Progesteroncreme

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Cinderella
Berichten van Cinderella
Onderwerpen van Cinderella
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Progesteroncreme

Bericht door Cinderella »

Hallo allemaal,

Bij mij is na een speekseltest geconstateerd dat de verhouding progesteron-oestrogeen uit balans is.
Het progesterongehalte is veel te laag.
Nu heb ik de crème van NOW solutions gekregen die ik dagelijks moet smeren.
Ik heb wel van de crème van Dr Lee gehoord maar vind op nederlandse sites weinig over NOW solutions natural progesteron.(behalve amazone)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan het trouwens dat ik enorm veel spierpijn en stijfheid heb door het tekort aan progesteron?
Graag hoor ik hierover.

Cinderella
Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Progesteroncreme

Bericht door Renate »

Hoi Cinderella,

Ik heb geen antwoord op jouw vragen maar ben wel erg benieuwd of de spierpijn inderdaad een gevolg kan zijn van de disbalans die jij noemt. Heb je de test bij je huisarts laten doen of bij de orthomoleculair therapeut? Hoor graag van je.

Groetjes Renate
ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door ConnyW »

Goh dames,

Maar dat is toch de hele clou van de overgang, dat je overgangsklachten kunt ervaren omdat je hormonen uit balans raken, waardoor je zenuwstelsel anders wordt aangestuurd en onder druk staat.

Het is toch de bedoeling van de hele overgang dat je systeem gaat leren omgaan met veel minder hormoonaanmaak. Progesteron verdwijnt zelfs helemaal, dat is inherent aan de overgang.
Om dat proces kun je niet heen.
Je lichaam en geest moeten die verandering maken en leren anders te gaan samen werken om een nieuwe situatie te bereiken.
En dat gaat voor maar heel erg weinig vrouw zodanig geleidelijk dat ze niets van klachten hebben.

En tijdens dat proces, veranderen ook je weefsels, klieren, botten, spieren, slijmvlies, je hersenen. Noem het allemaal maar op. Elke cel in je lichaam verandert.
Je wordt strammer, stijver, vergeetachtiger, minder snel, minder flexibel, je kan niet meer zonder leesbril, tot aan het dunner worden van je haar.

Vrouwen maken tijdens de overgang een val in het ouder worden. De hormonen veranderen niet geleidelijk, dat gaat met pieken en dalen en dus met veel kans op pijnlijke ongemakken (lichamelijk en/of geestelijk), ze zijn immers geregeld uit balans. Ze moeten nou eenmaal naar een ander level.

Ik lees regelmatig met aandacht op de vele informatiepagina's op deze website. Dus dat overgangsklachten, en ook spierpijnen en het strammer worden, te maken hebben met het feit dat de hormonen in verandering zijn, en geregeld uit balans zijn, is voor mij een vaststaand feit, en al lang geen vraag meer.

Conny
Cinderella
Berichten van Cinderella
Menopauzejaar:

Hoi Conny,

Je hebt helemaal gelijk, wat je schrijft is voor mij ook niet nieuw hoor.
Ik lees en weet er ook veel over en zal zeker niet ontkennen dat het een proces is waar je lichaam doorheen moet voor het in balans is.
Dat neemt niet weg dat sommigen onder ons er veel onder te lijden hebben en dat de herkenning van mensen met dezelfde problematiek prettig is en ondersteunend werkt.
Daarnaast kunnen sommige klachten extreem uitpakken en is elke dag pijnstillers slikken, amper uit bed kunnen komen en slechts 2 uur per nacht slapen vd pijn in je lijf niet zomaar een beetje spierpijn of stramheid.
En dat dan dagelijks en dan al maanden lang.
Laten we ervoor waken dat we onze eigen perceptie van overgangsklachten niet teveel te projecteren op een ander, iedereen ervaart dit namelijk anders.

Cinderella
Cinderella
Berichten van Cinderella
Menopauzejaar:

Renate schreef: ma 11 mei 2020 21:13Heb je de test bij je huisarts laten doen of bij de orthomoleculair therapeut?
Hoi Renate,

Ik heb een speekseltest via een orthomoleculair arts laten doen.
Alle hormonen en de verhoudingen tot elkaar komen eruit. Zo kun je ook kijken of je een oestrogeendominantie hebt, te veel of te weinig progesteron, hoe het zit met je cortisolgehalte en je testosteron. Niet alleen de afzonderlijke uitslagen maar vooral ook de verhoudingen zijn belangrijk.
Vandaar ook die crème die het progesteron omhoog moet brengen. De speekseltest is overigens gewoon via internet te bestellen en geeft ook een soort van advies die je overigens wel moet overleggen met een deskundig persoon.

Groetjes, Cinderella
Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Beste Conny,

Allereerst dank voor je zeer informatieve reactie. Ook ik heb mijzelf goed ingelezen met betrekking tot de overgang en de informatie die je geeft is mij dus bekend.

Ik sluit mij aan bij de woorden van Cinderella. De heftigheid van de klachten varieert enorm per vrouw en ik vind dat het daarom echt geen kwaad kan om uit te zoeken wat precies de veroorzaker is en hoe en of de klachten enigszins verlicht kunnen worden.

Iedere vrouw beleeft de overgang op haar eigen manier en maakt haar eigen keuzes.

Groetjes Renate
Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi Cinderella,

Dat klinkt goed! Ik ga dat ook eens in overweging nemen. Momenteel ervaar ik verbetering door de behandelingen van de osteopaat, ook geestelijk, ik zit iets beter in mijn vel en ben erg blij met de opwaartse lijn.

Groetjes Renate
Cinderella
Berichten van Cinderella
Menopauzejaar:

Hoi Renate,

Goed om te horen! Elke stap is meegenomen,
Zo blijven we steeds zoeken naar een voor ons goede/leefbare manier om deze tijd te verlichten!
Want laten we eerlijk zijn, het valt zeker niet altijd mee.
Jij heel veel sterkte!

Groetjes! Cinderella
ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:

Bericht door ConnyW »

Cinderella schreef: di 12 mei 2020 09:03Laten we ervoor waken dat we onze eigen perceptie van overgangsklachten niet teveel te projecteren op een ander, iedereen ervaart dit namelijk anders.
Ja Cinderella,

Daar heb je helemaal gelijk in.
De vraag die twee keer gesteld werd ging erover of er een verband is tussen ontregelde hormonen en het hebben van een bepaalde overgangsklacht.
Op die feitelijke vraag ging ik in. Aangevuld met hoe dat proces dan feitelijk werkt in je systeem.
Perceptie, projectie, ik puzzel me rot, maar ik vind dat eerlijk gezegd niet terug in mijn vorige bericht dat ik het ergens heb over hoe iemand dat ervaart of hoe ik het zelf ervaar.

Wel enige verbazing inderdaad over die specifieke vraag, omdat disbalans in hormonen en waar dat allemaal toe kan leiden, de reden is van deze website.
Ik hoor nu dat je zelf het antwoord op je vraag gewoon al wist. Dat is mooi.

Sorry dat mijn verbazing je zo geraakt heeft dat je in de verdediging schiet.

Groetjes,Conny
Cinderella
Berichten van Cinderella
Menopauzejaar:

Hoi Conny,

Dank voor je bericht.
De reden van deze website is inderdaad informatief, maar volgens mij ook in t leven geroepen om bepaalde zaken met elkaar te delen.
Het voelt voor mij meer als n plek waar je lotgenoten kunt treffen en waar je steunt uitput.
En in de verdediging schieten? Nee, ik kijk er alleen anders tegenaan dan jij.
En ik neem zeker aan dat jij heel goede bedoelingen hebt bij het informatieve stukje, mij gaat t meer om de emotionele waarde die het heeft om bepaalde zaken die je bezig houden met elkaar te delen.
Dus hartelijk dank voor je waardevolle informatie maar ik was meer op zoek naar een stukje empathie.

Mvg,
Cinderella
ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:

Bericht door ConnyW »

Hallo Cinderella

Je vroeg om ervaringen met het progesteron. Die kan ik je helaas niet geven. Als ik die had, had ik ze met liefde gedeeld. Heb het ooit even overwogen, maar niet aan begonnen.

Wat ik wel kon geven was een antwoord op je andere vraag, over een evt. verband tussen hormonale disbalans en klachten.
Daarop was mijn antwoord: Ja, want........

Voor mij stond als een paal boven water dat je klachten kunt hebben als je hormonen uit balans zijn. Jij ziet dat anders zeg je.
Wat is voor jou dan de reden dat overgangsklachten bestaan?

Daarnaast wens ik je alle herkenning van de wereld natuurlijk
Conny
Vera76
Berichten van Vera76
Onderwerpen van Vera76
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Vera76 »

Hoi Cinderella,

Ik ben benieuwd of je nog steeds de progesteroncrème gebruikt en hoe dat bevalt. Ik ben gisteren begonnen, maar moet nu ongesteld worden, dus dat wacht ik eerst af. Ik heb wel de indruk dat het me gisteren hielp.

Ik hoor graag van je!
Vera
Plaats reactie