Doe ik hier verstandig aan?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Doe ik hier verstandig aan?

Bericht door Joce » di 30 jan 2007 21:53

Hallo Anette,

In een reactie schrijf je over hormoontherapie. Het lijkt alsof je er wel e.e.a. van weet. Daarom mijn vraag.
Mijn huisarts zegt al twee jaar dat ik de pil tijdens de stopweek door moet slikken, om de klachten in die week niet nog heviger te laten worden. Ze (de klachten) komen al behoorlijk 'door de pil heen' namelijk. (Ik ben 44, tussen 2-6 jaar in de overgang en slik al lang, een heel lichte pil).

Tot dit jaar heb ik dat steeds niet gedaan, maar van de zomer heb ik een of twee maanden doorgeslikt en vorige maand ook weer. Was het nu ook van plan omdat de klachten zo hevig zijn. De overgangsconsulente (of arts, weet ik niet meer), adviseerde twee jaar geleden ook hetzelfde.

De cardioloog weet niet of het veel kwaad kan. Volgens hem is het huidige 'beleid': doorgaan met wat je al deed (dus als je de pil al slikte, gewoon doorgaan. Als je het niet deed, nu ook niet beginnen).

Doe ik hier onverstandig aan denk je?

Hartelijke groet,
Joce

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Doe ik hier verstandig aan?

Bericht door Anette » di 30 jan 2007 23:03

Hallo Joce,

Ik gebruikte zelf geen anticonceptie pil maar hormoontherapie voor de overgang, hormonen dus die lichter zijn dan de pil.
Na de enorm heftige en eindeloos lijkende reactie, die ik ondervond toen ik stopte met hormoontherapie voor de overgang, ben ik er inderdaad heel veel over gaan lezen.

Door ook veel ervaringen van andere vrouwen te lezen en daarmee te praten kwam ik er al gauw achter dat het niet alleen mij overkwam.
Maar waarom? Waarom konden zoveel vrouwen, vaak al 65 en ouder niet van hormonen afkomen? Hoe kon het toch dat mijn lijf zo heftig reageerde? Nog nooit had ik zo heftig op een medicijn gereageerd.

Ik ben steeds verder blijven zoeken. En leerde ook steeds beter tussen de regels van informatie door te lezen. En heel vaak stond er dan iets anders dan er leek te staan.

Bijv:
Er stond dan: de overgang gaat gewoon door.
Er stond ook: het moment dat je stopt moet je zien als het moment van menopauze
Die twee dingen zijn helemaal tegenstrijdig aan elkaar.
Na de menopauze volgt de postmenopauze. Dus het ging helemaal niet gewoon door.
En ik heb ook ervaren dat ik alsnog door de postmenopauze heenging, voor mij jaren van hoop en twijfel of mijn lichaam de draad wel of niet zou kunnen oppakken. (Het lijkt redelijk goed gekomen nu ruim 5 jaar later, maar werken kan ik niet meer, daarvoor was de opdonder te groot.)

En dan kom je op een gegeven moment ergens op uit. Het plaatje werd voor mij kloppend met wat ik ervaren had, en met wat ik hoorde van andere vrouwen. Het plaatje klopte voor mij niet met alles wat mijn artsen hadden gezegd: "Je kan ten alle tijden stoppen" "Het is maar een licht middeltje" "Het is gezond voor je"

In het eerste deel van de overgang bouwt je lichaam, al schommelend de hormoonaanmaak door je eierstokken af. Die stoppen er nagenoeg helemaal mee.
Rondom de menopauze dringt dat seintje door in je natuur en begint je lichaam zich aan te passen en gaat 'leren' dat andere organen nu voor de aanmaak moeten gaan zorgen. (Vetweefsel/bijnieren)

Twee vragen

Wat zal je lichaam zelf aan activiteit ondernemen wanneer het geen seintje krijgt dat de hormonen 'op' zijn, omdat je ze toedient?

Waar komen je lichaam en geest voor te staan als je jaren later stopt met het toedienen van hormonen?

Toen de klachten niet meer werden onderdrukt door hormoontherapie was de huisarts van menig dat ik de dosering maar moest verdubbelen.
Ik zal mezelf voor de rest van mijn leven dankbaar blijven dat ik dat niet heb gedaan.

Ik had zelf graag van tevoren geweten, wat ik achteraf heb gevonden.
Ik denk, (al was ik pas 35 toen ik begon) dat ik toch andere keuzes had gemaakt.

Dat was mijn verhaal hieromtrent. Of het een verstandig verhaal is? Of ik verstandig genoeg ben of was?
Wie zal het zeggen...............

Groetjes
Anette

PS: Cardiologen weten wel dat pilgebruik invloed heeft op je hart. (bloeddruk - vocht vasthouden)
Wat ze er altijd bij vernoemen is roken, dat noemen ze overal bij.

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Doe ik hier verstandig aan?

Bericht door Joce » ma 12 mei 2014 10:46

Hallo dames

Naast de overgang heb ik ook nog ten minste twee andere hormoongerelateerde aandoeningen.
Door een leveraandoening die in 2009 bekend werd (adenomen oftewel goedaardige tumoren) mag ik nu geen enkele vorm van oestrogeen gebruiken.
(De tumoren zijn sinds ik stopte ook wel verdwenen, wat zeldzaam is dus ik mag me gelukkig prijzen, maar het niet mogen gebruiken van hormoontherapie blijft).
Daarnaast heb ik bijnierschorsinsufficiëntie waarvoor ik hydrocortisol moet gebruiken (een zusje van Prednison). De klachten bijnierschorsinsufficiëntie en de bijwerkingen van de medicijnen ertegen, lijken sterk op overgangsklachten. En ik heb een traag werkende schildklier waarvoor ik overigens geen medicijnen krijg omdat ik daar enorm hyper van werd. Maar soms (vaak eigenlijk) weet ik niet goed welke klacht waarbij hoort. Dat is lastig omdat ik in het ene geval wel iets moet veranderen in mijn medicatie en in het andere niet.

Hartelijke groet, Joce.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht