Overgang na eierstokverwijdering

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Overgang na eierstokverwijdering

Bericht door Sascha1 » do 18 feb 2010 12:15

Hallo dames,

Hier mijn verhaal in het kort: 5 jaar gelden werd tijdens mijn zwangerschap een eierstok verwijderd i.v.m. een cyste. Bleek gelukkig goedaardig. Na de bevalling veel klachten: zweetaanvallen, gewrichts- en spierklachten, opgejaagd en ga nog maar door. Arts dacht aan schildklier maar alles oke. Klachten zijn altijd gebleven, menstruatie begon te rommelen. Ze vond het te vroeg voor de overgang. I.v.m. met buikklachten is vorige week weer een cyste ontdekt op de overgebleven eierstok (op de echo zag het er precies hetzelfde uit als de vorige keer) conclusie:eierstok zal er uit moeten.

Gynaecoloog begon gelijk over hormoonpillen, ik weet het even niet meer, er komt ineens zoveel op je af.
Ik vroeg ook nog of die overgebleven eierstok misschien niet meer werkte door de cyste en ik toch al in de overgang kon zitten maar dat vond ie niet waarschijnlijk.
Ik hoop dat er iemand is met een dergelijke ervaring.
Je begint zo te twijfelen over je eigen lichaam.

Groetjes, Jada

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Re: Overgang na eierstokverwijdering

Bericht door Kaatje1969 » vr 19 feb 2010 00:50

Jada,

ik had dat ook, ik ben nu 40 en heftig in de overgang, ik werd ook niet geloofd.
Ik mis dan maar 1 eierstok, maar goed, je kan jezelf wel voorstellen dat je lichaam qua hormonen dan maar voor de helft werkt. Ik weet niet of jij dit ook had, maar de ene maand, na het verwijderen dan, lag ik in de lappen mand en de maand erna ging het wel.

Kijk ook even onder jong in de overgang.

Groetjes,
Karin

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » vr 19 feb 2010 09:52

Hallo Karin,

Het is inderdaad dat je niet geloofd word, want volgens hun theorie kan het niet, maar je voelt het zelf het beste.
Ik heb nu ook een cyste van 10 cm aan de overgebleven eierstok die ze dan gaan verwijderen.
Ik heb het gevoel dat die eierstok weinig of niet meer werkt daardoor en ik daardoor al die klachten heb.
De gyn trok zijn wenkbrauwen op van; dat denk ik niet. Je wordt er zo onzeker van.
Het is dezelfde cyste als de vorige keer dus de kans dat het goed is is veel groter dan de andere kant.
En als je gaat zoeken op internet word je alleen maar angstiger en voel je ineens van alles.
Hoop dat ze me snel helpen (ze proberen binnen 2 maanden!)
En dan zit ik echt in de overgang (heb dan geen eierstokken meer), vind het allemaal zo verwarrend.

Groetjes, Jada

Cee
Berichten van Cee
Onderwerpen van Cee
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Cee » vr 19 feb 2010 14:20

Hallo Jada,

Jemig zeg wat ontzettend naar voor je. Ik begrijp je onzekerheid heel goed. Bij mij is m'n baarmoeder verwijderd toen ik 39 werd en nu, vier jaar later weet ik zeker: ik zit in de overgang. Ik had geen referentie omdat ik niet menstrueerde, en dus ook geen veranderingen zie. Wel alle symptomen van de overgang. Naast zweetaanvallen, hartkloppingen, vermoeidheid etc OOK het algehele gevoel van neerslachtigheid en vooral onzekerheid. Onzeker over of je gek aan het worden bent, je aanstelt of.....er wel degelijk iets onderhuids aan het veranderen is; je hormoonhuishouding.

En dan horen dat je een operatie moet ondergang waarbij je zeker in de overgang terecht zult komen. :cry:

Jammer dat je nog niemand gevonden hebt in het medische circuit, die antwoord kan geven op je vragen. Persoonlijk ben ik door gesprekken met mijn huisarts iets verder gekomen. Al was het maar een klein stukje erkenning en het advies goed op mezelf te letten. Neem je tijd. Ik hoop dat je in de komende twee maanden genoeg wijsheid kunt vergaren om een beslissing te nemen.

Sterkte Pipi

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Overgang na eierstokverwijdering,veel vragen

Bericht door Sascha1 » wo 24 feb 2010 10:09

Hallo dames,

Binnenkort wordt mijn laatste eierstok verwijderd i.v.m. cyste.
Dus gelijk in de overgang.
De gyn zei dat ik dan gelijk aan de hormonen moet i.v.m. botontkalking.
Ik sta hier best wel huiverig tegenover door al die bijwerkingen.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en welke keuze heb je dan gemaakt?
Ook ben ik benieuwd of je het na de operatie gelijk merkt dat je in de overgang bent.
En hoe verder als je geen hormonen wilt.
Ik hoop hier een beetje wijzer te worden, het is allemaal nogal verwarrend.

Groetjes, Jada

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » wo 24 feb 2010 14:19

Hallo Jada,

Bij vrouwen beginnen de hormoonveranderingen van de overgang rond 35-38 jaar.
De een merkt daar iets van de ander niet.

Aan de menopauze (=de dag van je laatste menstruatie) gaan wel 10 jaar overgang vooraf. De meeste vrouwen bereiken de menopauze tussen 45 en 55 jaar.

Als je eierstokken verwijderd worden kom je op dat moment direct in de menopauze.
Rond de menopauze krijgt elke vrouw tijdelijk te maken met een periode waarin de botonkalking iets sneller gaat.
Osteoporose is een ziekte waarbij overmatig botverlies optreedt en heeft andere oorzaken.
Je krijgt van de overgang geen osteoporose, want dan zou elke vrouw dat na haar overgang krijgen.

Je kan zeggen dat het moment van de menopauze alleen maar bepaalt wanneer die tijdelijke versnelling optreedt.

Aan hormoongebruik zijn in de loop van tijd heel wat wonderlijke eigenschappen toegeschreven, die men nooit heeft kunnen aantonen.
Toch worden de middelen nog steeds met dezelfde praatjes aan de vrouw gebracht.
Het enige wat men heeft kunnen aantonen is dat ze opvliegers kunnen verminderen en soms gewrichtspijn die van de overgang afkomstig is.

Het effect op botontkalking, als er dat al zou zijn, is nooit erg overtuigend bewezen. En wat onderzoeken laten zien is dat het alleen effect heeft als je tot na je 80e blijft doorslikken. Dan zou het een enkel procentje schelen in het aantal botbreuken bij vrouwen boven de 80. Dat moet ik eerst nog maar eens zien te worden.
Zo gauw je stopt met hormoongebruik is ook elk evt. effect weer verdwenen.

Maar het is een lucratieve handel en vrouwen in de overgang, die nou eenmaal vanalles voelen, zijn gemakkelijk bang te maken en over te halen.
Ook mij heeft men bang gemaakt toen ik op mijn 37e in de menopauze kwam. Ik geloofde dat ik aan de hormonen moest en slikte ze twaalf jaar met verschrikkelijk veel tegenzin.
Als ik de keus opnieuw kon maken, met de juiste informatie zou ik anders kiezen. Dan zou ik niet jarenlang gezondheidsrisico's gaan lopen door het slikken van zulke ingrijpende middelen als hormonen zijn.

Ik vind het heel erg fout dat vrouwen meteen maar aan hormonen worden gepraat. Er zijn andere manieren om met te vroege menopauze om te gaan.
Wat ik vind dat er had moeten gebeuren toen mijn menopauze een feit bleek, is een botscan maken om te zien hoe mijn botten er op dat moment voor stonden. Die scan na een jaar nog eens herhalen om het proces te volgen.
Zou dan blijken dat er sprake van was dat de ontkalking veel sneller verliep dan bij een gemiddelde menopauze het geval was, had ik altijd nog voor behandeling kunnen kiezen.
Voor het afremmen van overmatige botontkalking (osteoporose) is hormoontherapie al lang achterhaald en worden heel andere middelen gebruikt.

De kans op osteoporose (overmatige botontkalking) is vooral een kwestie van aanleg en zat totaal niet in mijn familie.
Alle argumenten die werden ingezet om mij te overtuigen om aan de hormonen te gaan bleken achteraf niet waar. Ook de verwachting die bij me geschapen was, dat ik met hormoongebruik de ongemakken van de overgang kon overslaan, bleek achteraf een sprookje te zijn.

Groet
Anette

Cee
Berichten van Cee
Onderwerpen van Cee
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Cee » wo 24 feb 2010 21:21

Hallo

Ik ben het compleet met Anette eens. Laat je goed voorlichten over het gebruik van hormonen; er zitten naar mijn gevoel meer nadelen aan dan voordelen. Het blijft uitstel en geen afstel van verschijnselen die wel of niet gepaard zullen gaan met je menopauze. Dat weet je nog niet.
Mijn huisarts raadt mij hormoongebruik af vanwege verhoogde kans op borstkanker.

Sterkte met alles.

Groet Pipi

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » vr 26 feb 2010 10:58

Hallo,

Bedankt voor jullie goede informatie, heb het met veel interesse gelezen.
Het klopt inderdaad, je stelt het met hormonen alleen maar uit.
Ik ben ook heel bang voor de bijwerkingen zoals borstkanker.
Bij mij in de familie komt osteoporose ook niet voor en met gezond eten kom je toch ook al een heel eind lijkt me.

Moet er ook nog bij vertellen dat mijn oma toen ze 60 was borstkanker heeft gehad (was toen wel allemaal goed gekomen).
Dit vertelde ik aan de gyn en die vond dat niet belangrijk omdat het mijn oma was.
Als het mijn moeder was geweest was het een ander verhaal zei hij.
Vindt dit toch maar raar.
Ik heb in ieder geval geen fijn gevoel over dat hormoongebruik.

Groetjes, Jada

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Kaatje1969 » zo 28 feb 2010 01:20

Jada,

ik heb twee maanden hormonen geslikt en inderdaad werden een aantal klachten minder, maar de bijwerkingen, jemig zeg.
Ik neem de overgang klachten nu maar voor wat ze zijn, is wel elke dag een verassing, sommige dagen loop ik krom van de pijn en de dag erna ben ik weer vief, ik zie wel waar ik uitkom, ik moet er toch doorheen.

Wel sta ik elke dag steeds weer verbaasd over mijn lijf en geest, zo ken ik mezelf niet.

Karin K

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » di 23 mar 2010 13:58

Hallo,

Even hier niet geweest want ben vorige week dinsdag geopereerd (overgebleven eierstok verwijderd).
Na 4 dagen ziekenhuis weer thuis, maar wat valt dit tegen:veel pijn (het is via een gewone buikoperatie gedaan) en ik kan nog echt niets.
Wat de overgangsklachten betreft:was in het begin wel emotioneel maar dat kan ook van de spanningen geweest zijn voor de operatie.
Waar ik ook veel last van heb is zweten, vooral mijn handen en voeten zijn gewoon vochtig. Heb wel het gevoel dat mijn lichaam in strijd is zo plots in de overgang.
De gyn wilde gelijk dat ik nu al aan de hormonen ging maar ik moet over 6 weken op controle en heb hem gezegd dat ik eerst even wilde kijken hoe het zou gaan. Na tegenspurtelen stemde hij in.
Ik laat het even rustig over me heen komen en probeer niet te veel met die overgang bezig te zijn want ik merkte wel dat ik overal op zat te letten.

Jada

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » di 04 mei 2010 15:06

Hallo allemaal,

Ben net op controle geweest bij de gyn na verwijdering eierstokken, en heb nu een recept voor hormonen gekregen (trisequens) omdat hij me te jong vind i.v.m. botontkalking.
Heb al op internet gezocht maar ik kan weinig vinden over dit middel en de bijwerkingen.
Ik twijfel heel erg of ik ze moet nemen.
Graag zou ik ervaringen willen horen van vrouwen dit dit middel gebruiken voor ik eraan begin.

Groetjes, Jada

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » di 04 mei 2010 18:28

Hallo Jada,

Op dit forum is erg veel te vinden over wat vrouwen meemaken als ze hormonen hebben gebruikt. Dat is niet afhankelijk van een specifiek middel maar van het feit dat je met hormoontherapie hormonen toevoegt om de verandering op te vangen zodat je lijf het gedurende die tijd niet zelf hoeft te leren, en dat dan ook niet kan.
Of je dat nou met middel a of b doet, maakt zoveel niet uit. Bij hormoontherapie horen bepaalde bijwerking, risico's en gevolgen die voor al die middelen gelden.

M.b.t hormoongebruik en botontkalking geldt dat vermoedt wordt, dat hormoongebruik tijdens de overgang zou kunnen leiden tot een enkel procent minder botbreuken bij vrouwen boven de 80 jaar. Maar dan alleen als je het tot op hoge leeftijd blijft doorslikken.
Zo gauw je stopt is elk eventueel effect in no time verdwenen.
Meer effect heeft men feitelijk nog nooit kunnen aantonen in al die jaren dat het al bestaat. En dat is toch wel sinds ergens halverwege de vorige eeuw.

Rond de menopauze maakt elke vrouw een periode door waarin ze iets sneller botmassa verliest. Daarna is het tempo weer normaal.
Osteoporose is helemaal iets anders, dat is een ziekte en ontstaat door heel andere oorzaken. Dat krijg je niet van de normale botontkalking zoals die bij de overgang hoort. Dan zou elke vrouw immers een aantal jaar na haar menopauze aan die ziekte lijden. En dat is niet zo.

Huisartsenstandaard en bijv de osteoporose stichting zijn er feitelijk ook heel duidelijk over dat de mogelijke voordelen hieromtrent beslist niet opwegen tegen de nadelen van de risico's die je met hormoongebruik loopt.
Helaas wordt die angst door belanghebbenden nog wel steeds gebruikt om de middelen zo breed mogelijk op de markt te houden.
Angst verkoopt immers goed en trekt gemakkelijk vrouwen over de streep om dan maar dergelijk, toch behoorlijk ingrijpende medicijnen in hun gezonde lichaam te stoppen.

En zo zal men er ook zelden bijvermelden dat je na stoppen toch nog net zo goed door hetzelfde proces zult gaan. Maar dan wat ouder, met minder veerkracht, en lenigheid van lichaam en geest.
Dat kan heel erg verschrikkelijk niet meevallen, kan ik je zeggen.

Had ik 20 jaar geleden maar geweten wat me achteraf nog te wachten zou staan, en dat al die beloften die gedaan werden feitelijk nergens op gebaseerd waren. Dan had men me niet zomaar bang kunnen maken en had ik anders kunnen kiezen.

Groet
Anette

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Mmwouters » vr 07 mei 2010 21:25

Hallo Jada,

Heb drie jaar dit middel geslikt en in die tijd voelde ik me fantastisch. Kon de hele wereld aan.
Toen er, vijf jaar geleden, steeds meer berichten verschenen over de verhoogde kans op borstkanker en hart en vaatziekte ben ik gestopt.
En dat heb ik geweten. Tot op de dag van vandaag heb ik nog vaak meer, dan weer wat minder klachten. Het gaat ook wel langere tijd goed, maar ik heb nog steeds periodes waarin het weer minder gaat.
En daar word ik soms een beetje wanhopig van, ik word deze maand 60. En dan te bedenken dat de huisarts deze pil destijds voorschreef voor pijn in de benen en nachtelijk transpireren.....
Inderdaad, had ik toen geweten wat ik nu weet, en toen ik hem hiermee confronteerde sloeg hij zijn blik neer en zei niets.

Veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

Marie-Anne

P.S. de vrouwelijke huisarts die ik nu heb vergeleek hormoongebruik met een sneeuwschuiver. Ze schuiven de klachten vooruit die je daarna in volle hevigheid over jee heen krijgt en dat klopt precies.

Caroitje
Berichten van Caroitje
Onderwerpen van Caroitje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door Caroitje » do 12 aug 2010 21:46

Hallo dames

Ik ben Caroi, ben 39 jaar, heb eierstokken en baarmoeder moeten laten verwijderen wegens medische redenen, dit is gebeurd in januari.
Ik zit nu direct in mijn menopauze en heb een heleboel vragen.
Heb ik dan de overgang overgeslegen?
Ik heb ook veel last van nachtelijke hitteaanvallen waardoor ik slecht slaap. Ik voel me helemaal niet goed, ik heb me hier niet kunnen op voorbereiden en word er ineens maar INGEGOOID.
Ik heb het daar heel moeilijk mee, bedoel : ik voel me nog jong maar voel me opeens ook zo oud.
Zal mijn lichaam nu helemaal veranderen? Krijg ik ook de overgangsklachten?
Het is allemaal zo moeilijk voor mij en weet me geen raad meer.
Help me,

groetjes, Caroi

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » vr 24 sep 2010 15:21

Hallo,

Ik begrijp precies hoe je je voelt.
Ben ook door eierstokverwijdering plots in de menopauze gegooid, zonder ook maar enige voorlichting wat me te wachten stond.
De gyn zei; aan de hormonen omdat je nog te jong bent i.v.m. botontkalking. Ik heb ze 2 maanden geslikt, de opvliegers waren weg maar toch voelde het niet goed, het is niet gezond natuurlijk.
Na het stoppen weer die vreselijke opvliegers zowel dag als nacht.
Mijn nachtrust is helemaal voorbij, waardoor ik in een cirkeltje van moeheid, prikkelbaar enz kom.
Daarbij inderdaad het gevoel dat ik mij nu ouder voel omdat ik in de overgang zit en het plaatje is compleet.
Heb ook vaak momenten dat ik denk; hoe hou ik dit vol.
Heb ook nergens zin in, zit het liefste gewoon thuis, maar ik moet wel door want heb nog een dochtertje van 5, wat ook weer een dubbel gevoel geeft: een kind van 5 en dan ik al in de overgang.
Binnenkort ga ik naar een overgangsconsulente om mijn verhaal te doen, en hoop dat daar iets positiefs uitkomt, want nu heb ik echt het gevoel dat ik vastloop.

Groeten, Sascha

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Jamilla » ma 27 sep 2010 21:25

Hallo dames,

Drie jaar geleden heb ik een eierstok moeten laten verwijderen i.v.m. een cyste. Mij werd toen verteld dat je dan niet in de overgang zou raken.

Toch voelde ik me daarna anders. Ik was 'bokkig' en had sterk de neiging me terug te trekken.

Deze vraag; kom je met 'een eierstok sneller in de overgang, heb ik laatst aan een internist gesteld. Hij gaf als antwoord; ja, dat kan niet anders dan dat dat invloed heeft.

Ik vermoed dat bij de een dit wel snel merkbaar kan zijn en bij een ander niet. Misschien gekoppeld aan leeftijd?

Het is lastig dat medici verschillende antwoorden geven hierover.

Sterkte voor iedereen.

Groetjes, Jamilla.

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » za 16 apr 2011 17:06

Hallo dames,

Ik gebruik sinds 4 maanden ook hormonen omdat ik ook volgens de gyn te jong was voor de overgang.
ben na een operatie in de overgang gekomen en dit viel heel erg tegen.
Ik had de bekende klachten maar in heel erge vorm.
De opvliegers zowel dag en nacht waren niet meer te doen.
Slapen deed ik bijna niet meer. Samengevat was het een grote ellende.
Op het laatst kon ik niet meer, was lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput. (dat kun je niet hebben met een dochtertje van 6)
Dan toch maar aan de hormonen begonnen (met enige tegenzin)
Verschillende geprobeerd en nu gaat het goed.
Geen opvliegers meer en gewoon kunnen slapen.
Daar geniet ik nog elke keer van.
Ben wel meer vermoeid en geestelijk ben ik harder geworden, dingen om me heen interesseren me niet zo meer.
Of dat aan de hormonen ligt?

Groetjes,
Sascha

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Leentje » za 16 apr 2011 19:57

Hallo

Mijn opvliegers waren met het nemen v d hormonen ook volledig verdwenen.
Maar mijn algemeen welzijn voelde niet goed. Ik heb serieus last gehad van evenwichtsstoornissen. Ik voelde me soms 'raar'. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het moet uitdrukken. Maar eerst besefte ik natuurlijk niet hoe dit allemaal kwam. Nu ik de hormonen niet meer neem voel ik het verschil.
Ik begrijp wel dat je nog jong bent en nu je hormonen neemt beter slaapt enz... Het was bij mij pas na enige jaren dat ik mij niet goed voelde. Ik denk dus wel dat ik de hormonen te lang heb genomen.
Jij zelf voelt of het goed zit met het nemen v d hormonen. Als je na enkele jaren voelt dat je moet stoppen, doe het dan en praat met de dokter. Alhoewel zij niet voelen wat wij voelen. Heel belangrijk vind ik is het langzaam afbouwen.
Maar daar moet je nu nog niet aan denken.
Probeer van je gezin te genieten nu het lichaamlijk beter gaat. De tijd gaat zo snel en kinderen zijn rap 'groot'!
Ik hoop dat alle vrouwen met kleine of grote problemen een tijd tegemoet gaan zoals ik. Ik voel me wonderwel goed. En zo voel ik me nu toch al een 2-tal jaren. Heb ook veel meer energie... Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik sinds anderhalf jaar half-time werk. En dat doet mij zo deugd. Ik kan daar, nu ik me lichamelijk goed voel, ontzettend van genieten !
Sorry dat ik zo over mezelf praat, maar ik wil jullie een hart onder de riem steken. Ooit betert het met jullie kwalen... ik heb het zelf meegemaakt !

Groetjes Leentje

Ps. Ik was 38 toen het bij mij begon. Niet geopereerd of zo. Op mijn 39 ste zat ik er volledig in. ( had wel al enkele jaren klachten zonder dat ik wist waar het van kwam )

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » zo 19 okt 2014 15:38

Hoi dames,

Ik slik intussen hormonen Angelique al een tijd, maar heb het idee dat de werking veel minder is als in het begin.
Ben ook al verschillende keren gestopt maar toch weer begonnen, omdat de opvliegers echt te erg waren (echt de hele dag door).
De overgang is bij mij veel heviger doordat door een operatie mijn beide eierstokken zijn verwijderd.
Ook merk ik dat ik de laatste tijd weer zo opgejaagd ben, niet lekker in mijn vel.
Zou zo graag weer mezelf zijn en gewoon genieten van alles om me heen.
Dit is al 5 jaar zo Pffff

Groetjes, Sascha

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht