Wat te doen.....

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Muisje
Berichten van Muisje
Onderwerpen van Muisje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Wat te doen.....

Bericht door Muisje » wo 25 jan 2017 23:34

Hoi,

ik ben nieuw hier en al een heleboel gelezen..Ik ben 40 jaar en heb een dochter van 15 jaar.
Ik begon met de pil op mijn 14e, altijd doorgegaan tot mijn dochter dus. Al met al anderhalf jaar van de pil af geweest. Daarna weet begonnen. Ook wel eens gewisseld van merk...
Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig hoe ik me zou voelen zonder pil. De overgang weet ik niet of ik daar in zit, heb veel last van nachtzweten, maar zit helaas ook al jaren aan antidepressiva i.v.m paniekaanvallen, straatvrees, dat gaat gelukkig aardig goed.
Maar verder ben ik altijd moe, gapen, zweten,(normaal gewicht).
Mijn menstruatie stelt al jaren niks meer voor. In de stopweek zou ik om beetje ranzig te zeggen 2 dagen met inlegkruisje kunnen doen :P .na die 2 dagen is het ook weer weg, en het is ook niet echt rood bloed meer.
Zelf dacht ik altijd dat het door jarenlange pilgebruik komt.
Verder voel ik me in de stopweek zo fijn, ben ik fit.. lekker poetsen, opruimen... mijn buurvrouw roept altijd al, is het weer zo ver :lol: Dan ben ik weer druk met ramen lappen en alles.
Begin ik weer met slikken dan kak ik ook weer in.

Maar de menstruatie dat dat haast niks meer is zal dat een teken wezen dat ik in de overgens zit? Verder zit het volgens mij niet in de familie om vroeg in de overgang te komen....Zit zo te twijfelen, zit nu in de stopweek, moet ik weer beginnen of niet...ik ben getrouwd maar mijn man zal het respecteren als ik besluit te stoppen.

Muisje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Wat te doen.....

Bericht door Lia » do 26 jan 2017 01:53

Beste Muisje,

Hoe je je voelt zonder pil, en hoe lichaam en geest zich van nature gedragen, daar kom je natuurlijk maar op één manier achter, en dat is stoppen.
Feit is dat de pilhormonen soms zorgen voor lichamelijke en geestelijke klachten.
De bloedingen die je bij pilgebruik hebt, zijn geen menstruatie, dus daar zou ik maar niet op afgaan.
Dat je lichaam en geest in de stopweek het dagelijks leven gemakkelijker aankunnen, lijkt iets te zeggen.

Al met al snap ik dus dat je overweegt te stoppen als het slikken van de pil je aldoor zoveel energie ontneemt en je zó moe maakt.

Je lichaam zal wel tijd nodig hebben om te herstellen van het pil gebruik.
Het duurt meestal wel even voor je lichaam de natuurlijke cyclus weer volledig heeft opgepakt.

Je vraagt of je weer 'moet' beginnen. Je moet niks he.
Ik denk dat de vraag 'Wil ik er na zoveel jaar nog wel mee doorgaan' veel meer recht doet aan je situatie en aan jezelf.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht