In de overgang na stoppen met de pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jans1970
Berichten van Jans1970
Onderwerpen van Jans1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

In de overgang na stoppen met de pil

Bericht door Jans1970 » vr 15 jul 2016 12:12

Hallo dames,

Ik ben nieuw op dit forum en 46 jaar. Ben hier terecht gekomen omdat ik me nogal akelig voel. Waarschijnlijk overgang?

Sinds maart dit jaar ben ik gestopt met de pil. Ik wilde wel eens zien hoe het ervoor stond. Dit bevalt eigenlijk wel heel goed. Ik ben niet heel onregelmatig ongesteld maar wel heviger en met veel meer bloedstolsels en zo. Soms begint mijn menstruatie en dan na twee dagen stopt ie zomaar om vervolgens 2 dagen later weer vol verder te gaan. Ook voel ik mijn eisprong? Heel erg. Enorme steken in mijn onderbuik. Maar dit alles vind ik niet zo vervelend. Het ergst is dat ik me emotioneel een wrak voel. Ik ben moe en snel geïrriteerd. Ben erg emotioneel. De tranen lopen zo over mijn wangen. Alsof je de kraan openzet.

Deze week gingen we op vakantie. De autoreis neem ik voor mijn rekening. Mijn partner heeft geen rijbewijs. Ik hou niet van autorijden, maar het ging altijd wel. Dit jaar was ik heel gespannen en eenmaal in ons overnachtingshotel was ik zo verschrikkelijk moe dat ik niet eens kon slapen.

De volgende ochtend was ik duizelig bij het opstaan. Ik ben daar zo bang voor. Die duizeligheid ging heel snel over maar kwam welke elke ochtend terug bij het opstaan.. 5 dagen lang. Daarna was het over, maar bleef ik wel met angst en vermoeidheid zitten. Ik word hier zo onzeker van dat ik eigenlijk alleen maar naar huis wil. Ook kan ik nu heel slecht tegen de warmte. Als ik het heel warm heb (en dat is het in Kroatië) krijg ik ook meteen angstgevoelens en zo. Thuis had ik ook al geregeld last van angst en paniek.
Ik baal hier zo van. Het liefst blijf ik gewoon lekker in mijn bed. Het lezen van dit forum helpt trouwens wel. Ik probeer mezelf maar voor te houden dat het allemaal wel weer over gaat.

Nou dat is nog een heel verhaal geworden. Blij dat ik het hier kwijt kon

Jans

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Re: In de overgang na stoppen met de pil

Bericht door Lee64 » vr 15 jul 2016 12:59

Hallo Jans

Welkom bij de club. Voor ons hier op het forum overduidelijk dat je overgang begonnen is. We herkennen alles wat je schrijft.
Jans1970 schreef:
vr 15 jul 2016 12:12
Ik probeer mezelf maar voor te houden dat het allemaal wel weer over gaat.
Het zal zeker een keer over gaan. Maar niet vanzelf helaas.
Jezelf in acht nemen helpt!

En goed naar jezelf luisteren ook.

Het liefst zou je naar huis gaan...... of lekker in je bed blijven....... wat let je?

Want wat je nu allemaal aan het doen bent: tegen jezelf in gaan, maakt het alleen maar erger weet ik uit ervaring.

Vr gr lee

Asti
Berichten van Asti
Onderwerpen van Asti
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Asti » vr 15 jul 2016 13:04

Ha Jans,

Voor mij was de overgang ook een periode waarin ik het liefst in mijn eigen vertrouwde omgeving was. Daar bleef mijn overgang het meest rustig, en kon ik het beste omgaan met alles.
Hoe meer ik deed wat ik eigenlijk te spannend was gaan vinden, of wat tegenzin opriep, hoe meer nerveuze klachten de prijs waren die ik er nadien voor betaalde.

Ik denk dat je ook niet mag vergeten dat je met het stoppen met de pil, een val in je hormonen maakt. Je lichaam moet nu de overgang gaan doen. En kennelijk doet je lichaam dat ook, en pakt zowel geestelijk en lichamelijk het proces weer op. We mogen er allemaal een keer doorheen en kunnen er geen van allen omheen.
En ja zeker het wordt normaal gesproken een keer weer beter. Maar of dat ook zo is als we teveel doorzetten en vasthouden aan wat we denken dat moet, dan ben ik daar niet zo zeker van. Dan zal het eerder steeds vermoeiender worden en emotioneel meer belastend. Emoties als angst en paniek komen dan gauw dichterbij of worden groter.

Intussen zit je daar, op vakantie, met dat gevoel.
Wat vond ik het altijd fijn als iemand in zo'n soort situatie zei 'kom maar, we gaan naar huis' of 'ga lekker naar huis meid, ik zie dat je lijdt'
Ik moet wel zeggen dat het altijd vrouwen waren die dat zeiden, en gewoonlijk wat ouder dan ik was

Ik wens je sterkte Jans, en hoop dat je goed luistert naar jouw behoeften en verlangens en goed voor jezelf zorgt

Asti

ZeeuwseBea
Berichten van ZeeuwseBea
Onderwerpen van ZeeuwseBea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door ZeeuwseBea » wo 24 mei 2017 17:33

Hallo Jans,

Hoe gaat het nu met je? Jij stopte met de pil toen je 46 was, ik ben dat nu en juist vandaag.
Na een stopwerk, niet meer begonnen aan een nieuwe strip. In overleg met de huisarts gestopt dus. Zei zij dat het geen kwaad kan eventueel over een paar maanden weer te gaan slikken, mocht het niet goed bevallen. Dat geeft mij rust, al zou ik het liefst gewoon doorzetten, dus nooit meer aan beginnen.
Ik hoop dat je dit leest en wil antwoorden!!

Bea

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht