Oestrogeen pleisters

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Oestrogeen pleisters

Bericht door Sannie1412 » do 15 mar 2018 16:26

Hallo,

Eind januari ben ik bij de overgangspoli geweest en kreeg te horen dat mijn oestrogeen laag was waardoor ik mij zwaar vermoeid voelde, spierpijnen en nog veel meer klachten en dat zeker al een half jaar lang en dwars door de pil heen en ben daar ook in november mee gestopt met alle gevolgen erbij. Ik kreeg oestrogeen pleisters voorgeschreven samen met progesteron pillen. Ik had hier en daar al gelezen wat het op ten duur kan veroorzaken heb het ook 1 weekje gedaan en ermee gestopt. Vorige week zo ziek geweest ook griep erbij en zo intens geestelijk en lichamelijk vermoeid dat ik gewoon niet meer kon...afspraak bij de gynaecoloog gemaakt en kon gelijk terecht. Alles is nagekeken heb nog steeds cyste op mn eierstok maar doen ze nog niks aan. Hij schrok van de waarde van mijn oestrogeen en zei dat hij het niet zo gek vond hoe ik me voelde. Dus oestrogeen pleisters verhoogd en moest er echt aan geloven. Nu een week verder met de verhoogde pleisters voel ik me iets langzaam omhoog krabbelen, moe ben ik nog wel maar niet meer zo intens moe, ben weer vandaag voor het eerst bij iemand op visite geweest bakkie koffie doen en dat was lang geleden dat ik dat gedaan heb omdat ik daar gewoon geen zin in had had trouwens nergens zin in. Ben ook weer begonnen met werken het is zwaar maar merk wel dat ik er energie van krijg, boodschappen halen zag ik zo zwaar tegenop de drukte in de winkels. Maar ook vandaag had ik er best zin in zonder alle tegenwerking van mezelf hahaha.

Als ik niet had geweten dat ik in de overgang zou zitten had ik gewoon nog door gegaan met mijn pil...
Nu ik iets verbetering merk weet ik wel zeker dat de pleister zijn werk gaan doen en weet ik dus nu 100% zeker dat ik volop in de overgang zit.
Omdat ik toch twijfelde en zo onzeker was of het wel de overgang was.
O ja en het voornaamste is ik kan weer lachen en grapjes maken ietsje vrolijker zeg maar, heb zelfs zin om onze keuken te gaan behangen waar ik al maanden tegenop zag, dus tja dan blijft voor mij toch de hormonen pleisters keus over...
Nu merk ik dat mijn man helemaal in kak, ontzettend moe is en veel slapen en steeds 1 traan oog :P en spierpijnen heeft, ik zei goh we gaan samen gezellig de 50 tegemoet zo hahaha samen in de overgang :lol:

Groetjes Sandra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Oestrogeen pleisters

Bericht door Anette » do 15 mar 2018 18:37

Hallo Sandra

Ik ben blij te lezen dat je het weer zo naar je zin hebt. Kom maar even lekker bij zou ik zeggen.

Normaal gesproken zorgt je lichaam in de overgang voor schommeling om je hormonen naar een ander niveau te brengen.
Gaat het omlaag dan reageert je gestel en gaat het weer omhoog, en andersom. Daar hebben we veel van onze overgangsklachten door.

Maar als je gestel om een of andere reden niet in staat is om voor dat proces te zorgen, en je blijft dan steken in extreem lage oestrogeen waarde..........
Dan zijn de klachten nog steeds hormonaal, maar gaat het verder dan de overgang.
Dat is toch niet niks Sandra.

Het klinkt voor mij tenminste een beetje als het thuis zou horen in het rijtje van een nier die het niet meer doet, een alvleesklier die de glucose niet meer kan regelen. Dingen die als je ze hebt, zullen blijven.
Gelukkig is er dan met medicijnen meestal nog een heel aardig leven mogelijk. Veel meer kun je dan ook niet doen

En dan is hormoontherapie voor jou denk ik ook de best mogelijke oplossing.

Als je het nodig hebt wens ik je sterkte.
In elk geval succes met gezellig samen de 50 in gaan :mrgreen: .

Anette

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » do 15 mar 2018 19:23

Hoi Anette

Vorig jaar augustus is er overal op bloed geprikt door de huisarts en door de internist, november kwam ik terecht op de hartbewaking met een veel te hoge hartslag en ook daar hebben ze alles weer geprikt en alle waardes zijn goed, hart echo gehad die was goed, op nieren geprikt en ook goed, glucose ook goed longfoto en hartfoto ook goed biopt op sjogren gehad en dat is het ook niet op autoimuumsysteem geprikt, op ontstekingen op schildklier op reuma echt de hele mik mak en alle waardes perfect, dat de artsen het ook niet meer wisten , tot er in december op mn hormonen werden geprikt en daar kwam dus lage oestrogeen uit. En waarschijnlijk reageert mijn lichaam daar heftig op ik heb geen idee...
Maar blijkt toch wel dat ik de pleisters nodig hebt, we gaan het zien de komende weken/maanden :-)

Dankjewel, gaat wel lukken samen de 50 in hahaha ik noem ons ook al Jut en Jul :lol:

Groetjes Sandra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 15 mar 2018 22:06

Hallo Sannie

Ik bedoelde niet dat je het misschien aan je nieren of alvleesklier had. Dat was alleen een vergelijking. :lol:

Kijk, als er de conclusie is getrokken dat er sprake is van structureel extreem weinig oestrogeen, bij een vrouw bij wie de hormonen zouden moeten schommelen, dan ga ik er vanzelfsprekend vanuit dat daar gedurende een periode meermalen geprikt is op die waarde en ze ook idd steeds teveel te laag zijn.
Na één keer kun je die conclusie niet trekken.

Het lijkt mij er veel meer op dat er ergens in je lichaam iets "kapot" is met het gevolg dat de overgang er niet meer in slaagt invloed te hebben op je hormonen. Hypofyse, bijnieren die niet meer in staat zijn adequater te reageren, of iets anders waardoor het schommelen gestopt is.
Geen hormoonschommelingen meer terwijl andere organen nog niet voor het oestrogeen zorgen, klinkt voor mij heel bijzonder

Maar misschien denk ik wel helemaal fout nu, en is de conclusie wèl na een keer getrokken, net op een moment dat het toevallig erg laag was, dan is het mogelijk toch je overgang. En heb je gewoon veelvuldige en aanhoudende schommelingen waardoor je zo aanhoudend de klachten hebt.
Hoe rustiger het schommelt hoe meer kans op betere dagen erbij.

Ik hoop maar dat ik helemaal mis had en me voor niets zorgen maakte over de vraag of er niet iets anders onder ligt.
Als er maar één keer geprikt is, kan ik nog wel volgen dat het alleen de overgang is.
Dan is die nu met hormoontherapie even op pauze gezet en geniet jij daar even van.

Anette

PS: Laat Jut maar even uitslapen, dan kan jij ook effe rusten en hij straks met je mee genieten van de pauze.

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » za 17 mar 2018 18:47

Hallo Anette,

Er is 1x op hormonen bij me geprikt en bleek dat mijn oestrogeen erg laag was (45,5) en mn progesteron weer te hoog.
Ik heb 9 jaar de prikpil had waar geen oestrogeen in zat..
Mijn gynaecoloog zei dat ik nu uit een diep dal omhoog moet gaan klimmen, mn lichaam en ik zelf ook.
Heb vandaag zelfs de keuken behangen had er genoeg energie voor, ook voel ik me al iets beter en wordt ook niet meer grieperig/verkouden wakker.
heb zelfs weer een natte neus van binnen hahaha
Ik slaap als een dijker van 23.00 tot een uurtje of 08.00 ik wordt tussendoor ook niet meer wakker, zelfs niet om te plassen :)
Lijkt mij dat toch de oestrogeen pleisters zijn werk aan het doen zijn en ik toch een hormoonval hebt gehad?
Sinds kort als ik buiten fiets tranen mn ogen weer en die zijn zeker een half jaar droog geweest ook met fietsen.... kan alleen niet tegen fel licht maar dat neem ik wel voor lief. Heb nog wel een droge mond maar met eten heb ik wel speeksel. Mn nekpijn wordt ook steeds minder heb nog wel spierpijn maar merk daar ook wel verandering in.
En wat mij ook 2x overkwam was dat ik zin in sex kreeg hahaha :oops: Ik dacht huh oke....
Ook zei mn Gyn dat ik niet meer vruchtbaar bent omdat mn oestrogeen zo laag is/was dat ik geen eitjes meer maakt zoiets, ik zei nouu die risico neem ik niet ik hoef echt niet zwanger te worden hahaha. Mijn overgangsvrouw zei ook dat ze vermoed dat ik al ver in de overgang zit wat betreft al mijn klachten en de zware vermoeidheid, postmenopauze? Geen idee wat dat inhoud hoor...

En toch weet ik dat hormonen pleisters en pillen niet goed voor de vrouw zijn, maar ik denk wat als ik niet aan de hormonen was gegaan hoelang had ik dan nog zo ellendig en ziek door moeten gaan, bedoel mn draagkracht was gewoon helemaal op en ik trok het gewoon helemaal niet meer. Ik raad ook niemand hormonen aan zeer zeker niet...
April moet ik terug naar de overgangspoli dus ik ben benieuwd wat ze wilt gaan doen.

Groetjes Sandra

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » za 17 mar 2018 19:05

Mijn moeder was 50 jaar had ze haar laatste menstruatie..daarna nooit meer gevloeid of wat dan ook...
Wellicht de kans dat ik ook vroeg met de overgang bent begonnen? Bedoel ik loop al jaren met klachten en pijntjes waar ik geen vinger op kon leggen en de artsen ook niet vaak genoeg blaasontstekekingen gehad zelfs een blaasonderzoek gehad waar niks uit kwam, schimmel infecties droog van onder, hartkloppingen, brok in de keel stemmingswisselingen al jaren spierpijnen en ga zo maar door aan klachten. Tot vorig jaar de droge ogen en mond begon en op de hartbewaking kwam toen ben ik door de hele molen gegaan en kwam weer niks uit, geprikt op reuma mn huisarts zei met deze waarde word je gelijk weer naar huis gestuurd zo,n perfecte waarde. Tot mijn vriendin en man zei je zit in de overgang en ik nog ontkennen ook ik zei ben je gek ben pas 47...nou toch met de huisarts overlegd en die heeft op alle hormonen geprikt en daar kwam dus die lage waarde uit. Hij zei je zit in de overgang en nu kunnen we toch al jou klachten verklaren, zelf had hij nog niemand gehad met zoveel klachten. Hij stuurde me ook gelijk door naar de overgangspoli zodat ik verder wordt geholpen :-)

Groetjes Sandra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » za 17 mar 2018 22:09

Hallo dames
Sannie1412 schreef:
za 17 mar 2018 18:47
Er is 1x op hormonen bij me geprikt en bleek dat mijn oestrogeen (45,5) erg laag was en mn progesteron weer te hoog.
Ik heb 9 jaar de prikpil had waar geen oestrogeen in zat..
Mijn gynaecoloog zei dat ik nu uit een diep dal omhoog moet gaan klimmen, mn lichaam en ik zelf ook.
Natuurlijk doet hormoongebruik heel veel met een vrouwenlichaam. Goed dat deze arts dat erkent en je ook vertelt.
Dat hij het toch na 1x prikken meteen weer inzet als eindoplossing is dan wel weer heel apart. Hoe kan iemands eigen systeem nou opklimmen en het weer zelf leren doen, als medicijnen het regelen, denk ik dan. (als ik het nazoek is 45,5 voor een vrouw in de overgang helemaal niet zo extreem laag, maar goed..)
Sannie1412 schreef:
Lijkt mij dat toch de oestrogeen pleisters zijn werk aan het doen zijn en ik toch een hormoonval hebt gehad?
Als iemand stopt met hormonen valt ie terug op het eigen systeem dat niet meer gewend was zelf voor hormonen te zorgen. Zoals dat gebeurde toen je stopte met de pil en je ook ineens naar beneden donderde. Zelfs een paar keer als ik het goed heb.
Bij elke val heftige klachten, het overgangsproces wat weer op gang moet komen. Maar in jouw geval de kans niet kreeg, want er gingen alweer hormonen in. Je geeft je lijf wat te verduren zo
Hoe zal de volgende 'val' je vergaan? Als ouder worden zich ook steeds meer gaat opdringen wordt herstellen van al het ingrijpen niet gemakkelijker, denk ik zomaar.
Sannie1412 schreef:
Mijn overgangsvrouw zei ook dat ze vermoed dat ik al ver in de overgang zit wat betreft al mijn klachten en de zware vermoeidheid, postmenopauze? Geen idee wat dat inhoud hoor...
Je progesteron was hoog schreef je. Als je in de overgang komt is progesteron het eerste dat definitief verlaagt, en al vrij snel naar 0 gaat. Dus ja wat heet "ver"
De hormoontherapie haalt je in elk geval nu uit de postmenopauze. Aangezien de waardes nu van buitenaf verhoogd worden

Ja het blijft kiezen uit twee kwaden.
Echt wel van belang ja om je bewust te zijn dat er ook een andere kant aan zit. Bijwerkingen, risico's, en de overgang die in het verschiet ligt.

Groet
Anette

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » do 22 mar 2018 11:53

Hallo Anette,

Dankjewel voor al je uitleg en het meedenken :-)
Voel me elke dag een stukje beter worden, in ieder geval mn energie is zeker weer voor de helft terug, tuurlijk heb ik nog wel dagen dat ik denk pfff wat een but dag maar dat hoort erbij hihi. Ik wist dus niet dat hormomen zoveel impact kunnen hebben in een lichaam...
Tja hoe het zal gaan als ik ouder wordt en stopt met de hormonen, geen idee eerlijk gezegd, voel me voor nu stukjes beter worden. Ik weet dat ik zeer zeker een keer moet stoppen met de hormonen alleen niet nu ;-)

Waarschijnlijk wat je zegt heb ik zeker al een aantal keren een hormoonval gehad en dat in november toen ik stopte met mijn pil de druppel was en ik er niet meer uit kwam zeg maar.
Ik tob al jaren met klachten wat ik nu kan lijmen aan de overgang.....3 jaar geleden ook ontzettend moe geweest spierpijnen nergens zin in blaasontstekingen enz dat mn oude huisarts zei het ligt aan je D vitamine....., ik zei die slik ik elke dag en de waarde is goed in mn bloed ( inmiddels wel een nieuwe huisarts die wel overal mee ingaat en meedenkt gelukkig).

Nu als ik terug kijk denk ik tja waarschijnlijk was ik toen al bezig met de overgang wat ik toen niet wist. Maar vindt het dan een slechte zaak van haar dat ze niet aan de overgang dacht niet dat dat zou helpen maar dan kan je het een plaats geven. En zo heb ik dus 3 jaar verder getobd met allerlei lichamelijk klachten tot afgelopen november en ik helemaal opgebrand was.

Maar goed ik hoop dat ik nu elke dag weer wat meer energie erbij gaat krijgen en weer zin in het leven krijgt :-)

Groetjes Sandra

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 12 nov 2018 16:20

Hormonen ben ik mee gestopt het deed niet echt veel naar mijn gevoel...
ik kreeg een verhoogde bloeddruk 5 maanden geleden en dacht huh waar komt dat ineens vandaan...

In september ben ik gestopt met de hormonen en 2 weken geleden was mn bloeddruk gezakt naar de normale waarde.
Mijn huisarts zei gelijk: Geen hormonen meer slikken het doet meer kwaad dan goed.
Tja of het door de hormonen kwam weet ik niet maar het is wel heel frappant.

Sannie1412

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht