Hoe weet ik met de pil of ik in de overgang ben?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Nikita1995
Berichten van Nikita1995
Onderwerpen van Nikita1995
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Hoe weet ik met de pil of ik in de overgang ben?

Bericht door Nikita1995 » do 09 jul 2015 14:58

Hallo

Vaak lees ik de berichten op dit forum. Zoekend naar enige herkenning.
Ook ik ben nog aan de pil en heb sinds een jaar allerlei klachten.
Op alles getest wat enigszins mogelijk was.
Alles ok. Op mijn vraag aan de huisarts of het niet de overgang kon zijn zei hij nou laten we dat ook eens testen. De uitslag was dat volgens hem mijn vrouwelijke hormonen nog goed werkten ja ja mooi gezegd dacht ik toen. Want bij het gebruik van de pil kan men de overgang niet testen in urine of bloed.

Weten jullie of dit werkelijk zo is en hoe zit het dan met je hormoon huishouding werkelijk in elkaar?
Word er niet goed van om niet te weten of je werkelijk in de overgang zit of niet.
Herken heel veel klachten die jullie ook hebben.

Gr mariette

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Hoe weet ik met de pil of ik in de overgang ben?

Bericht door Anette » do 09 jul 2015 16:59

Beste Mariette,

De overgang begint bij vrouwen rond de leeftijd van 35 jaar.
Dat je in de overgang bent daar is dus weinig twijfel over mogelijk.
Al gauw na je 30e beginnen de hormonen te veranderen en neemt de vruchtbaarheid af, waarna ergens tussen 45 en 55 jaar de menstruatie stopt. De laatste menstruatie is het moment van de menopauze. Met 'redelijke' zekerheid vast te stellen als die menstruatie een jaar lang is weggebleven.

De pil echter, onderdrukt je natuurlijke cyclus en houdt de hormonen in je bloed kunstmatig op peil. Je hormonen schommelen niet zoals ze zouden doen bij een natuurlijke overgang. En daarom hoeven lichaam en geest zich niet aan te passen aan een veranderende hormoonhuishouding.
Je bent dus wel in de overgang maar het proces voltrekt/voltrok zich niet zoals dat bij een natuurlijke overgang plaatsvindt.
Je voelt daaronder de overgang "dringen", maar de pil hield en houd je kunstmatig in de fase van voor de menopauze.

Als de pilhormonen wegvallen zal de overgang weer haar gang kunnen gaan en kunnen gaan doen wat die hoort te doen.
Dan kan duidelijk worden of de menopauze wel of niet is ingetreden.

Anette

Nikita1995
Berichten van Nikita1995
Onderwerpen van Nikita1995
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Nikita1995 » do 09 jul 2015 17:11

Hoi anette

Dank je voor je uitleg. Weer een geruststelling dat het toch echt de intredende overgang is.
Mijn huisarts is nl niet echt duidelijk in uitleg enz over overgangs fase.
Je hebt mij het uitgelegd.
Mijn menstruatie is soms drie dagen voordat ik de laatste pil slik er al lichtelijk om vervolgens de derde dag totaal weg te zijn.
En dan vervolgens de 4e dag in de stopweek in alle hevig heid er weer te zijn.

Bedankt nogmaals voor je uitleg.
Gr mariette

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 09 jul 2015 17:26

Hallo Mariette,

Het zijn onttrekkingsbloedingen die door de pil worden opgewekt. Geen menstruatie.
Nikita1995 schreef:
do 09 jul 2015 17:11
Weer een geruststelling dat het toch echt de intredende overgang is.
Ik denk niet dat je kunt spreken van een intredende overgang, want die trad pakweg 15 jr geleden al in.
Ook van een intredende menopauze is geen sprake, want die wordt verhinderd door de pil.

Als ik het zou moeten benoemen zou ik het op dit moment een overgang noemen die op de achtergrond laat voelen dat ie er is, een proces dat wel wil, maar dat wordt weggedrukt en daardoor een soort van gestrest is, door het ingrijpen met de hormonen.

Anette

ZeeuwseBea
Berichten van ZeeuwseBea
Onderwerpen van ZeeuwseBea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door ZeeuwseBea » zo 29 jan 2017 18:42

Hallo

Ik slik ook de pil. Eens in de drie maanden doe ik de stopwerk en wordt ik ongesteld. (Soort van) een paar jaar geleden ben ik eens n paar maanden gestopt; was 2 vd 4 weken chagrijnig, de rest vd weken bloed... en voelde me veel slechter dan met pil.
Dus snel weer begonnen. Nu lichte hormonale klachten. Ik denk dat ik rond mijn 50e ga stoppen... ;)

Groeten, Bea

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht