Hormoonsubstitutie bij angst en spanning?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Hormoonsubstitutie bij angst en spanning?

Bericht door Elke45 » do 27 nov 2014 12:32

Hallo

Een gynaecoloog zei me dat ALLE vrouwen in de menopauze oestrogenen zouden moeten nemen....Ik heb anderhalve maand femoston genomen om minder pijn en vooral minder spanning, angst paniek en depressie te hebben maar voelde geen verschil. ben ik te vroeg gestopt? Op de bijsluiter stond dat het vooral voor opvliegers was en deze heb ik totaal niet! Heeft het dan wel zin om oestrogenen te nemen? Alle ervaringen met hormoontherapie, behalve voor opvliegers, zijn welkom.

Elke

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Re: Hormoonsubstitutie bij angst en spanning?

Bericht door Marjolein » do 27 nov 2014 17:09

Dag Elke45,

Een gynaecoloog die zo over hormoontherapie spreekt heeft zeker banden met de Menopause Society, is daar lid van of is opgeleid door mensen die hier lid van zijn.

Deze Menopause Society's worden zwaar gesponsord door de farmaceutische industrie.
Ze zitten over de hele wereld verspreid.

Je kunt wel raden wat ze vrouwen adviseren: Ga aan de hormonen !

Maar de ervaringsdeskundigen op deze website denken daar heel anders over, lees maar:
Hormoontherapie

groet,
Marjolein

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » vr 28 nov 2014 13:20

Hallo dames,

HST is niet het aangewezen middel om angst en spanning aan te pakken, zelfs de meeste artsen zijn het hier over eens.
Wanneer een arts durft te zeggen dat ALLE vrouwen oestrogenen zouden moeten gaan slikken, dan kan ik zo'n arts niet meer serieus nemen en stap gelijk over naar een andere arts!
Zo bekrompen om alles over een kam te scheren :x , en niet te vergeten aan welke risico's hij alle vrouwen bloot wil stellen want ook bij artsen is bekend dat er risico's aan verbonden zijn.
Heeft niets te maken met voor of tegen zijn van HST want zelfs in bijsluiters en folders wordt dit duidelijk vermeld:

'Hormonen kunnen overgangsklachten verminderen
Dit voordeel moet u wel afwegen tegen het nadeel van de bijwerkingen en de toename van het risico van borstkanker bij langdurig gebruik.
Vrouwen met POF zullen de hormonen namelijk vaak langer moeten
nemen.
Wanneer u met de hormonen stopt, komen de klachten meestal weer terug, soms in mindere mate en draaglijker.'

Een arts hoort dit te vermelden, ondanks dat de bijsluiter dit ook vermeld...dan pas informeer je vrouwen op een eerlijke manier en kunnen ze zelf beslissen of ze dit risico willen lopen.

groet
Gaea

Sasje
Berichten van Sasje
Onderwerpen van Sasje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Sasje » vr 28 nov 2014 14:41

Elke45 schreef:Een gynaecoloog zei me dat ALLE vrouwen in de menopauze oestrogenen zouden moeten nemen....
Hallo

Feitelijk zegt deze arts daarmee dat het niks geeft dat nu al 1 op de 8 vrouwen borstkanker krijgt.

Hij vindt dat prima en geen probleem!

Aan dit soort deskundigen zijn we overgeleverd en geven vrouwen hun vertrouwen..........

Martin J. Wallker schreef er een boek over: "H.R.T. Licensed to kill and maim"
Zullen we dat deze gynaecoloog op 5 dec. maar eens in zijn schoen geven?

Sasje

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Ilse61 » vr 28 nov 2014 22:22

Hallo allemaal,

Ik slik nu ongeveer 7 weken Femoston, en ik begin er nu eindelijk helemaal van op te knappen, het heeft inderdaad even geduurd. Overgangsklachten heb ik nog steeds, maar de scherpte is ervan af. En vooral, het oorsuizen is flink verminderd tot een aanvaardbaar niveau. Ik slaap weer. Dat mijn al 30 jaar bestaande tinnitus zoveel erger was geworden, had dus ook met hormonen te maken, ik ben meer dan verbaasd, maar vooral weer blij en vrolijk.

Ik sta onder stevige controle van huisarts en overgangsverpleegkundige en wil de hormonen niet langer dan een half jaar slikken en daarna in zo'n drie maanden, heel rustig dus, afbouwen. De hoop is dat dan de ernstigste hormoonschommelingen zijn verminderd en ik de strijd met de overgang weer aan kan.

Door de ervaringsverhalen van HST op deze site, die ik vaak en graag raadpleeg, heb ik heel wat moeten overwinnen om eindelijk eens naar mijn huisarts te gaan luisteren, die zich, net als mijn gezin, nogal zorgen over mij maakte. Ook al vertelde hij nog zo vaak dat het gebruik voor maximaal een jaar geen of nauwelijks verhoogd risico met zich mee zou nemen en dat waar ik in zat heel wat slechter voor mijn gezondheid was. Ik heb HST geweigerd tot ik van een oncoloog las die vertelde dat zij absoluut aan de hormonen zou gaan als ze zoveel last van de overgang zou hebben. Het zijn geen medicijnen maar slechts symptoomverlichters, ik ben me ervan bewust, maar ze zijn uitgevonden om ons te helpen. Het drinken van meerdere glazen alcohol per dag, roken of zwaarlijvigheid zijn vele malen slechter dan het kortdurend slikken van lichte hormonen.

Natuurlijk weet ik ook niet hoe het verder met mij gaat lopen tijdens de overgangsperiode, maar ik weet wel dat ik even rust heb om het e.e.a. voor mijzelf op een rijtje te zetten en nieuwe kracht op te doen om van daaruit weer verder te gaan.

Ilse

Gerda
Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda
Menopauzejaar:

Bericht door Gerda » za 29 nov 2014 12:33

Hallo Ilse,

Nou da's prima toch, even bijkomen met een half jaar die rust. En straks pak je de overgang weer op om er mee verder te gaan. Ik hoop ook van harte dat kort gebruik je niet zo'n klap oplevert zoals je nogal eens hoort van vrouwen die na dat halfjaar nog niet de moed hadden te stoppen.
Heel veel succes meis, maak optimaal gebruik van je rust zou ik zeggen. (en ga dus nou niet gauw maar weer van alles en nog wat doen, want dan heeft die rust nog niet veel zin)

Er is alleen iets wat ik niet helemaal vat in jullie logica.
Je hebt het allemaal in overleg met de deskundigen besproken, en die zijn er, net als jij, allemaal zeker van dat het geen risico met zich meebrengt.
Hoe komt het dat jullie in dat kader besloten hebben dat een 'stevige controle door huisarts en overgangsverpleegkundige' zo noodzakelijk is?
Dat komt op mij over alsof er nogal wordt getwijfeld de veiligheid ervan, zowel aan de kant van de deskundigen als aan de kant van jullie zelf als patient.

En wat heb je aan die controle. Daar voorkom je niets mee. Als er iets geconstateerd wordt is het kwaad immers al geschied.

Gerda

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 44

Bericht door Dorien73 » za 29 nov 2014 13:02

Hallo,

Bedankt voor je verhaal Ilse.

Gerda, het hier lezen van de nadelen van hormoontherapie maakt dat ik mijn angsten met een arts bespreek, vandaar de controles. Eigenlijk zouden die controles ook tijdens pilgebruik gedaan moeten worden lijkt me omdat t een hogere concentratie hormonen bevat.

Groetjes Dorien

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » za 29 nov 2014 13:50

Hallo Dorien,

Controles kunnen iets opsporen, niet voorkomen.

Volgens de bijsluiter moet je sowieso regelmatig op controle komen wanneer je HST gebruikt en regelmatig een mammografie laten maken
Controles worden meestal gedaan wanneer je medicatie gebruikt.

Als je achter je keuze staat dan moet het je niet zoveel uitmaken wat anderen daarvan vinden toch?
Hoe komt het dan dat je het nodig hebt jezelf te verantwoorden tegenover anderen als jij je keuze weloverwogen hebt gemaakt?

groetjes
Gaea

Marjolein
Berichten van Marjolein
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolein » za 29 nov 2014 14:02

Hallo,

Het klinkt zo geruststellend ; we houden u onder controle.
Controle op borstkanker b.v.
Maar het gebruik van zowel anticonceptiepil als hormoontherapie bemoeilijkt juist het borstonderzoek.
Het borstweefsel wordt er namelijk door verdicht.
Bevolkingsonderz./hormoontherapie: geen bericht-goed bericht ??

Een mammografie heeft niets met borstkanker-preventie te maken.
Er is op te zien of je borstkanker hebt of niet.

Artsen staan gauw klaar met pillen, maar over voeding hoor je zelden praten.
Voeding in de overgang

groet,
Marjolein

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd nu: 54

Bericht door Lee64 » za 29 nov 2014 16:27

Hoi dames

Ik wil de dialoog best open houden en sta open voor andere ervaringen Luna en wil iedereen in haar waarde laten Dorien, maar vraag me oprecht af.....zijn die er dan??? Die andere ervaringen??

En dan bedoel ik niet reacties als 'ik voel me zo goed MET hormonen, ik heb mijn leven weer terug, ik hoef niet meer op een lager pitje te functioneren' enz. enz.

Ik bedoel de ervaringen NA het stoppen met HST, ervaringen van vrouwen die niet afhankelijk zijn geworden van de toegediende hormonen, ervaringen van vrouwen die na het stoppen niet hun klachten dubbel en dwars terugkregen, ervaringen van vrouwen die uit de overgang bleken te zijn en hun overgang hebben overgeslagen? Zijn die er?

Waarom schrijven die vrouwen dat hier dan niet massaal? Je maakt mij niet wijs dat ze dat niet durven hier. Niet durven omdat er hier 'tegenstandsters' zijn? Je zou eerder denken dat ze dat hier dan triomfantelijk komen vertellen toch dan? Dat de 'tegenstandsters' ongelijk hebben zouden ze hier heus wel durven komen zeggen lijkt mij.

En nogmaals ik bedoel niet het beter voelen TIJDENS hormoongebruik maar NA het stoppen als de onvermijdelijke duik in hormoonspiegels optreedt vanwege het niet meer toedienen van die hormonen.

vr gr lee

Ps en ik heb het ook niet over aangeboren afwijkingen..... ik ken 1 meisje van 17 jaar die idd haar hele leven hormonen zal moeten slikken. Waarom? Omdat ze anders als jongetje door het leven zou gaan. (Niet te verwarren met transgenders maar een meisje dat zonder baarmoedereierstokken geboren is. Nu al weet dat ze geen kinderen zal kunnen krijgen en zonder hormoontoediening ook geen borsten zal krijgen) Dat is pas een aangeboren afwijking en ongelooflijk triest voor het meisje. Tegen haar zal ik uiteraard nooit zeggen dat ze geen hormonen moet gebruiken. Maar dat is een hele andere situatie zoals jullie met me eens zullen zijn.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » za 29 nov 2014 16:56

Hallo dames,

Ik ben het eens met Marjolein: het klinkt geruststellend maar je hebt er niets aan...het risico wordt er niet minder om en het is al helemaal geen garantie dat het allemaal wel losloopt.
Als ze al iets ontdekken, dan heb je het al (aandoening/ziekte) dus eigenlijk zegt zo'n controle mij persoonlijk helemaal niets....het is schijnzekerheid.
Er is er maar een die altijd aan het kortste eind trekt: de patient :(

groetjes
Gaea

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Annita » za 29 nov 2014 18:15

Lee...

misschien dat de vrouwen die gestopt zijn met femoston en klachtenvrij zijn.. juist niet meer kijken op dit forum omdat ze geen klachten meer hebben en weer doorgaan met hun leven.
Volgens mijn gynaecoloog zijn er vrouwen die stopten met hormonen en bijna tot geen klachten meer hebben.. volgens mijn gynaecoloog zijn ze er wel maar is het een minderheid.

groet, Annita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 29 nov 2014 18:35

Hoi Annita

Waarom blijft hij die vrouwen dan terug zien als ze de jaren erna zo klachtenvrij blijven als hij beweert? Daarover valt in de eerste maanden na stoppen immers nog niks over te zeggen? Dat zijn vragen die ik mezelf dan zou stellen.

Ik zou die verhalen van vrouwen zelf willen horen en niet van mijn gynaecoloog. (Ivm belangenverstrengeling) En ook een bazin lijkt mij niet onafhankelijk, want misschien wil zij gewoon jouw ziekteverzuim terugdringen of voorkomen dat jij je ziek meldt vanwege overgangsklachten?

vr gr lee

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Lia » za 29 nov 2014 19:19

Hallo Lee,

Dat vind ik ook. Je moet het van vrouwen zelf horen. Niet van mensen die op een of andere manier wel een band hebben met de farmaceutische industrie.
En dan van vrouwen die met hormoontherapie begonnen omdat ze teveel overgangsklachten hadden.
Want er zijn er ook genoeg die aan hormoontherapie beginnen omdat ze menen dat het er tegenwoordig bij hoort en er verder niet over nadenken.
Of omdat ze er jong uit willen blijven zien, en om die reden niet stoppen bij botox, maar hormonen gaan slikken in de hoop dat ze zo jong zullen blijven. Deze anti-aging industrie rukt de laatste jaren flink op. Zulke klinieken en stromingen bestaan niet omdat er amper gebruik van wordt gemaakt.

Dat zijn groepen vrouwen die geen klachten hadden van hun overgang. Voor hen zullen de klachten na stoppen denk ik, ook veel minder zijn. Als je van nature al niet noemenswaardig reageert op hormoon-omslagen, is de kans veel groter dat je achteraf ook veel minder heftig reageert op de hormoon-omslag van het stoppen.

Lia

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » zo 30 nov 2014 08:46

Hallo Ilse61

Ik heb nog een kritisch vraagje in deze context. En kritisch wil niet zeggen dat ik kritiek heb of je iets verwijt Ilse maar je schrijft dat je gezin zich zorgen om je maakt. En dan vraag ik me af wat heeft jouw gezin gedaan om jou te ontlasten? Waardoor je overgang misschien wat dragelijker zou kunnen worden?
Want in oude berichten van jou lees ik zinnen als: maar ja, ik moet toch door he.

En daar ligt vaak een kans tot verlichting van de overgang.
Je moet helemaal niet alsmaar door!

Vr gr lee

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 30 nov 2014 10:45

Jonge jonge..

ik stop met discussie hierover elke X toch iets negatiefs erbij.. mijn gynaecoloog is heel eerlijk over overgangsklachten.. en hormonen en risico.. maar hij probeert mij te helpen en liet procenten uit eigen praktijk zien.. zijn patienten.. en een jaartje was zonder risico's om even rust te hebben.. anders was ik er onder door gegaan.. du bij deze allemaal sterkte de aankomende jaren..

Ik ben financieel niet in de gelegenheid om een paar jaar rust te pakken.. ik ben al 15 jaar weduwe en heb nog een studerende zoon .1andere zoon woont samen met de nodige gezondheidsproblemen..bij deze

groet, Annita

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » zo 30 nov 2014 16:40

Hallo Annita,

Ik snap dat je geirriteerd bent, je zit in een positie waardoor je geen keus denkt te hebben en dan is kritiek al gauw teveel omdat je geen andere uitweg ziet.

Je hebt je keuze gemaakt en je vertrouwt op je arts, ik hoop dat het je goed mag gaan.
Wat risico's betreft vind ik wel dat jouw arts zich er te gemakkelijk van afmaakt, hij kan nooit beweren dat het eerste jaar zonder risico is omdat elk medicijngebruik risico's en/of bijwerkingen met zich meebrengt (hoeveel en in welke mate is per persoon verschillend).

Wat HST betreft is zelfs het risico op een bloedstolsel in het eerste jaar het grootst!...leest dan niemand de bijsluiter?
Hoe kan een arts dan zeggen dat er geen risico's bestaan?!
Ik kan daar zo boos om worden :x en waarom?
Omdat een nichtje van mij een longembolie voor haar kiezen kreeg en nooit is gewaarschuwd, nu zegt ze: als ik het had geweten dan was ik er nooit aan begonnen...ja, lekker gemakkelijk. ik vind dat je zelf ook wel wat verantwoordelijkheid mag nemen door je in te lezen of in ieder geval de bijsluiter te raadplegen voordat je een arts op z'n mooie ogen of innemende lach vertrouwt.
We leven toch niet meer in een tijd dat de arts altijd gelijk heeft en wij braaf de adviezen opvolgen?
Zo zijn er heel wat vrouwen op de koffie gekomen, zij is namelijk niet de enige in mijn omgeving die mede door hormoongebruik/pilgebruik in de problemen is gekomen wat gezondheid betreft, ik kan er zo al 3 opnoemen die blijvende gezondheidsproblemen hieraan hebben overgehouden die niet terug te draaien zijn.

Bangmakerij???...nee, realiteit!

En toch vind ik dat een ieder het voor zich moet weten, als ze maar eerlijk voorgelicht worden over de risico's.

Groetjes
Gaea

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 30 nov 2014 18:42

Hoi Gaea..

eerlijk antwoord.. dat mag.. maar in mijn bijsluiter staat niets dat t juist t 1ste jaar de grootste risico geeft.. juist dat langer dan 3 jaar risico geeft.. laagste doseringen femoston. Nou dank voor toch ook je begrip.. en inderdaad ik kan echt niet anders helaas.. anders was ik er nookit aan begonnen.. maar t steekt mij gewoon dat er dames zijn die net doen of wij .. Met hormonen.. Niet nadenken of steun krijgen van t gezin.. ik heb 2 zoons.. lieverds maar ook met een eigen leven.
Nou ik hoop snel zonder hormonen te kunnen..sterkte voor de rest.. en dat sommige andere nadenken wat ze schrijven.. of hoe.

groet, Annita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » zo 30 nov 2014 19:18

Hallo Annita

Ik heb zo maar het idee dat je mij bedoelt?
En dan heb ik nog een kritisch vraagje aan Ilse61 in deze context. En kritisch wil niet zeggen dat ik kritiek heb of je iets verwijt Ilse maar je schrijft dat je gezin zich zorgen om je maakt. En dan vraag ik me af wat heeft jouw gezin gedaan om jou te ontlasten? Waardoir je overgang misschien wat dragelijker werd?
Want in oude berichten van jou lees ik zinnen als: maar ja, ik moet toch door he.
Ik vind het zo bijzonder dat als ik iets vraag hier op het forum iets wat net iets verder gaat dan 'heb je ook last van dit of dat' dat dat dan altijd meteen als kritiek wordt gezien.

Ik begrijp heus hoe verschrikkelijk zwaar de overgang kan zijn, hoe denk je dat ik hier op het forum beland ben?
Ik vraag alleen maar af en toe iets in de sfeer van : 'heb je het gevoel dat je overgang recht wordt gedaan in je dagelijkse leven?' 'heb je het gevoel dat je in de overgang mag zijn van jezelf' en nog belangrijker 'in de overgang mag zijn van je omgeving?'

Dat is ook erkenning en herkenning zei een wijze vrouw tegen me.

gr lee

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Elke45 » zo 30 nov 2014 19:41

Aan Ilse en al de anderen die gereageerd hebben,

Gingen angst, spanning, stress, depressie of paniekaanvallen weg door Femoston? Het ging bij mij vooral over de aard van de klachten . Ik heb geen opvliegers dus daarvoor moet ik het niet doen.

Als je daardoor minder slaap of kalmeringspillen of AD zou moeten gebruiken zou het toch ook al iets zijn...?

Elke

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 30 nov 2014 19:51

Hallo

Elke bij mij scheelt t wel.. ook paniek gevoel is bij mij weg..slapen gaat stuk beter..dat is ook minder moe..maar da's bij mij persoonlijk..iedereen is anders en lichaam reageert bij ieder anders..lastig allemaal he..succes

Annita

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Ilse61 » wo 03 dec 2014 16:36

Elke45 schreef:Gingen angst, spanning, stress, depressie of paniekaanvallen weg door Femoston? Het ging bij mij vooral over de aard van de klachten . Ik heb geen opvliegers dus daarvoor moet ik het niet doen.
@Elke:

Ik gebruik de Femoston nu 2 maanden en ik merk dat bij mij ook de angst, spanning, stress, depressie en paniekaanvallen minder zijn geworden, maar vooral de opvliegers. Het duurde bij mij even voordat het echt goed ging werken. De opvliegers was ik na twee weken al kwijt, waardoor ik gelijk ook een stuk beter sliep. Nu gaat dat weer niet iedere dag op, want fikse hormoonschommelingen komen er alsnog wel eens doorheen, hoewel ze heel wat minder heftig zijn. Vooral de spanning in mijn borst die mij 's morgens vroeg het bed uit joeg en vervolgens de hele dag aanwezig was, is stukken minder.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het zal voor ieder weer anders zijn, maar dit is mijn ervaring.

Succes!
Ilse

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » wo 03 dec 2014 18:43

Hallo dames

Ik slik nu 4maanden femoston.
Gelukkig dat ik in deze tijd de mogelijkheid heb om HST te gebruiken.

Gr Sandra

Marjolein
Berichten van Marjolein
Menopauzejaar:

Uit: Hormoonsubstitutie bij angst en spanning?

Bericht door Marjolein » wo 03 dec 2014 19:30

Hallo Sandra66,

In het Farmacotherapeutisch Kompas , het medicijnboek voor artsen staat :

Het gebruik dient beperkt te blijven tot maximaal 3-6 maanden
Dus.. nog twee maanden en dan?

Als je dit allemaal leest, dan begin je er toch niet aan!

Femoston

groet,

Marjolein

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » wo 03 dec 2014 20:45

Hoi Marjolein,

Over 2 maanden zal ik dan hoogstwaarschijnlijk weer slapeloze nachten, angst-en paniekaanvallen, migraine en zware hartkloppingen hebben, met als gevolg niet (meer) kunnen werken ...lijkt mij ook niet erg bevorderlijk voor de gezondheid...?!
Bovendien heb ik jarenlang hormonen geslikt, in de vorm van de pil.

Gr Sandra
Werk en Ziektewet

Jeannette
Berichten van Jeannette
Onderwerpen van Jeannette
Menopauzejaar:

Bericht door Jeannette » wo 03 dec 2014 23:18

Hoi Sandra,

Langdurig hormonen gebruikt. Later als de overgang aanbreekt, ernstige hormonale klachten krijgen en dan tot de conclusie komen dat je niet meer zonder kunt.

Jeannette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 04 dec 2014 06:47

Hoi Sandra

Dat hebben vrouwen eerder gedacht: gelukkig hebben we de mogelijkheid om DES te gebruiken en nog eerder: gelukkig hebben we de mogelijkheid Softenon te gebruiken. Pas later bleek dat dat niet zo gelukkig was.

Ik veroordeel jou niet om je HSTgebruik of om je wens je klachten te verlichten. Ik veroordeel de samenleving met al haar pillen onder het mom van 'vrouwen helpen'.

Vrouwen zouden geholpen zijn met het simpele feit dat ze in de overgang mogen zijn.

Vr gr lee

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » do 04 dec 2014 14:51

Dan zou je ook "de pil" ook nooit mogen/kunnen slikken, is nl ook een hormoon.

Gr Sandra

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Dorothea » do 04 dec 2014 15:09

Dag Dames,

volg al een tijdje deze discussie.

Denk wel eens, als ik het zou mogen, een pil slikken of hormonen nemen, dan weet ik niet wat ik had gedaan hoor, want het valt om de drommel niet mee die hele overgang, wat een ellende en angsten.

maar na 2 beroertes (oorzaak hormoon gebruik) is het tot de botte hersens van de doktoren doorgedrongen dat hormonen ook veel kwaad doen.
ik zal er dan toch op eigen kracht doorheen moeten komen en ondanks dat ik al 8 jaar ellende ondervind, zou ik terug kijkend die 8 jaar niet willen missen. En zie het gaat nu af en toe best wel wat beter, natuurlijk kijk ik zeer verlangend uit naar de tijd NA de overgang.

Wat heb ik er van geleerd, van mezelf dat ik een sterkte vrouw ben,die best wel tegenslagen in het leven kan opvangen en van m'n man dat die onvoorwaardelijk van me houd en bij me blijft in wat voor ellende ook.

ik heb geleerd dat het leven niet bestaat uit alleen maar plezier en goede dagen, nee het leven is ook doorgaan, ook al is het bikkelhard in kwade dagen.

En verder moet ieder voor zich uitmaken wat zij wil, ik schaar mij achter Lee 64 met de waarschuwing 'kijk uit"en dat is uit ervaring.

Sterkte voor een ieder,

Dorothea.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » do 04 dec 2014 20:23

Sandra66 schreef:Dan zou je ook "de pil" ook nooit mogen/kunnen slikken, is nl ook een hormoon.
hallo Sandra,

Tja, daar zeg je wat!...de pil zou ook een punt van discussie (moeten) zijn.

We denken dat we met z'n allen ongestraft allerlei medicatie in ons lichaam kunnen stoppen maar de gevolgen blijken vaak op langere termijn.
Het is de tijdsgeest...het is normaal geworden dat in verder gezonde lichamen medicatie wordt gestopt (dat is niet overal zo , er zijn ook landen waar het niet of minder gebeurt.
Er zijn genoeg studies en onderzoeken gedaan naar de bijwerkingen van de pil maar daar wordt niet veel mee gedaan (ga ze hier niet noemen, je kunt ze zelf gemakkelijk opzoeken via google)
Ik denk ook niet dat vrouwen dat willen weten want het is natuurlijk hartstikke gemakkelijk en het geeft een bepaalde vrijheid (alhoewel dit nu alleen nog geldt met een vaste partner ivm soa's).

Het gaat hierbij om feiten, niet om iemand van hormoongebruik of pilgebruik af te houden want ik vind dat iedereen haar of zijn eigen verantwoordelijkheid daarin draagt....niet de arts, niet je werkgever, niet je eega maar jij zelf kiest ervoor.
Je staat er zelf achter of niet, zo simpel is het.
Voor mij is het wel een reden geweest om het niet te gaan gebruiken (heb de pil in mijn jongere jaren wel gebruikt, werd voorgeschreven omdat ik mastopathie had, maar was toen totaal onwetend en helaas nog geen info beschikbaar zoals nu en ik vond het ook wel heel gemakkelijk toen ik een vaste relatie kreeg).
Pas later kreeg ik te horen van een bevriende arts dat het risico op borstkanker met 24 % stijgt wanneer je de anticonceptiepil slikt.
Mijn dochter heb ik er tot nu toe vanaf kunnen houden maar weet natuurlijk niet wat zij in de toekomst gaat doen maar dat is dan haar eigen verantwoording, ze heeft de kennis dus wat ze ermee doet moet ze zelf dan weten).

groetjes
Gaea

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht