Vervroegde overgang

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 41

Vervroegde overgang

Bericht door HVE » do 27 mar 2014 14:52

Hallo dames,

Ik heb me dan toch maar aangemeld op dit forum. Ik ben Hanneke, en ik ben in de vervroegde overgang. Ik ben inmiddels 37 en slik sinds kort hormonen. Ik vind dat reuze eng moet ik zeggen maar voorlopig ga ik er mee door omdat ik teveel klachten heb. De lichamelijke klachten (oa. zweten en slecht slapen) die vind ik geen pretje maar dat kan ik nog wel hebben. Maar sinds een aantal maanden voel ik me vooral geestelijk niet goed, down, depri, afwezig enz. Echt totaal mezelf niet. En dat merk ik in m'n huishouden en ook op m'n werk.
Gelukkig heb ik vier prachtige kinderen dus op dat gebied geen nare consequenties of zo. Wel voel ik me soms erg alleen in dit proces. Vrouwen van mijn leeftijd kunnen zich er weinig bij voorstellen en zeggen vaak "gelukkig heb je al kinderen" of " nou ik zou blij zijn als ik van die menstruatie af was". Tuurlijk ben ik blij met mijn kinderen en mis ik die ongesteldheid niet maar ik voel me toch een beetje in de steek gelaten door m'n lichaam. Zou het toch liever op een latere leeftijd meemaken. Sommige oudere dames die stellen dat ze nooit ergens last van hebben gehad en dat ik gewoon rustig aan moet doen (is lastig met vier kinderen en werken). Het is soms dus lastig om met iemand hierover te praten. Nu heb ik wel een geweldige man, maar ja dat blijft toch een man he. :D
Maar goed, ik wil zeker niet klagen maar hoop hier wat ervaringsdeskundige tegen te komen en misschien wat te leren van jullie en eventuele tips te krijgen.

HVE

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:

Re: Vervroegde overgang

Bericht door HVE » vr 16 mei 2014 22:24

Hallo

Ik ben benieuwd naar ervaringen. De menopauze is bij mij wel vroeg (sinds m'n 35e ongeveer) en ik slik de hormonen onder andere wegens lichamelijke en psychische klachten.
Ik heb erg veel last van m'n gewrichten. Vooral m'n polsen. Ik ben er niet echt blij mee dat ik ze slik maar ik doe dat vooral omdat m'n dokter zegt dat ik anders "geen botten meer over heb" tegen de tijd dat ik 60 ben.
Ze vind me gewoon te jong om helemaal in de overgang te gaan. Dit is de voornaamste reden dat ik ze slik, op advies van de huisarts.
Toch wil ik zo snel mogelijk stoppen.
Ben dus benieuwd naar ervaringen met stoppen. (Hoewel ik bang ben dat ik nog wel even door moet slikken tot m'n 43/45e of zo)

Groetjes
HVE

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » vr 16 mei 2014 22:55

Hoi HVE,

Over ervaring zowel als over gevolgen achteraf van hormoontherapie is veel geschreven door vrouwen.

Ik heb o.a. zelf in het verleden meermalen geschreven over stoppen met hormoontherapie en over wat hormoontherapie allemaal met me gedaan had.
Mij werd op 35/36-jarige leeftijd met hetzelfde doemscenario hormoontherapie verkocht.
Ik nam aan dat info van de huisarts de realiteit was en gebruikte meer dan 10 jaar. Met alle gevolgen van dien

Had ik beter geweten had ik vrijwel zeker anders gehandeld in die tijd.

Wat ik eerder schreef over hormoontherapie

Als je naar ervaringen vraagt met hormoontherapie bij de overgang, wees je er dan van bewust dat die ervaringen niet kompleet zijn zolang vrouwen nog slikken.
Het was pas achteraf dat ik kon voelen en erachter kwam hoe het een soort van roofbouw had gepleegd op me.

groet
Anette

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:

Bericht door HVE » zo 18 mei 2014 09:24

Bedankt Anette

Bedankt ik zal het eens rustig doorlezen. Maar ik heb al wel meteen een vraag (misschien staat het antwoord er al wel tussen) maar wat heb je als alternatief gebruikt? Ik wil eigenlijk ook zsm stoppen met die hormonen. (ik slik ze "pas" 3 maanden). Ik ken echt mensen die osteoporose hebben nu door de (vroege)overgang. Met alle gevolgen van dien (nieuwe heup en nieuwe knie)
In elk geval bedankt voor je reactie en t overzicht
Fijne zondag!

HVE

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » zo 18 mei 2014 12:02

Beste HVE,

Rond de menopauze krijgt elke vrouw TIJDELIJK te maken met een periode waarin de botontkalking sneller verloopt. Die versnelling blijft niet altijd maar doorgaan.

Als dat wel zo was zou elke vrouw 20 jaar na haar menopauze osteoporose hebben. Dat is niet zo.
Osteoporose is geen ziekte die het gevolg is van de menopauze.

TENZIJ... je aanleg hebt deze ziekte te ontwikkelen. En dat tempo wel te snel blijft.
Als het bijvoorbeeld in je familie nogal voorkomt. Of wanneer er sprake is van andere risico-factoren.
Lees: Botontkalking of Osteoporose

Bij mij zit het helemaal niet in de familie. Mijn moeder, die heel jong al haar menopauze had, had geen osteoporose op haar 60e. Terwijl ze ook nog eens, om heel andere redenen weinig kon lopen en bewegen.
Dat gegeven zou voor mij (met wat ik nu weet!! dat zeg ik erbij, want toen wist ik van niks) nu genoeg reden zijn geweest niet aan hormonen te beginnen.

Maar destijds ben ik er wel in mee gegaan. Ik wist nog niets van overgang en liet me bang maken. Was ook niet mondig genoeg.
Ik dacht dan moet het maar, ik wil niet maar dan blijven mijn botten tenminste goed.
Nu weet ik intussen dat hormoontherapie die garantie helemaal niet per definitie geeft. Ik heb het hier ook zien gebeuren bij een vrouw die dacht dat ze beschermd was, maar toch osteoporose bleek te hebben gekregen, al slikte ze al van haar laatste menstruatie hormoontherapie, in de overtuiging dat ze daarmee beschermd was.

Het is een beetje net als met een aantal andere middelen. Cholesterolverlagers bij. Een beperkt aantal mensen krijgt daar op den duur problemen door, de rest niet. Maar je geeft ze allemaal die middelen, in de hoop dat je kan voorkomen dat een deel van de mensen die later problemen krijgen, te behoeden. Want je weet tevoren niet wie wel en wie niet problemen zal krijgen.

Bij botontkalking kun je dat zien

Was ik nu 35 geweest en geconfronteerd geworden met mijn vervroegde overgang dan had ik, denk ik, zo gehandeld:
Een botscan in die periode.
Die scan herhalen na bijv. een jaar.
En dan de resultaten met elkaar vergelijken. Als er dan sprake zou zijn van overmatige botontkalking (-meer dan voor de menopauze normaal is-) dan kan men dat zien, en kan ik alsnog ingrijpen.

Eigenlijk zijn het onmogelijke keuzes waar je als jong vrouw voor geplaatst wordt.
Aan de ene kant de farmacie die vaak zoveel meer belooft met haar producten dan ze waar kunnen maken. Aan de andere kant onderzoeken die elkaar tegenspreken. Om je heen vechten al die belangen met elkaar.

En dan mag je, zo jong als je bent kiezen aan welke hoop je je vasthoudt.
Je weet maar een ding, garanties geeft het geen van allen.
Sterkte meid, want het zijn haast onmogelijke keuzes die 'de vooruitgang' ons vrouwen hiermee oplegt.

Anette

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Marjolein » zo 18 mei 2014 22:50

Hallo allemaal,

Drink vooral geen cola, want diverse onderzoeken hebben aangetoond dat cola slecht voor je botten is.

groet,

Marjolein

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:

Bericht door HVE » di 20 mei 2014 15:05

Dank je wel dames voor de reacties en tips!

HVE

Hammy
Berichten van Hammy
Onderwerpen van Hammy
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 39

Bericht door Hammy » vr 23 mei 2014 08:43

Hoi HVE

Ik heb mijn net hier aangemeld en ik ben nieuw hier. Zelf liep ik al een half jaar met klachten rond die steeds erger worden. Zoals;

- Verward
- Vermoeidheid
- minder concentratievermogen
- slappe benen en armen net of mn kracht weg is.
- Duizeligheid
- Misselijkheid
- droge keel, heel dorstig gevoel
- heel onregelmatig ongesteld
- Neerslachtig
- futloos

Aangezien door mijn leeftijd heb ik allerlei bloedtesten gehad wat deze klachten kan veroorzaken behalve dan de overgang. Word zelfs volgende maand op slaapapneu getest maar denk niet dat dit het is maar toch de premenopauze. Door te zoeken op mijn klachten kwam ik bij vervroegde menopauze terecht en heb ik via internet een urinetest gekocht. Deze test kon ik doen tussen dag 2 en 7 en de tweede een week later.

Vorige week sloeg de vermoeidheid zo toe dat ik onderweg naar huis van mijn werk ik achter het stuur in slaap sukkelde en echt mijn rot schrok op het moment dat ik op de vluchtstrook reed richting de vangreel. Dit deed de druppel en ben ik dinsdag naar de huisarts geweest. Gister bloed afgenomen en volgende week krijg ik hier de uitslag over.

Ondertussen is het vandaag dag 4 van mijn cyclus voor mijn en heb ik de eerste urinetest gedaan waarvan de uitslag positief is. Volgende week ga ik weer naar de huisarts om het te bespreken en de tweede urinetest doen en hoop ik ook dat ik dan de uitslag van mijn bloedtest heb.

Had ondertussen hier veel gelezen en alle verhalen en klachten kwamen bekend voor echt een erkenning, maar niet om iemands leeftijd te beledigen maar niemand van mijn eigen leeftijd. Dan krijg je echt zo'n gevoel ben ik de enigste totdat ik jou verhaal tegen kwam.

Ik ben mijn zelf echt af en toe kwijt. Ik was altijd vol energie, sterk, zag overal het zonnetje in en waar ben ik nu gebleven want dat is weg. Ik werk voltijds. Ik ben hoofdkorstwinnaar doordat mijn man paar jaar geleden werd geconfronteerd met een tumor (gelukkig genezen). Hij is nu rustig weer aan het werk op therapeutische basis. Mijn man en kinderen zijn dus afhankelijk van mijn salaris. Dus rustiger aan doen is voor mijn ook geen optie. Ik snap je dus helemaal HVE met je moet voor je kinderen zorgen en werken en dan heb je ook deze klachten erbij.

Ik kan alleen hopen dat het geen jaren gaat duren maar daar ben ik dan wel bang voor aangezien de premenopauze op zo'n jonge leeftijd bij mijn begint.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 23 mei 2014 09:30

Hammy schreef:Had ondertussen hier veel gelezen en alle verhalen en klachten kwamen bekend voor echt een erkenning, maar niet om iemands leeftijd te beledigen maar niemand van mijn eigen leeftijd. Dan krijg je echt zo'n gevoel ben ik de enigste totdat ik jou verhaal tegen kwam.
Hallo Hammy,

Laten we even verschillende dingen goed uit elkaar houden.

Het is een groot verschil of iemand halverwege de 30 aan haar overgang begint (wat normaal is), of dat bij iemand dan al de menstruatie is gestopt.
Als op deze leeftijd je menstruatie al definitief is gestopt noemt men dat vervroegde overgang. Bij deze vrouwen is, merkbaar of niet, hun overgang vaak al tot 10 jaar eerder begonnen.

Rond 35 jaar aan je overgang beginnen echter, is een heel normale en gemiddelde leeftijd voor de premenopauze. De menstruatie kan dan nog jarenlang doorgaan, met of zonder merkbare veranderingen of onregelmatigheden.

Als je met een vervroegde menopauze te maken hebt kun je dat pas achteraf vaststellen. Als je menstruatie definitief en gedurende langere tijd, minimaal een jaar, is weggebleven.
De testuitslagen gaan je daar niets over vertellen.

Anette

Hammy
Berichten van Hammy
Onderwerpen van Hammy
Menopauzejaar:

Bericht door Hammy » vr 23 mei 2014 10:18

Bedankt Anette,

Ik krijg van mijn huisarts en omgeving alleen te horen dat ik te jong ben daar voor vandaar.

Ik heb een urinetest gedaan die positief is.

Deze test geeft ook de premenopauze aan waarin ik dan nu zit volgens deze test.

Hammy

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 23 mei 2014 10:37

Ja Hammy,

Dat denken mensen allemaal dat de overgang pas begint tegen de 50 jaar.
Ook de medische sector houdt zich daaraan. Huisartsen weten soms ook niet beter.

Maar de hormonen beginnen veel eerder te veranderen en kunnen dan al verschijnselen geven.

En inderdaad de testuitslag geeft alleen aan dat je in de premenopauze bent, of anders gezegd: je overgang is begonnen.
Meer kun je er niet uit afleiden. Het is geen aanwijzing dat je al voor je menopauze staat.
Dat geldt overigens ook voor de standaard bloedtest.

Mocht een volgende test negatief uitvallen, iets wat vaak gebeurt, dan is het nog steeds zo dat je overgang is begonnen. (Wat overigens ook weer geen garantie is dat je klachten daar vandaan komen)
De kans is echter groot dat je huisarts dit zal ontkennen.
Wees daarop voorbereid, want dit kan je erg in de war brengen.

Meer over testen

Anette

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:

Bericht door HVE » vr 23 mei 2014 13:42

Hoi Hammy

Wat erg dat je je zo voelt. Ik herken het helaas maar al te goed. Nu gaat het redelijk goed met me maar dat komt door de hormonen die ik slik. Ik heb eigenlijk besloten om daar mee te stoppen en ben erg benieuwd hoe het dan gaat met me. Het is idd heftig om die klachten te combineren met kleine kinderen (heb er vier!) en werken. Gelukkig werk ik maar 24 tot 28 uur per week. Ik heb ook niemand in mijn omgeving die hetzelfde meemaakt op het moment. Ik had het "geluk" dat mijn menstruatie al vrij vroeg uitbleef. Werd nog maar 1 keer in de 3 tot 5 maanden ongesteld en mijn moeder was 30 toen ze in de overgang kwam. Mijn huisarts nam de overgang dus meteen serieus. "Fijn" dat je je hebt aangemeld. Idd prettig dat er iemand van dezelfde leeftijd is. Hoewel ik ook al veel informatie heb gekregen van de andere dames.
Ook zijn er dames bij die in de vroege/vervroegde overgang hebben gezeten en nu alweer wat ouder zijn.
Veel ervaring hier dus.
Ben heel benieuwd wat er uit je testen komt.
Hou je me op de hoogte?
Succes en sterkte!

HVE

Hammy
Berichten van Hammy
Onderwerpen van Hammy
Menopauzejaar:

Bericht door Hammy » ma 26 mei 2014 12:22

Hoi HVE

Ik ben donderdag geprikt en ik heb vanmorgen de uitslag gehoord. De waardes laten duidelijk zien dat ik in de overgang ben. Ik krijg een doorverwijzing voor de gynaecoloog om artrose en osteoporose te voorkomen.

Het overdonderd mijn wel. Maar waar ik heel erg dankbaar voor ben is dat ik dat mijn man jong aan kinderen begonnen zijn. (ik 23 man 24 eerste zoon, ik 25 man 26 tweede zoon). Er zijn zoveel vrouwen die na hun dertigste nog kinderen willen beginnen. Als ik en mijn man die keuze ook hadden gemaakt hadden we waarschijnlijk geen kinderen.

Verder ik weet het even niet. Ik heb het net gehoord. Het moet nog tot mijn door dringen. Geen idee wat mijn allemaal te wachten staat nu.

Hammy

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd nu: 54

Bericht door Lee64 » ma 26 mei 2014 12:51

Hoi Hammy

Altijd even moeilijk als een vrouw beseft of te horen krijgt dat ze in de overgang is. Leeftijd maakt daarbij niet eens zo heel veel uit, mits je eventuele kinderwens is vervuld.

Logisch dat je het even niet weet nu, maar mijn dringende advies is: lees de berichten van Anette nog eens goed!

gr lee

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:

Bericht door HVE » ma 26 mei 2014 22:36

Niet leuk Hammy ;-(

Wel "fijn" dat je gevoel klopt en dat er een duidelijke reden is voor je klachten. Ik denk dat het idd nooit leuk is om te horen en te beseffen dat de overgang begonnen is maar voor mijn gevoel maakt het wel uit dat het zo vroeg is (dat is dus persoonlijk en bedoel daar niks mee naar anderen toe, misschien ervaren anderen dat anders)
Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe het is om op een "normale" leeftijd in de overgang te komen, voel ik me totaal niet begrepen door leeftijdsgenoten en kan ik niks delen met hun. Wel met echt goede vriendinnen maar dat is meer een luisterend oor wat ze bieden, ze praten niet uit ervaring.
Ook is het zo dat ik sommige klachten als "dubbel lastig ervaar".
Soms heb ik bijvoorbeeld de behoefte om me een beetje terug te trekken in mezelf, me af te sluiten van anderen. Dat gaat gewoon niet met kleine kinderen. Misschien ook wel weer een voordeel van de vroege overgang. Je "moet" door. Ook heb ik "afleiding" door de kinderen. Mijn jongste (jongen) is pas 2 en een half en is er waarschijnlijk gekomen (niet gepland) met een van m'n laatste eicellen hahaha. Daarboven heb ik nog drie dochters van 5, 8 en 10) Dus druk genoeg.
Verder dat werken. Dat is denk ik ook wel een verschil met heel vroeger. Toen hoefde de vrouwen niet te werken. Tegenwoordig werken veel vrouwen terwijl ze in de overgang zitten of je nu vroeg in de overgang zit of "normaal".
Best zwaar allemaal voor de vrouwen van nu.

Ik heb nu al veel gehad aan de ervaringen van Anette inderdaad. Zo wie
Zo Veel ervaring hier. Maar maak ook vooral je eigen keuzes. Geen een vrouw is hetzelfde en iedereen ervaart de dingen anders. Je moet dus vooral naar je eigen gevoel en lichaam luisteren hoe moeilijk dat nu misschien ook is. Er zullen veel dingen op je af komen omdat je toch een beetje "de medische molen" in zal gaan omdat je nog jong bent. Zo was het tenminste bij mij. Ik had in het begin nog zoiets als "ach je kan het maar gehad hebben"

Mijn huisarts vond echter dat ik nog niet in de overgang "mocht" omdat ik echt nog te jong zou zijn. Ik kreeg dus hormonen voorgeschreven. Nu heb ik veel meer kennis gelukkig (mede dankzij dit forum) en hoop ik meer m'n eigen keuzes te kunnen maken ipv klakkeloos m'n ha te volgen.

Maar wat Anette al eerder tegen mij zei; het blijven zulke moeilijke dingen en keuzes die je moet maken. Heel veel succes ermee. Ik zal er nu maar mee stoppen anders wordt het wel een heel lang verhaal. We houden elkaar op de hoogte.

HVE

Hammy
Berichten van Hammy
Onderwerpen van Hammy
Menopauzejaar:

Bericht door Hammy » di 27 mei 2014 10:03

Hallo dames

Ik heb wel een doorverwijzing voor de gynaecoloog omdat mijn huisarts mijn ook te jong vind en dat er gekeken moet worden om artrose en osteoporose te voorkomen. Ik heb nog geen idee wat er dan gaat gebeuren maar ik ga echt geen hormonen pillen slikken. Geen gerotzooi aan mn lijf.

Hammy

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 44

Bericht door Dorien73 » za 13 dec 2014 15:43

Hoi meiden,

Hoe is het gegaan bij de gynaecoloog? En wat ik me afvroeg zijn jullie pre-menopauzaal of post?
Ik ben benieuwd wat jullie gezegd is van de hormonen suppletie? Zie eventueel ook mijn bericht bij overgang en hormoongebruik en het fijne heldere bericht van Gaea erop geloof ik.

Groetjes Dorien

Esvanzee
Berichten van Esvanzee
Onderwerpen van Esvanzee
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 43

Bericht door Esvanzee » do 09 nov 2017 09:11

Hallo dames,

Bij mij is de overgang begonnen rond mijn 35ste. Op mijn 30ste dit al wel te horen gekregen nadat ik ivf behandelingen, zonder resultaat helaas, heb ondergaan. Mw. U heeft te weinig eitjes, dus zal u al vroeg in de overgang gaan. Ok de kwaliteit is slecht, dus misschien moet u maar aan adoptie gaan denken. BAM! Die kwam binnen, nog onder de hormonen van de behandeling.
Nu ben ik 42, sinds mijn 38ste de officiële diagnose van vervroegde overgang gehad, na over en weer naar huisarts en ziekenhuis te zijn geweest, nee mw u bent te jong..
En ook ik moest aan de pil, zelfde verhaal als eerder omschreven. Vanwege de osteoperose kans op vroegere leeftijd en om de klachten te onderdrukken. Leuk dacht ik dat doe ik, minder last van opvliegers en stemmingswisselingen. NOT! En weer aan het menstrueren en in de nachten nog zweten, dus slecht slapen. Door mijn woon/werk reistijd kwam dit helemaal niet goed uit.
En dan die kilo’s die eraan vlogen, meer gaan eten, nergens zin in hebben qua bewegen.
Sinds juni ben ik gestopt met die pil zonder overleg met het ziekenhuis. Ben meer naar het homeopatische gaan kijken en mijn voeding aan het aanpassen.
Resultaat, voel me fitter, beweeg meer, ben 10 kilo kwijt en slaap heerlijk en geen menstruatie meer. :D
Op het werk merk ik dat er niks bekend is over vervroegde overgang en de psychische klachten die volgen. Meerdere collega’s van 50+, zeggen letterlijk: join The club... ik krijg het niet uitgelegd dat ik niet bij die club hoor...

Es

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht