Overgang met veel klachten

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
AnsAkkerman
Berichten van AnsAkkerman
Onderwerpen van AnsAkkerman
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Overgang met veel klachten

Bericht door AnsAkkerman » di 20 mei 2003 12:20

Hallo Allemaal

Ik ben voor het eerst op deze site en weet nog niet precies hoe het werkt.

Zal me even voorstellen ik ben ans bijna 51 jaar. Getrouwd en heb drie dochters waarvan er nog eentje thuis woont. Verder ben ik oma van een geweldige kleinzoon en in september komt nummer twee eraan.

Drie jaar geleden stortte in helemaal in elkaar. Want ik moet zeggen dat er hier altijd veel nare dingen gebeuren. Mijn man heeft een fietsongeval gehad die hij nog maar net overleefd heeft. En nu na jaren nog steeds heel veel pijn en klachten heeft. Laat ik het zo zeggen wij zijn blij met een griepje.

Maar het begon met angst, paniek, durfde niets meer. Logisch volgens de huisarts na alles wat ik had meegemaakt al jaren. Ik was overspannen. Kreeg AD en kalmering voor geschreven. Maar op die AD reageerde ik helemaal verkeerd en mag die niet meer gebruiken.

Ik merkte ook dat in de stopweek van de pil ik me nog rotter voelde dus door verwezen naar een gynaecoloog. En uit bloedonderzoek kwamen we erachter dat ik in de overgang zat. Kreeg hormonen voor geschreven en inderdaad ging het een poosje goed.

Mijn dochter die zwanger was en in de steek gelaten werd erg ziek zwangerschapsvergiftiging met complicaties. Had daar maanden mijn handen aan vol maar voelde de onrust al weer komen. Kreeg andere hormonen voorgeschreven en dat was echt een ramp. Hoofdpijn wat leek op migraine, opvliegers vreselijk en natuurlijk weer vreselijk onrustig en angstig. Kreeg weer andere hormonen en die slik ik nu bijna vier weken maar voel me nog steeds niet goed.

Ben erg onzeker, prikkelbaar, nerveus en paniekerig. Ik ben het nu zo langzaam aan spuugzat om me dagelijks zo te voelen. Wil gewoon weer genieten van alles. Ik ben nooit zo geweest was altijd sterk en kon alles aan.

Wie herkent dit en kan me misschien een duwtje in de goede richting geven. Morgen moet ik weer naar de gynaecoloog en weet eigenlijk niet of ik door moet gaan met die hormonen. Maar weet natuurlijk helemaal niet wat gebeurd als ik die niet meer slik. Verder ben ik wel veel soja producten gaan gebruiken en vitamines.
Ik wacht in spanning af groetjes van een beetje wanhopige,

Ans

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Overgang met veel klachten

Bericht door Anette » di 20 mei 2003 13:47

Hoi Ans

Tjonge Ans da's echt een heel verhaal. Ik lees wel dat jij ook niet hoort bij die groep vrouwen die zomaar even door de overgang heen rolt.
Ik herken wel het een en ander in je verhaal. Wat ik ook ervaar is dat je door allerlei dingen die om je heen gebeuren veel en veel meer van je stuk raakt dan voorheen. Dingen waar je vroeger 'gewoon' effe je schouders onder zette, het lukt opeens niet meer. Je wilt wel en je probeert, maar het gaat gewoon niet.
pfff.....wat kun je daar af en toe verschrikkelijk wanhopig van worden. En daarbij nog de onzekerheid van wanneer houdt het eens op, hoelang duurt dit nog, wanneer mag ik weer eens ergens van genieten?
Het klinkt me allemaal bekend in de oren.

De laatste tijd dat ik hormonen slikte kreeg ik ook steeds meer die onzekerheid, prikkelbaarheid en depri gevoelens.
Ook tegen mij werd gezegd dat ik me zo voelde door allerlei dingen die in mijn leven gebeurd waren en gebeurde. Het klonk zo logisch, maar in mijn hoofd bleef het alsmaar niet kloppen.
Ik was niet echt depressief zoals ze beweerden, het was wat anders, maar wat.........ik wist het zelf ook niet precies.
Dat zoiets ook bij overgang hoorde, dat kende ik toen nog niet, en toch....onbewust........ wist ik het heel goed.
Ik ben toen ook gestopt met de hormonen. Dat loste niet zomaar al die gevoelens op, maar het heeft me wel een (voor mij heel belangrijk) ding duidelijk gemaakt.
Het bleek andersom te zijn. Het was mijn onstabiele hormoonhuishouding die zorgde dat ik door allerlei gebeurtenissen zo van slag raakte, en niet de gebeurtenissen op zichzelf.
Sinds dat bij me doordrong, kon ik omdraaien wat ze me probeerde aan te praten en ondanks dat ik nog steeds van die inzinkingen heb, weet ik nu op mijn betere dagen, dat ik voor mezelf de goede kant opga.

Oeps, het is een heel verhaal geworden, ik stop er effe mee en wens je heel veel sterkte Ans.

groetjes
Anette

Clazina
Berichten van Clazina
Onderwerpen van Clazina
Menopauzejaar:

Bericht door Clazina » di 20 mei 2003 13:48

Hallo Ans,

ik las je verhaal en wil hier graag op reageren, mijn situatie is min of meer hetzelfde. Drie jaar geleden ben ik gestopt met de pil omdat ik dat spuugzat was.

Toen kwamen na een paar maanden de overgangsklachten en werden met de tijd steeds heviger. Ik was ontzettend moe en zat regelmatig bij de huisdokter. Hij gaf vit. B6, ijzer heb ik gehad, het hielp allemaal even en dan kwam de moeheid weer terug. In 2002 kreeg ik een stemband verlamming, zat niet lekker in mijn vel en sinds juli 2002 zit ik in de ziektewet. Ik ben verzorgende in een verzorgingshuis voor 28 uur per week.
Tegelijkertijd had ik allerlei onderzoeken vanwege de stemband verlamming, er is geen lichamelijke oorzaak gevonden. De huisarts adviseerde mij in december om toch weer de pil te gaan slikken, hij legde verband met de overgang. Na veel aarzelen heb ik toegestemd, want dit schoot ook niet op. Steeds als ik me even wat beter voelde stond ik toch weer voor een drempel.

De eerste maanden waren niet prettig, pijnlijke zware borsten, veel buikpijn, maar na een paar maanden ging ik me beter voelen, mijn energie kwam weer terug. Ik ging weer aan het werk voor 3x 3 uur p.w. en dat viel ontzettend tegen. Ik had er geen enthousiasme voor en geen plezier in, maar je denkt, kom op ik ben er lang uit geweest, dat komt wel weer. Maar het kwam niet, integendeel, ik stortte na zes weken weer helemaal in.

De huisarts stuurde mij nu door naar een psychiater, de laatste tien jaren zijn er in ons gezin veel ingrijpende dingen gebeurd, de oudste zoon (ik heb er drie) die op zijn 16e vreselijk ging puberen, met grote problemen op school, mijn man kwam in de WW, zelf ging ik meer werken, ik werd kostwinner, heb nog een opleiding gevolgd voor praktijkopleider, de middelste zoon werd uitgezonden naar Bosnie en later naar Kosovo, de oudste zoon ook 1 keer, de jongste zoon probeerde een eind aan zijn leven te maken, wat gelukkig mislukte. Hij was toen 14 jaar. Nu is hij 18 en het gaat prima.
Ook ben ik de laatste jaren veel bezig met mijn jeugd.

Ik bedoel maar te zeggen, door de overgang komen al deze dingen boven, je vraagt jaren alles, en nog meer van jezelf, je kan het ook, en dan ineens gaat het niet meer, de rek is eruit. En de overgang maakt volgens mij al deze gevoelens heviger. Ik ervaar het tenminste zo, jaren heb ik alles moeten oplossen, regelen, schipperen, de sterkste zijn, de boel draaiende houden, dat is bij jou ook zo, als ik dit lees, en op een gegeven ogenblik is het genoeg.

Af en toe weet ik geen raad met mezelf
Ik kan je maar een raad geven, luister naar je lichaam en je eigen gevoelens. Kun je er met de huisarts over praten?
Met de hormonen heb ik tussen twee kwaden moeten kiezen, lichamelijk voel ik me goed, alleen altijd nog zo vreselijk moe, maar bloedonderzoek e.d is allemaal goed.

De pil liet me doorgaan met niet aan mezelf denken, nu ben ik helemaal op, en daar moet nog veel aan gewerkt worden.
Ik denk dat het nu tijd is om aan jezelf te denken, valt niet mee hoor, want als je man of kinderen je nodig hebben, ga je weer, maar vraag van hen ook liefde en steun, je hebt dat nu even nodig, ik was ook jaren de sterkste en kon alles, nu zijn de rollen even omgedraaid.

Ik ben trouwens ook bijna 51 jaar en heb drie zoons. De jongste woont nog thuis. En een fijne man, al waren we een aantal jaren bijna gescheiden, gelukkig is dat niet gebeurd.

Beste Ans, het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt, en wens je alle goeds en alle sterkte die je nodig hebt.

Clazina

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » di 20 mei 2003 21:52

Dag dames.

Met name Ans. Ik heb wel de nodige herkenning gevonden in je klachten.
Na 7 jaar overgang zit ik nu inmiddels al de postmenopauze.
Mijn overgang begon op 41 jarige leeftijd. Ik was ook een en al paniek. Een hele hoge hartslag en toch kon de dokter niets vinden.

Dankzij deze site ontdekte ik dat mijn klachten te wijten waren aan de overgang. Juist omdat jij, meer nog als ik, heftige dingen hebt meegemaakt komt, dat er bij de overgang extra hevig uit.

Het is ook een stuk verwerking van alles wat je de afgelopen jaren achter de rug hebt, zoals met je man en met je dochter.

Al je emoties gaan in de overgang door die hormonale onevenwichtigheid overhoop.

Heel veel sterkte, Kruimel

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » di 20 mei 2003 22:16

Meiden

Bedankt alvast voor de hele snelle reactie. Voel me gelijk een stuk beter. Alleen de erkenning die jullie hebben. En ook weet ik dat ik er zeker nog lang niet ben.

Ook ik heb een vreselijke puber gehad. Die nu dus alleen (en met mij)een kindje moet opvoeden. Daarom wil ik me zo graag goed voelen. En met het aanstaande tweede kleinkind daar wil ik me gewoon gelukkig over voelen. Maar het lijkt wel of ik me niet gelukkig mag voelen.

Morgen ga ik naar de gynaecoloog en ga het er nu echt over hebben of dat hormoon slikken echt nut heeft. Maar ik durf nogmaals niet zomaar te stoppen. Want als ik dan nog ongelukkiger word of weer helemaal onder in de put donder weet ik niet of ik nog de kracht heb om eruit te komen.

Al die natuurproducten hebben ook zo'n lange tijd nodig voor ze gaan werken. En uit mijn verhaal is waarschijnlijk al gebleken dat ik bijna aan het eind van het vechten ben. Alles kost me moeite en het huishouden loopt voor geen meter. Maar totaal geen energie voor. Ik meld me morgen zeker weer.

Ans

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » wo 21 mei 2003 21:41

Hallo Allemaal

Allereerst nogmaals bedankt voor jullie reacties ik ben er echt heel blij mee. Weet nu zeker dat ik niet enige ben. Maar als je alle berichten op de site leest en ziet dat het bij sommige al tien jaar duurt zakt de moed me aardig in de schoenen. Daarom lees ik al die berichten maar niet allemaal. Ik blijf het een enorm gevecht vinden. En eigenlijk hebben wij vrouwen toch een hoop te verwerken. Eerst jaren lang ongesteld met of zonder klachten. Mogen de kindertjes krijgen wat ook niet altijd makkelijk gaat. En als klap op de vuurpijl de overgang. Maar uit jullie berichten blijkt ook wel dat jullie leven niet echt over rozen is gegaan. Zou dat er misschien ook mee te maken hebben?

Vanmiddag bij de gynaecoloog geweest en hij vond dat ik niet goed reageerde op de hormonen en moet er nu mee stoppen voor twee weken. Dan kunnen ze weer een bloedonderzoek doen om te kijken hoe het nu met mijn hormoon huishouden is. Aan de ene kant ben ik blij maar aan de andere kant ben ik zo vreselijk bang dat mijn klachten nu weer erger worden.

Soms weet ik het echt niet meer wat goed voor me is. Maar nogmaals altijd sterk, had drie meiden werkte er nog eens bij tot dat ik in de WAO terecht kwam. Maar laat ik maar ophouden want anders is het niet meer te overzien allemaal voor jullie.

Ik ben dus nog steeds erg onrustig en weet nu niet wat me nu weer te wachten staat. Over de soja heb ik het al gehad. Maar ben vanmiddag toch nog even snel de tabletten gaan kopen. Wel zei mijn arts dat ik ook een teveel aan hormonen kan hebben. Nou we wachten het bloedonderzoek maar weer af. Ik wens jullie ook sterkte met alles.

Ans

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht