Mirena laten verwijderen en nu weer de overgang?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
EmmaS
Berichten van EmmaS
Onderwerpen van EmmaS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Mirena laten verwijderen en nu weer de overgang?

Bericht door EmmaS » vr 22 mei 2015 10:00

Hallo dames

Na heftige menstruaties met veel bloedverlies heb ik 3 jaar geleden mirena laten plaatsen. Dat beviel erg goed en ik had gehoopt dat ik op deze manier door de overgang kon worden "getild".
Paar maanden geleden hielden bloeding aan, stopten niet en het was om gek van te worden. mirena was waarschijnlijk uitgewerkt, dus heb het laten verwijderen. Dat bevalt me nog beter.
Ik heb geen stemmingswisselingen, wel opvliegers in de nacht maar die zijn goed te hanteren. Nu, na 5 weken is menstruatie weer begonnen. Tot nu toe minder heftig dan vroeger. Ik hoopte dat het zou wegblijven, maar dat is niet zo. Voelt als een " klassieke" ongesteldheid met lichte rugpijn en normale bloeding. Als dit het patroon blijft kan ik leven zonder mirena. Maar ik weet niet of het zo blijft of dat die menstruaties weer erger gaan worden.
Wat zijn jullie ervaringen na mirena tegen overgangsklachten?

Emma

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Mirena laten verwijderen en nu weer de overgang?

Bericht door Abigail » vr 22 mei 2015 10:43

Hoi Emma,

Dit is wel heel toevallig. Ik wilde net een topic over dit onderwerp starten. Mijn mirena wordt nl. vanmiddag verwijderd en ik ben erg benieuwd naar hoe ik me daarna zal voelen en of mijn menstruatie nog terugkomt. Ik heb niet het idee dat ik negatieve lichamelijke bijwerkingen heb gehad van het spiraal. Ik ben vooral heel erg blij dat ik 10 jaar nauwelijks ongesteld ben geweest. Ik had altijd erge menstruatieklachten (ook toen ik de pil slikte) en die waren in 1 klap verleden tijd.

Ik ben bijna 51 en weet dat ik al wel een jaar of 5 (en misschien wel langer) in de overgang ben. Dat merk ik vooral aan af en toe een opvlieger en rusteloze benen. En de afgelopen weken, zomaar ineens zonder aanleiding, aan stemmingswisselingen; heel vervelend! :S Omdat die stemmingswisselingen gepaard gaan met meer opvliegers dan anders, lijkt de link met de overgang en met het waarschijnlijk na 5 jaar uitgewerkt zijn van m'n mirena me wel duidelijk.

Ik heb de afgelopen jaren in sneltempo heel veel verdrietigs meegemaakt wat ik niet in datzelfde sneltempo kon verwerken en dat heeft mij neerslachtig gemaakt, waar ik net weer uit opgekrabbeld ben. (En waarvan ik me afvraag of dit niet verergerd is door de overgang.) Ik zit dus bepaald niet te wachten op opnieuw allerlei somberheid en zwartgalligheid. Hopelijk gaat het meevallen.

Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaringen van andere vrouwen.

Abigail

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » di 26 mei 2015 11:36

Hallo dames

Mijn 2e Mirena is afgelopen vrijdag verwijderd omdat-ie alweer 5 jaar zat. Moest er dus uit. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer precies waar) dat bij 1 op de 5 vrouwen de menstruatie helemaal uitblijft met Mirena. Laat ik nu 1 van die vrouwen zijn geweest die dat gelukje hadden! Heel af en toe een licht bloedverlies en dat was het.

Vookr deze Mirena heb ik zo'n anderhalf jaar de pil geslikt maar toen was ik week-op-week-af ongesteld. Daar werd ik helemaal gallisch van. Was voor mij ook meteen het teken dat ik in de overgang zat. Ik was toen 44/45. Omdat ik daarvoor al heel goede ervaringen met Mirena had gehad, heb ik opnieuw een spiraal laten plaatsen.
Zoals hierboven al werd gezegd, was ook bij mij, mede door een idioot van een gynaecoloog, het plaatsen de 1e keer een hel (ik ben nooit zwanger geweest en dan schijnt het veel pijnlijker te zijn dan wanneer je een kind gebaard hebt) maar het gemak dat ik er later van had, maakte dat helemaal goed. De 2e keer plaatsen, door m'n huisarts, gaf overigens helemaal geen problemen.

Omdat ik 51 en al jaren in de overgang ben - en hoop dat ik er bijna klaar mee ben - heb ik geen nieuwe Mirena meer laten plaatsen. Volgens de huisarts, die ik vrijdag sprak, zou Mirena alleen maar plaatselijk moeten werken en zou ik dus niet ineens veel meer last van overgangsklachten moeten krijgen dan ik tot nu toe heb gehad. Ik ben benieuwd.

Voordat ik mijn 1e Mirena kreeg, op m'n 39ste, was ik al zeker 20 jaar aan de pil geweest. Ik wil nu weleens zien hoe mijn lijf reageert als er geen hormonen meer 'ingepompt' worden. Maar... mocht ik toch erg veel last van overgangsklachten krijgen, is het niet uitgesloten dat ik weer een Mirena laat plaatsen.

Ik vind het wel lastig om aan te geven of en in hoeverre Mirena mijn overgang heeft vergemakkelijkt of juist bemoeilijkt. Rond de tijd dat ik in de overgang ben geraakt, gebeurde er ook heel veel verdrietigs in m'n leven waardoor ik behoorlijk down en overbelast ben geraakt. De laatste tijd vraag ik me wel steeds meer af of de overgang me niet een extra zetje in die richting heeft gegeven. Ik kon voor die tijd altijd goed omgaan met tegenslag; geen probleem zo groot of ik zag er wel een oplossing voor. Dat vermogen was ik op een gegeven ogenblik echter helemaal kwijt en dat zou best eens met de overgang te maken kunnen hebben. Bij mijn huisarts krijg ik met deze theorie echter geen poot aan de grond. Met hem - en ook met zijn jonge vrouwelijke vervanger - is de overgang slecht bespreekbaar.

Abigail

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » do 28 mei 2015 11:36

Zes dagen later...

Ik ben m'n Mirena nu bijna zes dagen kwijt en het valt niet mee. 't Kan toeval zijn dat ik gisteren en eergisteren heel veel opvliegers heb gehad, dat m'n stemming ver beneden peil was en dat ik al een paar nachten nauwelijks heb geslapen, maar ik geloof niet zo in dat toeval. Qua opvliegers is het nu even rustig maar ik heb wel nog steeds een humeur om op te schieten. Ik ben helemaal mezelf niet.

Ik houd voorlopig wel even bij hoe m'n dagen er qua stemming, opvliegers en andere verschijnselen die ik aan de overgang toeschrijf er uitzien. Mocht ik me op redelijk korte termijn niet beter gaan voelen, ga ik weer naar m'n huisarts.

Abigail

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 28 mei 2015 12:20

Abigail schreef:
di 26 mei 2015 11:36
Volgens de huisarts, die ik vrijdag sprak, zou Mirena alleen maar plaatselijk moeten werken en zou ik dus niet ineens veel meer last van overgangsklachten moeten krijgen dan ik tot nu toe heb gehad. Ik ben benieuwd.
Hallo Abigail,

Het wordt plaatselijk toegediend. Vervolgens komen de hormonen uit het spiraal, progesteron in dit geval, natuurlijk wel in je bloed. Ze moeten immers weer afgevoerd worden. Je bloed komt overal, de toegediende hormonen dus ook en kunnen dus ook overal (bij)werking hebben.

Normaal gaat rond en na de laatste menstruatie het progesteron geleidelijk aan naar 0.
De toegevoegde hormonen hielden je kunstmatig voor dat moment. Nu val je ineens terug en komt dat stuk overgang zijn achterstallige werk inhalen: het leren omgaan met minder hormonen

Anette

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » do 28 mei 2015 13:37

Dank je, Anette.

Dat lijkt mij dus ook. Ik snap de kortzichtigheid van de huisarts dus ook niet. 't Lijkt wel of de overgang niet bestaat.

Op zich ben ik helemaal niet zo voor kunstmatig ingrijpen in de natuurlijke (over)gang van zaken. Ik heb geen moeite met ouder worden en het verlies van mijn vruchtbaarheid. De overgang is een natuurlijk proces en hoort gewoon bij het leven van de vrouw.
Ik wil zo graag eerst emotioneel weer wat weerbaarder zijn voordat ik de overgang en alles wat daarbij hoort omarm. Als dat betekent dat ik weer een tijdje aan de mirena of een hormoonpreparaat 'moet', so be it.

Abigail

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 10 jun 2015 12:47

Hallo Abigail,

Tja, je moet het zelf weten natuurlijk.

In de overgang veranderen allerlei verbindingen in je hersenen. Schommelingen in stemmingen, je kijk op het leven en al dat soort dingen komen tijdens dat proces dikwijls aan de orde.
Ook bleken allerlei gebeurtenissen uit het verleden nog een keer aandacht te vragen om ze opnieuw te kunnen plaatsen/verwerken.
Ik noem het 'een innerlijke herinrichting'. Nu zodanig dat het beter past bij de nieuwe levensfase.

Als het inmiddels "echt wel veel beter gaat" dan zou ik persoonlijk geen extra risico's gaan nemen door mijn lichaam en geest weer te gaan plagen met hormoongebruik om dat proces te onderdrukken.

Anette

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » wo 10 jun 2015 13:39

Hallo Anette,

Op dit moment gaat het eigenlijk best goed. Na het verwijderen van het spiraal heb ik een dag of 9 een heel licht bloedverlies gehad met af en toe wat buikkrampen. Tijdens die 9 dagen had ik ook erg veel last van stemmingswisselingen en opvliegers.

Sinds 1 juni voel ik me beter. Geen bloedverlies meer gehad en geen stemmingswisselingen. Ik heb wel, vooral 's ochtends, opvliegers maar daar blijf ik vrij lakoniek onder. Ook in het mannenbedrijf waar ik (fulltime) werk. Ze moeten er hier maar aan wennen dat ze een vrouw van 50 in dienst hebben, met alles wat daar bij hoort. :lol:
Het enige echt vervelende is dat ik niet altijd goed slaap. Ik probeer wel iedere avond bijtijds, en rond dezelfde tijd, naar bed te gaan. Verder heb ik de koffieconsumptie drastisch beperkt, probeer ik wat af te vallen en me te omringen met mensen die me energie geven in plaats van kosten. Ik voel dat ik juist nu extra goed voor mezelf moet zorgen.

Wat de 'innerlijke herinrichting', zoals jij dat zo mooi noemt, betreft... Ik doe de laatste jaren al niets anders en begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de overgang hier ook een aandeel in heeft gehad. Op dit moment ben ik echter wel even klaar met navelstaren, hoe belangrijk en noodzakelijk dat op z'n tijd ook is.

Ik blijf gewoon een tijdje bijhouden hoe ik mij fysiek en geestelijk voel en kan altijd nog beslissen of ik een nieuwe Mirena neem of niet. Zo'n ding is snel genoeg besteld en geplaatst. Het heeft allemaal geen haast.

Abigail

EmmaS
Berichten van EmmaS
Onderwerpen van EmmaS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door EmmaS » zo 14 jun 2015 12:53

Ha Abigail,

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
Mijn update: 11 juni weer een zeer heftige bloeding. Gister dacht ik dat het over was, maar het begint weer in alle hevigheid. Dit is allemaal weer veel te kort na 20 mei. Dit had ik niet gedacht en helemaal niet gewild. Ik ben 53 en ik ken niemand van die leeftijd die nog ongesteld is. Ik baal ervan. Kan bijna niet werken of lesgeven, ieder uur naar wc rennen voor een nieuwe mega-super-tampon :( :twisted: :cry:
Bij mij gaat zo snel mogelijk die spiraal er weer in. En later weer een nieuwe, en dan weer een, tot mijn tachtigste vrees ik

Emma

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » di 16 jun 2015 15:20

Oh, wat vervelend, Emma!

Mijn mirena is dus 22 mei jl. verwijderd. Daarna heb ik 9 dagen nog wat last gehad van licht bloedverlies en lichte buikkrampen. En veel opvliegers.

Vanaf 1 juni zit ik in een wat rustiger vaarwater. Geen bloedverlies meer, heel af en toe wat buikkramp (waardoor ik ieder moment weer een soort van ongesteldheid verwacht maar tot nu toe is die uitgebleven) en gisteren ineens weer rusteloze benen. Soms een paar opvliegers, de ene wat heftiger dan de andere, maar ik kan daar prima mee leven. Alleen het slapen gaat niet altijd even lekker. Ik heb regelmatig nachten waarin ik of tot een uur of 04.00 wakker lig of waarin ik vanaf dat m'n hoofd het kussen raakt a.h.w. bewusteloos ben. In beide gevallen word ik 's ochtends niet echt fit wakker. Niet handig met een fulltime baan.
Van extreme stemmingswisselingen, zoals ik een maand geleden ineens kreeg, heb ik gelukkig geen last meer gehad.

Voor mij is er nu geen noodzaak om een nieuwe mirena te laten plaatsen. Ik houd de optie echter wel open voor het geval ik toch opnieuw last krijg van erge overgangsklachten.

Kan me voorstellen dat voor jou een nieuwe mirena weer heel dichtbij is. Sterkte!

Abigail

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:

Bericht door Abigail » di 30 jun 2015 10:57

Update

20 juni, zo'n vier weken na het verwijderen van m'n Mirena, begon er een week waarin het leek of m'n lichaam vond dat het ongesteld moest worden. Lichte buikkrampen, opgeblazen gevoel, enorme en echt onbedwingbare vreetneigingen (ik heb bergen chocola naar binnen gewerkt), stemmingswisselingen, een paar opvliegers. Maar... geen bloeding.

Inmiddels is het leed weer geleden. Sinds twee dagen voel ik me weer stukken beter en de vreetneigingen zijn gelukkig als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik houd bij hoe ik me voel, ben benieuwd of dit de komende tijd een patroon wordt!

Abigail

Mrizzie
Berichten van Mrizzie
Onderwerpen van Mrizzie
Menopauzejaar:

Bericht door Mrizzie » ma 11 apr 2016 20:03

Hallo 'lotgenoten'

Ik ben 52 en heb de afgelopen 5 jaar met veel plezier de mirena gehad. Voor die tijd had ik, vooral rond eisprong en ongesteld worden, erg veel nachtzweten. Daarna helemaal geen last meer en ook de overige overgangsklachten zijn mij tot heden bespaard gebleven. Ik werd ook niet meer ongesteld.
Afgelopen woensdag heb ik het spiraaltje laten verwijderen. Logischerwijs licht bloedverlies. Vrijdag echter kwam bloedverlies in hevigheid terug en nu, maandag, ben ik nog steeds ongesteld. Verlies aardig wat met 'clotting' erbij. (zwarte bloedverzamelpropjes). IK vraag me af in hoeverre dit als normaal beschouwd kan worden.

Verder ervaar ik sinds zaterdag met name in de avond ineens optrekkende warmte vanuit mijn benen omhoog. het valt allemaal nog mee maar ik dacht meteen aan opvliegers. Ik zit echter ook met een gebroken knie thuis dus kan de zaken hierin niet altijd scheiden. En zoals je begrijpt, ik heb weinig ervaring nog met overgangsklachten.
Graag lees ik daarom wie na Mirena ook nog ongesteld werd zoals ik en hoe het daarna is gegaan.

Groetjes
Mrizz

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht