Gestopt met de Pil, volop in de overgang nu

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Effie
Berichten van Effie
Onderwerpen van Effie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Gestopt met de Pil, volop in de overgang nu

Bericht door Effie » do 26 nov 2015 16:42

Hoi allen,

Ik ben in januari met de pil gestopt (eindelijk). De hormonale migraine die ik verwachtte kwam niet : ik was blij!
Maar toen begon de ellende, heb je even? Opvliegers, onrustig slapen, buik werd dikker, vergeetachtig, concentratieproblemen (lekker handig op het werk) maar ook vooral spier en gewrichtspijn en vreselijk stijf! Als ik me 's nachts omdraai in mijn bed voel ik me een 90-jarige plank met pijn. Opstaan idem-dito...De trap af om beneden vast de verwarming aan te doen? Ik kan mijn enkels niet buigen..Gelukkig gaat dat in de loop van de dag beter maar dan vergeet ik weer van alles.

Is er ook iemand die me kan vertellen dat dit over gaat?
Dan kom ik (en met mij velen) hier wel doorheen. Ik werk in de gezondheidszorg met zeer zieke mensen dus kan goed relativeren gelukkig maar iets minder klachten zou wel fijn zijn...Dus: gaat het over??

Effie

KimNick2
Berichten van KimNick2
Onderwerpen van KimNick2
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 57

Re: Gestopt met de Pil, volop in de overgang nu

Bericht door KimNick2 » do 26 nov 2015 17:53

Hallo Effie,

Ik herken het allemaal. Heb soms onverklaarbare gewrichtspijn in mijn vinger of vingers. Als ik even stil zit zo stijf als een plank. Ook als ik opsta voel ik mij een oud wrak met alle respect voor oud :D
Sinds februari van dit jaar flink verkouden geworden. Alle bijholten ontstoken. Heeft lang geduurd voor dit over was. Nu was dit niet gevolgen van de overgang maar er kwamen daarna allerlei rare klachten. Het gevoel er helemaal niet bij te zijn. Duizelig zo nu en dan. Zeer slecht slapen en enorme last van mijn oren. Een raar afwezig gevoel in mijn hoofd. Men dacht dat ik een burn-out/overspannen was. Ben hier nog steeds voor thuis. Inmiddels weet ik beter en realiseer mij, ben inmiddels 53, dat dit overgang moet zijn. Kreeg ineens opvliegers. Toen ging het lichtje branden. Sinds september niet meer ongesteld geweest. Ik herken mezelf niet meer. Altijd een opgewekt, positief in het leven staande multitaskende vrouw geweest. Ineens is dat weg en vraag mezelf af komt dit ooit terug. Maar de bejaardenhuizen zitten vol met oudere dames dus daar hou ik mij maar aan vast. Het gaat echt over daar ben ik van overtuigd. Het is de angst voor het onbekende. Wat gaat er nog meer komen en hoe lang gaat het duren. Positief denken, hoe moeilijk dit ook is, is belangrijk. Stress maakt alles erger, ook de klachten. Ik ben begonnen met een cursus mindfulness. Dit was nog een uitloper van de burn-out die ik mijns inziens nooit heb gehad, wellicht wat oververmoeidheid. De training is aan te raden. Daarnaast inmiddels een overgangsconsulente bezocht. Ze kunnen het niet voor je beter maken maar wel luisteren en je adviseren. We moeten we doorheen, dat hoor ik veel dus we hebben niet veel keus.
Ik heb wel besloten voor mezelf als ik niet meer kan functioneren, ik werk ook nog 32 uur, om een afspraak te maken bij een gynaecoloog voor advies. Ik hou mezelf bezig met allerlei creatieve zaken. Dat leidt een beetje af en goed voor de concentratie. Eet gezond en slik wat supplementen die ik van de overgangsconsulente heb gekregen. Ben er pas mee begonnen dus kan nog niet veel over het resultaat zeggen. Ik heb het wel minder warm dat valt me op. Maar mijn oren, gevoel dat er iets inzit, druk op oren en hoofd en de duizeligheid is er nog steeds.

Het gaat heus over allemaal maar wanneer dat is een vraag die we allemaal beantwoord zien worden maar die niemand kan geven.

Ik wens je een hele snelle overgang toe!!!!
Gr. Monique

Effie
Berichten van Effie
Onderwerpen van Effie
Menopauzejaar:

Bericht door Effie » do 26 nov 2015 19:07

Hoi Monique,

Ik heb een aantal jaar geleden aan yoga gedaan en legde toen met gemak mijn been in de nek (nou ja..), nu ben ik zo stijf dat ik niet eens meer in een goede kleermakerszit kom! Ik heb me weer voor yoga opgegeven en ga waarschijnlijk in januari weer beginnen. Verder merk ik dat veel bewegen goed is voor mij, maar na een hele dag werken ben ik blij de bank te bereiken hahaha! :lol:
Zijn er op het forum ook dames die kunnen zeggen dat ze er bijna vanaf zijn? (van de overgangsklachten dan) Dat geeft de burger namelijk moed!

Effie

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 53

Bericht door Sennepenneke » do 10 mar 2016 16:04

Dag dames

Wat een herkenning...ik ben al wat jaren bezig ondanks dat ik tot vorig jaar oktober de pil heb geslikt. Opvliegers, nachtzweten, vermoeidheid...maar sinds ik dus gestopt ben is het sinds een paar weken bal, ben tot nog toe niet meer ongesteld geweest(jippie) maar de spier/gewrichtspijnen zijn niet leuk meer.
Nek schouders, en dan vooral waar ik ook een pees heb gescheurd in mn schouder, mn heupen doen momenteel zo zeer dat ik niet eens normaal kan lopen de meeste tijd.
Knieën willen niet, rugpijn word er letterlijk moe van..

had het nagevraagd bij mn huisarts of dit normaal is, en blijkbaar komt dat dus wel door de vermindering van het oestrogeen.
Ik hoop niet dat dit te lang gaat duren.
Ik ga nu mn spieren maar weer effe goed verwarmen onder een hete douche, dat geeft in elk geval voor mn nek en schouders wel even verlichting.

groetjes
Sandy

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 10 mar 2016 18:42

Sennepenneke schreef:
do 10 mar 2016 16:04
had het nagevraagd bij mn huisarts of dit normaal is, en blijkbaar komt dat dus wel door de vermindering van het oestrogeen
Hallo Sandy,

Als je stopt met de pil gaat inderdaad in een keer dat oestrogeen flink omlaag.
De pilhormonen hielden kunstmatig je hormonen hoger.
Nu kan de overgang de draad weer oppakken.

Anette

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 11 mar 2016 16:29

Hallo dames,

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ik geen uitzondering ben.
Nadat ik op mijn 45ste gestopt was met hormonen viel ik in een mega gat.
Ik ging cold turkye en meende dat ik gillend gek werd.

Het was duidelijk dat mijn lichaam veel problemen had met het gemis van de hormonen.
Ik voelde het niet meteen, er zaten natuurlijk nog genoeg hormonen in mijn lichaam.
Na een poosje te zijn gestopt begon de ellende, als een ziek koud vogeltje lag ik in mijn bed en dacht dat de hele wereld tegen me was. Ik was er een paar jaar eerder ook al mee gestopt en weer begonnen, omdat ik het niet aankon.
Het duurde 3 maanden voordat ik me beter ging voelen, de overgang volgde, dus ik ben er nog lang niet.
Ik voel me vaak down en vervelend, maar hormonen ga ik nooit meer nemen. het was net zoiets als stoppen met roken.

Ik wil niemand de put in praten, maar behoeden voor wat het met je kan doen.
Iedereen zijn keuze, maar wilde dit wel even kwijt.

Groet Petry

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » za 12 mar 2016 15:01

Hallo dames,

Het behoeft denk ik ook geen hogere wiskunde om te begrijpen dat na het stoppen met hormoontoevoeging een vrouw terugvalt in hormoonlevels.
Het is natuurlijk altijd afwachten hoe een vrouwenlijf hiermee omspringt. Wel zijn er beduidend veel verhalen overal, van vrouwen die veel last kregen na het stoppen.

Ik vind het een verleidelijk idee soms, om (tijdelijk) verlichting te krijgen door de pil te gaan slikken.
Alleen ben ik bang dat als ik me daarmee beter ga voelen, ik de pil hiervoor ga danken, terwijl ik nu ook betere periode's ken zonder dat ik de pil slik.

Mijn hormonen schommelen heel wat af en volgens mij heb ik vooral daar last van.

Ik hoop dat mijn lijf snel een goede, nieuwe balans gaat vinden en dat wens ik iedereen hier toe!

Groetjes,
Alies

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 53

Bericht door Sennepenneke » ma 14 mar 2016 20:08

Hoi Alies

Ik twijfel er niet aan dat de pil invloed heeft, maar hoe je lijf reageert als je stopt zal bij iedereen anders zijn.
De spier/gewrichtspijnen kwamen bij mij zo ruim een tijd geleden nadat ik tegen half oktober gestopt ben met de pil.

Ik word momenteel moe van mezelf, werken valt me vreselijk zwaar, ben huishoudelijke hulp en mag 10 huishoudens per week doen buiten mn eigen. Ik trek dat heel erg moeilijk met die pijn in mn heupen, knieën, rug en schouders vooral. Waar ik ooit een pees heb gescheurd in mn schouder is het ergst aanwezig, dat trekt overal doorheen :S
Het komt en gaat, maar is vaker aanwezig dan afwezig.

Groeten, Sandy

Effie
Berichten van Effie
Onderwerpen van Effie
Menopauzejaar:

Bericht door Effie » wo 19 jul 2017 21:55

Hoi dames,

Na twee jaar weer eens een bericht van mij. Nog steeds volop in de opvliegers, vergeetachtig, concentratieproblemen en een hele dikke buik. Alhoewel, 's morgens denk ik: "He, de sportschool helpt,joepie" maar 's avonds is het een opgeblazen bal.
Maar waar ik wel van af ben is de spier- en gewrichtspijnen en stijfheid. Ik ben veranderd van medicijn tegen cholesterol en dat was/is een wereld van verschil! Dus overleg eens met je huisarts als je statines slikt en ook veel spierpijn hebt want dit zijn bekende bijverschijnselen!
Die dikke buik vind ik wel een dingetje. Ben altijd slank geweest en nu hangt er zo'n rol over en boven mijn broek! Ik ben maar met een aantal proefweken op de sportschool begonnen, loop veel met de hond en weinig snoepen maar dat deed ik eigenlijk al niet zo veel..
Verder na twee jaar niet menstrueren toch een aantal keer bloedverlies gehad dus moest door naar de gynaecoloog. Alles is van binnen bekeken, echo, scopie en biopt maar daar kwam (gelukkig) niet veel uit behalve een klein vleesboompje. Nu af en toe spotting en pijntjes in de onderbuik.
Wie heeft nog goede tips om van die buik af te komen?

Effie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht