In de overgang en 38? Voel me zo onbegrepen en alleen.

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Angle
Berichten van Angle
Onderwerpen van Angle
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

In de overgang en 38? Voel me zo onbegrepen en alleen.

Bericht door Angle » zo 09 okt 2016 14:02

Hallo allemaal,

Ik vind het heel eng om hier wat te schrijven, ik ben normaal niet zo van het opschrijven op een forum. Maar voel me zo ellendig en onbegrepen en alleen op dit moment.

Ik ben nu 38 maar heb al een jaar of 3 vage klachten.
Toen ik 30 was heb ik een mirena laten plaatsen, de eerste 4 jaar, perfect, bijna geen menstruatie meer en geen klachten. Toen ineens werd het menstrueren weer erger, en ik dacht dat ligt vast aan de mirena, aan vervanging toe. Dus laten vervangen. Ik dacht yess, nu komt het goed en stopt het menstrueren weer, maar niks hoor. Wel het eerste anderhalf jaar regelmatig maar wel heftiger. Ook kreeg ik toen migraine aanvallen en hoofdpijn die soms dagen kon duren en niet overging. En ook kon ik geen lange mouwen meer aan want zweet enorm veel, vlieg niet naar buiten met een rood hoofd, maar moet na het douchen eerst 10 min stil in mijn hemt zitten om af te koelen en na een klein dingetje doen, of lopen naar de winkel zweet ik al. Soms sloffen uit om af te koelen.

Sinds anderhalf jaar ineens hele onregelmatige menstruatie. Halverwege de cyclus ineens een dag enorme krampen en bloedverlies en dagen van spotting. Kan niet meer op mijn eigen lichaam vertrouwen, wordt er gek van. Gynaecoloog zegt stress en zeker niet de overgang. Bloedtest was negatief.

Nu sinds paar maand nog meer klachten. Steken door mijn borst, erge pijn in mijn nek, schouders en schouderbladen. Ga door de grond soms van de pijn. Ook pijn in mijn bovenbenen, billen, en schaamstreek. En soms het gevoel alsof mijn hele buik in de fik staat.
Stemmingswisselingen, nergens zin in, duizelig, pijn in mijn onderrug, gewichtstoename, hartkloppingen, tussendoor enorm veel afscheiding, opgeblazen gevoel.

En nog meer vage klachten. Voel me zo ellendig.

Zowel mijn moeder als mijn oma waren 35 toen ze aan de overgang begonnen.

Geen rare dingen aan mijn baarmoeder, pas echo gehad, en uitstrijkje voor baarmoederhalskanker, maar alles was goed.

Uitslag bloed negatief, maar heb zelf zo het gevoel dat ik al een paar jaar in de overgang zit.
Heb van de gynaecoloog 2 keer een strip gehad van de pil om zo de spotting tegen te gaan en hopen dat de mirena het ritme weer oppakt, maar helpt niks, ga dus dwars door zowel de spiraal als de pil heen.

En gynaecoloog blijft zeggen, zeker geen overgang, en die hele lijst klachten kan ze niet verklaren.

Ik wordt hier zo onzeker van. Ik voel het toch zeker allemaal? En is voor mij belangrijk om te weten, want als het de overgang is gaat het vanzelf een keer over. Maar als het iets anders is wil ik het gewoon opgelost hebben.

Ben ik in de overgang?
Kunnen al deze klachten komen doordat bijv de mirena niet goed is, anders valt dan de eerste?
Of ben ik in de overgang en werkt de spiraal dan niet meer als normaal en ga ik er met de overgang gewoon doorheen?

Heb zo'n behoefte aan herkenning en begrip en erkenning. Voel me zo ellendig en onbegrepen. :cry:

Angle

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: In de overgang en 38? Voel me zo onbegrepen en alleen.

Bericht door Anette » zo 09 okt 2016 15:36

Hallo Angle

Al gauw na je 30e kun je als vrouw de overgang verwachten, dan beginnen al de hormoonveranderingen. Al of niet merkbaar.
Dus dat je overgang een rol (mee)speelt dat zit er dik in.
De negatieve uitslag betekent niet dat je niet in de overgang zou zijn, alleen maar dat het op dat moment aan je bloed niet te zien was, en da's heel normaal in de premenopauze.
Van de mirena-hormonen is bekend dat deze gelijksoortige verschijnselen kunnen geven als die je van de overgang kunt hebben en voor sommigen op den duur tot best heftige bijwerkingen kunnen leiden.
In de overgang is het bijna altijd en/en en niet of/of.

Anette

Angle
Berichten van Angle
Onderwerpen van Angle
Menopauzejaar:

Bericht door Angle » zo 09 okt 2016 18:36

Dank je voor de reactie.

Wat bedoel je met en/en of/of. Dat snap ik niet helemaal.

Is er ook een manier om wat meer zekerheid te krijgen? Of een moment waarop het prikken wel duidelijkheid geeft? Ik wordt zo onzeker hiervan. Ik doel dan echt op de merkbare jaren overgang. Van begin tot de menstruatie stopt.

Met die eerste mirena had ik nooit ergens last van. En rond de 35 begon alles ineens.(zelfde leeftijd als mijn moeder en oma) Al die klachten met steeds weer iets nieuws erbij. En nu al anderhalf jaar die menstruatie problemen, dat onregelmatige. Wordt er gek van. Mijn moeder heeft een erg zware tijd gehad en heftig, en mijn oma was met 43 overal vanaf. Zegt dat nog iets?

Voel me zo hopeloos!!!

Angle

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » zo 09 okt 2016 20:00

Hallo Angle

Wat ik bedoel met en/en is dat als je in de overgang bent , die overgang altijd een rol meespeelt.
Zowel mentaal als lichamelijk verandert de draagkracht. Wat voorheen vanzelfsprekend was en geen klachten gaf, dat nu in de overgang wel doet.
Zowel lichamelijk als mentaal verdraag je niet meer vanzelfsprekend wat je altijd wel verdroeg.
Bijvoorbeeld, de medicijnen gaven voorheen geen klachten, nu rukt de overgang op en maakt je gevoeliger waardoor die wel ontstaan of versterkt worden.

Dat je in in de overgang bent lijdt geen twijfel. Alles wijst erop. Het is ook wat je voelt, merkt en een vermoeden dat steeds vooraan in je aandacht ligt.
En nee, er is geen moment aan te wijzen waarop je met zo'n test met zekerheid die overgang kunt aantonen in het bloed.

Of je de genen van je moeder en oma ge-erfd hebt weet ik natuurlijk niet. Hoeft niet perse, maar die kans is er zeer zeker.

Anette

Angle
Berichten van Angle
Onderwerpen van Angle
Menopauzejaar:

Bericht door Angle » ma 10 okt 2016 10:00

Heel erg bedankt voor deze 2e uitgebreide uitleg.
Nu snap ik het veel beter en herken ik er nog meer in.

Pil, spiraal, aspirine, werkte voorheen prima, nu ga ik overal dwars doorheen. Ook merk ik dat de menstruatie me veel zwaarder valt mentaal. Huilen, somber, en elke keer als ik weer bloedverlies heb schiet ik in het balen, de paniek en het naar voelen. Voorheen kon ik hier prima mee omgaan. Ook lukt het me niet meer om de halve nacht door te gaan, met uitgaan, concert bijv. Ben de hele dag wel moe, maar in de avond uitgeteld. Ik voel gewoon aan alles dat mijn lichaam anders is. En ben inderdaad continue bezig met de gedachte overgang.

Heb wel nu een doorverwijzing gevraagd naar de polikliniek menopauze, overgangsconsulente. Had daarover op dit forum ook gelezen.

Ik kan er gewoon niet mee overweg. Dat ik het allemaal voel maar geen erkenning krijg. Ben benieuwd.

Ergens zou ik het niet erg vinden, heb geen kinderwens en weet dat ik dan van de ellende af ben over een tijdje, maar het valt me ook zwaar. heb ook niemand in de omgeving die dit op deze leeftijd heeft gehad.

Angle

Angle
Berichten van Angle
Onderwerpen van Angle
Menopauzejaar:

Bericht door Angle » za 29 okt 2016 15:27

Hallo

Ik heb toch nog even een vraagje. Ik heb autisme en het lukt me gewoon niet om op mijn eigen lichaam te vertrouwen en me er bij neer te leggen, ja dit is de premenopauze. Meer omdat er geroepen wordt van nee, is het niet.

De laatste weken van september had ik de pil om het spotting te stoppen, maar bij de laatste van de strip ging ik er dwars doorheen en ben toen gestopt. En sindsdien menstrueer ik nog steeds. Vanaf 5 oktober tot nu 29 oktober nog steeds. Met horten en stoten. Tot nu iedere keer 3 a 4 dagen heftig, voelen lopen, met buikpijn, pijn in rug, benen, branderig gevoel. Dus net alsof ik in 1 syclus mijn menstruatie al 3 keer heb gehad. En dan nog tussendoor bloedingen van 1 of een halve dag, en dagen van spotting ertussen. Maar dus niet meer schoon, klaar geweest sinds 5 oktober. Ook iedere keer verschillend, donker, helderrood, dik, enz.

Vraag me nu echt af of dit nog gaat stoppen en of het ook echt zo lang kan duren, 3.5 weken, en of dit ook echt bij de overgang hoort.

Heb ook zo'n thuistest liggen, maar geen idee wanneer ik hem moet doen, omdat ik geen idee meer heb wanneer mijn tussen dag 2 en 7 is. Volgens mij moet het morgen. Maar weet het gewoon niet zeker en wil het niet fout doen.

Heb nu wel een afspraak bij een overgangsconsulente omdat ik bij mijn eigen gynaecoloog niet verder kom. Volgens haar geen overgang. Maar vind het heel moeilijk geduld te hebben tot die afspraak is, want voel me nu zo naar en onzeker.

Angle

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht