24 uur 155 maar juist s'nachts is het 170-193.
Fijn om hier even te kunnen schrijven zeg. Hierdoor wordt het ook wat duidelijker.

IlseK

IlseK
Berichten van IlseK
Onderwerpen van IlseK
Menopauzejaar:

Bericht door IlseK » ma 30 mar 2015 14:20

Hallo

1 week later.
Ik geef op.
Kap er mee. Ga gewoon weer naar 7 x 1 pil want dat ik zo down ben dat is wel heel toevallig. Normaal als ik down ben dan zal het niet lang duren daar ik geleerd heb om mijzelf een schop onder de kont te geven en meestal is omdat het rommel in mijn huis heb dus dan ga ik opruien en voel me 10 keer beter.

Nu helpt dat niet en als ik opruim kost het me zo veel moeite. Wat vervelend dat je gewoon uitgelachen wordt bij je huisarts als je zegt last te hebben van maar een klein beetje afbouwen.

Haar stellige "Dat Kan Niet" van 2 x een half pilletje minder heeft me zo een aanstelster doen voelen.
Maar nu denk ik oke. Ik ga gewoon weer naar 7 pillen en kijken of ik geestelijk opknap. Niet dan is het niet zo moeilijk om weer naar 5 x 1 en 2 x 0.5 te gaan volgens haar dus.

Wat voel ik me in dit gedoe alleen. Ben ook gewoon boos
bah bah bah.

IlseK

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door SusanL » ma 30 mar 2015 14:51

Dag Ilse

Op wie ben je nou eigenlijk boos? Je neemt toch zelf ook je eigen overgang niet serieus? Je mag niet down zijn van jezelf, je mag niet rustig aan doen van jezelf, nee niet alleen de huisarts lacht je uit maar je geeft ook jezelf een schop tegen de kont en zegt daarmee zelf: je moet niet zeuren Ilse.

De overgang erkennen begint niet bij de huisarts maar bij een vrouw zelf.

Dit las ik ergens op deze site:

Aandacht voor jezelf is de beste remedie, juist tijdens de overgang. Het helpt echt niet om te proberen onaangename gevoelens weg te duwen. Je kunt ze vlugger en gemakkelijker kwijtraken door er even bij stil te staan: wat is er met me aan de hand? Wat wil ik eigenlijk ?

Toen ik er (eindelijk) achter kwam waar mijn rotgevoelens vandaan kwamen hoefde ik ze niet (meer) te onderdrukken met wat voor medicijnen dan ook.

Groetjes Susan

'vlug' en 'makkelijk' mag van mij overigens tussen aanhalingstekens want vlug en makkelijk was het voor mij allemaal niet. Ik voelde me overvraagd en overbelast door mijn omgeving en het kostte wel wat energie en tijd om mezelf en mijn omgeving ervan te overtuigen dat ik niet meer kon wat ik eerst kon en dat dus ook niet meer deed.

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » ma 30 mar 2015 22:48

Hoi Ilse,

wat een ellende dat afbouwen van hormonen he..ik heb ze pas van oktober en wil geen terugval strakjes.. dus ga mezelf erin verdiepen. Enne Susan.. makkelijk gezegd accepteer de overgang... nou als je klachten zo heftig zijn dat je doodziek en ellendig word ben je blij met dat hormoonpilletje.. en ieder op haar manier de overgang laten beleven en respect voor allen met welke oplossing dan ook.

gr. Annita

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » do 02 apr 2015 16:27

Hoi Annita,

Ik gebruik sinds augustus 2014 HST. Zou jij als jij wil gaan stoppen met de HST, mij/ons op de hoogte kunnen houden? Ben nl erg benieuwd hoe je dat vergaat!

gr. Sandra

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht