Menopauze en toch bloeding met de pil?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Elise15
Berichten van Elise15
Onderwerpen van Elise15
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Menopauze en toch bloeding met de pil?

Bericht door Elise15 » di 04 apr 2017 21:37

Dag!

Ik ben van de ene op de andere dag in de menopauze beland, dokter zegt door operatie aan eierstok (ondanks dat die niet verwijderd is) en ik ben nog erg jong (43). Aangezien ik geen pil meer nam en ook niet goed reageer op medicatie en synthetische hormonen dacht ik : we doen dit even via de natuurlijke weg. Niet dus. Mijn klachten waren zo erg dat na een bezoek aan huisarts, reguliere arts en gynaecoloog iedereen zei dat ik een pil moest nemen. De eerste maanden heb ik het nog geprobeerd met bio identieke hormonen maar mijn lichaam nam dat gewoon niet goed op. Mijn huid ging zienderogen achteruit en ik verschoot me een bult hoe snel je gaat verouderen als je lichaam niks oestrogeen meer aanmaakt.
Ik ben nu sinds 2 maanden gestart met Zoely, op basis van natuurlijk hormonen. Ik stond paf hoe snel mijn huid zich herstelde, geen droge ogen meer, geen droge huid, mijn geheugen werkte terug, ik sliep weer enz; kortom ik ben fan !

Twee maar's : ik had de tweede maand al heel fel pijn aan mijn borsten (mega veel spanning daar op en dokter dacht aan oestrogeendominantie) : mijn gevoel zegt dat dit komt omdat ik mijn pil nog steeds combineer met een middel waar yamswortel in zit plus dat ik natuurlijk nog eet alsof ik id menopauze zit (veel fyto oestrogeen voeding?). Kan dit ? En stop ik daar dan beter mee ?

De andere maar : Zoely heeft 24 pillen en 4 placebo's, ik stop dus 4 dagen maar ik voel wel het verschil, ik krijg geen echte opvliegers maar wel een beetje, plus ik krijg terug regels die dus nu nog steeds bezig zijn ondanks dat ik al 3 dagen aan de pil zit. Stop ik beter langer dan 4 dagen met Zoely (bv 7 dagen zoals andere pillen) of neem ik Zoely beter door ? Maar ga ik dan op den duur geen doorbraakbloedingen krijgen ?

Ik vind het allemaal erg moeilijk om eerlijk te zijn : aan de pil, regels krijgen en toch id menopauze zitten. Mijn hoofd kan/wil het precies niet goed vatten :-(

Elise

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Menopauze en toch bloeding met de pil?

Bericht door Anette » wo 05 apr 2017 00:51

Beste Elise

Dat is niet niks, als allebei je eierstokken zo zwaar beschadigd raken bij een operatie dat je rechtstreeks in de menopauze kieperen.
Normaal gesproken kun je met 1 wel werkende eierstok nog steeds een menstruatie krijgen en zelf vruchtbaar zijn. Al denk ik wel dat het na een ingreep tijd kan kosten voor de 'goede' eierstok zijn werk weer heeft kunnen oppakken.
Zeker als je al op een leeftijd bent waarop je overgang is begonnen. En op haar 40e is elke vrouw al wel aan haar overgang begonnen.
Niet leuk voor je om op deze manier zo met de overgang geconfronteerd te worden.
Kennelijk heeft men je tevoren niet over die mogelijkheid geïnformeerd. Dan is het nog steeds heel naar als het je overkomt, maar goed geïnformeerd zijn, kan toch een beetje helpen bij de verwerking, lijkt mij.

Het is niet zo dat je lichaam vanaf de menopauze niks geen oestrogeen meer aanmaakt.
Je lichaam gaat na de menopauze anders werken, en andere organen nemen de aanmaak van oestrogeen over. Weliswaar in mindere mate dan toe je eierstokken dat nog deden.
Als je eierstokken zo plots worden uitgeschakeld, zal je lichaam wel even tijd nodig hebben om te herstellen voor het aan die verandering kan beginnen. Dus dat je verschijnselen wat heftiger zijn dan wanneer je wat geleidelijker door de overgang gaat, kan ik me daar wel bij voorstellen.

Vetweefsel en bijnieren gaan met name na de menopauze de oestrogeenaanmaak overnemen, tenzij.............. je hormonen van buitenaf aanvult en hoeven die andere organen nog niet in actie te komen.
Hormoonaanvulling plaatst je terug in de fase van vóór de menopauze, je lichaam zal de verandering gaan inhalen als je ooit weer stopt. We kunnen het niet overslaan.
Dat is ook de reden dat men de dag dat je stopt met hormoonaanvulling (en iemands menstruatie keert niet terug) dat wordt het moment van stoppen met de medicijnen beschouwd als het moment van de menopauze.

Natuurlijk, bio-identiek, lijkend op lichaamseigen oestrogeen........tja, het klinkt allemaal lekker onschuldig.
Elke anticonceptiepil heeft dezelfde werking: zorgen voor onvruchtbaarheid. De bijsluiters verschillen ook niet veel van elkaar.

Pijnlijke borsten kunnen dus zeker een bijwerking zijn van de pil. Ik denk dat het wel haast de meestvoorkomende bijwerking is van elke anticonceptiepil. Oestrogeen werkt in op je borstweefsel.
Buiten dat het aanvullen van hormonen je terug plaatst naar vóór de menopauze, regelt de anticonceptiepil je cyclus. Het oestrogeen in de pil bouwt baarmoederslijmvlies op.
In principe krijgen vrouwen die hun baarmoeder nog hebben er daarom ook altijd progesteron bij, dat zorgt ervoor dat het opgebouwde slijmvlies weer wordt afgestoten = onttrekkingsbloeding.
Het staat allemaal in de bijsluiter Elise. Ook dat die bloeding niet perse al gestopt is als je aan een nieuwe ronde begint.

Ik wens je sterkte met je besluiten. Staar je niet teveel blind op tijdelijk voordelen, maar lees, lees, lees, en ontdek wat overgang allemaal inhoudt, wat menopauze eigenlijk is, welk veranderingsproces lichaam en geest ondergaan als ze in de overgang zijn.

groet
Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht