Hormoontherapie een verademing

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 59

Re: Hormoontherapie een verademing

Bericht door Jannetje » ma 22 okt 2018 09:49

Madu omdat je er zo'n probleem mee hebt wil ik nog wel een keer reageren.
Hormoontherapie heeft mij met het slapen zeker geholpen maar...... zo lekker vast slapen als voor de overgang helaas bij mij zit dat er ook niet meer in. Dus zoals je al schrijft het is afwachten of jij daar goed op reageert. Ieder mens is immers anders. Vind de tip van Marianne wel een goede.
Slapen is absoluut noodzakelijk om te kunnen functioneren wie weet dat 1 of 2 maand proberen je verder kan helpen. Zou dit overleggen met arts.

Nu ik toch bezig ben.
Annette, het afbouwverhaal is een idee van mij zelf.
Heb overlegd met huisarts. eerste idee was om en om slikken. dat vond zij niet zo goed omdat hormonen niet moeten schommelen.
Zo is dit idee ontstaan. Ik had zelf al in de gaten dat cold turkey niet zou lukken. Ben er van overtuigd dat dit mij heeft geholpen.
De overgangsklachten zijn gewoon door gegaan alleen veel minder scherp. Jaar 3 en 4 heb ik de helft van de laagste dosis genomen.
Het 5e jaar de helft van de helft.

Marian. Ik wil inderdaad niet eeuwig jong blijven. Maar zoals je schrijft er zijn redenen om HST te overwegen. Bij mij was het vooral het disfunctioneren.
Ik heb meerdere ballen hoog te houden en ben verantwoordelijk voor meerdere mensen. Na genoeg geprobeerd te hebben vond ik het legitiem om met hormoontherapie te starten.

Nou wens jullie heel veel sterkte met de strijd ;) en zal echt over half jaar laten weten hoe het gaat.

Groeten,
Jannetje

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marian62 » ma 22 okt 2018 10:32

Hallo Madu,

Goed te horen dat je nu weer slaapt. En inderdaad hormoontherapie is niet simpel van je gooit er hormonen in en alle problemen zijn opgelost. Als iemand aan hormonen begint is het erg belangrijk om te weten welke vormen van hormoontherapieen inclusief doseringen er zijn met de daarbij behorende voor- en nadelen en niet te vergeten de risico’s. Het is en blijft inderdaad een zoektocht.
En zoals Anette al indirect aangeeft zijn huisartsen niet echt goed op de hoogte. Gynaecologen ook niet op een paar na.

Hartelijke groet,
Marian

Ps ik zie net dat Jannetje terwijl ik aan het typen ben heeft gereageerd. Jannetje, ik vind jouw verhaal herkenbaar. Ook ik ben aan de hormonen en niet omdat ik eeuwig jong wil zijn maar het ging niet meer. Mijn zenuwstelsel ging onderuit. Na 3 jaar post aan de hormonen begonnen. Nogmaals bedankt voor je berichten. Geeft mij moed om te weten dat af bouwen misschien goed mogelijk is.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » ma 22 okt 2018 15:04

Ha dames,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik wacht het nu even af. Blij dat ik nu slaap op deze medicatie maar de bijwerkingen daar moet ik even van zien of dat haalbaar is. Een vervolgstap zou kunnen zijn dat ik inderdaad mijn lichten op ga steken v.w.b. hormonale behandeling, nog steeds liever niet maar ik zou ook even niet meer weten wat dan wel eerlijk gezegd. Of er moet zich ineens een wonder voltrekken zodat de klachten spontaan af gaan nemen. ;)

Sterkte en ik wacht jullie berichten af,
Madu

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » ma 22 okt 2018 15:34

Jannetje schreef:
ma 22 okt 2018 09:49
Nu ik toch bezig ben.
Annette, het afbouwverhaal is een idee van mij zelf.
Heb overlegd met huisarts. eerste idee was om en om slikken. dat vond zij niet zo goed omdat hormonen niet moeten schommelen.
Zo is dit idee ontstaan. Ik had zelf al in de gaten dat cold turkey niet zou lukken. Ben er van overtuigd dat dit mij heeft geholpen.
De overgangsklachten zijn gewoon door gegaan alleen veel minder scherp. Jaar 3 en 4 heb ik de helft van de laagste dosis genomen.
Het 5e jaar de helft van de helft.
Dank je wel Jannetje,

Wat goed dat je aanvoelde dat cold turkey niet je manier was.
Maar jammer dat de deskundigen er nog altijd niet rijp voor zijn dat breed over te nemen en vrouwen tijdig mee te geven

Succes met je overgang
Anette

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 59

Bericht door Jannetje » do 07 feb 2019 18:50

Hallo, ik had beloofd dat ik zou reageren hoe het met mij gaat na mijn 3 jaar lange afbouw van hormoontherapie en nu een half jaar zonder.

Het gaat goed. De overgang is vrijwel voorbij op een verdwaalde opvlieger na.
Het heeft niet met het weer te maken want ben op vakantie geweest naar tropisch land. Ook daar niet of nauwelijks last.
Psychisch? Voel me prima. Slapen? Dat is wel iets lichter maar ik slaap wel.

Kortom, in mijn geval is het hele langzame afbouwen en prima zet geweest.

Groeten Jannetje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » za 09 feb 2019 03:19

Dat is fijn Jannetje. Blijf ons op de hoogte houden of het zo blijft.

Susan

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marian62 » za 09 feb 2019 21:22

Hallo Jannetje,

Dank je wel dat je dit berichtje hebt geplaatst. Ik heb het idee dat veel mensen, als het eenmaal goed gaat niet meer op het forum komen.

Hartelijke groet,
Marian

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » zo 10 feb 2019 11:25

Hoi Jannetje,

Wat fijn. Dank voor je berichtje. Ga zo door. :)

grtjs,

Madu

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door SusannaK » di 02 jul 2019 08:37

Hoewel de hele discussie hier afgelopen is, wil ik toch even reageren.
Het is goed om te lezen hoe het wél kan, en dat hier ook positieve verhalen zijn over HST gebruik, met name ook dat de manier van afbouwen over meerdere jaren zo goed verlopen is. Ik ga dat heel goed in gedachten houden, een heel nuttige tip!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht