Veel klachten en gevolgen van homoongebruik: gal, lever, cholesterol

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Annemar8
Berichten van Annemar8
Onderwerpen van Annemar8
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Veel klachten en gevolgen van homoongebruik: gal, lever, cholesterol

Bericht door Annemar8 » zo 11 jul 2010 00:57

Hallo vrouwen,

Ik ben nieuw op dit forum, en hier beland omdat ik mij zo ontzettend verloren, verdrietig en moedeloos voel....
Van bijna alle "ongemakken" welke ik hier tot nu toe gelezen heb, bedenk ik geschrokken, he bah dat heb ik dus ook.
In deze periode is het voor mij persoonlijk denk ik nog het allerergst dat ik mezelf helemaal niet meer kan terugvinden ... het is net alsof ik mezelf ben kwijtgeraakt.
Dit is een verschrikkelijk gevoel, en ik voel mij daardoor ook heel erg eenzaam.
Qua lichamelijke problemen heb ik al (veel te) veel voor mijn kiezen gekregen,
omdat ik op de jeuk na, alle vervelende symptomen herken .... maar daar komt dus ook nog dat lege en verloren gevoel bij.
Niemand in mijn omgeving begrijpt helaas nu echt wat je allemaal kunt doormaken in de overgang...
Van een goedlachse, meestal blije en vrolijke vrouw ben ik totaal veranderd in een ongerust doem denkende vrouw.

Nu ben ik inmiddels 54 maar het overgangsproces is helaas ook bij mij al jaren aan de gang, het begon tussen mijn 46 en 47 jr met de welbekende warmte opvliegers.

Tot deze leeftijd slikte ik een gewone lichte pil, (en ik ging nooit naar de huisarts).
Bij een toevallige controle maakte de vrouwelijke huisarts er mij op attent dat ik beter op een zgn. overgangspil kon overstappen omdat dit beter zou zijn.

Toen heb ik dus een 4 tal jaren gebruik van deze z.g.n. overgangspil gemaakt.
Alles ging tot dan eigenlijk best heel erg goed, ik had buiten de warmte aanvallen, het transpireren, en wat gewichtstoename geen bijzondere klachten.
Maar bij weer een controle moest ik ineens (in 1 dag) stoppen met deze pil omdat je deze pil (liefst) maar een paar (2?!) jaar mag gebruiken (i.v.m. groter risico voor kanker)

Er volgde 4 verschrikkelijke maanden, omdat ik volledig uit balans geraakte en ik mocht daarom toch weer opnieuw met dezelfde pil beginnen .... maar dat sloeg toen niet meer goed aan en er volgde steeds meer overgang symptomen, verwardheid, slapeloosheid, vergeetachtigheid, somberheid, overgevoeligheid (ook voor licht en geluid) ongerust zijn, erg veel hartkloppingen..... (vooral bij het ontwaken) het doemdenken en nu zelfs (sinds al ruim 2 1/2 jaar !) zijn daar uiteindelijk nog ernstige zwaarmoedige gevoelens bij gekomen.

Over het gebruik van de pil en overgang pil en al deze overgang klachten heb ik op dit forum niet zoveel kunnen vinden ... en zouden deze wellicht ook een oorzaak kunnen zijn?
Zijn er vrouwen rond mijn leeftijd die hier ook ervaring mee hebben?

Ben hier erg benieuwd naar, en hoop op jullie reacties!
Veel groeten aan alle (moedige!) vrouwen,
Annemar

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Re: Veel klachten en gevolgen van homoongebruik: gal, lever, cholesterol

Bericht door Daan » zo 11 jul 2010 12:37

Hallo Annemar,

Deze gevoelens en klachten zijn hier zeker te lezen, vaak staan ze onder andere onderwerpen en dat is even zoeken. Veel vrouwen kregen een enorme terugval na het stoppen van hormonen, echt, er is ruim voldoende over geschreven.

Ook zonder gebruik van hormonen komt dit voor, ik en vele anderen hebben hier over geschreven. Kijk maar bij de topic geestelijke overgang en relaties...je kunt je lol op!!

Ik kan er verder niet zo vreselijk veel meer aan toevoegen, we zitten in het zelfde schuitje. De ene dag is het wat dragelijker dan de andere dag maar dat is dan momenteel ook alles.

Welkom in overgangsland...provincie "geestelijke draagkracht".

Ik spot er maar een beetje mee, het is ook soms niet meer te harden.

Groet Daan.

Annemar8
Berichten van Annemar8
Onderwerpen van Annemar8
Menopauzejaar:

Bericht door Annemar8 » ma 09 mei 2011 15:30

Hallo, mijn ervaring...

Inmiddels is het twee jaar geleden dat ik zelf voor de 1e keer op dit forum had geschreven...
Destijds heb ik daarop een reactie gekregen van Daan, dit heeft mij toen echt erg veel goed gedaan. Met name dan het weten, dat ik dus echt niet alleen ben met deze ingrijpende ervaringen... Ben er van geschrokken, dat er zo ontzettend veel vrouwen blijken te zijn met deze soortgelijke ervaringen... Ik voel me daar niet beter door, maar het doet mij wel beseffen dat ik dus niet gek ben!

Helaas moet ik bekennen dat ik 2 jr terug, nadat ik (in 1 dag!) gestopt was met femoston, (dit op aanraden van vr. HA) het met de dag slechter met mij ging. En na 3 maanden zonder femoston het zelfs 'zo slecht met mij ging dat ik hier toch ten einde raad weer mee was begonnen. Ik zoek nu (overal) de weg om er nu weer, maar nu op een GOEDE manier mee te kunnen stoppen, maar heb deze helaas nog niet ontdekt. De paniekaanvallen zijn bij mij gelukkig wel veel minder geworden, ik denk zelf doordat ik nu weet wat er gebeurd en waardoor het wordt veroorzaakt , de overgang dus! Het nu wat beter kunnen relativeren helpt mij daarbij waarschijnlijk. Maar alle andere narigheid is er nog net zo ... Hartkloppingen, zweet aanvallen, de stroomstootjes (door vooral linkerbeen), het nare zoemen of brommen in onderbuik, de verschrikkelijke angst aanvallen, het niet meer kunnen genieten, en dan nog het vreselijke eindeloze malen, die gedachtestroom die nooit ophoud...het door dit alles mezelf niet meer kennen...En inderdaad ook bang dat als ik weer stop met de femoston het allemaal nog weer erger wordt dan dat het nu al is...

Maar... intussen is mijn galblaas verwijderd (had vele kleine galsteentjes die heel erge koliek-aanvallen veroorzaakten. (Welke trouwens eerst door ambulance personeel als paniekaanvallen werden afgedaan!)... Blijkt ook al een bijwerking te kunnen zijn van het hormoongebruik
Ook is mijn lever in slechte conditie en ik heb een heel hoog cholesterolgehalte...of ik veel alcohol nuttig, werd mij gevraagd...nou neen dus! (zelden een wijntje) Zeer waarschijnlijk waren de galsteentjes, en zijn de slechte leverconditie en hoge cholesterol een gevolg van femoston gebruik! Ik heb dus alle reden om te willen stoppen met femoston.

Ook ik ben nu al jaren op zoek naar goede hulp...m.b.t. al mijn klachten...Ik ben niet voor medicijnen, slik nooit een hoofdpijn pilletje o.i.d., maar slik helaas al vanaf mijn 14e jr. wel de pil en nu alweer 5 jaar de overgangspil dus al 40 jaar! al die hormonen!!! ben o.a. naar HA, een overgangsconsulente (hielp mij niets) een psychologe (hielp ook niet natuurlijk)en zelfs een psychiater (die inderdaad alleen maar AD wil voorschrijven) geweest. Heb echt dus alles op dat gebied al uit geprobeerd, (uiteindelijk zelfs toch ook nog 12 weken lang AD! )maar helaas...het helpt mij allemaal echt niet. Ook al voel ik mezelf dus nu al 4 a 5 jaar eigenlijk heel zwaarmoedig, en voel ik mezelf opgebrand + heb ik een scala van klachten...het IS weet ik nu zeker allemaal DE OVERGANG.

Nu ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het toch zeer waarschijnlijk beter is als ik van die femoston af zou zijn!...en nu vooral omdat deze hormonen de overgang dus alleen maar uitstelt! Binnenkort wordt ik n.l. alweer 55 en ik moet er, dus toch nog eens een keer helemaal doorheen 'zonder die hormonen... Dat blijkt wel.
Dan kan ik dat toch beter z.s.m. zonder toegevoegde hormonen zien te doorstaan?! Hoe ouder ik wordt, des te zwaarder zal het gaan worden denk ik?!

Wie o wie heeft ervaring/ of weet wat de beste manier is, in het goed afbouwen van de overgangspil?
N.B. zelf slik ik femoston continue 1/5

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaringen tot nu toe?!
een groet en sterkte aan alle overgangsvrouwen!

Annemar

Annemar8
Berichten van Annemar8
Onderwerpen van Annemar8
Menopauzejaar:

Bericht door Annemar8 » ma 09 mei 2011 15:41

Hallo, mijn ervaring...

Inmiddels is het een tijd geleden dat ik zelf voor de 1e keer op dit forum had geschreven...
Veel klachten na hormoongebruik, er niet vanaf kunnen komen
Destijds heb ik daarop een reactie gekregen van Daan, dit heeft mij toen echt erg veel goed gedaan. Met name dan het weten, dat ik dus echt niet alleen ben met deze ingrijpende ervaringen... Ben er van geschrokken, dat er zo ontzettend veel vrouwen blijken te zijn met deze soortgelijke ervaringen als zij proberen te stoppen met hormongebruik
Ik voel me daar niet beter door, maar het doet mij wel beseffen dat ik dus niet gek ben!

Helaas moet ik bekennen dat ik 2 jr terug, nadat ik (in 1 dag!) gestopt was met femoston,(dit op aanraden van vr. HA) het met de dag slechter met mij ging. En na 3 maanden zonder hormonen het zelfs zo slecht met mij ging dat ik hier toch ten einde raad weer mee was begonnen.

Maar intussen is:
Mijn galblaas verwijderd
Ik had vele kleine galsteentjes die heel erge koliek-aanvallen veroorzaakten. (Welke trouwens eerst door ambulance personeel als paniekaanvallen werden afgedaan!)...
Mijn lever blijkt in slechte conditie en ik heb een
heel hoog cholesterolgehalte...of ik veel alcohol nuttig, werd mij gevraagd...nou neen dus! (zelden een wijntje)

Zeer waarschijnlijk waren de galsteentjes, en zijn de slechte leverconditie en hoge cholesterol een gevolg van het hormoongebruik! Ik heb dus alle reden om te willen stoppen met femoston.

Ik slikte helaas al vanaf mijn 14e jr. de pil en nu alweer 5 jaar de overgangspil dus al 40 jaar! al die hormonen!!!

Ik ben o.a. naar HA, een overgangsconsulente (hielp mij niets) een psychologe (hielp ook niet natuurlijk)en zelfs een psychiater (die inderdaad alleen maar AD kan en wil voorschrijven) geweest.
Heb echt dus alles op dat gebied al uit geprobeerd, (uiteindelijk zelfs toch ook nog 12 weken lang AD! )
Maar helaas...het helpt mij allemaal echt niet. Ook al voel ik mezelf dus nu al 4 a 5 jaar eigenlijk opgebrand + heb ik een scala van klachten...

het IS weet ik nu zeker allemaal alsnog DE OVERGANG.

Nu ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het toch zeer waarschijnlijk beter is als ik van die femoston af zou zijn!...en nu vooral omdat deze hormonen de overgang dus alleen maar uitstelt! Binnenkort wordt ik n.l. alweer 55 en ik moet er, (zoals ik ook uit de vele ervaringen kan opmaken) dus toch nog eens een keer doorheen 'zonder die hormonen...
Er komt dus met andere woorden, sowieso een nog een veel ernstigere overgangsperiode aan...Dan kan ik dat toch beter z.s.m. zonder toegevoegde hormonen zien te doorstaan!
Hoe ouder ik wordt, des te zwaarder zal het gaan worden denk ik?!

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaringen tot nu toe?!
Een groet en veel sterkte aan alle overgangsvrouwen!

Annemar

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Sonja123nick » ma 09 jan 2012 11:49

Hoi Annemar8,

Hoe is het nu met je?
Ik wil ook graag van de hormonen af vandaar mijn vraag.
Misschien dat ik dat vandaag of morgen wel stop, ben bang dat ik er anders nooit vanaf kom
{ ik slik ze nu een jaar}.

Sonja

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Leentje » ma 09 jan 2012 12:49

Hallo dames,

Wou jullie even laten weten dat ik enkele jaren terug toch hier op het forum heb geschreven hoe ik gestopt ben met de hormonen.
Na een gebruik van 11 jaar heb ik heel geleidelijk afgebouwd. 1 pil per week gelaten en dit zo enkele weken. Dan 2 pillen per week enz...
Dit duurt natuurlijk wel lang, ik heb weerslag gehad, maar niet super heftig. Dus ik denk dat ik het niet slecht gedaan heb.
Ik voelde mij met de hormonenpillen niet meer goed omdat de klachten er door heen kwamen.
Na het stoppen heb ik me tijdelijk redelijk gevoeld. Echt waar !

Maar nu ben ik ook weer wat aan het 'kwakkelen '. Komt die overgang toch nog om de hoek kijken.
Ik kijk dan ook weer iedere dag op dit forum en voel mij gerustgesteld als ik lees dat ik niet alleen ben.
Je zou op de duur denken dat er meer aan de hand is en dat maakt mij bang met alle gevolgen van dien. ( ik heb nog liever gewoon veel 'vapeurkes ' dan de rest wat ik voel )
We moeten er door... we hebben geen keus.
Aan de hormonenpillen zal ik zeker niet meer beginnen. Heb ze lang genoeg genomen! En na 11 jaar kam de overgang toch nog.
We steunen mekaar maar een beetje hier op het forum he!!! Doet zo'n deugd !
Het beste en laat maar van je horen !

Groetjes Leentje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht