Wie kan dit uitleggen?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Wie kan dit uitleggen?

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 13:40

Hallo

Ik ben me aan het verdiepen in hormoontherapie en pilgebruik tijdens de overgang teneinde de overgangsklachten wat draaglijker te maken en weet inmiddels dat er naast voordelen ook zeker veel nadelen aan kleven. Tot zover duidelijk.

Een zin die ik op deze site tegenkwam snap ik echter niet en dat is deze: Het moment dat je stopt met hormoontherapie staat gelijk met je laatste menstruatie, ongeacht het feit of die al gestopt was voordat je begon. De postmenopauze begint nu.

Wie kan mij hier wat meer uitleg over geven? Bedankt alvast!

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Wie kan dit uitleggen?

Bericht door Anette » do 18 aug 2011 14:10

Beste Lee,

Als je na de menopauze (dus als je menstruatie al was gestopt) begint met hormoongebruik wordt je kunstmatig teruggeplaatst in de fase van voor de menopauze.
Normaal gesproken begint rond dat moment de postmenopauze, de periode waarin je eigen hormonen al blijvend lager zijn en je lichaam gaat beginnen de hormoonaanmaak te verplaatsen naar andere organen en gaat leren omgaan met een blijvend verlaagde hormonen.
Omdat je met hormoongebruik hormonen van buitenaf toevoegt hoeft en kan die verplaatsing en aanpassing niet gemaakt worden.
Als je dan weer stopt valt de hormoonspiegel in een klap omlaag en moet dat verplaatsen/aanpassen alsnog gebeuren
Je bent dan als het ware weer terug op het moment van die menopauze.

Als je begint met hormoongebruik voor je menstruatie was gestopt, dus voor de menopauze, blijf je kunstmatig gehouden in de fase voor de menopauze. Stop je later weer en je menstruatie komt niet terug dan wordt het moment van stoppen beschouwd als je laatste menstruatie (=menopauze)

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 14:14

Hallo Anette

Maar als ik je laatste zinnen lees.....kan je dan op die manier je menopauze vervroegen? Of is dat nou heel raar gedacht van mij ;)

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 18 aug 2011 14:31

Anette schreef:
do 18 aug 2011 14:10
Als je begint met hormoongebruik voor je menstruatie was gestopt, dus voor de menopauze, blijf je kunstmatig gehouden in de fase voor de menopauze. Stop je later weer en je menstruatie komt niet terug dan moet je het moment van stoppen zien als je laatste menstruatie (=menopauze)
Nee Lee,

Het is andersom.
Hormoongebruik houdt je kunstmatig in de fase van voor de menopauze. De menopauze (en dus ook het aanpassingsproces dat de overgang moet maken) schuif je er als het ware mee voor je uit.
In je genen ligt vast wanneer je natuurlijke menopauze valt. Anders gezegd, in je genen ligt vast wanneer je hormonen blijvend verlaagd zullen zijn.
Voeg je op dat moment nog hormonen toe, omdat je bijv de pil slikt, dan vindt dat niet plaats. Dat kan pas als je niet meer toevoegt.

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 14:39

Hallo

Maar als ik dus nog menstrueer en begin met hormoontherapie en ik stop weer met hormoontherapie dan kan ik dus nog steeds menstrueren? En volgt er wel een 'natuurlijke' menopauze vanuit mijn genen?

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 18 aug 2011 14:58

Hallo lee,

Ja als je je eigen genetische menopauzeleeftijd nog niet voorbij bent als je stopt, en je menstruatie komt weer terug, zit je nog in premenopauze.

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 15:08

Bedankt voor al je antwoorden!

En omdat ik nogal groen ben op dit gebied nog wat vragen Annette: tijdens de pil heb je natuurlijk geen echte menstruatie dat weet ik uiteraard ( gelukkig :)) maar tijdens andere hormonen? Dat zijn normale menstruaties?

Ken je toevallig een hormoonpreparaat die het minst schadelijk is? Of zijn ze allemaal even nadelig?

En als je hormonen gaat gebruiken is het dan dus net iets minder erg als je dat gaat doen als je nog menstrueert dan als je niet meer menstrueert? Omdat je dan dus niet echt de boel heel erg vertraagt en uitstelt? Je menopauze komt dan blijkbaar toch gewoon op de tijd die het anders ook zou zijn volgens de genen?

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 18 aug 2011 15:28

Lee64 schreef:
do 18 aug 2011 15:08
En omdat ik nogal groen ben op dit gebied nog wat vragen Annette: tijdens de pil heb je natuurlijk geen echte menstruatie dat weet ik uiteraard ( gelukkig :)) maar tijdens andere hormonen? Dat zijn normale menstruaties?
Nee, met hormoontherapie voor de overgang heb je ook onttrekkingsbloedingen, geen normale menstruatie.
Hormoontherapie is oorspronkelijk bedoeld voor de postmenopauze. Wanneer je nog een baarmoeder hebt krijg je daar ook progesteron bij, om het opgebouwde slijmvlies af te stoten. Kunstmatig opgewekte bloedingen dus.
Lee64 schreef:
Ken je toevallig een hormoonpreparaat die het minst schadelijk is? Of zijn ze allemaal even nadelig?
Je mag zelf de de conclusie trekken. Het is maar net wie je wilt geloven, de farmacie, dokter a, dokter b, of wat voor instelling dan ook. Zij hebben allemaal hun eigen belangen en dus hun eigen verhaal.
Het enige wat ik daarover wil zeggen is dit (als voorbeeld): Al voor de invoering van de pil wist men dat vrouwen in grote getallen borstkanker zouden gaan krijgen en dat onder vrouwen daaromtrent genetische schade zou ontstaan. Inmiddels krijgt ook 1 op de 8 vrouwen borstkanker en je hoor je steeds meer gevallen van erfelijke vormen van borstkanker.
Lee64 schreef:
En als je hormonen gaat gebruiken is het dan dus net iets minder erg als je dat gaat doen als je nog menstrueert dan als je niet meer menstrueert? Omdat je dan dus niet echt de boel heel erg vertraagt en uitstelt? Je menopauze komt dan blijkbaar toch gewoon op de tijd die het anders ook zou zijn volgens de genen?
Die gedachtegang gaat ervan uit dat hormoongebruik onschuldig kan zijn.
Hormoontherapie voor de overgang is oorspronkelijk ontwikkeld voor de postmenopauze, als een soort van probeersel feitelijk in dienst van het sprookje van de eeuwige jeugd.

Het sprookje van de eeuwige jeugd

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 16:38

Hallo

pfff. duidelijk verhaal. Al gaat het mij echt niet om de eeuwige jeugd maar meer om van het rotgevoel af te zijn en mijn thuissituatie (heb oa een autistische puber) aan te kunnen.
Zoals je in een ander topic van mij schrijft Annette zou mijn omgeving zich aan mijn overgang aan moeten passen....daar ben ik het op zich helemaal mee eens!
Het probleem is alleen dat een autist zich niet of bijna niet aan kan passen. Hij is ook zijn hele leven gewend dat ik me aan hem aanpas, dat is 'een van de redenen dat ik 'burn-out ben geraakt, maar de overgang vraagt nu wat anders van mij.
En zie daar mijn grootste dilemma: kies ik voor mijzelf (geen hormonen zegt mijn verstand dan) of kies ik voor mijn kind? (met hormonen kan ik hem beter begeleiden)

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 18 aug 2011 19:20

Lee,

Ik begrijp je motivatie.
Het is inderdaad heel moeilijk om verantwoordingen over te dragen aan andere mede-gezinsleden of mogelijke anderen in de omgeving.
Je wilt bepaalde dingen, zeker als het gaat om je kinderen het liefst allemaal zelf blijven doen.
Aan de andere kant is het ook wel zo dat je met uit handen geven van sommige (zorg)verantwoordelijkheden er nog steeds op heel veel manieren wel kunt zijn en ook zult zijn voor ze.

Voor jezelf kiezen hoeft helemaal niet te betekenen dat je dan een ander maar laat zwemmen. Er zijn meer mensen in een gezin die verantwoordelijk zijn voor een kind. Soms zijn er situaties denk ik, waarin die verantwoording eens opnieuw verdeeld moet worden.

Maar ik weet het heel goed....... voel het zelf ook elke dag, het is voor vrouwen/moeders heel moeilijk. Heb zelf ook zo'n kind dat speciale aandacht vraagt en die je niet zo gemakkelijk een nieuwe structuur kunt aanwennen.
Het blijft toch altijd wel een beetje voelen alsof je 'tekortschiet', maar eigenlijk is dat helemaal niet zo.

Anette

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht