Luister naar mensen die ervoor gestudeerd hebben

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Abbelien
Berichten van Abbelien
Onderwerpen van Abbelien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Luister naar mensen die ervoor gestudeerd hebben

Bericht door Abbelien »

Hallo dames

Ik zit met toenemende verbazing en te lezen over hormoontherapie op dit forum. Door goedbedoelende vrouwen worden dingen gezegd en gebracht als feiten die nergens op gebaseerd zijn behalve op hun eigen ervaringen of op basis van wat zij gehoord hebben van anderen.
Er is veel over hormoontherapie te lezen op dit forum. Ten eerste vind ik het heel verbazend dat er een stukje van meer dan tien jaar oud dat negatief tegen hormoontherapie staat bovenaan staat, van Ivan Wolffers. Alleen al het feit dat het meer dan jaar oud is zou reden moeten zijn om dit stukje niet meer bovenaan dit topic te laten staan maar ook is de heer Wolffers geen autoriteit op het gebied van hormoontherapie. En ook al was hij dat wel, 10 jaar geleden was de medische wetenschap natuurlijk niet waar ze nu is op dit gebied.

Wanneer je te maken krijgt met overgangsklachten ga je in de eerste plaats te rade bij de huisarts. Maar vrouwen in de overgang zijn niet hun specialiteit. Daarom heb ik ook gezocht naar betrouwbare informatie (dus niet de meningen en ervaringen van vrouwen op dit forum) in de vorm van gynaecologen die zich verdiept hebben in recente (!) wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp.
Wanneer je hun gefundeerde mening leest over hormoontherapie dan heb je te maken met betrouwbare informatie:

Anticonceptiepil versus hormoontherapie.
Niemand vind het heel gek dat vrouwen langer de pil doorslikken om niet in de overgang te komen. Mijn huisarts vond dit ook geen probleem, maar wanneer je na het stoppen van de pil begint met hormoontherapie omdat je in één keer in de overgang dondert en allemaal klachten krijgt dan wordt het ineens allemaal heel ingewikkeld. Het slikken van de anticonceptiepil is veel ingrijpender dan het slikken van hormonen bij hormoontherapie. Als je 3 weken de anticonceptiepil slikt dan staat dat gelijk aan 1 jaar hormoontherapie. Ik ben gestopt met de pil. Als ik 4 maanden langer doorgeslikt had, dan had dat dus gelijk gestaan aan 5 jaar hormoontherapie. Als je eenmaal in de overgang bent is men plotseling huiverig voor dezelfde hormonen in een veel lagere dosis.

Bijwerkingen van hormoontherapie.
Ik krijg op dit forum bijna het idee dat het goed is om vooral lijdzaam af te wachten tot de klachten voorbij gaan, want het zou er nu eenmaal bij horen (en je groeit er geestelijk van :roll: ), hoe erg het ook is. Dit begrijp ik niet. Problemen met de schildklier komen ook heel veel voor. Ook dan kies je ervoor (hopelijk) om de hormonale disbalans te herstellen door het slikken van medicatie. Hoofdpijn hoort ook bij het leven maar toch is het niet meer dan normaal om dan een pijnstiller te nemen. Lees maar eens op de bijsluiter van pijnstillers en schildkliermedicijnen, wat voor bijwerkingen je daarvan kunt hebben. Dat betekent niet dat je ze allemaal krijgt of dat ze blijvend zijn of erger dan de kwaal waarvoor je ze neemt. Maar als je verwacht dat je ze krijgt is de kans wel groter, het omgekeerde placebo-effect. Datzelfde geldt voor hormoontherapie. Ik ben twee maanden geleden begonnen met hormoontherapie en ik heb niet één bijwerking. Dat hoeft dus helemaal niet te gebeuren.
Nu even over de risico's van hormoontherapie: er is een grotere kans op bepaalde aandoeningen, bv borstkanker maar dit is pas na lang gebruik van hormoontherapie, meer dan 5 of 7 jaar en tevens afhankelijk van leefstijlfactoren. Dus 15 of 21 weken langer de anticonceptiepil doorslikken geeft dezelfde risico's. En dan begin ik maar niet (of stiekem dus wel) over de risico's van alcoholgebruik, roken, vlees eten, overgewicht, niet of te weinig bewegen op allemaal aandoeningen. Ik vraag me af of al die vrouwen die op dit forum maar blijven wijzen op de nadelen van hormoontherapie al deze dingen die ik noem laten om maar zo gezond mogelijk te blijven.

Stelt hormoontherapie de overgang alleen maar uit?
Iets anders wat ik steeds tegenkom is de mythe dat hormoontherapie de overgang alleen zou uitstellen. Ook hierover ben ik te rade gegaan bij een gynaecoloog. Wanneer je stopt met hormoontherapie en de klachten keren terug, betekent dat dat de overgang nog niet voorbij is. Natuurlijk komen de klachten dan terug. Dit is ook de reden dat je niet hoeft af te bouwen bij hormoontherapie (het mag natuurlijk wel). Je kunt ermee stoppen en als de overgang voorbij is dan krijg je geen klachten. Als de overgang nog niet voorbij is kun je ervoor kiezen om opnieuw te starten met de hormoontherapie of wanneer je vindt dat je niet langer dan die 5 of 7 jaar hormoontherapie wilt kun je nu de rest van de rit uitzitten. Scheelt je toch 5 of 7 jaar klachten.

Conclusie van dit verhaal is dat er veel onzin wordt verkondigd over het gebruik van hormoontherapie. Ik raad iedereen aan niet te luisteren naar meningen op dit forum. Dus ook niet naar die van mij. Maar op internet te zoeken naar betrouwbare informatie. En dan een afweging te maken over wel of niet gebruiken van hormoontherapie. Wat mijn afweging is geweest moge duidelijk zijn.

Abbelien
Noreen
Berichten van Noreen
Onderwerpen van Noreen
Menopauzejaar:
Leeftijd: 38

Re: Luister naar mensen die ervoor gestudeerd hebben

Bericht door Noreen »

Hallo Abbelien,

Ik schrik me kapot van jouw verhaal.
Ik heb nooit de anticonceptiepil gebruikt, vooral om de reden die jij noemt. Dat het een behoorlijk ingrijpend medicijn was wist ik al wel, en ik zag zoveel vrouwen borstkanker krijgen. Ook jonge vrouwen. Dus dat vond ik al nooit een goed idee.
Inmiddels hoef ik ook geen anticonceptie meer te gebruiken.

Ik kwam op mijn 35 in de menopauze. Mijn menstruatie stopte. Waarom ik zo vroeg in de menopauze was kon de gynaecoloog me niet vertellen, er werd geen reden gevonden. Hij kon alleen vaststellen dat het een feit was. Hij stelde voor om zo snel mogelijk met hormoontherapie te beginnen.
Het overviel me allemaal nogal, klachten had ik eigenlijk niet veel van mijn overgang, opvliegers wel, maar daar viel nog goed genoeg mee te leven. Daarvoor had ik geen medicijnen nodig.
Daarom besloot ik voor een 2nd opinion naar een ander ziekenhuis met een speciale overgangspoli te gaan.
En ook daar werd mij uitgebreid uitgelegd door de gynaecoloog, dat zo vroeg al je hormonen verliezen en zo jong al het overgangsproces ingaan onwenselijk was.
Om te voorkomen dat ik het overgangsproces verder in zou gaan, raadde men mij ook daar aan om met hormoontherapie te starten.
Het liefst tot ik 50 ben, want dan heb ik de normale leeftijd om wel de overgang in te gaan.
M.a.w. ik krijg die hormoontherapie om mijn overgang uit te stellen.

Ik ben al de hele avond compleet in de war. Weet momenteel niet waar ik het moet zoeken.
Ik maak me zorgen, want als het waar is wat jou verteld is, slik ik dus nu al bijna 2 jaar medicijnen die geen enkel doel dienen.
(Ik heb er bovendien wel bijwerking van)

De deskundigen vertellen jou dat de overgang doorgaat met hormoontherapie.
Waarom schrijven diezelfde deskundigen het dan aan mij (en aan vrouwen die jong hun eierstokken verliezen) voor met het verhaal dat het juist wel uitgesteld wordt?
Het kan toch niet zo zijn dat men deze vrouwen tot wel 15-20 jaar medicijnen laat slikken onder valse voorwendselen?

Noreen
Abbelien
Berichten van Abbelien
Onderwerpen van Abbelien
Menopauzejaar:

Bericht door Abbelien »

Beste Noreen,

Wat vervelend dat je bent geschrokken van mijn verhaal. Mijn verhaal gaat over hormoontherapie voor vrouwen die in de overgang zitten, zonder dat er sprake is van bijzondere omstandigheden. Jij zit in een heel andere situatie en krijgt waarschijnlijk heel iets anders voorgeschreven van jouw gynaecoloog. Er zijn verschillende soorten hormonen en verschillende soorten hormoontherapie.
Mijn belangrijkste boodschap is dat je niet naar mensen op dit forum moet luisteren en je bang moet laten maken, maar naar mensen die er verstand van hebben. Verstand van jouw specifieke situatie heeft jouw eigen gynaecoloog en niet mensen op dit forum.
Ik denk dan ook dat je geen zorgen moet maken. Bespreek dit even rustig met jouw behandelaar. Hij of zij zal je vast geruststellen.

Abbelien
Noreen
Berichten van Noreen
Onderwerpen van Noreen
Menopauzejaar:

Bericht door Noreen »

Hallo Abbelien,

Ik heb vandaag gebeld met mijn behandelaar, en gelukkig nam die alle tijd om het me nog een keer uit te leggen.
Samengevat:
"Zonder hormoontherapie zou je lichaam nu in de postmenopauze zijn en met veel minder hormonen moeten zien rond te komen.
Als de hormonen lager worden en dat doen ze in de overgang, dan moet je lichaam zich daaraan aanpassen.
Door de hormoonaanvulling hoeft dat niet, die zorgt voor meer hormonen in je bloed en voorkomt dat jouw lichaam nu al dat proces ingaat en al die veranderingen ondergaat."

Ik vroeg hoe het dan kan dat vrouwen die later in de overgang komen en met hormoontherapie beginnen, beweren dat de overgang gewoon doorgaat.
Zover ik lees van die vrouwen gebruiken ze veelal dezelfde middelen in dezelfde dosering en van hetzelfde merk als die ik heb.
Hij zegt dat klopt die krijgen dezelfde hormonen, jouw overgang kwam wat vroeger dan gemiddeld, maar is niet anders dan die van iemand die wat later is.

Ik heb zeker 20 min gesproken met mijn behandelaar en ben gerustgesteld met zijn onderbouwing.
Er is geen sprake van bijzondere omstandigheden of een afwijkende overgang en ik heb ook geen ander soort hormoontherapie.

Ik hoef niet bang te zijn dat de overgang gewoon doorgaat met hormoontherapie.

Noreen
Abbelien
Berichten van Abbelien
Onderwerpen van Abbelien
Menopauzejaar:

Bericht door Abbelien »

Hoi Noreen,

wat fijn dat je bent gerustgesteld!

Abbelien
Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Kimberley »

Hoi dames

Interessant draadje dit.
Ik vroeg hoe het dan kan dat vrouwen die later in de overgang komen en met hormoontherapie beginnen, beweren dat de overgang gewoon doorgaat.
Ik denk zelf dat die vrouwen dit gewoon heel graag willen geloven.
Hoe fijn is het niet om te geloven dat je de overgang, de verandering, kan maken zonder daar lichamelijk dan wel geestelijk last van te hebben.

Voor mij echter volstrekt ongeloofwaardig dat het overgangsproces gewoon doorgaat wat welke gynaecoloog of overgangspoli of wetenschappelijk onderzoek dan ook beweert. En wel hierom:
Als de hormonen lager worden en dat doen ze in de overgang, dan moet je lichaam zich daaraan aanpassen. Door de hormoonaanvulling hoeft dat niet, die zorgt voor meer hormonen in je bloed en voorkomt dat jouw lichaam nu al dat proces ingaat en al die veranderingen ondergaat."
Het is gewoon een anatomisch/fysiologisch feit dat je in je onvruchtbare leven als kind andere hormoonspiegels hebt dan in je vruchtbare leven. Na je vruchtbare leven komt onherroepelijk wederom je onvruchtbare fase. Als 50 60 70 80 jarige wil je ook immers geen baby meer toch? Wederom horen daar dus andere hormoonspiegels bij. Bepaalde hormonen HOREN anatomisch/fysiologisch naar 0 te gaan. Helaas geeft die afname naar 0 vervelende klachten, dat vind ik zelf ook zuur. Maar aanvullen van iets wat naar 0 hoort te gaan voelt voor mij zo verkeerd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het aanvullen van schildklierhormoon. Die hoort niet 0 te zijn.

Verder is het helaas ook een feit dat wetenschappelijk onderzoek nogal eens betaald en daardoor gemanipuleerd wordt door de farmacie. Waarom? Om pillen te verkopen! Die niet perse gezond zijn voor de mens, in dit geval de vrouw maar wel voor de portemonnee van de farmacie. Helaas is wetenschappelijk onderzoek niet altijd betrouwbaar, dat weten we uit het Softenon-drama en de ervaringen van de DES-dochters.

Vandaar dat ik juist wel heel veel waarde hecht aan de ervaringsverhalen hier van vrouwen die de gynaecologen geloofden die zeiden dat de overgang gewoon doorging. Die vrouwen kwamen na stoppen alsnog in de uitgestelde overgang en die was soms nog heftiger dan de normale overgang.
Dat zijn geen meningen van die vrouwen, dat is wat ze meegemaakt hebben. Niet de voorschrijvende en geruststellende gynaecoloog heeft dit meegemaakt maar vrouwen zoals jij en ik.

Voor mij overduidelijk geen hormoontherapie dus, hoe moeilijk ik het regelmatig ook heb.

Groetjes Kim
Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Diana49 »

Dank je wel, Kim!

Je hebt het goed verwoord, ik kon het niet.
Ik denk ook dat ik namens vele andere vrouwen die op dit forum aanwezig waren dan wel aanwezig zijn , dit kan zeggen.
Wat mij ook raakte en waar ik nog niet eens aan gedacht heb is dat je ook de DES en het Softenon-drama hebt aangehaald omdat ik zelf een DES-dochter ben.
Fijn dat je het zo heb neer kunnen schrijven, nogmaals ik kon het niet verwoorden want ik stuiterde hier behoorlijk van, zeker omdat er ook gezegd wordt dat we niet naar meningen van vrouwen mogen luisteren hier op dit forum. Alle bijdragen van deze vrouwen worden van tafel geveegd, waardevolle bijdragen die helpen om andere vrouwen een keuze te maken om wel of niet aan hormoontherapie te beginnen.

Diana
Kimberley
Berichten van Kimberley
Menopauzejaar:

Bericht door Kimberley »

Hoi Diana

Zonder het persé op de vrouwen hierboven te willen spelen, is het wel bijzonder dat de ene vrouw gerustgesteld wordt door het feit dat haar gynaecoloog zegt: we stellen je overgang uit met hormoontherapie en de andere vrouw wordt gerustgesteld door het feit dat haar gynaecoloog zegt dat de overgang gewoon door gaat onder hormoontherapie.
Beide gynaecologen hebben er voor gestudeerd maar wie moet ik geloven?

Hoe ouder ik word hoe meer ik er achter kom dat we in elke tak van de wetenschap en op elk gebied altijd voorstanders en tegenstanders zullen zien , zelfs als we zaken als marketing en het grote geld buiten beschouwen laten. Qua corona om maar even actueel te blijven is de ene wetenschapper voor mondkapjes en de ander tegen. Beiden staven ze dit met onderzoeksresultaten, die, ja het is echt waar, elkaar dus tegen kunnen spreken.

En om als uitstapje een vergelijk te maken met de voedingswereld: er zijn diëtisten anti-vetten en er zijn diëtisten anti-koolhydraten. Beiden hebben ervoor gestudeerd en beiden hebben er een mening over.

Kortom mijn onderzoek op internet en mijn bezoek aan deskundigen, brengt me niet altijd de eenduidige antwoorden op de vragen die ik had.
Vandaar dat ik, om het nog maar eens te herhalen, de ervaringsverhalen hier zo ontzettend waardevol vind! Die hebben mij, zoals jij ook zegt, echt geholpen mijn keus wel of niet hormoontherapie te bepalen.

Heel gechargeerd: als Buienradar zegt dat het droog is en mijn vriendin komt net binnen en zegt: ga maar niet naar buiten want ik ben net zeiknat geregend, dan ga ik af op de ervaring van mijn vriendin en ben ik haar dankbaar dat ze me gewaarschuwd heeft.
(Vervolgens kan ik nog steeds zelf beslissen of ik wel of niet naar buiten ga maar laat ik mijn mening daarover niet alleen afhangen van Buienradar die het zou moeten weten maar dus ook van de ervaring van mijn vriendin. Om het verschil tussen een mening, een ervaring en de wetenschap nog ff te duiden)

Groetjes Kim
Noreen
Berichten van Noreen
Onderwerpen van Noreen
Menopauzejaar:

Bericht door Noreen »

Hallo Kimberley,
Kimberley schreef: za 30 jan 2021 15:44wel bijzonder dat de ene vrouw gerustgesteld wordt door het feit dat haar gynaecoloog zegt: we stellen je overgang uit met hormoontherapie en de andere vrouw wordt gerustgesteld door het feit dat haar gynaecoloog zegt dat de overgang gewoon door gaat onder hormoontherapie.
Dat vind ik helemaal niet bijzonder.
Als je je geslachtshormonen verliest als je begin 30 bent, of op de "normale" leeftijd van rond de 50, dan is dat nogal verschil.
Dan verlies je al vroegtijdig een zekere bescherming tegen hart en vaatziekten, voor je botten is het ook niet gunstig. Mijn kleuters gun ik ook in hun pubertijd een moeder die zich nog enigszins gezond en flexibel genoeg voelt om met ze mee te groeien.
Een totaal andere afweging dan voor iemand wiens kinderen al groter en minder afhankelijk zijn en/of voor wie het alleen om klachten gaat.

Daarmee zeg ik niet dat ik dolblij ben met het besluit dat ik heb genomen. Ik had veel liever gehad dat ik pas op mijn 50e een afweging moest maken, dan was het om een heel andere reden geweest.

Maar dat is niet de vraag waar het om gaat. (Trouwens ook niet om een glaasje wijn drinken, vlees eten, pijnstillers of buienradar.) :lol:

De vraag is deze:
Kimberley schreef: za 30 jan 2021 15:44Beide gynaecologen hebben er voor gestudeerd maar wie moet ik geloven?
Voor ik begon heb ik natuurlijk ook het internet uitgeplozen, en las ook geregeld dat men stelde dat de overgang gewoon doorging. Maar een onderbouwing daarvoor, van de deskundigen heb ik tot nu toe nooit kunnen vinden. Nooit legt men daarbij hoe deze medicijnen er dan voor zouden zorgen dat de overgang doorgaat.
Het antwoord dat hier geformuleerd werd op de vraag Stelt hormoontherapie de overgang alleen maar uit? onderbouwt niets.
Het laat heul veul jaren postmenopauze zien bij gebruik van hormoontherapie. Dat geeft mij niet het idee dat alles dan "gewoon" doorgaat, maar eerder een aanwijzing dat je dan extra lang met die overgang kampt.

Twee jaar geleden nam ik mijn besluit dan ook op basis van ervaringen van vrouwen die gedurende enige tijd hadden gebruikt. Die hadden het gevoeld en meegemaakt.
Het verhaal wat mijn gynaecoloog mij toen vertelde, en me nu nog eens uitlegt, ondersteunen deze ervaringen. Hij zei er ook eerlijk bij, of je straks veel of weinig klachten zult krijgen als je stopt, is persoonlijk.

Mijn geloof op dit moment:
In die twee dingen bij elkaar en met mijn kindjes voor ogen, vond en vind ik nu nog voldoende onderbouwing om op dit moment in mijn leven achter mijn keus te kunnen staan = "geruststelling" kunnen voelen.

Noreen
Kimberley
Berichten van Kimberley
Menopauzejaar:

Bericht door Kimberley »

Hallo Noreen

In grote lijnen zijn we het eens lijkt me
1) de overgang gaat niet gewoon door onder hormoontherapie: een onderbouwing daarvoor is niet te vinden (omdat het ook volkomen onlogisch is fysiologisch)
2) ervaringen van andere vrouwen zijn zeer zeker waardevol om vervolgens ons eigen besluit te nemen

Waar ik nog wel mijn vraagtekens bij heb is 'de normale leeftijd van 50' die je noemt. Uiteraard zit er een groot verschil tussen in de postmenopauze belanden begin 30 of op middelbare leeftijd. Ik geloof ook niet dat ik daar in mijn eerdere berichten iets over ontkend heb. Zo jong lijkt me inderdaad nog weer hele andere koek en ik wens je daar veel sterkte bij.
Wat ik vooral beschreef is het verschillende geluid wat 'zij die ervoor gestudeerd hebben' (de titel van dit topic) kunnen laten horen.

En dat mythegetal van 50 lopen we als vrouwen al genoeg tegenaan bij de artsen met hun " u bent te jong mevrouwtje".
Zoals we hier kunnen lezen en zelf ook ervaren begint de overgang al jaren eerder en nogmaals ik vergelijk dat niet met een POSTmenopauze op jonge leeftijd. Ik wil gewoon van dat mythegetal van 50 af omdat het vrouwen onrecht aan doet.

Groetjes Kim
ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:

Bericht door ConnyW »

Noreen schreef: vr 29 jan 2021 18:26 Als de hormonen lager worden en dat doen ze in de overgang, dan moet je lichaam zich daaraan aanpassen.Door de hormoonaanvulling hoeft dat niet, die zorgt voor meer hormonen in je bloed en voorkomt dat jouw lichaam nu al dat proces ingaat en al die veranderingen ondergaat."
Hoi dames,

Boekenwijsheid van geleerde heren heeft me nooit veel duidelijkheid gegeven.
Maar hier heb ik wel wat aan: Gewoon logisch nadenken !!

Conny
Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Anonima »

Hallo

Daar ga ik in mee. Gewoon logisch nadenken. En dan begrijp je dat dingen als 'doorgaan', terwijl het natuurlijk proces wordt tegen gehouden door kunstmatig toegevoegde hormonen, gewoonweg niet kan.

Net als het beruchte 'alleen lokaal werkend'. Als je iets dat hormonen bevat in je lichaam stopt, dan gaan die hormonen onherroepelijk je bloedbaan in en komen overal, ok, misschien in mindere hoeveelheid, maar toch.

Anonima
SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door SusannaK »

Hallo allemaal,

Hoewel deze discussie van een halfjaar geleden is, wil ik toch even reageren.
Ik ben juist erg blij met het verhaal van Abbelien. Even een andere, nuchtere manier van naar hormoongebruik kijken.
Het gaat naar mijn idee niet om wie er gelijk heeft; terecht merkte iemand op dat in de hele wetenschap veel tegenstrijdige conclusies worden getrokken na verschillende onderzoeken. Het heeft volgens mij geen zin om te zoeken naar DE waarheid.
Maar.. ik vind het wel goed dat er af en toe even een tegengeluid komt. Het viel mij al eerder op dat het hier op dit forum niet echt gewaardeerd wordt als je vóór hormoontherapie bent. Zo wilde ik een paar jaar geleden mijn positieve ervaringen delen, waarna ik van alle kanten gewaarschuwd werd dat zodra ik ermee zou stoppen, ik in een helse situatie terecht zou komen en de overgang nog eens dubbel en dwars opnieuw zou beginnen. Niets daarvan. Ik ben vrolijk aan het afbouwen en nog steeds zó ontzettend blij dat ik er ooit aan begonnen was.
Gaat de overgang dóór tijdens hormoontherapie? Ik heb geen idee, maar het voelt wel zo. Volgens mij gaan alle processen van het ouder worden gewoon door. Ik geloof niet dat die pilletjes alles voor jaren gaan stilleggen. Maar ook dat zal heel persoonlijk zijn. Bij mij komen een aantal kleine ongemakken af en toe nog even opduiken, maar ik heb duidelijk het gevoel dat het nu zo'n beetje tegen het einde loopt. En ik weet zeker dat de mentale kant van het verhaal een zeer grote rol speelt. Ik denk zelfs dat, doordat de hormoontherapie alle overgangssymptomen een beetje hebben verzacht, het daardoor makkelijker voor me is geweest om het ouder worden een beetje te accepteren.
Met mijn verhaal wil ik ook graag een tegengeluid geven. Om niet alleen maar te schoppen tegen de farmaceutische industrie, de artsen die het "verkeerd" hebben gedaan. Om tegen alle negatieve ervaringen en meningen ook iets positiefs te zetten. Sommigen zullen altijd overtuigd blijven dat hormoontherapie "fout" is en altijd een reden zien om anderen daarmee schrik aan te jagen.
Mijn persoonlijke ervaring is gelukkig anders en is zeker de moeite waard om ook gelezen te worden. Het hoeven niet alleen maar horrorverhalen te zijn, óók niet als je met de hormoontherapie stopt!

SusannaK
Plaats reactie