Heftige pijnen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jens
Berichten van Jens
Onderwerpen van Jens
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Heftige pijnen

Bericht door Jens » zo 04 mei 2014 18:27

Dag beste vrouwen,

Wat ben ik blij dat ik deze site heb gevonden. Ik heb dus geen verschrikkelijke ziektes, ik ben dus niet gek aan het worden! Ik ben in de overgang en dat betekent dus dat het "over gaat".

Op mijn 50e, na 35 jaar de pil te hebben gebruikt, hiermee gestopt. Pijnen slopen er langzaam in. Liespijn, gewrichtspijnen, hevige bloedingen en daarna neerslachtig.
Vier jaar geleden, nadat ik van mijn huidige huisarts te horen gekregen had "Wat hebben jullie vrouwen van 50+ toch allemaal met die pijntjes" ben ik naar mijn oude huisarts gegaan die mij goed kent.
Hij schreef mij hormoontabletten voor en binnen twee weken voelde ik mij beter. Ik heb deze hormoontabletten 2,5 jaar gebruikt en nadat er afgelopen jaar een cyste aan mijn eierstok is geconstateerd ben ik in overleg met de gynaecoloog in mei 2013 met dat gebruik gestopt.

Al vrij snel kwamen de pijnen weer terug en vanaf december zijn deze dus zo heftig dat ik weer heel down ben geworden. Pijnen in mijn polsen, ellebogen, schouders, vingerkootjes, onder mijn voeten. 's Nachts en 's morgens niet uit bed kunnen komen van de pijn. In hurkzit geen kracht meer hebben om omhoog te komen. Heftige pijn in beide liezen met uitstraling naar mijn knieën. En boos op alles en iedereen. Ik ontplof regelmatig en heb soms dagenlang huilbuien. Niet normaal, want dit ben ik niet! Ten einde raad weer naar de huisarts.
Opnieuw hormoontabletten gekregen, waardoor de gewrichtspijnen nu aanvaardbaar zijn en ik tenminste mijn vingers weer normaal kan gebruiken.
Voor mijn liezen ga ik nu naar een fysiotherapeut.
Hij constateerde een veel te hoge spierspanning door heel mijn lijf en via de huisarts is mij nu Diazepam voorgeschreven. Dit om de "pijn" -staat waarin mijn lichaam zich nu bevindt te doorbreken.
Eind mei moet ik voor controle naar de gynaecoloog en dan wil ik opnieuw proberen te stoppen met die hormoonpillen.
Heeft er iemand ook ervaring met gebruik en stoppen, opnieuw gebruik en stoppen met hormonen? Ik zal in ieder geval aan jullie doorgeven hoe mijn lijf en geest dit meemaakt.

Jens

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Re: Heftige pijnen

Bericht door Lia » zo 04 mei 2014 18:42

Hallo Jens,

Veel ervaringen te lezen hier over hormoongebruik.
viewforum.php?f=27
Tja, kon je er de overgang maar mee overslaan......... die illusie wordt je vaak ook wel gegeven....... maar helaas... overslaan kan niet.
35 Jaar hormoongebruik die je lichaam en geest aanstuurden......... dat zal best moeilijk zijn.

groetjes
Lia

Jens
Berichten van Jens
Onderwerpen van Jens
Menopauzejaar:

Bericht door Jens » zo 04 mei 2014 19:44

Beste Lia,

Dank voor je reactie. Ik ga het een en ander doorlezen.

Met vriendelijke groet,
Jens

Jens
Berichten van Jens
Onderwerpen van Jens
Menopauzejaar:

Bericht door Jens » za 29 nov 2014 13:55

Dag vrouwen,

Ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden van hoe het mij vergaat tijdens mijn overgang.
In juni is bij mij een eierstokcyste verwijderd en ruim voor de operatie ben ik gestopt met hormoonsuppletie. Daarna heb ik die pillen ook niet meer aangeraakt.

Ik zat eigenlijk met angst en beven ik te wachten tot de pijnen weer zouden toeslaan.

Nou, we zijn inmiddels vijf maanden verder en het gaat mij goed. Ik heb geen spier en gewrichtspijnen meer en heb heel voorzichtig de hoop dat ik uit de overgang ben.
Er is rust in mijn lijf en in mijn hoofd gekomen en ik hoop dat dit zo blijft want ik ben hier heel blij mee.

Het gaat dus over :D ;)

Allemaal heel veel sterkte. Jens

Gerda
Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda
Menopauzejaar:

Bericht door Gerda » za 29 nov 2014 15:08

Hallo Jens,

Wat fijn voor je dat na het verwijderen van de eierstokcyste je pijnen zijn opgelost.
En jij maar altijd gedacht hebben dat je klachten van de overgang waren.
'Gelukkig' achteraf, waren de klachten niet van de overgang en blijven ze nu dus ook weg.

Een cyste reageert vaak op de toename van vrouwelijke hormonen in het bloed. Onder invloed van deze hormonen kan de cyste kleiner of groter worden
Cystes kunnen een cyclus geven waarbij er geen ovulatie meer plaatsvindt. Ook wordt er in deze situatie weinig of geen progesteron geproduceerd wat een verhoogd prolactine (hormoon gemaakt in de hypofyse) niveau geeft.
Dit leidt dan weer tot het uitblijven van de menstruatie

Gerda

Greet
Berichten van Greet
Onderwerpen van Greet
Menopauzejaar:

Bericht door Greet » ma 27 jul 2015 16:16

Hallo

Ben zelf volgens bloedonderzoek in de overgang. Geweldig veel spier en gewrichtsklachten ter hoogte van rug en liezen uitstralend tot boven de knie. Nog meer pijn op het moment dat ik zo gezegd mijn menstruatie moet krijgen ook al heb ik geen baarmoeder meer.
Ons lichaam moet nu het evenwicht zoeken tussen de hormonen en dit kan enkele jaren geschieden. gebruik zelf geen hormoontherapie daar men de menopauze uitsteld. De gewrichtspijnen komen tengevolge van verlaging van oestrogene. Voel me soms een oude vrouw maar positief denken is belangrijk en er met andere mensen over praten.

Greet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht