Nachtzweten, opvliegers tijdens pilgebruik

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Minke66
Berichten van Minke66
Onderwerpen van Minke66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Nachtzweten, opvliegers tijdens pilgebruik

Bericht door Minke66 » ma 30 jul 2012 14:31

Hallo lezers,

Ik ben 46 jaar en gebruik sinds enkele jaren de prikpil i.v.m. zware menstruatie.
's nachts wordt ik wakker badend in het zweet vooral hals- en borst gedeelte.
Meestal ga ik van bed en koel af in de woonkamer. Maar ja de nachtrust is wel weer onderbroken.

Ben al eens meerder malen bij de huiarts geweest en die neemt mij niet serieus. Hoort er allemaal bij en gaat vanzelf wel weer over. Zijn dit voortekenen van de overgang vraag ik mij af ? of ben ik daar te "jong" voor. :oops:

Minke

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Re: Nachtzweten, opvliegers tijdens pilgebruik

Bericht door Linda » ma 30 jul 2012 16:53

Hallo Minke,

Nee het zijn geen voortekenen van de overgang.
Het is de overgang. En daar ben je zeker niet te jong voor.
Nachtzweten is inderdaad een bekend verschijnsel dat bij de overgang hoort.

Linda

Martine73
Berichten van Martine73
Onderwerpen van Martine73
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Re: Nachtzweten, opvliegers tijdens pilgebruik

Bericht door Martine73 » di 22 nov 2016 12:24

Hallo allemaal,

Ik ben 43 jaar en mijn menstruatie rommelt al een jaar of 3-4. Vroeger kon ik de klok gelijk zetten op 28 dagen, maar sinds een jaar of 3-4 werd de cyclus steeds korter; 23-24 dagen, soms ook 21 dagen. Drie dagen bloedverlies, vervolgens 2 dagen 'schoon' en daarna weer een dag of 4 bruinig bloedverlies.
Daarbij ook toenemende PMS-klachten; moe, zware benen, hoofdpijn, stemmingswisselingen (labiel, somber, kort lontje). Ik zat mezelf vreselijk in de weg.
Met zo'n kortdurende cyclus, 9-10 dagen met maandverband/inlegkruisjes lopen en ook nog 2-3 dagen PMS, bleven er weinig leuke dagen over.
Toen ik afgelopen zomer ook ineens regelmatig hartkloppingen kreeg (ook in relaxte situaties), ben ik naar de huisarts gegaan voor advies. Hij adviseerde me om de anticonceptiepil te gaan gebruiken. De laatste keer dat ik aan de pil was, was een paar maanden na de geboorte van mijn jongste kind, inmiddels 10 jaar geleden.
Nu ben ik 4 maanden aan de pil en ben er van opgeknapt. Geen PMS meer en een normale onttrekkingsbloeding met normale 'cyclusduur', geen nare vaginale afscheiding meer, geen stemmingswisselingen meer, geen hartkloppingen meer (fijn!).
Bij het begin van de pil wel continu hoofdpijn.

Het enig waar ik nu last van heb is dat ik bijna elke nacht wakker word van nachtzweten. Soms zelfs een paar keer per nacht. Ik word wakker van het gevoel dat ik in een sauna lig, word overspoeld door een enorme warmte-sensatie en zweet vooral op mijn borstkas. Soms zo erg dat het laken er nat van wordt. Deken eraf, even paar minuten puffen, zweet deppen, deken er weer op.
Overdag heb ik misschien 2 keer per week zo'n 'opvlieger' (als dat het is).
Ik heb dat zweten dus tijdens het pilgebruik en niet alleen in de stopweek.

Ik kan nergens vinden dat je tijdens pilgebruik gewoon (nachtelijke) opvliegers kan krijgen. Weet iemand of dat kan? :?:

Omdat ik me zoveel beter voel sinds ik aan de pil ben, neem ik de hoofdpijn en opvliegers voor lief. Al voel ik me overdag wel vaak gebroken door de verstoring van de nachtrust.

Martine

NB mijn moeder was ook begin 40 toen ze in de overgang raakte. Zij heeft verschrikkelijk veel last gehad van opvliegers.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht