Extreme vermoeidheid na stoppen pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Marie68
Berichten van Marie68
Onderwerpen van Marie68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Extreme vermoeidheid na stoppen pil

Bericht door Marie68 » di 27 sep 2016 23:28

Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar ik heb nu toch erg de behoefte om zelf te posten.
Ik ben net 2 weken geleden met de pil gestopt en ik ben zo ontzettend moe, ik kan bijna niets meer.
Ik merk dat ik enorm aan het piekeren ben of er misschien toch iets anders aan de hand is. De vermoeidheid is zo extreem.

Ik heb de pil maar 4 maanden geslikt, maar continu bijwerkingen gehad. Ik wist niet meer of de bijwerkingen nu van de pil zelf kwamen of dat het overgangsklachten waren. Daarvoor heb ik 2 jaar de mirena-spiraal gehad, met name vanwege de heftige menstruaties, dat ging 2 jaar goed totdat ik daar ook klachten bij begon te krijgen.
Toen dus op advies van de huisarts besloten over te stappen op de pil.
Nadat de mirena verwijderd was ging dat eerst ook helemaal mis, en ook toen die enorme vermoeidheid, incl. andere ellende als ernstige bloedingen e.d.

Die bloedingen gingen gelukkig over, de vermoeidheid is wel wat gebleven, samen met andere klachten. Vandaar na 4 maanden dus stoppen met de pil, even helemaal terug naar niets, kijken hoe het er nu voor staat.
Maar ik begin enigszins in paniek te raken doordat die vermoeidheid nu zo ernstig is. Toen ik zo'n gedoe had met de mirena heb ik trouwens ook mijn bloed laten prikken, en alles was normaal. Ik heb mijzelf eigenlijk voorgenomen om in elk geval eerst 1 cyclus af te wachten voor ik weer naar de huisarts ga, maar tja, dan lig je in bed en begint dat piekeren weer. Kennen jullie deze klachten?

Groetjes, Marie



Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Extreme vermoeidheid na stoppen pil

Bericht door Anette » wo 28 sep 2016 01:48

Poeh Marie,

Dat is ook best wel een heleboel heen en weer gedoe (stress) voor je lichaam al dat gewissel met hormonen.
Toch elke keer een flinke dreun die je gestel daarmee krijgt.
Kan me voorstellen dat een lichaam dan ook niet meer weet welke kant het uit moet en dan gestrest en dodelijk vermoeid raakt.
Het krijgt weinig of geen pauze om te herstellen van al het ingrijpen.

Het duurt sowieso al zeker 4-6 wkn voor pilhormonen uit je lichaam zijn en je lichaam zich op geen toevoeging kan beginnen in te stellen.
Het kan echt wel een tijdje duren voor je lichaam zodanig hersteld is dat je eigen hormonen hun draad weer kunnen oppakken, helemaal als het middenin de overgang zit.

Niet 'effe een cyclus wachten', maar je lichaam serieus rust en tijd gunnen, pas op de plaats, of stapje terug is dan denk ik echt de boodschap, wil je het niet van kwaad tot erger maken.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht