Hormoontherapie en toch klachten.

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Hormoontherapie en toch klachten.

Bericht door Ilse61 » wo 19 nov 2014 16:39

Beste lotgenoten,

Ik ben nu 53 en sinds mijn 42e heb ik al opvliegers en kreeg steeds meer en meer klachten. Mijn menstruatie begint eindelijk wisselvalliger te worden (de ene keer 3 weken en de keer erop 45 dagen ertussen). Vorige maand heb ik voor de eerste keer een menstruatie overgeslagen. Tussendoor ook steeds spottings. Voor mij betekent dat dat ik er nog lang niet ben.

Ik slikte rode klaver die de opvliegers wat deed verminderen, maar de laatste weken was het alsof er een donkere schaduw over mijn leven was gevallen, alsof ik onder een zwaar, zwart gordijn moest leven. Ik werd steeds somberder en zat de hele dag mijn tranen te verbijten uit schaamte voor mijn omgeving en moe, zo doodmoe.

In een reorganisatie raakte ik onlangs mijn baan kwijt met daarbij de wetenschap dat het op dit moment nagenoeg onmogelijk is om op je 53e een nieuwe baan te vinden.
Toen ik er ook nog eens maagklachten bij kreeg, was de maat vol. Al deze klachten maakten dat ik mij wel eens vaker af begon te vragen of ik nog wel verder wilde als het zo moest.

Ik ben ten einde raad naar de huisarts gegaan, waar ik lange tijd mee heb gesproken. Ik mocht van hem kiezen tussen AD of hormonen, want de klachten waren te erg. Nu ben ik een fel tegenstander van hormoongebruik (ik heb ook nooit de pil geslikt), want ik vind dat de natuur het zelf moet doen, maar in deze leek het mij de minst kwade van de twee. Mijn onzekerheid voor hormonen heb ik goed met de arts besproken en hij garandeerde me dat een korte tijd gebruik minder kwaad voor mij kon dan wat ik nu meemaakte. Ik ben er dus aan begonnen, oestrogeen gecombineerd met progesteron en voor maximaal een jaar (dat zal in mijn geval max een half jaar worden, want het zit me echt nog steeds niet lekker). 'Zo kort mogelijk!', zei ik nog toen ik hem een hand gaf bij het weggaan, waarop ik nog een briefje mee kreeg voor algemeen bloedonderzoek (waar verder niets geks uitkwam).

Ik (die er geen voorstander van is...) gebruik nu 5 weken Femoston continue, de laagste dosering 0,5/2,25. Mijn bedoeling is om na een half jaar van betrekkelijke rust te stoppen en daarna de strijd weer aan te gaan.

Mijn ervaring met de hormonen tot nu toe is dat ik elke dag spottings heb. Dit zou na een bepaalde periode moeten stoppen, staat in de bijsluiter.
Wat de hormonen voor me doen is dat ik nog minder opvliegers heb en daardoor weer slaap (lees: betere nachten heb).
Ik heb nog steeds last van mijn maag (maagpijn en misselijkheid), sombere buien en stemmingswisselingen.

Ik dacht dat hormoontherapie je weer even je oude zelf zou laten zijn, maar het valt me eerlijk gezegd tegen.

Volgens mijn huisarts zouden de voordelen zich nog verder uitbreiden, maar als dit over een paar weken nog steeds niet gebeurd is dan ga ik het maar weer langzaam afbouwen, want daarvoor zijn de risico's me te groot. (Ook al heeft mijn huisarts mij met klem laten weten dat er nauwelijks risico's verbonden zijn aan een zo kortdurend gebruik.

Ben benieuwd of er meerdere gebruikers zijn die dezelfde ervaringen hebben.

Dank alvast,
Ilse

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Re: Hormoontherapie en toch klachten

Bericht door Caatje65 » wo 17 dec 2014 11:01

Hallo dames,

Ik kan me herkennen in deze situatie. Er zijn weken geweest dat ik me weer goed voelde. Ik weet niet of dat iets met de hormoonsuppletie te maken heeft.
Wat het voor mij doet is minder opvliegers (af en toe wel warmteaanvalletje), geen nachtzweten meer, iets beter slapen.

Ik heb daarentegen nu veel last van neerslachtig zijn, bang, geen eetlust. Vorige week ook elke dag misselijk geweest.

Caatje

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 44

Bericht door Dorien73 » wo 17 dec 2014 18:29

Hallo,

Ik begrijp nu heel goed waar de waarschuwingen vandaan komen van vrouwen die ervoor pleiten heel voorzichtig te zijn met hormoongebruik. Ze hebben het beste met ons voor, dat weet ik sinds het met hst bij mij mis ging.
Door veel over het onderwerp te lezen, is mij duidelijk geworden dat veel artsen elkaar tegen spreken en je niet meer weet wat te doen.

Ik zou, achteraf gezien, beter hebben kunnen luisteren naar de goede bedoelingen van de dames hier. Zij hebben ervaring en zeggen het om ons te behoeden van wat hen zelf is overkomen.

Sterkte dames!
Groetjes Dorien

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » do 18 dec 2014 15:13

Beste Caatje,

Jij hebt het over vertrouwen in de farmaceutische industrie en je (huis)arts, helaas....
door schade en schande ben ik dat vertrouwen wel kwijt geraakt.
Onvolledige voorlichting, achteraf niet nodig gebleken ingrepen, foute medicatie zijn hier debet aan.
Ook in mijn omgeving zie ik dit gebeuren en helaas met verstrekkende gevolgen.

Nieuwe medicijnen worden op de markt gebracht nog voordat effectiviteit en veiligheid met zogeheten fase 4-onderzoeken zijn aangetoond.
Bij deze langlopende en grootschalige studies wordt onderzocht of patienten er werkelijk langer en beter door leven en de eventuele nadelen/gevaren voor de gezondheid.
Als een geneesmiddel wordt toegelaten tot de markt zijn die onderzoeken nog niet gedaan.
Ieder nieuw medicijn dat op de markt komt, is daarom eenvoudigweg nog niet bewezen veilig en niet bewezen effectief.
Rond orale antidiabetica en tientallen andere geneesmiddelen is dat inmiddels overduidelijk gebleken. Zij werden echter pas van de markt gehaald nadat er tienduizenden doden waren gevallen

En wat dacht je van DES?
Je zal maar de dochter zijn van een moeder die DES voorgeschreven heeft gekregen en hier de lasten van draagt?!

Het gaat nu dezelfde kant op met bijv. de 4e generatiepil (om even in de hormonen te blijven). De markt van derde- en vierde ­generatie anticonceptiepillen (onder meer Marvelon, Femodeen, Modicon, Ministat, Diane 35 en Yasmin) zakt momenteel in elkaar door het onomstotelijk aangetoonde verhoogde tromboserisico.
Jonge vrouwen raken invalide door herseninfarcten en sterven aan longembolieen.

Klinkt voor velen vast allemaal als een 'ver van mijn bed' show totdat je er zelf mee geconfronteerd wordt en er zijn meer slachtoffers dan we denken (een nichtje en een vriendin horen daar helaas ook bij).

Dit moet jij dan toch ook weten, vooral omdat je in de farmaceutische industrie hebt gewerkt!

Dit gaat echt niet om respect hebben voor iemands keuze, maar als jij zegt dat je kunt vertrouwen op de arts en/of farmacie dan deel ik die mening niet.
deels om wat me zelf overkomen is en deels om wat ik in mijn omgeving zie en hoe gemakkelijk er medicijnen voorgeschreven worden en zelfs soms zonder naar de voorgeschiedenis van de patient te kijken/mee te laten wegen in het voorschrijven van medicatie.

En nee, je bent echt geen suffe trut zoals je zelf al aangaf maar ik ook niet dus ;)

Groet
Gaea

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » do 18 dec 2014 18:38

Beste Gaea,

Ik vind het heel rot voor je dat je dit soort dingen hebt moeten meemaken. Ik weet ook heel goed van de problemen die geneesmiddelen waaronder DES teweeg hebben gebracht. Ik heb bij een van de distributeurs van DES gewerkt.
Er zitten altijd risico's aan medicijngebruik.

Het gaat erom dat je vrij moet zijn om de keuze als vrouw zelf te maken na alle voors en tegens te hebben afgewogen. Dat heb ik gedaan en ik kies voor hst. Jij niet, duidelijk en prima. Ik vind wel dat ieders keuze gerespecteerd moet worden. En nee, jij bent ook niet achterlijk. Ik wens je veel sterkte en heb een beter inzicht in jouw keuze gekregen. Dank je voor de toelichting.

Caatje

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » do 18 dec 2014 20:33

Hallo Caatje,

Bedankt en alle goeds toegewenst, vindt het fijn om een discussie te voeren zonder allerlei verwijten.
Zal ook niet zeggen dat iemand dit of dat niet moet doen, laat dat liever aan de persoon zelf over maar kan het niet laten om anderen toch te waarschuwen niet alles voor zoete koek te slikken, dat je zelf ook verantwoordelijkheid hebt en deze niet uit handen kunt geven, hoe goed (of lief) een arts/deskundige ook is.
En wat iemand er mee doet, is haar of zijn zaak....dat is persoonlijk.
Of iets werkzaam is of niet is zelfs persoonlijk
Een keuze maken uit onwetendheid vind ik geen keuze, omdat je niet op de hoogte bent (gesteld) van de nadelen tov de voordelen en dat vind ik een slechte zaak.

Jij hebt je keuze gemaakt, je hebt alle info en voor- en nadelen tegen elkaar af
gewikt en gewogen en dan is het je goed recht om de keuze te maken die bij je past.

Nogmaals alle goeds en lees je vast nog wel eens :)

Groetjes
Gaea

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » do 02 apr 2015 22:52

Dag dames

Ik ben nog niet zo lang geleden gestopt met HST en wil jullie vertellen hoe het mij is vergaan. Begin oktober 2014 ben ik met HST begonnen.
Ik heb de Femoston drie maanden geslikt en ik knapte ervan op. In die tussentijd heb ik een nieuwe leuke baan gevonden omdat ik weer kon slapen, want de opvliegers waren grotendeels weg, had ik weer energie, waardoor dat lukte. Ik zag het leven weet zitten.

In januari ben ik in overleg met mijn overgangsverpleegkundige gestopt met de HST. Ik heb heel langzaam afgebouwd, begonnen met 3 dagen wel en 1 dag niet. Dat twee weken. Daarna 2 dagen wel 1 dag niet, en bij drie per week slikte ben ik helemaal gestopt.

De klachten die ik had voordat ik in oktober aan de HST begon, tot nu toe niet allemaal teruggekomen.
Wel heb soms flinke opvliegers, maar omdat ik veel beter in mijn vel zit, heb ik daar minder last van. Ik grap wel eens naar mijn man: Ik ben een slecht mens geweest, want ze zijn me aan het voorbereiden op de hitte in de hel :evil:

Voor de opvliegers slik ik nu rode klaver dat mij redelijk goed helpt. Verder neem ik vitaminen, eet gezond, drink geen of nauwelijks alcohol, neem in de avond een paar koppen valeriaanthee om te slapen. Natuurlijk heb ik nog steeds goede en minder goede dagen, ik ben nog regelmatig misselijk en heb nog wel last van mijn maag, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik niet meer verder wil, integendeel.

De HST heeft blijkbaar een positieve wending aan mijn leven gegeven, want daardoor had ik dus ook de energie om aan die nieuwe leuke baan te beginnen. En nu, als ik een opvlieger heb, dan roep ik even: Gloeiende gooters en dan moeten mijn twee jongere (mannelijke) collega's lachen en zeggen dan: ze heeft er weer eentje. Daar krijg ik weer energie van en die energie helpt mij om door de overgang te komen en weer mens te zijn.

Ik geloof dat het nu de kunst is voor mij om af te bouwen met de HST, het blijft natuurlijk rommel die je beter niet kunt nemen.
Maar het was even niet anders.

Groetjes,
Ilse61

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd nu: 54

Re: Hormoontherapie en toch klachten.

Bericht door Annita » vr 03 apr 2015 23:13

Hoi Ilse,

wat fijn dat t jou zo goed afgegaan is..ik heb besloten om na de grote vakantie af te gaan bouwen dan is t nog geen jaar.. hoop dat t mij net zo vergaat als bij jou.
Ook ik trok t echt niet meer na 3,5 jr klachten en ziek zijn.. nou groet en hopelijk is alles snel over.

gr Annita

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » wo 14 sep 2016 14:45

Hallo lotgenoten,

Ik ben nu 55 en in mei voor het laatst ongesteld geweest.

Mijn opvliegers zijn intussen zo heftig dat ik mijn werk stil moet leggen als ik er een heb, omdat anders mijn toetsenbord te vochtig wordt. In straaltjes van mijn gezicht, armen en handen. Ook pianostudie is daardoor een drama geworden, mijn vingers glijden van de toetsen en ik moet mijn gezicht steeds deppen om de druppels te verhinderen het gevoelige hout van de piano binnen te dringen.

In de nacht zo slecht slapen met hartbonzen en onrust en een druk in mijn borstkas. De hele dag voel ik dat mijn hart aanwezig is. Soms pak ik dan maar een oxazepam.

Warmte kan ik niet meer verdragen. De zon waarvan ik zo hield is nu mijn vijand geworden. In de vakantie, als de rest op het strand ligt, zit ik in de schaduw misselijk te zijn. Duizelingen heb ik ook, best flinke, dan denk ik wel eens... nu krijg ik een hersenbloeding en als mijn hart zo bonkt in de nacht denk ik dat ik een hartinfarct krijg. Soms denk ik ook, ach wat, dan komt het maar, zo is er toch ook niks meer aan.
Ik leef van slokdarmkramp naar kuitkramp en ook zijn mijn benen vanaf mijn knieën tot en met mijn voeten al jaren steenkoud en ze tintelen erop los.

Ik slik enkel voedingssupplementen, rode klaver, maar dat helpt niet meer.

Ik merk ook dat mijn kijk op het leven helemaal veranderd is. Veel dingen zijn vlak geworden, alsof het er allemaal niet meer toe doet, alsof ik me er niet meer in interesseer. Mijn creativiteit is zo goed als weg.
Als klap op de vuurpijl heb ik naast mijn oorsuizen een overgevoeligheid voor laagfrequent geluid opgelopen ten tijde van de overgang. Dat wil zeggen dat ik altijd met vreselijke bromgeluiden in mijn hoofd rondloop. Als je dat hebt, dan heb je simpelweg pech, zei de huisarts. Er is niets aan te doen helaas.

oke, uitgemopperd. Ik ga het weer proberen, wilde het even kwijt.

Met sterkte voor jullie allemaal, mijn dappere lotgenoten,
Ilse61

Mozinga
Berichten van Mozinga
Onderwerpen van Mozinga
Menopauzejaar:

Bericht door Mozinga » do 15 sep 2016 11:10

beste llse 61

jou verhaal had de mijne kunnen zijn.

gr marjan

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Bericht door Ine » vr 16 sep 2016 14:29

Hoi Ilse,

Wat rot voor je dat de overgang gewoon weer volop over je heen komt sinds je stopte.
Ik dacht ook ooit dat ik de overgang, of in ieder geval een stuk ervan kon overslaan met hormonen.
Maar helaas bleek dat achteraf niet het geval en heb ik dezelfde ervaring

Ine

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht