Vandaag begonnen met hormonen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Vandaag begonnen met hormonen

Bericht door Madu » ma 17 jun 2019 18:30

Beste allen,

Ik heb de pijp aan maarten gegeven. Ik ben sinds vandaag begonnen met femoston 1/5. Ik begin met een halve tablet heb ik besloten. Het kan fout gaan dan stop ik weer. Ik hoop op verlichting echter. Ik trek het gewoon niet meer. Loop al jaren op wilskracht en het is op. Ik doe het met veel weerstand maar nou ja, wie weet.

Pfff, voelt wel zwak hoor.
Wilde het toch even delen.

Grtjs, Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Vandaag begonnen met hormonen

Bericht door Claire » di 18 jun 2019 00:57

Hallo Madu,

Goed dat je dit hier deelt.

Ik vind het niet zwak dat je dit nu gaat proberen. Het is echt afzien een overgang met veel klachten. Topsport noem ik het ook wel.

Ik hoop dat het je verlichting geeft; een pauze van al je klachten. Had hier al wel eens gelezen dat de resultaten wisselend zijn, maar daar heb je al rekening mee gehouden zie ik.

Hoe lang mag je deze HRT gebruiken?

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 18 jun 2019 08:55

Ha dames,

Bedankt voor jullie reacties, doet goed. Ik hoop vooral dat het gaat helpen om beter te slapen. Dan kan ik de klachten weer beter aan. Maar goed het is afwachten natuurlijk. Het kan net zo goed zijn dat er zoveel bijwerkingen zijn dat ik weer stop.

Claire, ik slik het zolang als ik dat bepaal. Alleen ik kan voelen wat het doet en ook beslissen of ik het aankan dat ik toch meer risico loop op een aantal gevaren.
We gaan het zien.

Grtjs, Madu

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Diaantje » di 18 jun 2019 21:46

Hey Madu,

Ik hoop voor je dat je verlichting krijgt. Soms is het echt niet te harden, al die klachten, dus snap je heel goed.
Super veel sterkte.

Diana

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » wo 19 jun 2019 08:06

Dag Madu

Ook ik begrijp het verlangen naar verlichting. Zwak zou ik het ook zeker niet noemen. Dat woord past niet bij een vrouw met veel overgangsklachten.

Of het een slimme keuze is vraag ik me af na alle info die er hier over te vinden is. En dan met name de vele berichten van ervaringsdeskundigen over de tijd na het hormoongebruik.

Je zoektocht naar een middel wat helpt, (5 htp enz.) doet mij denken aan het willen oplossen van de overgang en waar ik ook vraagtekens bij heb is de volgende zin:
Loop al jaren op wilskracht

Een en ander lijkt voorbij te gaan aan het overgangs-proces.
Voor mij werkt zo met mijn overgang absoluut niet heb ik gemerkt.

Susan

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » wo 19 jun 2019 10:38

Hallo dames,

Heb de bijsluiter van Femoston gelezen. Veel van de bijwerkingen worden hier op de site als overgangsklacht genoemd. Wel wordt je in de bijsluiter inmiddels gewaarschuwd voor de nare bijwerkingen en verhoogde risico's op ziekten waar sommige vrouwen helaas na gebruik mee moeten dealen. Ik had begrepen door hier te lezen dat dat voorheen wel anders was.

Toch vraag ik mij ook af wat de gevolgen zijn voor een lichaam dat jarenlang zo slecht functioneert door de overgang; los van het moeten dealen met een lijf dat niet kan meewerken. Het heeft iets weg van een (hopelijk tijdelijke) handicap; een machteloos gevoel waar je niets aan kunt veranderen, wat je moet ondergaan en leren accepteren. Hopeloos, machteloos en moedeloos word ik er bij tijd en wijle van en dat nu al ruim 10 jaar.

Zelf ben ik niet van plan hormonen te gaan gebruiken. Grootste vraag wordt dan nl.: wanneer ga ik weer stoppen? Ook nu zonder heb ik betere periodes die ik dan zou toebedelen aan de medicatie. Het zijn persoonlijke afwegingen. En ieder maakt die voor zich.

Volgens mij is de overgang een fysieke kwestie. Een hormonale onbalans die alles aanraakt en uiteindelijk naar een situatie toegaat die anders is dan voor de overgang. Waar alles opnieuw wordt ingericht, overdacht, heroverwogen en ingesteld op de nieuwe balans. Alleen is het proces er naartoe voor mij en veel dames hier vaak een kwelling.

Voor iedereen veel sterkte en spoedig betere tijden.

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 19 jun 2019 20:12

Hoi Suzanne,

Ik wil vooral een slaapprobleem oplossen en daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik zoek dus vooral naar een middel wat mij daarbij kan helpen. Het liefst een natuurlijk middel maar als het niet anders is dan maar chemie.
Of het slim is of niet dat zal blijken. Dat hangt volledig samen met de gevolgen. Het kan goed uitpakken, gemiddeld of slecht. Geen idee.

Of jij anders in de overgang staat daar heb ik geen idee van eerlijk gezegd. Ik ken je niet, ik ken je situatie niet, ik weet niet of jij andere aandoeningen had naast de overgang, kon je werken of niet. Hoe zag je privéleven eruit. En dan nog is het niet aan mij om mijn mening leidend te laten zijn tov jou of anderen.

Ik ben overigens best benieuwd naar hoe je het hebt gedaan. Kan ik dat ergens terugvinden?

Grtjs,Madu

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 19 jun 2019 20:25

Hoi Claire,

Ja, de eventuele bijwerkingen zijn niet mis. Maar ik heb voor het slaapprobleem echt iets nodig. De gevolgen daarvan zijn ook niet mis en nu met opvliegers en vreselijk nachtzweten helpen de middelen die ik anders neem niet naar behoren. Niet slapen veroorzaakt buitengewoon veel last van alle andere klachten plus klachten die ik al eerder in mijn leven heb gehad. Dat behoeft ook medicatie en een heel lang traject om het te boven te komen als dat me al zou lukken.

Niet slapen zorgt voor heel veel stress, stress zorgt voor heftige klachten, veel pijn in mijn lijf (geen groeihormoon door slecht slapen), dan kan ik de stress er ook niet meer uitwandelen. Dus ontstaat een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Het is niet anders soms.

Jij ook sterkte
Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » wo 19 jun 2019 22:03

Dag.dappere Madu,

Wat goed dat je voor jezelf hebt gekozen om dit nu uit te proberen..geweldig! Vergeef jezelf altijd wat er ook van komt tis voor voor jouw gevoel het moment om dit nu uiteindelijk een kans te geven. Al zoveel geprobeerd te hebben...en eigenlijk niks wat je heeft geholpen. Ik hoop zo voor je dat dit iets voor je gaat betekenen en dat je.weer kunt genieten van je nachtrust.

Troelaatje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » do 20 jun 2019 04:05

Hallo Madu,

Snap heel goed jouw afweging hierin. Dat wil ik je nog meegeven, dat ik dat respecteer.

Ik wens je van harte op zijn minst een goede nachtrust en dat je over 1-2 weken voelt dat het beter gaat.

Groetjes,
Claire

Jasmijn
Berichten van Jasmijn
Onderwerpen van Jasmijn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Jasmijn » di 25 jun 2019 16:56

Hey Madu,

Je topic gevonden over dat je bent begonnen met de hormonen. 8-)
Ik vind het dapper en moedig dat jij zelf weloverwogen de keus maakt. Met een goed doel, ik ga voor je hopen en duimen dat het je wat meer rust gaat brengen! Ben zeker heel benieuwd naar je ervaringen. Dus blijf vooral je verhaal delen.

Lfs Jasmijn

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » zo 30 jun 2019 08:02

Hoi Madu,

Hoe gaat het met je?
Ik was benieuwd of je al iets van verbetering merkt, maar misschien is het daar nog te vroeg voor.
Of misschien heb je ook even geen zin om het erover te hebben, dat kan en mag ook natuurlijk.
Ik hoop voor je dat het beter gaat.

Groetjes Conny

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 04 jul 2019 06:40

Hallo dames,

Bedankt Troelaatje en Claire. Conny bedankt voor je interesse. Ik ga hier op terugkomen. Voor nu ben ik nog steeds aan het wennen en uitproberen.Heb ook direct de slaapmedicatie afgebouwd dus wil even kijken wat dit doet.

Grtjs, Madu

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 17 jul 2019 10:29

Hallo dames,

Jasmijn welkom hier. ;) Heb je de vorige keer blijkbaar gemist.

Een maand hormonen. Het is een beetje zoeken nog steeds of eigenlijk even pas op de plaats en afwachten hoe het verder gaat. Er gaan dingen beter maar er gaan/gingen ook dingen slechter. Ik begon met een halfje zoals ik schreef. In de avond was dat geen succes want het maakte me erg onrustig inclusief hartkloppingen. Na 3 dgn 's morgens gaan slikken. Dat was al beter.

Na 5 dagen besloten dat een kwart wellicht ook wel zou helpen en waarom niet gewoon nog lager beginnen. Gedaan en dat werkte inderdaad ook. Opvliegers verdwenen heel snel, na paar dagen al. Pijn nam ook snel af. Niet tot nulpunt maar de daling was duidelijk voelbaar. Mijn lijf ontdooide voelde ik. Ik heb altijd pijn maar de intensiteit is duidelijk veel minder.

Ik kreeg echter ook klachten terug. Maag/darm, diarree. De hele dag licht misselijk. Uitslag in de vorm van galbulten. Een verkrampte pijn in benen, duidelijk gerelateerd aan de femoston. Opgezette buik, paar kilo erbij maar kan ook vocht zijn. Gevoel alsof ik speed op heb (denk ik want heb ik nooit gebruikt ;) ) Buikpijn alsof er een menstruatie komt. Die kwam dan ook in de vorm van een flinke spotting na 2 weken gebruik.

Geen sinecure dus die hormonen en het ging/gaat dus niet vanzelf. Nu na een maand en net 4 dagen migraine voorzichtig weer hoop. Ik slaap beter sinds een week. Ik slaap vlot in, binnen een uur. 1x toilet dan slaap ik op vannacht na weer vlot in. Vannacht duurde het wat langer. Maar sliep ik wel weer tot 6.30. Ongeveer 6 a 7 uurtjes. Ik heb minder pijn in mijn lijf. Ben wel nog veel en erg moe. Kan daar nu wel meer ontspannen in zijn omdat ik nu weer meer ontspannen op bed kan liggen of zitten in een stoel vanwege afname van pijn. Helaas dus de migraine de afgelopen 4 dagen. Had hoop dat ook dat weg zou blijven. Kan zijn dat omdat ik ineens redelijk slaap dat het moet wennen. Is vaker gebeurt als ik wat ga slikken om te slapen. Niet vergeten te vermelden; ik heb dus ook veel minder last van angst.

Ik hoop nog steeds dat ik uit kan rusten door het slapen en de verminderde pijn. Het is geen jubelverhaal hier; "het ik kan alles weer" gaat niet op. Kom dan ook wel van ver natuurlijk. Maar ik kan zeker meer en dat geeft iig hoop. Afwachten wat het de komende maand gaat doen uiteraard.

Voor degenen die het overwegen wil ik meegeven. Start zo laag mogelijk. Inmiddels dat advies ook wel diverse keren op internet langs zien komen. Artsen schrijven gemiddelden voor. Maar hoe minder hoe beter uiteraard. Lukt het nog zonder dan zou ik dat zeker doen.

Grtjs, Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » wo 17 jul 2019 13:50

Hallo Madu,

Fijn dat je beter mag slapen iig en dat ook de angst en pijn afneemt. Kan me voorstellen dat je lichaam nog veel slaap heeft in te halen en dat het moet wennen aan de meer ontspannen lichamelijke situatie.

Goed dat je nog verder kon zakken met de dosering. Het lijkt zo de scherpe randjes er vanaf te halen. Fijn.

Groetjes,
Claire

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 17 jul 2019 16:59

Madu schreef:
wo 17 jul 2019 10:29
Ik kreeg echter ook klachten terug. Maag/darm, diarree. De hele dag licht misselijk. Uitslag in de vorm van galbulten. Een verkrampte pijn in benen, duidelijk gerelateerd aan de femoston. Opgezette buik, paar kilo erbij maar kan ook vocht zijn. Gevoel alsof ik speed op heb (denk ik want heb ik nooit gebruikt ;) ) Buikpijn alsof er een menstruatie komt. Die kwam dan ook in de vorm van een flinke spotting na 2 weken gebruik.
Hallo Madu,

Het lijkt een progesteron-dingetje, alsof je lichaam al gewend was aan geen progesteron meer hebben en er nu moeilijk mee overweg kan.
Je menstruatie was ook al gestopt(?), in elk geval al jaren met grote tussen-periodes weg.
Progesteron verdwijnt in de overgang ook als eerste.

Ik heb zelf na de menopauze nog eens progesteron crème geprobeerd. Werd daar ook misselijk van. Gaan minderen, maar hoe weinig ook, ik bleef het voelen. Nog weer minder, maar ja toen liep het slapen ook verder terug. Al deed het daar toch al niet zoveel voor, maar dat had in mijn geval vast ook met de omstandigheden van toen te maken.

Vroeger (intussen heel vroeger) zat de progesteron bij mij trouwens ook vaak te wringen als ik pre-menstrueel was. Ook in de zwangerschappen een gevoelig dingetje. En na de menopauze accepteerde mijn lijf het blijkbaar niet meer, eraan wennen gebeurde niet.

Mijn lijf is het jouwe niet. Ik volg graag hoe dat er verder mee omgaat.

Wat je zegt, het zijn standaard hoeveelheden die een medicijn bevat. Het houdt weinig rekening met wie en voor welk hormoon iemand meer of minder gevoelig is.

Anette

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 17 jul 2019 17:27

Hallo dames,

@Claire ik bekijk het per dag hoor. Hoop iig maar meer is het nog niet.

@Annette ik heb geen idee wat mijn waardes zijn. Zegt ook niet zoveel want men weet toch niet hoe het werkt. Ik ben nu nauwelijks meer misselijk overigens. Hartkloppingen en 'speed' gevoel zijn ook weg. Dus enige gewenning lijkt er wel te komen. Daarbij heb ik tot nog toe wel het idee dat de schommelingen er wel gewoon doorheen komen. Dat geeft niet overigens. Als het even zo mag blijven dan kan ik iig wat uitrusten en weer een beetje ontspannen.

Bedankt voor jullie reacties,

Grtjs,

Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » do 18 jul 2019 08:23

Goeie morgen dames..

Wat fijn voor je Madu dat een minimale dosering al wat voor je kan betekenen..en je weer een behoorlijke nachtrust kan bieden..voor mij is het weer duidelijk dat het allemaal hormonen zijn die mij zo uit onbalans kunnen brengen...soms neig ik ook om ervoor te gaan maar het gaat nog en ik ben al 57 en heb het al.zo lang doorstaan..nog steeds ups en downs in alle variaties...
toi toi toi Madu en sleep well

Troelaatje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » do 18 jul 2019 16:19

Fijn dat je er baat bij lijkt te hebben Madu,

ik weet als geen ander hoe uitgeput je kunt raken van alle klachten en dat je snakt naar verlichting.
Hopelijk brengt dit dat voor jou.

Groetjes Conny

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 13 aug 2019 10:48

Hallo dames,

Ik zal weer even een kleine update schrijven. De laatste 2 weken ging het weer wat bergafwaarts. Daar kwam ik eigenlijk gisteren pas echt achter. Dacht eerst nog dat het de fluctuaties waren en een stressvol moment. Gisteren kwam in allerijl echter de rugpijn weer opzetten met uitstraling naar mijn been. Als extraatje dan want de weken ervoor had ik ook al meer migraine. Die ook zwaarder lijkt te zijn weer maar wel duidelijker en beter behandelbaar. Dus dat is een beetje dubbel. Zoals alles dubbel is.

Door de rugpijn ging ik twijfelen. Mijn overgang zet door natuurlijk en het zou zomaar kunnen dat een kwart femoston 1/5 niet meer voldoende is voor verlichting. Ik ben nog niet uitgerust en de pijn was niet te harden dus besloot naar een halfje te gaan. Vandaag ook en ik heb al wat meer energie en minder pijn.

Hoever ik hiermee wil gaan is wel een vraag natuurlijk. 0,5/2,5 is nog steeds niet zoveel maar ja. Ik kijk het weer aan wat er komt. Kan zijn dat ik uiteindelijk tegen de winter beslis toch te stoppen en over te gaan op een AD dan maar weer om de pijn te onderdrukken en wel te slapen.

Ik begon juist net te wennen aan wat beter slapen(4 a5 uur achter elkaar en tussendoor 6) en een betere stemming. Kon ook meer ontspannen liggen en zitten. Wandelen werd ook weer ontspanning ipv in beweging blijven om erger te voorkomen. Het ging allemaal net wat soepeler. Twijfel of het de hormonen zijn hoef ik niet meer te hebben iig(had ik al niet vaak maar toch). Dat is dan weer een voordeel. Bijwerkingen waren overigens weg, geen buikpijn, beenpijn, speedgevoel enz.

Ook kon ik voor het eerst sinds jaren weer eens echt huilen. Was gewoon vreemd maar heel goed. Alsof er een slot vanaf ging. Laat maar komen die waterlanders.

Ik hoop dat jullie het nog een beetje volhouden.

Grtjs,

Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » wo 21 aug 2019 10:43

Hallo Madu,

Na het lezen weet ik niet goed of je echt vooruitgang boekt.
Halen en brengen, lijkt het? Mss heeft het langer tijd nodig.
Ik hoop voor je dat het beter zal gaan. Igg bedankt voor de update.

Zit nu zelf weer even in een hoek met meer klachten; hopelijk niet te lang.

Sterkte maar weer.

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 22 aug 2019 11:47

Hoi Claire,

Bedankt voor je berichtje. Halen en brengen ja, maar ik heb na de ophoging wel minder pijn. Geen opvliegers ook. Daar werkt het wel echt voor. Maar ik voel me wel nog steeds wezenloos en slaap nog steeds niet voldoende. Dus daar neem ik toch weer wat anders voor in. De ophoging lijkt mij onrustiger te maken maar dat kan momenteel ook door stress komen. Moet wel zeggen dat ik dus stress heb en dat er toch geen opvliegers doorheen komen. In dat opzicht kan je dus zeggen dat zonder ik nu wanhopig zou zijn. Dat ben ik nu niet. Ik blijf wel op de been. Ik kan ook beter ontspanning zoeken doordat ik minder pijn heb. Al is het tv kijken of op bed gaan mediteren, stukje fietsen, stukje wandelen.

Ook vind ik het een voordeel dat ik eerst heel erg vast zat in mijn emoties. Nu kan ik iig huilen. Dat voelt beter.

Sterkte voor jou ook,
Madu

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 59

Bericht door Jannetje » vr 30 aug 2019 09:07

Dag Madu,

lees net dat je uiteindelijk toch bent gestart. Zie dat je nogal wisselt met de hoeveelheden. Al die schommelingen zijn denk ik niet fijn voor je lijf. Waarom niet gewoon de volle mep? 0.5 /2.5 is een lage dosis. 1 of 2 jaar volhouden zodat je weer in balans komt een daarna in 2 of 3 jaar afbouwen.
Met mij gaat het nog steeds goed. 1 jaar nu zonder. De verhalen die ik hier lees dat je het dubbel en dwars terug krijgt zijn denk ik niet altijd reëel omdat de meesten niet hebben afgebouwd. Succes.

Groeten Jannetje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 03 sep 2019 08:57

Hoi Jannetje,

Dank voor het meedenken. Ik ben alweer naar een kwart. Ik snap wat je zegt maar ik reageer nogal snel op lage dosissen, ook qua bijwerkingen. Bleef erg gejaagd en tegen opvliegers werkte een kwart ook. Ik was eigenlijk niet van plan om het zo lang te slikken eerlijk gezegd. Beetje afhankelijk van mijn reactie op de hormonen.

Het vervelende van medicatie slikken is dat je niet meer weet hoe het er eigenlijk voorstaat dat vind ik lastig. Als ik zoals jij zou reageren zou het anders zijn waarschijnlijk, bij mij is het niet alleen maar baat hebben maar ook nadelen hebben. Dan is het toch steeds kijken welke kant de weegschaal op gaat.

Voor nu houd ik het even zo. Opvliegers zijn echt veel minder iig.

Grtjs,

Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht