Zou dit de overgang zijn

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Irisbos78
Berichten van Irisbos78
Onderwerpen van Irisbos78
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Zou dit de overgang zijn

Bericht door Irisbos78 » di 19 mei 2015 14:47

Hallo allemaal,

ik loop ongeveer een jaar te kwakkelen met mijn gezondheid. Ben door mijn huisarts doorverwezen naar een internist, mri en scan gehad, bloedprikken, hartfilmpje gemaakt, longfoto en urine onderzocht. Daar kwam niks uit (gelukkig maar), maar mijn klachten bleven.
Toen ik 5 weken geleden ineens door de pil ongesteld werd en dat 7 dagen lang terwijl het altijd 3 dagen was, en na 3 dagen niks weer 2 dagen ongesteld ging ik nadenken.
Mijn klachten zijn:veel stemmingswisselingen, erg veel pijn in mijn gewrichten, zo moe, kan mij niet concentreren, vergeet heel snel dingen, slecht slapen, soms nachtzweten. Ik ben 36.
Mijn moeder was 40 toen begon de overgang en mijn oma was ook heel jong.

Ik ben dus naar de huisarts gegaan en gevraagd of ik mij kon testen op de overgang. Eerst wilde hij niets doen. Ik ben nog veel te jong, het zal wel stress zijn en ga maar naar een psycholoog. Want je bent pas in de overgang als je minimaal een jaar niet ongesteld bent geweest. Uiteindelijk heb ik toch het formulier gekregen om te gaan bloedprikken.
Nu lees ik hier ook dames die erg jong waren. Hoe kwamen jullie erachter? Wisten jullie het zeker? Gewoon je gevoel of kwam het uit een test? Zoals vele dames maakt het je onzeker. Vooral als de huisarts zegt dat het onmogelijk is maar mijn gevoel zegt wat anders. Ik hoop hier wat steun te vinden en dat we elkaar een beetje kunnen helpen/geruststellen want op dit moment denk ik echt dat ik gek aan het worden ben.

Iris

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Zou dit de overgang zijn

Bericht door Anette » di 19 mei 2015 15:37

Irisbos78 schreef:
di 19 mei 2015 14:47
Want je bent pas in de overgang als je minimaal een jaar niet ongesteld bent geweest. Uiteindelijk heb ik toch het formulier gekregen om te gaan bloedprikken.
Beste Iris,

Wanneer je een jaar lang niet meer gemenstrueerd hebt, betekent dat, dat je het jaar daarvoor je menopauze had (=de dag van de laatste menstruatie)
Zoals je overal op deze site kunt lezen begint de overgang al veel eerder. En niet pas als je menstruatie stopt.
De hormoonveranderingen van de overgang beginnen al gauw genoeg na je 30e. Merkbaar of niet.

Anette

Irisbos78
Berichten van Irisbos78
Onderwerpen van Irisbos78
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Irisbos78 » di 19 mei 2015 17:02

Hallo Anette,

dat gevoel had ik dus ook. Maar mijn huisarts bleef erbij dat je pas in de overgang bent als je een jaar niet ongesteld bent geweest. En de klachten daarvoor zijn waarschijnlijk stress maar hebben niks met de overgang te maken, aldus mijn huisarts.
Ik heb het gevoel dat artsen weinig hierover weten, dat het niet bestaat dat je al vroeg kan beginnen met de overgang.

Groetjes Iris

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 19 mei 2015 18:21

Hallo Iris,

Feitelijk is dat niet vroeg, het is de normale leeftijd waarop bij vrouwen de overgang begint, waarna meestal pas bij 45-55 jaar later de menstruatie stopt.

Zo gauw de hormoonveranderingen aan de gang zijn is er sprake van innerlijke stress.
De balans die er voorheen was tussen draagkracht en draaglast raakt ontregeld.
De draaglast die je altijd aankon zorgt nu voor stress.

Dat artsen het "niet zouden weten" is maar hoe je het bekijkt. Ze weten allemaal, en dat weten vrouwen zelf meestal ook, dat de kans op een zwangerschap na je 30e in steeds sneller tempo terugloopt. Precies, door die veranderende hormonen.
Geen van allen wil men eraan dat als het begin of als onderdeel van het 'overgangsproces' te benoemen.
Laat staan te erkennen dat er vrouwen zijn die van(af) die eerste veranderingen al verschijnselen merken.

Anette

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Evelien » wo 20 mei 2015 09:18

Hallo

Ik ben dan niet in de 30 maar twijfelde ook al een hele tijd,1,5 jaar geleden werd ik 's nachts kletsnat wakker. Volgens de huisarts kon dat niet de overgang zijn want ik slikte de pil nog, omdat ik in een burn-out zat kwam het daardoor.
Nu ben ik ruim 4 mnd gestopt met de pil en er komen nog meer klachten naar boven zoals onrust, spier/gewrichtspijn, slecht slapen ook ben ik nog niet weer ongesteld geweest.
Mocht bloedprikken van de huisarts en krijg morgen de uitslag eigenlijk weet ik het al maar morgen is het zeker.
Het zou voor mij een geruststelling zijn want ben toch steeds bang een terugval te krijgen of... was die burn-out toch de overgang? Ik vraag het me af denk wel dat het een combi is geweest
Ben benieuwd naar jou uitslag

Evelien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht