Terug naar mijn natuurlijke ik

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Terug naar mijn natuurlijke ik

Bericht door Pharms »

Beste lotgenoten,

Ik ben nu acht dagen van de anticonceptiepil af en heb de meeste supplementen, waarvan een speciaal tegen overgangsklachten, aan de wilgen gehangen. Ik begin nu echt veranderingen te ervaren. Het langdurige vloeien dat een week of 6 heeft geduurd, lijkt te stoppen. Een grote vermoeidheid maakt zich van mij meester. Ik voel me dichter bij mezelf. Ik heb meer lichamelijke klachten. Heb een zwaar gevoel in mijn lijf, vooral in de benen.
Van depressie kan ik niet spreken. Laat die wegblijven alsjeblieft deze keer. Het zal hierbij helpen om mezelf en mijn omstandigheden zoveel mogelijk te accepteren. En dat is wat ik zoveel mogelijk wil gaan doen.

Kan ik in deze periode werken? Wil ik in deze periode werken? En hoeveel wil ik dan werken? Allemaal dingen die ik me aan het afvragen ben, die ik wil onderzoeken.

Gisteren hadden we bezoek van een buitendienstmedewerker vanwege de achterstand in onze hypotheekbetalingen. In feite, als we ons geld verstandig uitgeven en er komen geen onverwachte financiële aderlatingen op ons pad, zouden we het moeten kunnen redden met het salaris van mijn man en mijn uitkering. We hebben heel veel extra uitgaven gehad het afgelopen jaar. Zullen we daar nu van verschoond blijven alsjeblieft?

Ik ben druk bezig met onderzoeken hoe ik mijn laatste verslaving kan opgeven. Morgen naar de kliniek om e.e.a. te bespreken. Dat als het me nu niet lukt, er zwaarder geschut ingezet zal moeten worden (in de vorm van opname?). Ik moet en zal er vrij van worden. Het zal ons veel geld schelen, wat we goed kunnen gebruiken in het wegwerken van financiële achterstanden. Zodat er meer rust komt en ik ook kan berusten in eventueel een langere periode zonder werk zitten. Tijd vrij maken voor mezelf, voor gezond eten, bewegen, alleen zijn met mezelf, proberen te doen waar ik me goed bij voel en me NERGENS schuldig over voelen.

Mijn man is op het moment erg lief voor me. Mocht hij weer met verwijten aan mijn adres komen, dan zal ik hem duidelijk te verstaan geven dat hij dat achterwege moet laten. Dat als hij wil helpen, moet berusten in het feit dat ik aan het veranderen ben en dat wat ik van hem nodig heb, begrip is in plaats van verwijten dat ik thuis zit.

De enige periode afgelopen jaar dat ik me wel goed voelde, was toen ik mezelf niets oplegde. Mijn man begon me toen op te jagen om weer werk te vinden. Ik wil me nu niet meer laten opjagen en niets laten opleggen. Daar zal hij mee moeten dealen. Ik hoop dat hij dat kan. Als het om wat voor reden dan ook niet meer werkt tussen ons beiden, dan zal ik mijn conclusies moeten trekken.

Heel veel sterkte weer aan jullie allemaal.

Pharms

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Re: Terug naar mijn natuurlijke ik

Bericht door Anette »

Hallo Pharms,

Wat een vastberadenheid. Wat een moed. Wat een kracht spreekt uit je doen en laten.
Ik hoop ook van harte dat je op dit deel van je weg door de overgang, deze kracht en moed in jezelf kunt blijven hervinden als zich momenten voordoen waarop het even tegen zit.
Heel veel succes

Anette

Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:

Bericht door Pharms »

Beste Anette,

Dank je wel voor je reactie. Ik hoop dat ook!

Pharms

Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:

Bericht door Pharms »

Beste allemaal,

Meerdere keren heb ik geprobeerd de overgang te laten gebeuren zonder anticonceptiepil, zonder succes.

De stopweken zijn een drama. Was ik al gedeprimeerd gedurende de andere drie weken, tijdens de stopweken wilde ik er helemaal niet meer zijn. Ondanks het gebruik van een behoorlijk hoge dosis antidepressiva. Ik heb de pil een aantal maanden doorgeslikt, dus geen stopweek ingelast, en dat ging beter. Maar ik begon flink te vloeien en dat heeft zes weken geduurd. Dus maar weer gestopt met de pil waarna de bloedingen inderdaad stopten na enkele dagen.

Enkele weken later was ik op mijn ergste dieptepunt ooit beland. Een zus van mij zag hoe slecht het met me ging en begon mij enorm te ondersteunen. In die tijd ook kwam bij mijn man eindelijk het besef hoe slecht het werkelijk met mij ging. Ik voelde me overal zo alleen voor staan. Dit is enorm verbeterd! Ik heb nu een echtgenoot die me begrijpt en steunt, er daadwerkelijk voor me is. Ik ben daar zo dankbaar voor. Ik praat nu met hem over hoe ik me al die tijd gevoeld heb en hij luistert. Ik weet nu zeker dat ik bij hem wil blijven. Weg twijfels!

Maar goed, tijdens die donkerste periode van mijn leven, toen mijn zus ingreep en me steunde, ben in veranderd van medicatie qua antidepressiva. Bij het ophogen ging het echter steeds slechter. 'Dit ben ik niet', dacht ik. Ik was totaal mezelf niet meer, was mezelf nu volledig kwijt. En werd steeds somberder! Ik besloot het af te bouwen en naar mijn oude antidepressiva terug te gaan, want dat hielp in ieder geval redelijk en het was voor mij een prettig en vriendelijk middel.

Maar ik gebruik ook medicijnen tegen mijn zucht naar verslavende middelen. Ik wist dat dit medicijn tevens kan helpen bij angst. Ik merkte dat ik me beter voelde bij een lage dosis antidepressiva en besloot het helemaal te stoppen. Gewoon kijken wat er gebeurt.

En wat gebeurde er toen ik helemaal stopte? Weg angsten, weg neerslachtigheid! Mijn gedachten en gevoelens werden vredig.
Ik kreeg een sterk gevoel van eigenwaarde. Ik heb nu meerdere keren de aanwezigheid van god gevoeld en werd overspoeld door dankbaarheid en geluk. Ik voelde me enorm gelukkig. En trots! Ik ben nu dertien dagen van de antidepressiva af! En ik gebruikte het al een jaar of 20. Een wonder, zo voelt het! Een wonder is het!

Tot een aantal dagen geleden voelde ik me dus super. Tot de stopweek weer kwam. Mijn huisarts had mij geadviseerd om geen stopweek meer in te lassen. Toch voelde het voor mij beter om dit wel te doen. Zij opperde om de stopweek dan te verkorten van 7 naar 5 dagen. Afgelopen dinsdag was mijn eerste stopdag. Het leek te gaan. Tot gisteren. Woede, agressie, verdriet, somberheid, mijn man enorm missen als hij er niet is, overspoeld door akelige gedachten, uren in bed liggen in een soort half waak- half slaaptoestand. Ik verdien deze ellende niet! En ook nog eens een torenhoog libido, hoe krom in vergelijking met mijn andere klachten. De keuze was vandaag snel gemaakt. Ik ga dit niet meer doen. Ik ga geen stopweek meer inlassen. Ik ben me daar gek. Ik voelde me geweldig tot ik geen anticonceptiepil meer nam. Nou, dan maar geen stopweken meer!

Lichamelijk is het nog steeds prut met me in die zin dat ik na maanden ellende veel binnen heb gezeten, ongezond heb geleefd, weinig beweging en zonlicht heb gehad, en vast ook wel lichamelijke klachten heb die overgangsgerelateerd zijn. Maar het geestelijke aspect is het zwaarst.

Ik heb het gevoel dat ik voorlopig niet kan stoppen met de pil. En dat hoeft van mij ook niet. Het is goed zo.

groeten,
Pharms

Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:

Bericht door Pharms »

Beste dames,

Kort nadat ik dit postte, is het met mij alweer helemaal misgegaan. Ik zit nu op een dubbele dosis antidepressivum dan voordat de overgang begon, Ik heb de goede gemoedstoestand dus helaas niet lang kunnen bewaren.

Wel heb ik de afgelopen maanden twee stopweken gehad (toch steeds weer proberen) die redelijk verlopen zijn, zonder doodsgedachten. Dat is toch weer een opsteker.

Ik heb het leven altijd zwaar en niet zoveel waard gevonden (alsof ik hier niet echt thuishoor op aarde). En dat gevoel is vele malen sterker geworden door die geweldige overgang.

Ik ben op het moment niet neerslachtig maar echt veel uit mijn handen komt er ook niet, hoewel ik al wel enkele dagen met de grote schoonmaak bezig ben (enkele uren per dag, dan vind ik het wel weer welletjes).

Groetjes,
Pharms

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht