Kan ik op mijn leeftijd aan de overgang zijn begonnen?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Pinklady
Berichten van Pinklady
Onderwerpen van Pinklady
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Kan ik op mijn leeftijd aan de overgang zijn begonnen?

Bericht door Pinklady » di 31 okt 2017 08:38

Dag dames

na lang twijfelen en al veel gelezen te hebben op dit forum wil ik toch ook eens reageren.
Ik ben 37 en heb ook het gevoel dat ik ergens in de overgang al zit.
Bij de eisprong en vlak voor mijn menstruatie voel ik me 'anders' ...
symptomen (kort gezegd)
- tintelingen in mijn hand en soms in mijn gezicht, kleine spiertrillingen
- in de periode voor eisprong en rond menstruatie zit mijn hoofd precies vol met watten
- voel me gestrest en angstig over alles - nerveus
- in een situatie zitten met veel volk bezorgt me geen goed gevoel
- lage rugpijn rond eisprong (soms erg dat ik ervan wakker wordt)
- een tijdje heb ik 'vapeurs' gehad maar deze zijn precies verdwenen en vervangen door een onbehaaglijk gevoel die heel kort is maar toch ervaar ik het intens.

dit zijn de hoofdsymptomen ... kan zo een hele lijst maken maar dat is ook niet de bedoeling.

Een tijd geleden ben ik overgeschakeld van de pil (had tussentijdse bloedingen) naar de nuvaring en voel me wel iets beter. Als ik praat met huisdokter of gyn. over overgang lachen ze het weg en schuiven het op stress en hyperventilatie. Toch denk ik dat er meer aan de hand is dan hyperventilatie.
Af en toe maak ik me grote zorgen dat er meer aan de gang is dan hetgeen ik ervaar. Dan zit ik te googelen, kom op sites terecht die ik beter zou vermijden en tussen de vele sites kom ik ook soms het woord overgang tegen.
Kan het op mijn leeftijd al gebeuren?
Mijn cyclus is correct 28 dagen (waarschijnlijk door ringgebruik?), maar heb het laatste jaar wel meer last van brokjes in mijn bloeding (excuseer voor het verwoorden). Vroeger duurde de periode ook langer, nu 3-4 dagen en het is al gedaan. Ik zoek herkenning van waar het allemaal zou kunnen komen :S

Pinklady

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Kan ik op mijn leeftijd aan de overgang zijn begonnen?

Bericht door Anette » di 31 okt 2017 10:02

Beste Pinklady,

Halverwege de 30 begint bij vrouwen de overgang. De ene vrouw merkt daar dan nog niets van, de andere wel.
Dus ja, als je 37 bent is de overgang dikwijls wel begonnen en zullen de hormoonschommelingen die er vanaf dan zijn de verandering aansturen. Het ligt vast in je genen wanneer dat proces begint en wanneer je natuurlijke menstruatie stopt.

Bij gebruik van anticonceptiepil/hormoonring heb je geen eisprong.
Bloedingen die je krijgt zijn onttrekkingsbloedingen en geen menstruatie.
De hormonen in je bloed worden door de medicijnen kunstmatig op peil gehouden.
M.a.w. terwijl je eigen natuurlijke systeem de ene kant op wil, remt het hormoongebruik de schommelingen waarmee dat gewoonlijk begint, weer af.

Persoonlijk lijkt het mij niet meer dan logisch dat dit spanningsveld, ook voor hormonale klachten kan zorgen.
Dat de klachten die je ervaart een hormonale reden hebben, ja dat kan zeker het geval zijn.

Groet
Anette

Pinklady
Berichten van Pinklady
Onderwerpen van Pinklady
Menopauzejaar:

Bericht door Pinklady » ma 06 nov 2017 13:49

Hallo

om goed te zijn, moet ik dan stoppen met anticonceptie?
Ik heb nu mijn menstruatie gehad en was maar een dagje of 2-3 bestond hoofdzakelijk uit bruin bloedverlies en wat klonters en dat was het dan ook.
De tintelingen in mijn hand zijn meestal in rust dus probeer ik me geen zorgen te maken over MS of iets anders want daar komt het altijd voor en ik heb het maar af en toe.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak google inschakel om symptomen op te zoeken - het is moeilijk om dit links te laten liggen :(

Pinklady

Pinklady
Berichten van Pinklady
Onderwerpen van Pinklady
Menopauzejaar:

Bericht door Pinklady » wo 03 jan 2018 09:30

Hallo dames,

Doordat we deze maand op reis zijn geweest, heb ik nu 'doorgeringd'
in eerste instantie voelde ik me wel goed. Is nu de tweede week ingegaan en ik voel me nog ellendiger dan anders :/

Warm, ietwat duizelig, vage hoofdpijn ...
ik heb echt het gevoel dat ik met niemand hierover kan praten. Tegen gelijk wie als ik vertel dat ik denk dat ik overgangsklachten heb, lachen ze dit weg. Ik ben te jong, ik droom, ik zoek teveel dingen op ...

Ik zou zo graag eens begrepen worden van iemand, horen dat het wél kan dat ik er last van heb. Dat ik me slecht voel omwille van hormonen en van niks anders. Het komt dat ik twijfel aan mezelf en vrees voor andere dingen maar wat zou er dit brede scala aan klachten kunnen veroorzaken? Dan kom ik weer op hetzelfde uit en dat is overgang.

Pinklady

Natalija82
Berichten van Natalija82
Onderwerpen van Natalija82
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 37

Bericht door Natalija82 » zo 11 feb 2018 17:51

Hallo

Ik heb ook topic geopend ook over zoiets als dit alleen ik ben dan 35.
Maar helaas daar geen reacties,vind apart.
Yep, het kan inderdaad wel helaas overgang zijn.
Ligt ook aan je moeder, oma,tante.
Mijn moeder was 42/43,mijn ene tante 36.
Ik ben nu 35 en ben vanaf aug niet meer ongesteld.

Natalija

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht