Opgejaagd gevoel vooral s nachts

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Linda1408
Berichten van Linda1408
Onderwerpen van Linda1408
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Opgejaagd gevoel vooral s nachts

Bericht door Linda1408 » ma 12 okt 2015 09:20

Hallo dames,

Ik heb al jaren last, alleen nu de laatste maanden is het een drama. Slaap nauwelijks, als ik op bed lig word ik overmand door een opgejaagd gevoel waardoor ik uit bed moet. Dan loop ik te spoken en na een 15 min ga ik weer terug naar bed om het weer te proberen.Ik praat mezelf moed in, zeg tegen mezelf stel je niet aan. Er kan niks gebeuren blijf rustig maar dat opgejaagde gevoel, die adrenaline die er bij vrij komt kan ik niet onder bedwang houden.
Ik maak tegenwoordig nachtjes van 4 uur dat gaat je vreselijk opbreken. Ook steek dit gevoel me op de dag nog al eens de kop op en dan kan ik het aardig onder controle houden en mezelf toespreken. Maar de nachten zijn vreselijk.
Nou ben ik 53 jaar en heb een spiraaltje dus kan nog niet echt zeggen of ik in de overgang ben, omdat ik nog steeds wel menstrueer (maar spijbel doordat spiraaltje natuurlijk)
Nou had ik pas wel mijn eerste nachtelijke transpiratie dat ik dacht ja dit is wel een overgang dingetje. Loop wel bij een psycholoog sinds kort maar dat is allemaal erg makkelijk om te zeggen er gebeurd niks je hebt het zelf in de hand en vecht er tegen.
Zijn er meer mensen die dit herkennen ?

Linda

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Opgejaagd gevoel vooral s nachts

Bericht door Emby » wo 14 okt 2015 15:31

Hoi Linda,

Ja hoor, nachtelijke onrust is mij wel bekend. Moet zeggen dat ik er nu al een tijd geen last meer van heb gehad, hoop voor jou dat het snel weer verdwijnt.
Slapen doe ik nog steeds slecht: paar uur wakker liggen om vervolgens ieder uur minimaal een keer wakker te worden van opvliegers.
Het is natuurlijk helemaal aan jou, maar is het misschien niet tijd het spiraal te laten verwijderen en de natuur haar gang te laten gaan? Je zult er ooit doorheen moeten en makkelijker wordt het niet.
In ieder geval sterkte!

Groet
Emby

Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Diane50 » za 17 okt 2015 13:34

Beste Linda

Natuurlijk is je overgang al lang begonnen. Die begint al wel 10 jaar voor je menstruatie stopt.
Ik wist het ook allemaal niet, maar heb de afgelopen dagen hier geleerd dat die al begint tussen 30 en 40 jaar.

Diane

Linda1408
Berichten van Linda1408
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1408 » zo 18 okt 2015 00:33

Hoi Diana en Emby,

wat aardig dat jullie reageren. Maar ik heb 8 jaar geleden mijn eerste spiraaltje laten zetten omdat ik zo vreselijk vloeide. Bloedtest wees toen uit dat ik nog niet in de overgang was.
Gynaecoloog vond het ook beter om er 3 jaar geleden weer een te plaatsen. Ik heb verder niks geen overgangsklachten zoals opvliegers en het nachtelijke zweten. Ben nog steeds ongesteld zelf met spiraaltje. Ben bang als ik hem weer laat verwijderen dat ik dan weer leeg ga lopen. Ik heb inmiddels heel veel gelezen en het enige wijze wat ik heb gelezen is dat ik er door heen moet.

Jullie ook sterkte met deze nare periode's

Groetjes Linda

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » zo 18 okt 2015 14:13

Linda1408 schreef:
zo 18 okt 2015 00:33
Bloedtest wees toen uit dat ik nog niet in de overgang was.
Hallo Linda,

Testen geven heel vaak nog geen overgang aan als je nog niet in de buurt van de menopauze bent. Het zijn maar momentopnamen.
De hormonen schommelen en hebben dan nog geregeld normale waarden.
Dat wil nog niet zeggen dat ze niet aan het veranderen zijn en de overgang nog niet zou zijn begonnen.
Je kunt de overgang met testen soms aantonen, maar niet uitsluiten.

Heviger gaan menstrueren na je 40e, duidt dikwijls wel op veranderende hormonen van de overgang. Net als dat het opgejaagde gevoel dat je al jaren hebt erop kan wijzen dat je hormonen door de overgang in onbalans zijn

Je overgang is echt wel begonnen hoor. Of je al toe bent aan je laatste menstruatie is weer een heel andere vraag. Dat weet je pas als die wegblijft.

Rianne

Linda1408
Berichten van Linda1408
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1408 » zo 18 okt 2015 20:48

Hoi Rianne

Nou ik denk ook wel dat ik in de overgang zit hoor. En als ik zo lees is het opgejaagde gevoel echt een overgangs klacht van heel veel vrouwen. En wat die menstruatie betreft. Die had ik nog liever gisteren voor het laatst gehad dan vandaag. Daat zit ik al jaren niet meer op te wachten hoor. Maar eigenlijk is het nu zaak om te zorgen dat ik er op een goeie manier mee om kan gaan, en proberen te genieten van de nachten die wel goed gaan. Maar blijft wel moeilijk. Daarom zijn alle tips en trics welkom.

Groetjes Linda

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » ma 19 okt 2015 20:59

Linda1408 schreef:
zo 18 okt 2015 20:48
Maar blijft wel moeilijk. Daarom zijn alle tips en trics welkom.
Ik heb inmiddels heel veel gelezenIk heb inmiddels heel veel gelezen en het enige wijze wat ik heb gelezen is dat ik er door heen moet.[/quote]Dag Linda

Deze twee quotes staan best haaks op elkaar.....
Op deze website staat heel wat meer aan wijsheden dan alleen 'je moet er doorheen'
Bijvoorbeeld: trucs helpen niet.
Tip: De hele site nog maar een keer lezen en latrn bezinken wat je leest.

groetjes Susan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht