Jong in de overgang?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Bina
Berichten van Bina
Onderwerpen van Bina
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 29

Jong in de overgang?

Bericht door Bina » vr 14 aug 2009 13:08

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Bina en ik ben net 20 jaar geworden.

Sinds een aantal maanden wordt ik erg onregelmatig ongesteld (al bijna een jaar). Het is soms na anderhalve week al, en dat is behoorlijk vervelend.
Ik ben hiervoor al een aantal keren naar de huisarts gegaan, maar hij stuurt me steeds weer naar huis dat m'n lichaam moet wennen of dat ik even moet afwachten. (ik moet er wel even bij vertellen dat ik al vanaf m'n 13e de pil slik omdat ik erg veel last van buikpijn had en soms 2 weken lang ongesteld was)
Mijn huisarts heeft al een paar keer gezegd te stoppen met de pil, maar omdat ik een vaste vriend heb durfde ik het niet, bang dat ik zwanger zou raken.
3 maanden geleden ben ik toch maar gestopt met de pil, omdat ik het allemaal zat was, maar ik ben nog steeds onregelmatig ongesteld.

Toevallig had ik het er met mijn schoonzus over en zij liet mij een stuk lezen over een vrouw van 22 in de overgang!
Ik ben toen een beetje informatie gaan zoeken (vooral omdat ik er nooit echt over heb nagedacht en dus ook niks wist ervan). Ook heb ik de symptomen opgezocht en een soort test gedaan met vragen. Daaruit bleek dat het wel zou kunnen dat ik in de overgang ben, MAAR IK BEN PAS 20 :o

Mijn vraag is: Komen mijn symptomen ook voor bij de vrouwen hier die in de overgang zitten???
En bij wie moet ik zijn voor dat? Ik heb 27 augustus wel een afspraak bij de gynaecoloog. Zou die mij kunnen helpen hiermee?

Mijn symptomen zijn:
- onregelmatig ongesteld
- vergeetachtig
- in de nacht wordt ik helemaal zwetend wakker. (maar ik weet nou niet of dat komt omdat het nu gewoon zomer is)
- ik kom moeilijker in slaap, maar ben toch altijd wel moe
- en gisteren werd het me allemaal te veel en ben ik flauwgevallen op werk (drukte op werk, er ligt iemand in het ziekenhuis, vriend is op vakantie en m'n moeder was jarig!).

Groetjes, Bina
:(

Johanna
Berichten van Johanna
Onderwerpen van Johanna
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Re: Jong in de overgang?

Bericht door Johanna » vr 14 aug 2009 13:46

Hallo Bina,

Ik hoop voor jou dat je nog niet in de overgang bent. Je bent nog zo jong. Maar het komt wel voor. Je kan er wel achter komen want mijn huisarts heeft d.m.v. een bloedonderzoek destijds geconstateerd dat ik in de overgang was. Moet dus simpel vast te stellen zijn lijkt me. Ik hoop dat je gynaecoloog je serieus neemt en het een en ander wil onderzoeken want het lijkt me belangrijk voor jou dat je weet waar je aan toe ben.

Sterkte, Johanna

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » vr 14 aug 2009 15:36

Johanna schreef:Je kan er wel achter komen want mijn huisarts heeft d.m.v. een bloedonderzoek destijds geconstateerd dat ik in de overgang was. Moet dus simpel vast te stellen zijn lijkt me.
Hoi dames,

Nee dat is het dus meestal niet. In het begin is aan het bloed meestal nog niet te zien of iemand in de overgang is. Dat is puur toeval.
Pas als je korter bij je menopauze komt zal je fsh vaker verhoogd zijn.

Je bent al erg jong hormonen gaan gebruiken. Op je 13e zijn je lichaam en geest nog lang niet volgroeid.
Het zou heel goed kunnen dat je huisarts gelijk heeft Bina. Dat je lichaam moet wennen, nog moet leren hoe het zelf in elkaar zit.
Na pilgebruik kan het wel een paar jaar duren voor je eigen natuurlijke cyclus zich weer hersteld heeft. Het is maar de vraag of die van zichzelf wel zo regelmatig kan zijn.
Lang niet alle vrouwen hebben of krijgen ooit van zichzelf een regelmatige cyclus. Die zijn gewoon van nature onregelmatig.
Op je 13e kun je je eigen lichaam nog niet kennen. Voordat je een eigen natuurlijk cyclus patroon hebt, daar gaan vaak jaren overheen.

De symptomen die je noemt komen niet alleen voor bij vrouwen in de overgang. Ze komen voor bij alle vrouwen wiens hormonen om wat voor reden dan ook ontregeld zijn.
Stoppen met de pil is een enorme ontregeling. Je lijf moet plotseling totaal anders gaan werken.

AnsB

Bina
Berichten van Bina
Onderwerpen van Bina
Menopauzejaar:

Bericht door Bina » di 18 aug 2009 00:31

Hallo Johanna,

Dankjewel voor je reactie.
Ik hoop het natuurlijk ook niet en daarom ga ik dus voor alle zekerheid weer naar m'n huisarts om alles te laten checken.
Ik hoop dat ze me eindelijk kunnen vertellen wat er aan de hand is, want ik wordt er een beetje gek van en dan weet ik idd ook gelijk waar ik aan toe ben.

Groetjes, Bina

Bina
Berichten van Bina
Onderwerpen van Bina
Menopauzejaar:

Bericht door Bina » di 18 aug 2009 00:41

Hallo AnsB,

Na het lezen van jou bericht werd ik al een stuk blijer.
Ik ben blij dat mijn symptomen niet alleen bij vrouwen voorkomen die in de overgang zijn.

En je hebt ook gelijk dat 13 jaar en dan de pil al slikken veel te jong is, maar er is een ding dat ik niet snap.
Dat mijn lichaam heeft moeten wennen aan een paar dingen en dat ik om m'n 13e nog niet volgroeid ben weet ik wel, maar hoe kan het dat ik dan al die jaren erna nergens last van heb gehad. Ik was altijd precies na 3 weken ongesteld en ik had bijna geen last meer van buikpijn en zo.
En zomaar uit het niets ben ik de afgelopen maanden heel raar onregelmatig ongesteld.
En ik weet dat het ook niet erg slim is om met de pil te stoppen, maar dat was op advies van de huisarts. Die had het me al vaker gezegd, maar ik ben dus sinds 3 maanden gestopt ermee.

Ik heb volgende week een afspraak en dan hoop ik dat ik eindelijk antwoord zal hebben.

Bina

Lizette
Berichten van Lizette
Onderwerpen van Lizette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Lizette » di 18 aug 2009 01:08

Bina schreef:maar hoe kan het dat ik dan al die jaren erna nergens last van heb gehad. Ik was altijd precies na 3 weken ongesteld.
En zomaar uit het niets ben ik de afgelopen maanden heel raar onregelmatig ongesteld.
Hallo Bina,

Al die jaren na wat?
Je hebt al die jaren v.a. je 13e tot 3 mnd geleden de pil geslikt. De hormonen uit de pil regelden al die tijd je cyclus. Het was niet je eigen lichaam of je eigen hormonen die dat regelden.
Maar pilgebruik is niet niks, dat doet (op den duur) wat hoor, met je lijf.
Bina schreef:En ik weet dat het ook niet erg slim is om met de pil te stoppen
Waarom zou dat niet slim zijn. Er zijn ook niet-hormonale voorbehoedmiddelen.
Stoppen met de pil geeft vaak een tijd een ontregeling schrijft Ans, dat is iets anders dan dat het niet slim is.
Geen hormonen gebruiken is altijd gezonder dan wel hormonen gebruiken.

Lizette

Bina
Berichten van Bina
Onderwerpen van Bina
Menopauzejaar:

Bericht door Bina » do 20 aug 2009 00:14

Hallo Lizette,

Al die jaren na...
Nadat ik op m'n 13e de pil ben gaan slikken heb ik nergens last van gehad, werd gewoon regelmatig ongesteld, geen pijn en zo. En bijna een jaar geleden begon ik heel onregelmatig ongesteld te worden (tijdens het slikken van de pil). Soms echt na 1 week alweer :S of 2 weken ongeveer. Toen ben ik naar de huisarts gegaan en die zei dat ik moest stoppen met de pil. Dat heb ik uitgesteld tot ongeveer 3 maanden geleden. Toen heb ik besloten echt te stoppen met de pil en er is eigenlijk niks veranderd vanaf dat ik ben gestopt met de pil (dat kan ik wel begrijpen, want we zijn pas 3 maanden verder).

En wat betreft de voorbehoedsmiddelen heb je gelijk en daarom dat ik uiteindelijk toch maar ben gestopt met de pil.

Bina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht