Net in de overgang, huisarts schrijft nu al hormonen voor

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Henrica38
Berichten van Henrica38
Onderwerpen van Henrica38
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Net in de overgang, huisarts schrijft nu al hormonen voor

Bericht door Henrica38 » do 19 mei 2011 17:51

Hoi allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier, en ik zou graag advies ontvangen over het volgende;
Al een aantal jaren heb ik heel veel vervelende vage klachten, en hiervoor heb ik mijn schildklier, nieren, HB, en diabetes laten testen, maar hier kwam niets uit. Ik kon er geen vinger opleggen wat het nou precies was, en de huisarts ook niet. Mijn klachten komen wel veel overeen met overgangsklachten, maar ik ben pas 38 jaar. Toch zelf maar 2 urinetesten gedaan en deze waren allebei positief.

Mijn oudere zus zat ook al vroeg in de perimenopauze, dus het verbaasde me niet echt. Ik heb de huisarts met deze uitslag gebeld, en met de vraag of hij een bloedtest kon doen ter bevestiging van. Dit was volgens hem niet nodig, want volgens hem was het beter om met hormoonpillen te beginnen, want als mijn klachten hierdoor weggaan, dan ben ik volgens hem zeker in de perimenopauze??!!!

Beetje vreemd, vind ik, zonder pardon beginnen met hormonen. Ik wilde enkel een bevestiging, meer niet. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik geen hormonen wil, want hormonen en ik.... dat gaat niet zo goed samen :oops: Ik voel me al zo'n lange tijd rot, en wilde gewoon van de arts horen dat het daar mee te maken had, maar ik voelde me totaal niet serieus genomen, en heb maar opgehangen, want van bloedonderzoek wilde hij niets horen!

Volgens hem zou de menstruatie ook al gestopt moeten zijn als een vrouw in de premenopauze is.. :S Dat is niet wat ik op deze site lees! Misschien moet ik hem eens tippen over deze site, kan hij er ook nog wat van leren. ;) Als ik al mijn klachten bij elkaar optel + de 2 positieve uitslagen van de urinetesten, kan ik er dan van uit gaan dat ik echt in de perimenopauze aanbeland ben?

Alvast bedankt voor jullie evt. reacties!

Groetjes Henrica

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Net in de overgang, huisarts schrijft nu al hormonen voor

Bericht door Anette » do 19 mei 2011 18:46

Hallo Henrica,

Je kunt er absoluut vanuit gaan dat je overgang is begonnen. Sowieso beginnen de hormonen al te veranderen rond, zelfs voor je 35e (= het begin van de overgang, oftewel premenopauze)
De ene vrouw merkt daar niets van, de ander wel.
Dat je overgang is begonnen werd bevestigd door de urinetest die je deed. Als die positief zijn, is het zo. Een bloedtest kan daar feitelijk niets meer aan toevoegen.
De kans bestaat zelfs dat wanneer je die wel doet, dat die negatief uitvalt. In het begin van de overgang schommelen de hormonen nog zo dat het fsh meestal nog lang niet blijvend verhoogd is. Zowel bij urinetest als bloedtest zijn momentopnames en er wordt gekeken naar dat fsh.

Uit een negatieve uitslag zal je arts concluderen dat je niet in de overgang bent, terwijl dat wel zo is. Het valt dan niet mee om bij jezelf te blijven en niet in de war te raken

Ik heb zelf lange tijd hormonen gebruikt in het verleden. Daarom heb ik wel wat kanttekeningen bij de manier waarop je huisarts meent te moeten handelen.
Hormoontherapie gebruiken om de overgang te bevestigen vind ik een rare gang van zaken. Ik weet dat het vaker gebeurt, maar ik vind dat het niet zou moeten mogen. Hormoontherapie is niet niks, die hormoonpillen, ook al zijn ze dan 'lichter' dan de anticonceptiepil, zijn bepaald geen onschuldige middelen.
Het Nederlandse Genootschap van Huisartsen adviseert dan ook: Het NHG adviseert om, conform de standaard, hormoontherapie alleen te overwegen als het dagelijks functioneren van de vrouw ernstig verstoord wordt door vasomotorische klachten.
Maar dat niet alleen, hormoontherapie is niet bedoeld voor vrouwen in de premenopauze. Ze zijn bedoeld voor de postmenopauze, voor vrouwen dus met zeer ernstige opvliegers die niet meer menstrueren.

Perimenopauze zijn de (2-4) jaren direct rond de menopauze. Of je daar al zit is niet af te leiden van de uitslag van deze testen. Het enige wat ze kunnen is aantonen of op het moment van testen het fsh wel of niet is verhoogd.
Wel verhoogd wil altijd zeggen dat je overgang is begonnen. Ook als evt. latere testen negatief zouden uitvallen. Of je dan al snel aan je laatste menstruatie toe bent of dat het nog tot je 50e duurt voor dat stopt, is niet te zeggen.

Een andere kanttekening die ik erbij wil maken is dat hormoontherapie bepaalde klachten wel kan onderdrukken, maar hormoontherapie houdt je ook kunstmatig in de fase van voor de menopauze. Als je stopt komt de overgang alsnog, en daarmee gewoon lijk alsnog weer de klachten.

Groet
Anette

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » do 19 mei 2011 19:10

Henrica,

wat weer een vreemde mening van je huisarts. Ik was ook jong in de overgang, kreeg mijn eerste klachten op m'n 41e en huisarts vond dat dit niet kon, ik zou wel stress hebben maar mijn cyclus was anders geworden, ik voelde mij opgejaagd, had hartkloppingen, was zweterig en gewoon niet mezelf.

Daarna nog een paar keer geweest, zelfde verhaal, alhoewel ik geen hormonen kreeg opgedrongen. Echter bevestiging van de premenopauze bleef uit. Ik ben toen veel gaan lezen en las dat je soms wel 6/ 8 jaar in de premenopauze kunt zitten. Ik zat er 6 jaar in tot mijn menstruatie definitief wegbleef.

Hormonen lijken mij ook niet de oplossing, ik heb erg veel klachten gehad maar het gaat voorbij. Ik had geen keuze mijn moeder stierf aan borstkanker dus voor mij waren hormonen niet gewenst.
Ik ben er nog niet helemaal maar heb het ergste nu wel gehad.

Veel sterkte!
Ruchama

Henrica38
Berichten van Henrica38
Menopauzejaar:

Bericht door Henrica38 » vr 20 mei 2011 08:44

Bedankt voor jullie antwoord Anette & Ruchama,

Inderdaad een beetje vreemd van mijn huisarts, maar gelukkig heb ik zelf ook nog een mening (hahaha).
Hij noemt dat trouwens geen mening, maar eigenwijsheid! :roll:
Voor mij valt alles als een puzzel in elkaar sinds ik die urinetesten heb gedaan.
Ik begon de laatste jaren het gevoel te krijgen dat ik niet normaal was, want ik mankeer altijd wat! :mrgreen:
Nu weet ik hoe het komt, maar dat maakt het er niet makkelijk op.
Ik kan me voorstellen dat hormonen bij sommige vrouwen uitkomst biedt, maar ik waag me er maar niet aan.
Ik heb in het verleden verschillende keren andere hormoonmedicijnen gebruikt en geloof me, mijn omgeving en ik werden daar niet vrolijker van! :oops:

Ik ga op mijn gemakkie eens op dit forum verder lezen, want het doet me goed herkenning te vinden! :D

Groetjes Henrica.

Nathalie42
Berichten van Nathalie42
Onderwerpen van Nathalie42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Nathalie42 » ma 30 mei 2011 15:22

Hallo Henrica;

Hier hetzelfde verhaal, ging naar de huisarts omdat ik steeds hartkloppingen had, hoge bloeddruk en was ( zoals je zelf schreef) ook mezelf niet meer, zeer onregelmatige menstruatie ( nu om de 14 dagen!!) deze maand al 3 keer..
Hij schreef mij ook de pil voor, maar na 10 dagen gestopt want ik kreeg er migraine van!
Bloed laten nemen, resultaat, een tekort aan hormonen mijn FSH waarde was 44.4!
Ik laat nu de natuur zijn gang zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar hormonen, sorry die neem ik niet!
Ben nog jong maar mijn moeder was ook nog geen 40 toen het plots allemaal stopte en ook in de familie zitten wij met een fragiele X syndroom dat ook kan leiden tot een vervroegde overgang!

Dit forum is een echte aanrader, ik heb er in ieder geval al veel van opgestoken!

Groeten
Nathalie

Henrica38
Berichten van Henrica38
Menopauzejaar:

Bericht door Henrica38 » di 31 mei 2011 12:20

Hoi Nathalie,

Jammer dat sommige huisartsen vrouwen in deze situatie niet serieus nemen.
Bij mij zorgt dit er voor dat ik niet gauw meer met overgangsklachten (en die heb ik een hele imposante rij :oops: ) naar de huisarts ga!
De huisarts vindt me erg eigenwijs en vindt het niet meer dan normaal om het hormoon, dat van nature door het vrouwenlichaam wordt aangemaakt, weer aan te vullen! :evil:
Al mijn klachten zijn een natuurlijk verschijnsel tijdens de overgang, ze zijn weliswaar ******vervelend, maar het hoort er wel bij! :roll:
Om alles maar te onderdrukken, zodat ik er later alsnog mee zit, lijkt me niet de bedoeling, maar volgens de huisarts is het niet uitstellen van de overgang, maar het draaglijk maken. :S
Tja, ga je naar de huisarts voor advies, of in mijn geval voor bevestiging, kom je nog met een onbegrepen gevoel thuis! :evil:

Inderdaad, dit forum is een uitkomst! ;)

Groetjes Henrica.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » di 31 mei 2011 14:17

Hallo henrica,

Ik ga ook niet meer naar de huisarts, uiteindelijk weet je zelf nu wel waar alles vandaag komt, als je naar de dokter gaat, zegt hij/zij och mevrouwtje doe het eens wat rustiger aan u heeft een burn-out of depressie, daar heb ik wel pillen voor.
En dat willen we nu juist niet :evil:
Heb heel in het begin, overgang kon volgens de HA niet met m'n 50 jaar 3 dagen pillen geslikt tegen een depressie, ik werd er knettergek van.
Probeer mijn leed (want dat vind ik) maar zelf te dragen.

groeten, Dorothea.

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » di 31 mei 2011 14:53

Hoi allemaal,

ja direct overgaan op hormonen zoals jij het verteld vind ik ook nogal bot. Maar ja jij zal zelf die beslissing moeten nemen en anders vraag je een second opinion?
En inderdaad, ik laat de natuur ook zoveel mogelijk zijn gang gaan, mijn idee is dat ik er doorheen moet. Wel heb ik bètablokkers voor de hoge bloeddruk (helpen nog niet heel goed) en ook mijn huisarts vind mij eigenwijs en als ik zeg dat veel van mijn klachten volgens mij van de overgang komen vind hij dat vaak nogal lacherig onzin, maar noemt het stress.

Ik vind mezelf niet eigenwijs maar ik ken mijn eigen lichaam als geen ander.
En dit forum.....ik vind het top en ben er heel blij mee.

succes allemaal,

Linda

Nathalie42
Berichten van Nathalie42
Onderwerpen van Nathalie42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Nathalie42 » di 31 mei 2011 20:01

Hallo allemaal,

Tegenwoordig noemt men alles depressie, maar zoals je zegt Linda ik ken ook mijn lichaam als geen ander! Vroeger toen ik nog regelmatig menstrueerde, een paar dagen ervoor kreeg ik steeds maagpijn; ik at iets en lap daar was het! Toen ging ik 10 min liggen en het was voorbij. En de dag nadien; ja daar waren ze!
Nu is het anders, zoals ik al schreef, heb ze deze maand ( mei) al 3 keren gekregen, zo om de 14 dagen en dan steeds in het weekend!! :evil:
De symptomen zijn nu zo een beetje alles door mekaar :roll: maagpijn, hoofdpijn, prikkelbaar, gejaagdheid, en van dit wordt ik zo een heel klein beetje zot :shock:
en ook pijnlijke borsten,armen enz.. enz.. zowel ervoor als tijdens als erna ..
Ik weet soms met mezelf gene blijf.. heel herkenbaar denk ik!
En ook verward, deze morgen wou ik mijn haar kammen met mijne zonnebril en nog zo van die toestanden :lol: :lol:

Mijn omgeving zegt dan van ga bij de huisarts, ja als ik iedere keer met diezelfde klachten bij mijn huisarts moet gaan, dan kan ik evengoed in zijn wachtzaal blijven slapen :lol:

En zou ook niet weten waarom ik weer die .... pil moet gaan nemen! Als mijn lichaam zegt van nu is het gedaan dan is dit toch zo! het is de natuur en die laat ik ook liever zijn gang gaan.. met die vervelende klachten weliswaar!

Succes allemaal
Nathalie

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » di 31 mei 2011 21:23

Hallo dames,

juist Nathalie zo is het. En jij moet er op jouw manier mee dealen.
En jij weet als beste hoe of wat en als je er niet uitkomt kan je altijd nog naar de huisarts of consulente voor advies.

Maar het is nu eenmaal zo dat ons lijf (en geest dus ook) verandert (weer) en wij zijn allemaal toppertjes en komen er wel doorheen en worden er ook weer sterker van...... maar....... leuk is het helemaal niet.

Linda (Linda)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht