Bijwerkingen van het hormoongebruik?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Alexandra
Berichten van Alexandra
Onderwerpen van Alexandra
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bijwerkingen van het hormoongebruik?

Bericht door Alexandra »

Beste lotgenoten,

ik wil mij graag even voorstellen en meteen maar van de gelegenheid gebruik maken om herkenning van mijn nare klachten. Ik ben 48 jaar en moeder van 2 kinderen. Mijn overgang is denk ik al 5 of 6 jaar aan " de gang". In het begin was het nog allemaal redelijk te doen, op een enkele opvlieger na. Mijn menstruatie bleef ook een aantal keer 8 maanden uit.
In 2016 kregen wij het bericht dat we voor het werk van mijn man voor een aantal jaar naar de tropen zouden gaan. Dat was niet een gehele verrassing, we zagen het aankomen maar toch ging het met de overgang behoorlijk mis. De opvliegers vlogen om mijn oren en slapen deed ik ook haast niet meer, om van mijn geestelijke toestand maar niet te praten, mijn hoofd maakte kortsluiting. Nu moet ik erbij vertellen dat ik ADHD heb, waar ik uit principe niets voor slik, dus mijn spanningsboog was ultra klein geworden. . Dus al met al een hoop onrust en we moesten nog verhuizen.

Toen ben ik naar de huisarts geweest en schreef hij mij Femoston voor. Was super want opvliegers in een tropische zon is niet aan te raden. Maar gelukkig verdwenen mijn opvliegers en werd het wat rustiger......dacht ik!! Vanaf het moment dat we op het eiland kwamen ben ik voor wel tientallen vage klachten bij de huisarts daar geweest. Van vage maagklachten, waarschijnlijk pfeiffer, misschien endometriose enz, ook ben ik onderzocht door een internist. Kwam niet veel uit. Wel was de heimwee naar Nederland erg groot.
Afgelopen maart kwam de man met de hamer en ging het helemaal fout, overspannen zei de dokter. Was een hele nare donkere periode. Ik kreeg erg last van hyperventilatie, angst en dwanggedachten. Juist door mijn Adhd ken ik geen rem en ben ik, hoe fout ook, als een gek op google gaan kijken wat het kon zijn. Kon alleen maar denken dat ik de controle over mijn hoofd zou kwijtraken.Gelukkig ben ik daar op eigen kracht weer bovenop gekomen door allemaal positieve handreikingen aan te pakken. Heel snel daarna moesten we weer aan de repat naar huis denken. Hoop stress en emotie van weer afscheid nemen. Daarna thuis gekomen en meteen weer aan de klus in huis gegaan. Nu is de rust weer teruggekeerd en ga ik van alles voelen. Sterker nog, ik voel me vreselijk. Angst, gebrek aan concentratie en focus (nog minder dan normaal), het " watten" gevoel. Dat overvalt me een aantal keer op een dag. Zo'n innerlijke opvlieger kan wel 3 uur duren. Ik durf dan ook niet meer het huis uit.

Dus ga ik weer googelen op allerlei symptomen en word het allemaal nog erger. Vrees ik dat de aftakeling is begonnen, dus nog meer angst. Ik ben naar de huisarts geweest om mijn bloed te laten testen op vitaminetekort ed. Dat was allemaal goed, totdat hij vroeg of ik medicijnen slikte....ik zei...Femoston. Daar moet je maar meestoppen zei hij, dat kan je al die klachten geven.
Dat durf ik nog niet want ik kom uit een hele stressvolle periode, en het overhoop halen van mijn hormoonhuishouding vind ik best een naar vooruitzicht.
Is het mogelijk dat je nog steeds last kan krijgen van overgangsklachten tijdens hormoontherapie? Misschien was het naïef van me maar ik had altijd gedacht dat het pilletje de overgang deed verdwijnen en dat al mijn klachten de afgelopen 3 jaar te wijten was aan hitte, verhuizing, stress en heimwee. Zijn het wellicht dan toch bijwerkingen van de hormonen geweest? Is dat toch mogelijk? Is er iemand die dit herkent? Ik vind dit heel naar allemaal.

Alexandra

Joy1964
Berichten van Joy1964
Onderwerpen van Joy1964
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Re: Bijwerkingen van het hormoongebruik?

Bericht door Joy1964 »

Hoi Alexandra

Ik ben nieuw op dit forum maar ben heel benieuwd of je gestopt bent met Femoston en zo ja of t beter ging?
Ik slik nu bijna 2 mnd femoston en in begin was ik blij veel minder opvliegers en beter slapen. Nu heb ik al 3 weken last van tintelingen in voeten en handen. Prikkels op mn huid en ben volgens mn omgeving afwezig en voel me nerveus en somber iets wat ik nog niet had voor het gebruik.
Ik heb Dunne Vezel Neuropathie (geeft mij veel brandpijn en huidpijn) dus voor mij is lastig te beoordelen waar iets van komt .

Graag van jou of andere die hier ervaring mee hebben een reactie mijn ervaring is dat artsen t niet altijd bij t juiste eind hebben bij mij

Joy
Yvonne65
Berichten van Yvonne65
Onderwerpen van Yvonne65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Yvonne65 »

Hallo Joy

Heb je al aan de huisarts gevraagd om misschien de dosis bij te stellen, om te kijken of dit verandering brengt. Toen ik andere medicijnen kreeg, kreeg ik ook last van een gevoelige huid. Letterlijk overal voelde de aanraking als kleine prikjes en mijn voetzolen deden pijn. Toen de dosis iets terug geschroefd werd, werd het minder. Ik kan me niet meer herinneren wat hij precies heeft veranderd toen, maar ga langs je arts om dit te bespreken!

Yvonne
Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Katje »

Hallo dames

Waarom is het de wetenschap nog steeds niet gelukt om voor ons vrouwen iets fatsoenlijks op de markt te brengen wat wel helpt en minder klachten geeft. 😒

Katje
Alexandra
Berichten van Alexandra
Onderwerpen van Alexandra
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Alexandra »

Beste Joy,

Ik ben na het schrijven van mijn post overgegaan op een lagere dosering van de hormoonpillen. Ben van de dosering 1/10 overgestapt naar 1/5.
Dat overhoop halen van mijn hormoonhuishouding was een nare periode. Totaal uit balans zijn.
Sinds een aantal maanden gaat dat wel steeds beter maar er zijn nog heel veel dagen dat het totaal "misgaat".
Voornamelijk een paar dagen voordat er een "spotting" komt. Dan zit er een megawolk in mijn hoofd en krijg ik moeilijk wat signalen binnen. Dan voel ik me verward, onhandig en onzeker.
Van mijn concentratie is er dan sowieso niets meer over én krijg ik op lichamelijk vlak jeukende plekjes én gevoelig tandvlees. Ik kan nu wel de link leggen dat het puur hormonaal is en me er dus maar aan overgeef. Ik probeer dan wat afleiding te zoeken, dat helpt meestal wel. Maar het blijft wel bijzonder dat je op de goede dagen weet, dat als de mindere dagen komen, je daar geen zorgen over hoeft te maken en ze gewoon kunt uitzitten, dat dan voor mij toch niet blijkt te werken. Elke keer als ik met mijn "volle verstand" weet dat het een slechte dag/week is het toch weer niet zo kan zien. De angst dat het deze keer toch misschien wel iets anders kan zijn blijft...... Dat vind ik wel steeds bijzonder. Ik vind de overgang een nare periode en mijn ervaring met de hormoonpillen is niet heel erg veel beter geworden. Eigenlijk zou ik het liefst helemaal willen stoppen om te zien waar ik nu in de overgang zit én of de bijwerkingen inderdaad van de pilletjes waren. Helaas heb ik op dit moment nog niet de kracht om weer alles uit balans te halen. Maar ik blijf positief dat dit ooit weer voorbij gaat.

Alexandra
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht