Pilgebruik afbouwen

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ramvis
Berichten van Ramvis
Onderwerpen van Ramvis
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Pilgebruik afbouwen

Bericht door Ramvis » do 04 jun 2015 10:36

Hoi mijn naam is Femke, ik ben 54 jaar.

Ik zie hier zoveel onderwerpen en sub-onderwerpen staan dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb alleen een vraag en weet dus niet of ik op de goede plek zit maar ik doe een gok.
Ik ben al een jaar of 4 in de overgang en slik de pil om de ernstige klachten tegen te gaan. Mijn klachten maakten dat ik niet meer kon functioneren door zeer ernstige zweetaanvallen om de 7 minuten, 's nachts maar ook overdag gevolgd door koude rillingen. De hele dag voelde ik me ziek daardoor en ben weer aan de pil gegaan. Nu heb ik ontdekt dat ik aan 1 pil per week genoeg heb om niet ziek te zijn en mijn vraag is of dat slecht is of beter om elke dag te slikken. Buiten mijn leeftijd heb ik ook een vaataandoening (ziekte van Raynaud ) en daarbij rook ik ook nog.

Wat ik ook nog wilde weten is wat het verschil tussen hormoon therapie en pilgebruik is. Iemand die ik ken vermoed dat ze kanker heeft gekregen door de hormonen, geld dat ook voor pilgebruik? Ik zelf ben een paar jaar geleden geopereerd aan een goedaardige tumor aan mijn eierstok die verwijderd is. Misschien dus gevoelig voor tumoren.

Groetjes Femke

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Pilgebruik afbouwen

Bericht door Anette » wo 10 jun 2015 12:24

Ramvis schreef:
do 04 jun 2015 10:36
Wat ik ook nog wilde weten is wat het verschil tussen hormoon therapie en pilgebruik is. Iemand die ik ken vermoed dat ze kanker heeft gekregen door de hormonen, geld dat ook voor pilgebruik? Ik zelf ben een paar jaar geleden geopereerd aan een goedaardige tumor aan mijn eierstok die verwijderd is. Misschien dus gevoelig voor tumoren.
Hallo Ramvis,

De pil is een anticonceptiemiddel.
Hormoontherapie is dat niet.
De pil is een aanzienlijk zwaarder hormoon dan de hormoontherapie voor de overgang.

Beiden vullen ze hormonen aan tot waardes van voor de menopauze.
Na stoppen zullen lichaam en geest zich alsnog moeten gaan aanpassen aan de verminderde hormonen.

Anette

Ramvis
Berichten van Ramvis
Onderwerpen van Ramvis
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Ramvis » vr 12 jun 2015 14:57

Hallo

De klachten zijn zo extreem dat normaal functioneren niet meer mogelijk is. Zweet aanvallen dag en nacht om de 7 min gevolgd door koude rillingen die op koortsaanvallen lijken. Mijn vraag was eigenlijk of het kwaad kan dat ik de pil eens per week gebruik omdat ik heb gemerkt dat ik daar genoeg aan heb.

Groetjes Ramvis

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » vr 12 jun 2015 17:03

Ha Ramvis,

Geen idee, maar mijn logica is dat 1 dosering minder ingrijpend moet zijn dan 7 doseringen in de week.... toch?

Maar als de klachten werkelijk zo intens zijn dan denk ik niet dat je daarmee de klachten onderdrukt kunt blijven houden.

Rian

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht