Meer stress door hormoonspiraal-Oestrogeen en alzheimer/overgang

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Meer stress door hormoonspiraal-Oestrogeen en alzheimer/overgang

Bericht door Madu » di 04 jul 2017 14:48

Eindelijk een onderzoek naar gedaan en zie hier:

Ik heb een kopie gemaakt van Nu.nl:

Vrouwen met een hormoonspiraaltje hebben mogelijk meer last van stress en een hogere hartslag tijdens stressmomenten.

Naar schatting gebruikt meer dan 12 procent van de vrouwen tussen 18 en 45 in Nederland een hormoonspiraaltje. Een hormoonspiraaltje is een anticonceptiemiddel en wordt in de baarmoeder geplaatst.
Langdurige chronische stress kan leiden tot psychische aandoeningen zoals depressie en concentratieproblemen, blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC maandag.
Het Erasmus MC onderzocht 150 vrouwen met en zonder spiraaltje intensief en bekeek hun hartritme en de hoogte van hun cortisolwaarden, een stresshormoon. Ook bekeken de onderzoekers hoe gestrest de vrouwen in bepaalde situaties waren.
Effecten
Volgens de onderzoekers wordt vrouwen nu verteld dat een hormoonspiraaltje alleen in de baarmoeder werkzaam is, maar nu blijkt dat dus niet te kloppen. Jurate Aleknaviciute, onderzoek op de afdeling psychiatrie van het Erasmus MC: "Vrouwen moeten daarom op de hoogte worden gesteld dat de effecten van het hormoonspiraaltje niet uitsluitend lokaal zijn en dat de verhoogde stressrespons mede door de effecten van het hormoonspiraaltje op de hersenen ontstaat."

Hier was ik zelf al achter helaas. Maar ik ben erg blij dat er nu een onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat het geen broodje aap verhaal was. Ik heb 6 jaar met dat ding gelopen terwijl ik steeds vroeg; "kan het dat". Het spiraaltje en de overgang in combinatie met een zeer traumatiserende ervaring heeft mij helaas genekt. Fijn als er erkenning en herkenning komt zodat andere vrouwen een afweging kunnen maken of ze wel of geen hormonen slikken of in laten brengen.

groet,
Madu

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Meer stress door hormoonspiraal-Oestrogeen en alzheimer/overgang

Bericht door Madu » di 14 aug 2018 18:09

Beste allen,

Ik krijg net een mail van Alzheimer Nederland. Mijn moeder kreeg op haar 62ste de diagnose Alzheimer, later Vasculaire Dementie.
Mijn moeder kreeg vanwege hormonale migraine heel erg lang de prikpil, ook rookte zij daarbij. Ik doe dit allebei niet maar heb wel heel veel "abnormale' stress te verduren gekregen en ben dus soms wel benauwd voor deze ziekte. Ook herken ik veel kwalen die bij mijn moeder ook langskwamen.

Ik heb veel last van de overgang. Twijfel soms of ik toch een tijdje hormonen zal nemen om op adem te komen. Bovenstaande weerhield mij ervan.

De mail waarmee ik daarnet begon heeft als inhoud dat er ook op het gebied van Alzheimer beter gekeken moet worden naar de sekseverschillen. Tevens schrijven ze over "de overgang en dementie".
Uit onderzoek blijkt dat het toedienen van oestrogeen een "Verhoogde" kans geeft op; hart en vaatziekten en dus ook op dementie.
Terwijl men dacht dat oestrogeen toediening zou leiden tot een afname in het risico op de ziekte. Ik maakte een klein vreugdesprongetje omdat ik bevestigd werd in mijn keuze. Toch fijn, als je steeds zo twijfelt over wat te doen.

Met de kennis van vandaag maak ik de juiste keuze denk ik. Nou ja, ik dacht ik deel het hier maar zodat vrouwen die ook twijfelen weer extra info hebben om over na te denken.

Sterkte,
Madu

ps. op hun site is het artikel te vinden

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht