Ben ik in de overgang??

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Bo
Berichten van Bo
Onderwerpen van Bo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Ben ik in de overgang??

Bericht door Bo » vr 06 jul 2018 23:32

Hallo :D

Ik ben voor het eerst op dit forum.
Ik kom op deze site terecht nadat ik gegoogeld heb op: "al 3 weken ongesteld, buikpijn, rugpijn, moe, prikkelbaar." Totaal niet bij stil gestaan dat mijn overgang begonnen zou kunnen zijn. Zou dat kunnen? Ik ben Bo. 46 jaar. Moeder van een dochter van 19 en een zoon van 9. Ik slik de pil al sinds ik 17 was. Door verschillende buikoperaties kan ik alleen via ivf zwanger worden, maar ben de pil altijd blijven slikken om mijn menstruatie te kunnen bepalen. De laatste jaren slik ik de pil door. Dit iom huisarts. Ik heb al een tijdje last van doorbraak bloedingen. Meestal van een paar dagen. Hier heb ik niet veel aandacht aan besteed. Tot nu toe. Ruim 3 weken geleden had ik weer een bloeding. Erg heftig, met heel veel bloedverlies en "bonken" bloed. Ik voelde die grote bonken aankomen. Buikpijn, kramp en dan kwam het los. Nu, ruim 3 wkn later ben ik nog steeds ongesteld. Niet meer zo heftig, maar nog steeds bloedverlies. Soms wat meer soms wat minder. Daarbij zeurende buikpijn, lage rugpijn, vaker plassen dan normaal. Ik ben opvliegend, kribbig, kan weinig hebben. Mijn haar zit al maanden niet meer en heb pukkels in mijn gezicht. Ik ben moe! Echt doodmoe. Dat heb ik nog nooit gevoeld. Sinds gisteren hoofdpijn en af en toe misselijk. Heb de huisarts gebeld en kan maandag waarschijnlijk langs. Ik maak me zorgen, kan van alles zijn uiteraard. Maar ... de overgang!! Zou het kunnen? Is het herkenbaar voor ieman van jullie? Ik weet het echt niet. Ben nu wel even met de pil gestopt sinds gisteren. Ik hoop dat iemand mij kan zeggen of het mogelijk is dat dit de eerste verschijnselen kunnen zijn. Ik heb geen last van opvliegers of zweten.
Sorry voor het lange verhaal :oops:

Groetjes van Bo

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Ben ik in de overgang??

Bericht door Claire » za 07 jul 2018 01:12

Hallo Bo,

Welkom bij de club. Als je 46 jaar bent, is je overgang zeker begonnen. Die begint eigenlijk al wanneer een vrouw minder vruchtbaar wordt; vanaf 35 jaar. Vaak heb je dan nog geen klachten, maar het kan wel. Fijn dat je deze site hebt gevonden; hier vind je de juiste informatie. Als je hier gaat lezen, zul je veel herkenning vinden voor je klachten; ze horen zeker bij de overgang.

Echter: wees erop voorbereid dat de huisarts ms je klachten daar niet onder schaart en de diagnose burn-out of overspannen stelt. Veel vrouwen hebben dit te horen gekregen en werden soms zelfs met een pot antidepressiva naar huis gestuurd. Dat is erg verwarrend. Maar het kan natuurlijk ook best zijn, dat jouw huisarts goed op de hoogte is van de overgang.

Veel lezen hier (ook bij de informatie bovenaan) maakt je wijzer en dat helpt goed, vind ik. Sterkte met je klachten.

Groetjes,
Claire

Bo
Berichten van Bo
Onderwerpen van Bo
Menopauzejaar:

Bericht door Bo » zo 08 jul 2018 00:33

Dank voor je reactie Claire.

Ik ben aardig aan het rondneuzen hier en ben blij dat ik hier gekomen ben.
Ik vind t nog wel spannend omdat mijn klachten ook andere oorzaken kunnen hebben. En dat vind ik wel eng. Het gekke is dat ik me vandaag eigenlijk weer heel goed voel. Niet moe! Geen buikpijn, rugpijn of hoofdpijn en vrolijk!! Wel nog steeds ongesteld. Ruim 3 weken al. En daar maak ik me zorgen over.
Hebben jullie dat ook? Ene dag klachten vrij en vrolijk, andere dag ellende?
Maandag de dokter weer bellen en een afspraak maken.
Kijken of het misschien toch iets anders is... Zou ook kunnen toch? De tijd zal t leren.

Nogmaals dank voor je reactie!

Groetjes, Bo

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » zo 08 jul 2018 12:18

Hallo Bo,

Ja hoor, 3 weken ongesteld; heel herkenbaar.

Dat je je nu weer beter voelt, kan ook heel goed kloppen. De klachten ontstaan door de hormoonschommelingen en die zijn volop aanwezig voordat je definitief stopt met menstrueren.

Zeker goed om ook verder te kijken of je klachten een andere oorzaak hebben. Dat geeft je ook meer vertrouwen dat je klachten door de overgang komen, is mijn ervaring. Ik vond het verbijsterend dat ik zoveel klachten had door de overgang. Maar ja hormonen besturen ons hele lichaam, dus is het eigenlijk best begrijpelijk.

Laat je nog even weten hoe het verdergaat met je?

Groetjes, Claire

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » zo 08 jul 2018 14:25

Bo schreef:
vr 06 jul 2018 23:32
Ben nu wel even met de pil gestopt sinds gisteren.
Hallo Bo,

Je hebt met pilgebruik geen menstruatie.
Het zal een tijdje duren voor de pilhormonen uit je lichaam zijn en je overgang zichzelf kan oppakken en op de eigen hormoonschommelingen kan reageren.
Tot nu toe waren het de hormonen uit de pil die aan het stuur zaten en de schommelingen als het ware tegenwerkten.
Een spanningsveld dat ook hormonale klachten kan geven. Je zou de eerste niet zijn die 'opknapt' als ze in deze fase stopt met de pil

Lia

Bo
Berichten van Bo
Onderwerpen van Bo
Menopauzejaar:

Bericht door Bo » wo 11 jul 2018 19:19

Nou,

Vandaag bij huisarts geweest. Jongeman van amper 28 jaar, gok ik. Overgang kan het volgens hem niet zijn omdat ik de pil slik, dan kunnen deze klachten niet door de overgang komen! Hij schrijft juist de pil voor, voor dit soort klachten tijdens de overgang. Dus..... nu ben ik wel in de war. Weet natuurlijk ook wel dat t ook iets anders kan zijn, maar de overgang was in mijn ogen ook wel n optie, nadat ik hier gelezen had. Volgende week een uitstrijkje maken. Dat kon nu niet omdat ik nog steeds ongesteld ben. Hopelijk is dat volgende week over :)

Wordt vervolgd dus.

Groetjes, Bo

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » vr 13 jul 2018 10:09

Hallo Bo,

Bedankt voor de update. Idd verwarrend, lijkt me.

Toch lees je hier vaak dat overgangsklachten dwars door de pil heen komen, dus wat dat betreft ms begrijpelijk. Er zijn wel items op het forum over pilgebruik / menstruatie / overgang. Daar vind je vast herkenning. Ik slik de pil niet meer sinds mijn 25e, dus ik heb er geen ervaring mee.

Eigenlijk best bijzonder dat een huisarts de pil voorschrijft aan een vrouwenlijf dat hard werkt om de overgang te maken. De overgang die het lijf vroeg of laat gaat maken, gaat uiteindelijk toch gepaard met klachten. Het onderdrukken (om van de klachten af te zijn, hoe verleidelijk ook...), maakt het alleen maar lastiger voor het lijf om de overgang te maken, lijkt me. Maar dat terzijde.

Ik hoop dat je menstruatie gauw stopt, zodat je verder kunt met het onderzoek.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht