Kan dit zomaar? Boek Consumentenbond

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Kan dit zomaar? Boek Consumentenbond

Bericht door Lee64 » do 22 sep 2011 14:40

Hallo

Ik heb een boek geleend uit de bibliotheek en het heet Greep op de Overgang en het is een uitgave van de Consumentenbond.

En wat schertst mijn verbazing: onder het kopje Misverstand staat geschreven:

'Als je aan hormonen begint, maak je de zaak alleen maar erger zodra je ermee stopt.'
Dit is niet waar. Hormonen stellen de overgangsklachten niet uit, maar overbruggen ze. Dat betekent dat de symptomen bij voldoende lang gebruik niet erger zullen zijn als u met de kuur stopt.

Ik weet nu niet meer wat ik moet geloven, want op deze site wordt iets anders gezegd.

Ik wil me zo breed mogelijk informeren en niets zomaar klakkeloos aannemen van artsen of de farmacie, maar kan ik nu ook al niet meer op de Consumentenbond vertrouwen dan? Zijn zij niet objectief en onafhankelijk?

(Het is overigens een boek geschreven in 2001 maar ik heb de herdruk uit 2004 toen er inmiddels andere inzichten waren in hormoongebruik dan in 2001.)

Wie kan er iets zinnigs over zeggen? ik ben nu in verwarring. Bedankt alvast!

groetjes, Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Re: Kan dit zomaar? Boek Consumentenbond

Bericht door Dorothea » do 22 sep 2011 16:02

Lee,

Volgens mij is het zo, als je hormonen toevoegt aan het lichaam en je besluit te stoppen dan zakt in een klap je oestrogenen, dus dan zijn de klachten heviger dan wanneer je lichaam er langzaam aan went.

Toen ik de pil voorgeschreven kreeg toendertijd, werd er over gezwegen en kon het absoluut geen kwaad.
dus je vertrouwt zo'n gynaecoloog en slik hem, je weet ik kreeg toen een beroerte en moest weer stoppen, terwijl ik juist zo opgeknapt was van de hormonen.

Ik viel inderdaad in een diep gat, of het anders zonder pil of hormonen anders was gelopen weet ik niet.
Ja, wie kun je nog vertrouwen?? Zou het niet weten hoor, ga ook nooit naar de dokter, bang dat die het een en ander zal voorschrijven.

Als je naar de tv commercials kijkt, beloven ze je ook van alles en die beloftes komen ook nooit uit.
heb jij wel eens een crème tegen rimpels gebruikt en kreeg je toen geen rimpels?

Vertrouw op je eigen zou ik zeggen.

Sterkte Dorothea.

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Wilma » do 22 sep 2011 18:18

Als je aan hormonen begint, maak je de zaak alleen maar erger zodra je ermee stopt.
Dit is niet waar. Hormonen stellen de overgangsklachten niet uit, maar overbruggen ze. Dat betekent dat de symptomen bij voldoende lang gebruik niet erger zullen zijn als u met de kuur stopt.

]Hallo Lee,

Als je het goed leest geven ze hier antwoord op een vraag die helemaal niet gesteld wordt.
'Als je aan hormonen begint, maak je de zaak alleen maar erger zodra je ermee stopt.'
Op deze vraag komen ze omdat vrouwen achteraf zeggen dat dat hun ervaring is. Die vrouwen ondervonden dat na stoppen de overgang alsnog kwam en klachten minstens zo heftig waren.

Overbruggen schept een verwachting van over kunnen slaan. Uit die hoop komt volgens mij ook je vraag vandaan Lee.

Ze hadden het moeten hebben over het "al of niet uitstellen van de overgang"
Ze hebben het slim opgeschreven. Noch in hun antwoord, noch in de vraagstelling spreken ze van overgang maar alleen over klachten die niet zouden worden uitgesteld. Terwijl ze tegelijkertijd zeggen;

Dat betekent dat de symptomen bij voldoende lang gebruik niet erger zullen zijn als u met de kuur stopt.

M.a.w. ook na voldoende lang gebruik krijg je hetzelfde weer terug en sla je de overgang dus niet over.
Mijn logica is: als je het proces uitstelt, stel je de bijhorende klachten net zo goed ook uit. Uit het proces komen de klachten voort.
Bovendien, na voldoende lang gebruikt ben je weer een stuk ouder en zullen de klachten achteraf eerder moeilijker dan makkelijker worden

Zo'n consumentenbond zal denk ik ook nooit openlijk erkennen wat medici en farmacie (ook nu nog dikwijls) ontkennen. Dat zijn zulke grote machthebbers.
Het duurt soms tientallen jaren voor iets nieuws overal is doorgedrongen.

Wilma

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » vr 23 sep 2011 08:05

hallo,

ik weet het ook niet. ik was in januari voor het laatst ongesteld maar had al jaren vage kwaaltjes waar niemand wat mee kon. Vorige maand weer ineens een menstruatie.
Ik heb de hele dag door last van hartkloppingen, heb inmiddels een zeer hoge bloeddruk en mijn bloedsuiker zijn iets te hoog, en kamp met verhoogd cholesterol.
Ik wist het dus niet meer, heb van de huisarts de anticonceptiepil gekregen om te proberen of dat helpt. Tot nu toe nog niet echt.

Zij zei dat het zo is dat als ik er na ca. 2 jaar mee zou stoppen ik niet daarna keihard in de overgang vlieg, maar dat het inderdaad een periode overbrugt, maar ook dat het daarna niet over hoeft te zijn.

Tja het is proberen wat voor jezelf werkt denk ik. elk lichaam reageert anders. Ik word heel moedeloos als ik de berichten hier lees omdat ik me echt veel dagen zo heel naar voel en dan heb ik het echt over 4 a 5 dagen in de week.

Maar meteen stoppen met een medicijn, hormonen of wat dan ook is nooit goed voor je lichaam, denk altijd aan afbouwen, zeker in deze periode.

Linda

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Marjolein » vr 23 sep 2011 22:40

Beste Lee,

Ik ken dit boek. Als de Consumentenbond het uitgeeft moet het haast wel onafhankelijk zijn..denk je.
Maar, lees dit artikel van dr. Ivan Wolffers eens, speciaal het stuk onder Sprookjes.
Het sprookje van de eeuwige jeugd

Zo objectief waren de schrijvers van dat stuk in het boek van de Consumentenbond niet. Ze zetten vrouwen graag aan de hormonen en hadden er indertijd zelfs een adviesbureautje voor opgericht . Om zo indirect hormoontherapie te kunnen promoten.

Zo toevallig is het dus niet dat de opvattingen over hormoontherapie nogal eens verschillen.

groet,
Marjolein

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Riky » vr 23 sep 2011 23:25

Sosolala schreef:
vr 23 sep 2011 08:05
Ik heb de hele dag door last van hartkloppingen, heb inmiddels een zeer hoge bloeddruk en mijn bloedsuikers zijn iets te hoog, en kamp met verhoogd cholesterol.
Hallo zeg,

Aan iemand van 52, die deze verschijnselen, al volop in de overgang wordt de anticonceptiepil voorgeschreven?
Dan trekken je tenen toch krom. Bij mij wel tenminste.

Riky

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Riky » vr 23 sep 2011 23:45

Hoi Lee,

M.b.t dit boek is eerder eens geschreven over twijfelachtige beeldvorming.
Gevolgd door een interessante discussie.
Beeldvorming

Riky

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 24 sep 2011 12:42

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En bedankt voor allebei de links!

Ik wist niet dat er al eerder over geschreven was. Ben wel verbaasd over de Consumentenbond, was blijkbaar zo naïef om te denken dat zij onafhankelijk zijn.

En verder was ik nogal in verwarring van wat ik nou moet geloven, maar aan ervaringsdeskundigen heb je toch het meest denk ik. Al vraag ik me ook af of er ervaringsdeskundigen zijn met andere ervaringen, iedere vrouw is immers weer anders.....

Ik slik zelf nu de anticonceptiepil maar heb niet het idee dat die mijn hele overgang stopt of uitstelt want heb nog steeds overgangsklachten (maar net ietsje beter te hanteren) dus die overgang gaat wel door dan zou je toch zeggen??? Of hebben jullie daar toch andere meningen over? Ik hoor ze graag!

groetjes,
Lee

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » za 24 sep 2011 18:38

Beste Lee,

De overgang is een proces dat de nodige veranderingen aanbrengt in lichaam en geest.
Vrouwen die al heel jong in de menopauze komen zullen altijd hormonen aangeboden krijgen door hun behandelaar. Dat is niet om de veranderingen te laten doorgaan maar om te voorkomen dat de veranderingen van dat proces gewoon doorgaan.
De menopauze treedt dan pas in als ze later weer stoppen.

Het is ook een misvatting dat je met hormoongebruik geen hormonale klachten meer zou moeten of kunnen merken.
Hormoontoediening is immers een stevige ingreep op het hormoonstelsel.

Wat de werking is van een medicijn is geen kwestie van "mening", maar van wat doen die werkzame stoffen, hormonen die men extra in je bloedbaan brengt.

Lia

Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 56

Bericht door Kaatje48 » ma 26 sep 2011 17:16

Hallo Lee en de andere dames,

Lee ik begrijp je twijfels zo goed. Ik voel me net als Linda 4-5 dagen meer of minder beroerd en denk soms, zal ik toch niet?
Ik ben het zo zat al deze klachten en de daaruit voorkomende spanningsklachten. Ik kan me werkelijk al zolang niet meer ontspannen. Het lijkt wel oorlog in mijn lijf. Van iemand kreeg ik het boek "De overgang als bron van kracht" van Christine Northrup. Vrouw en overgang noemt haar en haar boek ook. Het boek bevat zeer veel informatie. Een soort naslagwerk. Zij is weer heel lovend over het gebruik van bijv bio hormonen. Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie als ik het lees en wacht op de dag dat ik de overgang gemaakt heb. Al maandenlang heb ik een recept liggen voor hormoonsuppletie en ik durf het gewoon niet, al lonkt het mogelijk klacht of symptoom vrij zijn wel. Ik probeer het voor de zoveelste keer maar nog weer even met een positieve benadering.

Veel succes allemaal weer,

groet,
Kaatje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 28 sep 2011 11:40

Bedoel je met bio hormonen fyto hormonen Kaatje?

Want dat zijn ook gewoon oestrogenen heb ik begrepen.
Het komt op hetzelfde neer: je dient oestrogenen toe aan een lichaam wat juist moet leren met minder oestrogenen toe te kunnen.

Wilma schrijft dat ze denkt dat ik hoop de overgang over te kunnen slaan en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik de overgang met open armen ontvang. Het ontneemt me een hoop levensvreugde op het moment en daar baal ik echt van.
Maar helemaal overslaan hoef ik de overgang ook niet. Ik begrijp wel waar het hele proces toe dient en zie de vergelijking met de puberteit ook wel: het is allebei nodig om naar een nieuwe levensfase te kunnen.
MAAR..... ik wil de overgang wel graag wat draaglijker maken. Dat doe ik onder andere door er over te lezen en daardoor te begrijpen wat me allemaal overkomt qua lichaam en geest. Maar hoe meer je leest, hoe meer tegenstrijdige berichtgeving je leest helaas. En aangezien ik helaas minder scherp en minder besluitvaardig ben als voor de overgang raak ik daar erg van in verwarring.

Dat ik er zo mee bezig ben met dat hele overgangsgebeuren verbaast me overigens ook: toen ik in de puberteit zat dacht ik toch ook niet de hele tijd: help ik zit in de puberteit?! En nu is het 'een en al overgang wat de klok slaat, pfff. Ik word er zelf soms niet goed van. Alsof ik aan niets anders meer kan denken.

Ben nu een boek aan het lezen dat 'Menopauze' heet. Alles wordt erg goed uitgelegd en er is ook veel aandacht en erkenning voor de geestelijke klachten zoals angst en het niet meer kunnen genieten. Komt allemaal door die .....hormonen. En volgens het boek is er maar 1 remedie....en dat is hormoontherapie......

Maar goed, ik hou er over op, ik realiseer me dat ik geruststelling zoek dat ik na het stoppen met de pil niet in een gat zal vallen met nog ergere overgangsklachten dan ik nu al heb en die geruststelling komt niet ben ik bang.

Ik ben gewoon een beetje triest nu dat we ons met zn allen hier op het forum zo naar voelen en dat er blijkbaar niets aan te doen is, tenminste niet op een gezonde manier.

Sterkte maar weer allemaal!
groetjes Lee

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marie » do 29 sep 2011 09:42

Hallo dames,

Hormoontherapie, alleen de naam al....ik heb het niet op al die middeltjes.....hoe naar ik me ook voel deze periode (en dat al meer dan 9 jaar ) ik wil absoluut geen hormonen gaan slikken.
De pil heb ik ook altijd een aversie tegen gehad.
Ik geloof zelfs de consumentenbond niet nee. Er gaat zoveel geld mee gemoeid rond al die farmaceutische producten! Laten we het ook maar niet over de bijwerkingen hebben.

Groeten Marie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht