Burn-out en of overgang

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Moon1970
Berichten van Moon1970
Onderwerpen van Moon1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Burn-out en of overgang

Bericht door Moon1970 » zo 29 jan 2017 13:59

Goede dag dames,

Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen
Mijn naam is moon ben 47 jaar en vanaf juni 2016 ben ik burn-out.
Ik kreeg van de ene op het andere moment paniekaanvallen, kon bijna niks meer niet eens stofzuigen, sliep niet meer, de adrenaline vloog door mijn lijf en ik viel in 8 weken 10 kilo af en wordt ontzettend moedeloos.
Nu gaat het inmiddels wel wat beter (slik ook AD)maar heb nog steeds last van angst en belachelijk nachtelijke zweten.
Ook krijg ik 1 week voor mijn spotting (ik heb de mirena spiraal) veel meer klachten, druk op de borst, nerveus, angstklachten, brok in keel, depri enz enz
Ik ben heel hormoon gevoelig heb een postnatale depressie gehad, heb endometriose, heb last ppms.
Ik heb verleden maand een urine test gedaan en volgens de test ben ik in de overgang.
(IN juni bloedonderzoek gehad en de dokter zei toen van niet)
Ik voel me echt regelmatig behoorlijk ellendig en moet er niet aan denken me zo jaren te moeten blijven voelen, is er nog wat aan te doen?
Ik neem AD, vitamine C,B complex, multi vit magnesium, omega 3, Dim supplementen, selenium,. ...
Ik doe aan mindfull en eet gezond, en wandel elke dag het enige wat ik niet goed doe is dat ik rook ongeveer 9 sigaretten op een dag, maar stoppen is momenteel echt geen optie.
Wie weet er meer te vertellen over hormoon behandelingen of andere dingen die kunnen helpen.
Alvast bedankt

groet, Moon

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Burn-out en of overgang

Bericht door Anette » zo 29 jan 2017 15:27

Beste Moon,

Daar is al veel over geschreven.
Overgang en hormoontherapie

Misschien stond je er even niet bij stil Moon, maar je gebruikt natuurlijk al hormonen.
Normaal gesproken gaat je progesteron rond de menopauze naar 0.
Met mirena voeg je het van buitenaf toe. Je lichaam en geest kunnen niet naar omgaan met 0, en moeten dat allemaal zien te verwerken.
En dat in een periode van je leven waarin je zenuwstelsel sowieso al onder druk staat.
Die druk op het zenuwstelsel, die innerlijke stress dus, die de overgang van zichzelf al meebrengt, wordt nogal eens onderschat.
En dan ligt een burn-out op de loer.
Het overkomt veel vrouwen, symptomen bestrijden om door te kunnen gaan. En dan ineens is ie er, de burn-out. En pas dan gaan we aan de overgang denken. Terwijl de overgang al rond het 35e begint. Dan al beginnen de eerste veranderingen en vanaf dan al ontstaat er extra druk op je zenuwstelsel.

Het zou dus ook zomaar kunnen dat stoppen met hormoonbehandeling, al het e.e.a. verbetert. Of je in elk geval meer duidelijkheid geeft over welke symptomen nou bijwerkingen zijn en welke daadwerkelijk je overgang. Want je slikt nogal wat. Ook supplementen zijn zeker niet altijd onschuldig.
In een periode als de overgang is je systeem sowieso al veel gevoeliger en kan minder verdragen dan vroeger.

Durft stil te staan, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Het onrustige verwarrende handelen dat bij mij binnenkomt uit je verhaal, brengt je steeds van de regen in de drup. Gelukkig vind je een beetje rust met de ad. De rest zal van binnenuit moeten komen, en zal uiteindelijk door de overgang zelf, als die zich voort kan zetten, ook weer hervonden worden.

Dat lijkt gemakkelijk gezegd als de chaos zo groot is als die nu voor jou is. Het liefst zou je het overslaan.

Jammer genoeg kun je de overgang niet overslaan. Ook niet met hormoonbehandeling.
Hormoonbehandeling houdt je hormonen kunstmatig verhoogd op waardes van voor de menopauze.
De overgang is pas voltooid als lichaam en geest hebben kunnen leren met minder hormoonaanmaak toe te kunnen.

Ik wens je heel veel sterkte, wijsheid en kracht.

Anette

Moon1970
Berichten van Moon1970
Onderwerpen van Moon1970
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1970 » do 23 feb 2017 21:59

Goede avond dames,

Ik ben Monique en ben 47 jaar vanaf juni ben ik burn-out geraakt en heb me tevens getest op de overgang en blijk ook in de overgang te zitten.
Ik heb heel veel klachten, veel lichamelijke en veel geestelijke maar het moeilijke is dat alle klachten bij zowel de overgang en bij de burn-out kunnen horen.
Ik heb ook pms en endometriose dus ben heel hormoon gevoelig.
Nu heb ik 2 vragen
Mijn 1e vraag is:
Ik heb de merena spiraal i.v.m mijn endometriose daardoor word ik niet ongesteld, maar krijg ik wel spotting, nu had ik dat al lang moeten hebben maar er komt niks, dit terwijl ik echt pijn onder in mijn rug heb, en in me buik, ook heb ik een opgeblazen buik en ben ik heel depri,,maar er gebeurd niks herkent iemand dit? Dat alles er op wijst dat je ongesteld gaat worden maar er niks gebeurd?
En blijft dat gevoel dan de rest van de maand?
Mijn 2e vraag is:
Ik zit vanaf juni in de ziektewet, ik werkte 30 uur per week, en deed daarnaast echt nog van alles en nog wat, nu werk ik 2 keer uur per week maar zelfs dat is me teveel.
Ik ben zo onstabiel, zo veel klachten lichamelijk en zo depri regelmatig dat ik al blij bent als ik de stofzuiger door het huis kan halen.
Zijn er meer mensen die dit herkennen en burn-out zijn geraakt samen met de overgang en hoe hebben jullie dat gedaan met het werk?
Ik weet het gewoon echt niet meer, en weet ook niet hoe ik het doen moet, ik heb een leuke baan werk er al 20 jaar, maar ik weet nu gewoon niet meer hoe ik het moet doen...

Alvast bedankt voor jullie r eachtie groetjes, Moon

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Diaantje » vr 24 feb 2017 08:58

Hoi Moon,

Helaas kan ik je geen antwoord geven op je vragen maar wil je wel sterkte wensen. Ik zit ook in de beginfase van de overgang en de vage klachten maken mij erg onzeker. Ik leer nu om alles er maar gewoon te laten zijn, en nee, dat is niet makkelijk maar we moeten hier door heen.
Ik slik ook al jaren medicijnen i.v.m de postnatale depressie die me ruim 12 jaar geleden is overkomen. Afbouwen lukt niet, durf ik ook niet meer, maar weet niet of ze überhaupt nog iets doen. Ik werk 22,5 uur per week.
Gelukkig heb ik een werkgever die veel begrip heeft en weet wat het inhoudt, en hij heeft begrip voor mijn situatie. Hij is manueel therpaeut en herkent veel hormonale klachten, dus met vragen van lichamelijk aard kan ik veel bij hem terecht. Voor de angsten/paniek werkt afleiding voor mij goed.
Ik probeer 2 x per week te sporten en doe 1 x per week yoga. Verder hou ik me bezig met huishouden maar als ik geen zin heb. laat ik de boel gewoon de boel en pakt mijn man wat meer op. Ben graag thuis op dit moment terwijl ik vroeger vaak op pad ging. Het is niet zo dat ik niet naar buiten durf maar vind thuis zijn gewoon heerlijk momenteel.
Ik hoop voor jou dat je omgeving begrip voor je heeft en doe het rustig aan zo lang als jij nodig hebt.
Nogmaals sterkte.

Diana

Moon1970
Berichten van Moon1970
Onderwerpen van Moon1970
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1970 » vr 24 feb 2017 14:57

Dank je Diana voor je reactie,

Ook ik heb een postnatale depressie gehad, en blijkbaar ben ik heel gevoelig voor hormoonschommelingen.
Ik vind dat de hulpverleners aardig te kort schieten bij overgangsklachten, terwijl ze in mijn geval wel beamen dat als je een postnatale depressie hebt gehad je in de overgang ook kans hebt op meer klachten, maar toch heb ik het gevoel niet serieus genomen te worden, want iedere vrouw komt in de overgang en overgang is opvliegers en meer niet.

Groetjes, Moon

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 24 feb 2017 16:46

Beste Moon

30-35 Jaar is de gemiddelde leeftijd waarop bij vrouwen de overgang begint, waarna gemiddeld rond de 50 de menstruatie stopt.
Veel vrouwen zullen in die begin periode er nog niet zoveel van merken, maar veel vrouwen ook wel.
Maar in beide gevallen zijn de hormonen vanaf dan veranderlijk.
Ons zenuwstelsel wordt aangestuurd door onze hormonen.
Als de hormonen en veranderen, veranderen ook de signalen die ze aan het zenuwstelsel afgeven. Daarmee zorgen ze innerlijke stress.
Stress beïnvloedt op zijn beurt weer de hormonen waardoor ze extra kunnen schommelen.
Meer of minder merkbaar ontstaat langzaam maar zeker meer onbalans die alsmaar meer kracht van ons vraagt.

Tot aan de veranderingen konden we de normale dagelijkse stress van onze bezigheden allemaal wel verwerken.
Eenmaal in het overgangsproces, komt die innerlijke stress erbij en spelen al die dagelijkse bezigheden zich af op die basis waarin die innerlijke stress al aanwezig is.
En dan sluipt het erin, voelen we hoe allerlei dingen zwaarder lijken te voelen dan we van onszelf gewend waren.
Ons hormoonstelsel dat voorheen een betrouwbaar vangnet was voor onze draaglast, vertoont scheurtjes en strubbelingen.
Onze draaglast valt er zo nu en dan, of steeds vaker, doorheen. Dieper naar binnen.

"Alles wordt me teveel" - "Nergens geen zin hebben" - "Nerveus en onrustig worden bij de gewoonste dingen"
Ik ken weinig of geen vrouwen die dat niet geroepen hebben voor hun 40-45e, in hun begonnen overgang.
Bij overgang denken we vaak aan opvliegers rond je 50e, veel meer dan dat krijgen we er ook niet over geleerd.
Maar eigenlijk zijn dit al allemaal signalen van een overgang die vraagt: vergeet me niet, houd rekening met me.....
Maar we onderkennen de overgang dan dikwijls nog niet, we denken er niet aan, weten het niet, en krijgen niet geleerd wat onze overgang dan al nodig heeft. Noch wij zelf, noch de deskundigen weten/geloven dan dat het de overgang kan zijn die dringend om aanpassingen vraagt.

We schuiven het op iets anders, struggelen door........ en dan ineens is de koek op, en zijn we in een burn-out terecht gekomen.
Niet naast de overgang maar vanwege de overgang als die te laat erkenning en aandacht kreeg.
Het overkomt veel vrouwen.
Betere voorlichting, juist in de beginfase van de overgang, zou best wel eens een hoop ellende kunnen besparen

Anette

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » vr 24 feb 2017 18:12

Dankjewel Anette...

wat ontzettend mooi verwoord en geweldig toegelicht ...compliment!!

Troelaatje

ZeeuwseBea
Berichten van ZeeuwseBea
Onderwerpen van ZeeuwseBea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door ZeeuwseBea » wo 29 mar 2017 18:19

Anette schreef:
vr 24 feb 2017 16:46
30-35 Jaar is de gemiddelde leeftijd waarop bij vrouwen de overgang begint, waarna gemiddeld rond de 50 de menstruatie stopt.
Hallo Anette,

Begint e.e.a. al tussen 30 en 35 jaar? Dat schijnen veel jonge vrouwen niet te weten, gezien het feit dat ze hun kinderwens veel te laat parkeren... of hoe zeg ik het handig....wat is een goede folder of site over de beginnende overgang? Ik ben net 46.. (slik de pil nog)

Bea

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » wo 29 mar 2017 22:15

ZeeuwseBea schreef:
wo 29 mar 2017 18:19
wat is een goede folder of site over de beginnende overgang?
Dag Bea

Wat dacht je van deze site? :P Er is geen betere site dan deze!

En op zich is het volgens mij algemeen bekend onder vrouwen dat vanaf je 35e je vruchtbaarheid afneemt, maar om de een of andere rare reden linken wij vrouwen dat niet aan een beginnende overgang en dat is natuurlijk wel de reden van die afnemende vruchtbaarheid.

Nog niet zo lang geleden was er een slogan in Nederland: 'Een slimme meid krijgt haar kind op tijd.'
Ik weet niet meer of die van de overheid kwam of uit de medische hoek, maar het had in ieder geval te maken met het feit dat in Nederland vrouwen op steeds latere leeftijd aan het moederschap beginnen en dat dat niet altijd een slimme keus is.

groetjes Lee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht