Hormoontabletten helpen niet meer

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Re: Hormoontabletten helpen niet meer

Bericht door Leentje » za 16 mar 2013 15:42

Hallo dames

Heb ook jarenlang hormonen gebruikt. Op t laatste femoston. Maar daar voelde ik mij niet goed mee.Op mijn 50 ste langzaam afgebouwd

Kan nu zeggen, na 4 en een half jaar, dat ik er stilaan doorheen ben.
Heb veel minder opvliegers en voel me over t algemeen goed!!!
Dat is wel anders geweest, dus ik weet wel waarover ik spreek.
Mijn ervaring is dat de menopauze niet echt doorzet tijdens het hormonengebruik. Bij mij kwamen wel allerlei symptomen er door heen. Na het stoppen ( heb wel 10 jaar genomen ) ben ik niet in een gat gevallen. Ik kreeg wel opvliegers a vollonte. Heb nog periodes gekend van algemene malaise...maar nu gaat het al enige tijd goed!!!

Dus dames. Eens breekt er een tijd aan dat het echt beter gaat. Geduld en hoop blijven hebben.
Dat is mijn ervaring. En ik was er toch ook vroeg mee geconfronteerd ( was geen 40 j )

Het beste met jullie!!!
Groetjes. Leentje

MaaikeT
Berichten van MaaikeT
Onderwerpen van MaaikeT
Menopauzejaar:

Bericht door MaaikeT » do 31 okt 2013 12:36

Hallo dames

Mens wat staat hier op het forum veel informatie. Het is wel een beetje veel voor de eerste keer en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer. Heb vanaf mijn 20e de pil geslikt. Had een cyclus van 3 ipv gewoonlijk is ong. 4 weken. Div. pillen geprobeerd. Had elke keer tijdens ovulatie zulke pijnen dat ik soms bewusteloos van raakte. Via de gynacoloog kreeg ik miclogynon 30 en deze moest ik doorslikken. Dus geen stoppauze van een week. Heerlijk!!! Eindelijk geen menstruatie meer.
Nu op advies vd huisarts 2 jaar geleden gestopt met de pil. Ik had overigens tijdens pilgebruik ook behoorlijk last van opvliegers, neerslachtigheid, en aanverwante ellende. Kreeg Femoston. Wat een uitkomst.
Ben eerder gestopt (half jaar), maar kreeg alle opvliegers en aanverwante ellende terug. Heb het nu weer een half jaar gekregen, maar ik werd er wel op gewezen dat het de kans op borstkanker kan verhogen. Grotere kans na lang gebruik (5 jaar) Nu ben/was ik dus van plan om te stoppen. Maar als ik deze verhalen hierboven lees word ik niet vrolijk.
Hoe zit het nu met al die pillen die op de markt zijn en te koop bij de drogisterijen. Helpen die nu wel of niet. En zo ja, welke kan ik dan het beste kopen?

Maaike

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Gerrie » do 31 okt 2013 21:52

hoi Maaike,

ik heb hetzelfde te horen gekregen als jij : "Ga nog maar een half jaartje door.."en daarna weer opnieuw kijken of het beter gaat.
Maar na 3 keer een half jaar proberen wqas het bij stoppen niet over..
Ik naar de gyn. llog.
Die zei mij dat je met hormonen je lichaam verwent en dat je bij beginnen gelijk moet afbouwen...
Dus ik ben in een periode: ik dacht 1.5 tot 2 jaar gaan afbouwen. Elke dag een beetje minder. (Ik had pleisters en daar kon ik telkens een stukje meer van afknippen.
Toen werd het niet zo'n heftige "val"zal ik maar zeggen.
Ik sprak laatste een al wat oudere ( 60+) huisarts erover en over de hst.
En wat zei deze eerlijke man?
dat het de menopauze uitstelt...
En hij zal dat uiteraard uit ervaring weten.

Verder heb ik mijn hele leven nooit de pil oid geslikt omdat ik daar ziek van werd, maar die hst hielp mij enorm en daardoor had ik voor mij een rustpauze. D.w.z. dat ik na de hst er weer tegen kon, want ook mijn overgang was erg heftig: ook tot 3x opvliegers per uur, dag en nacht. En daarbij enorme hoofdpijnen/spierpijnen en noem maar op.

Maar als je zonder kunt en steun en begrip uit je omgeving krijgt dan kom je er echt ook wel doorheen.

Sterkte en hart. gr
Gerrie

MaaikeT
Berichten van MaaikeT
Onderwerpen van MaaikeT
Menopauzejaar:

Bericht door MaaikeT » zo 03 nov 2013 22:51

Hallo,

Als ik dit zo lees lijkt het beste om maar te stoppen en me er aan over te geven. Maar ja ik werk, want de hypotheek zal toch moeten worden betaald. En het slechte slapen.... ik draai veel nachtdiensten en er is geen mogelijkheid dat ik ander werk kan gaan doen. Ik moet blij zijn dat ik nog werk heb.
En als ik dan bij mijn clienten constant opvliegers hebt, ben ik niet echt gelukkig. Een glaasje wijn drinken is er ook niet bij, want al na de 1e paar slokjes slaan bij mij de vlammen uit. Ben dus al bijna lid vd de AA ;).
Maar ik ga het dan toch maar weer proberen. Babylotiondoekjes mee voor het tussendoor opfrissen en reserve kleding mee. Maar ja je blijft toch hopen he dat er toch iets is wat helpt en wat geen medicatie is.

Maaike

Eva53
Berichten van Eva53
Onderwerpen van Eva53
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Eva53 » di 04 mar 2014 16:47

Beste Sillie,

Ik herken heel veel van jouw overgangsverschijnselen. Zelf ben ik niet aan hormonen begonnen, met uitzondering van de Yasmine pil, die heb ik drie maanden gebruikt en gestopt toen ik geen verbetering ondervond. De klachten die jij opsomt komen mij heel bekent voor. Daarbij ben ik vreselijk duizelig wat ik ontzettend eng vind.

Weet je wat ik nog het ergste vind? dat je in de de maatschappij zo oploopt tegen die muur van onbegrip, dat lacherig gedrag, dat wegwuiven. Vreselijk! ze stoppen je nog liever vol met antidepressiva dan dat ze de tijd nemen om te horen dat het om de overgang gaat.
Zelf heb ik de oplossing niet gevonden en vrees dat die er ook niet is, behalve overgave aan het proces hoe moeilijk dat ook is.
Vooral als je beroerd voelt of als je zoon naar het buitenland gaat, juist dat kan je er dan niet meer bij hebben......
Weet dat je begrepen en gesteund voelt door duizenden andere vrouwen die net als jij en ik, worstelen met de overgang.

Ik heb ook een vriendin van mijn leeftijd die werkelijk nergens last van heeft, onvoorstelbaar! Van haar krijg ik dan ook nul komma niks steun. Maar contact met andere vrouwen die weten waar ik het over heb, dat geeft troost en dan kan ik er weer even tegenaan.

Eva

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht