Klachten na stoppen met de pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Klachten na stoppen met de pil

Bericht door Emby » vr 17 apr 2015 20:48

Hallo allemaal

Ik heb al vaker op het forum gelezen, hier mijn eerste vraag. In januari ben ik met de pil gestopt. Ik weet dat het zo'n 6 maanden kan duren eer de 'pilhormonen' uit mijn lichaam zijn. De kans dat ik nog ongesteld word is vrij klein (aangezien ik al ruim 10 jaar geleden een verhoogd FSH gehalte, opvliegers, hartkloppingen, enz. had). Ook weet ik dat je meer last kunt hebben van de menopauze na pilgebruik.

Vorig jaar april moest ik stoppen met antidepressiva omdat mijn lever het niet meer aankon. Het ging allemaal best aardig vorig jaar, totdat ik dus met de pil stopte. Het lijkt met de week slechter te gaan (heel somber, depersonalisatie, banger).
Een heel verhaal en nu dan mijn vraag: worden de klachten minder zodra de 'pilhormonen' uit het lichaam zijn? (niet dat ik verwacht dat ik dan nergens meer last van heb hoor!). Heeft iemand hier ervaring mee?
Het kost mij momenteel heel veel moeite overeind te blijven, dus een beetje hoop zou niet gek zijn......

Emby

Pmsramp
Berichten van Pmsramp
Onderwerpen van Pmsramp
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Klachten na stoppen met de pil

Bericht door Pmsramp » do 23 apr 2015 21:52

Hallo

Ik heb zo'n 20 jaar de pil geslikt. De pil maakt mijn opvliegers erger
Twee weken terug ben ik met de pil gestopt, omdat ik last van opvliegers kreeg.
Ik merk nu wel dat ik wat angstiger ben en wat labieler. Maar niet in extreme mate

Pmsramp

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » do 23 apr 2015 22:27

Hoi Pmsramp.

Dank voor je reactie. De klachten werden bij mij pas erger nadat ik 1 a 2 maanden met de pil was gestopt. Hopelijk krijg jij er geen last van en gaat het mij snel beter.

Groetjes
Emby

Pmsramp
Berichten van Pmsramp
Onderwerpen van Pmsramp
Menopauzejaar:

Bericht door Pmsramp » do 14 mei 2015 23:05

Hallo Emby

Wat ben ik blij dat je hier je klachten na het stoppen met de pil beschreven hebt.
Ik heb nu hetzelfde; depersonalisatie en extreem somber en bang.
Nu weet ik tenminste wel waar het vandaan komt

Pmsramp

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » vr 15 mei 2015 21:08

Hoi Pmsramp,

Tja, of het daardoor komt is natuurlijk maar de vraag aangezien ik er al 30 jaar last van heb. De somberheid en dp waren eigenlijk wel al jaren zo goed als weg en die zijn nu weer in volle glorie terug.
Wat ik de laatste weken ook merk, is dat de klachten een paar minuten voor een opvlieger heviger worden. Herken jij dit ook?

Groetjes,
Emby

Pmsramp
Berichten van Pmsramp
Onderwerpen van Pmsramp
Menopauzejaar:

Bericht door Pmsramp » za 16 mei 2015 13:17

Hoi Emby

Dat de klachten een paar minuten voor een opvlieger heftiger worden herken ik momenteel niet.
Opvliegers worden bij mij (zoals meestal) uitgelokt door boosheid of grote inspanning.
Tuurlijk is het staken met pilgebruik niet de oorzaak voor mijn paniek en sombere buien, maar het is toch duidelijk wel erger geworden daardoor..
Nu ben ik natuurlijke hormonen (drLee) aan het proberen, dat lijkt een beetje te helpen.
Anders maar weer terug naar de pil :(

Pmsramp

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » za 16 mei 2015 15:17

Hoi Pmsramp,

Zelf ga ik niet meer aan de hormonen, ik moet er toch ooit doorheen, dan nu maar.

Je zegt dat opvliegers meestal door boosheid en inspanning komen, maar dat ken ik niet. Ik heb gewoon gemiddeld 1 opvlieger per uur, overdag en 's nachts.
Hoe lang ben jij al gestopt met de pil als ik vragen mag? Ik nu 4 maanden.

Groetjes,
Emby

p.s. 'fijn' he, nooit begrip krijgen van mensen voor psychische klachten en nu in de overgang ineens van veel mensen herkenning.

Pmsramp
Berichten van Pmsramp
Onderwerpen van Pmsramp
Menopauzejaar:

Bericht door Pmsramp » za 16 mei 2015 22:31

Hoi Emby

Ik ben nu ongeveer 6 weken met de pil gestopt.
Heb jij wel het idee dat het beter wordt met je psychische klachten naarmate je langer met de pil gestopt bent?
Heb jij ook zo'n last van duizeligheid?

Ik vind de herkenning van de overgang niet zo leuk, voelde me nog niet zo oud.
Hoopte altijd nog een beetje op een kind en nu dan die overgang met opvliegers.. :cry:

Pmsramp

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » zo 17 mei 2015 00:39

Hoi Pmsramp,

De klachten verergerden een paar weken nadat ik met de pil gestopt was. Na 3 mnd.begonnen met de St.Janskruid, nu gaat het weer iets beter, hopelijk krijg ik nu geen grote terugslagen meer (maar nogmaals, dat hoop ik al 30 jaar). Soms ben ik duizelig, maar dat vind ik niet erg.

Vroeger wilde ik graag moeder worden, maar vond dat ik een kind geen moeder met straatvrees moest geven. Heel spijtig, maar het leven loopt nu eenmaal niet altijd zoals je zou willen.
Ik voel mij ook nog helemaal niet oud en vind de overgang ook geen teken van 'ouderdom' of iets dergelijks. Ik had een tante die voor haar dertigste door de overgang heen was en zij is in hele, hele goede gezondheid 100 geworden. Mijn moeder is een gezonde 91-jarige, dus tja, leeftijd zegt mij niet zoveel.

Oh ja, dat bij mij de klachten na een paar weken erger werden wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou ook gaat gebeuren he. Moed houden, misschien gaat het nu steeds beter met je!

Groetjes,
Emby

Pmsramp
Berichten van Pmsramp
Onderwerpen van Pmsramp
Menopauzejaar:

Bericht door Pmsramp » ma 18 mei 2015 17:52

Hoi Emby

Hier hetzelfde verhaal :) , wilde een kind geen moeder met zware angsten geven...
Het gaat nog steeds slecht; enorm duizelig , depersonalisatie, enorme angsten en concentratie van nul.
Ik heb al een probleem met angsten en somberheid en dit kan ik er echt niet meer bij hebben.
Vooral omdat het enorm heftig is door de hormonen.....ik heb nog 6 maanden pilstrip liggen dus daar eerst maar weer aan beginnen.
Natuurlijke hormonen zoals hop en progesteroncrème helpen mij ook niet bijzonder veel helaas.
(Wel helpen ze heb ik het idee tegen de opvliegers, maar niet tegen de angsten en enorme duizeligheid)

Pmsramp

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » ma 18 mei 2015 18:49

Hoi Pmsramp,

Wat een ellende he!
Ik begrijp heel goed dat je weer aan de pil gaat, maar je ontkomt er echt niet aan hoor. Als je over een paar jaar met de pil stopt komen de klachten weer. In ons geval is dat heel, heel zwaar, maar je hebt weinig keus.
Aan de andere kant: als je de kracht had om zover te komen, heb je ook de kracht om hier ook door te komen!
Waar ik wel de pest over in heb is dat de dp na jaren te zijn weggeweest, nu weer terug is. Kan er nu wel veel beter mee omgaan dan vroeger.

Succes meid. Laat je niet kisten hoor!

Emby

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Elke45 » ma 25 mei 2015 21:14

Hallo,
kan je me a.u.b. wat meer vertellen over die depersonalisatie!?

Ik denk dat ik dat heel erg heb maar ken niemand die het heeft of herkent. Je zou me zo veel plezier doen dit voor mij even te omschrijven.

heel erg bedankt
Elke

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » ma 25 mei 2015 21:57

Hoi Elke,

Niet iedereen ervaart hetzelfde met depersonalisatie, wanneer je googelt vind je een pagina van het dp forum waar de verschillende beschrijvingen op staan.
Zelf heb ik het zo: in de spiegel kijken, weten dat ik het ben, maar het toch niet zo ervaren. Naar mijn hand kijken en er 'los' van staan. Als ik het heftig heb, weet ik eigenlijk niet eens wat ik ben (wat is een mens, wat is leven). Vroeger (van 1987 tot ca.1992 had ik het heel heftig en was ik er heel bang voor) zei ik tegen mijn familie dat ik het gevoel had alsof ik in een hoekje van mijn hoofd zat.
Derealisatie is eraan verwant, dat heb ik ook. Dan heb je het gevoel alsof je in een film zit, alsof alles raar, onwerkelijk is.
Mocht je je erin herkennen. probeer er niet bang voor te zijn, je wordt niet gek!
Heb ook geen idee of het met hormonen te maken kan hebben. Misschien wel, want ik heb er nu weer last van en vroeger ben ik behandeld voor een te snel werkende schildklier.
Herken je mijn beschrijving?

Groetjes, Emby

Carlie
Berichten van Carlie
Onderwerpen van Carlie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Carlie » do 02 jul 2015 16:43

Hoi Emby,

Ik herken me helemaal in je verhaal. Zelf heb ik al vanaf mijn 8e levensjaar smetvrees en daarvoor slikte ik al jaren medicijnen.
5 jaar geleden had ik een cyste aan een van de eierstokken die toen verwijderd zijn. Ik moest elke 3 maand voor controle komen bij de gynaecoloog en hij vond het beter dat ik zou stoppen met de pil. Daarom ook heeft mijn man zich toen laten steriliseren.

Toen ik stopte met de pil merkte ik gelijk de overgang. De ongesteldheid bleef uit en ik kreeg enorm veel last van opvliegers. Na een half jaar merkte ik dat ik steeds meer last kreeg van paniekgevoelens en ik merkte ook dat dit niet alleen vanwege mijn smetvrees was. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan en toch maar weer met de pil begonnen. Mijn stemming veranderde daarmee ook.
Nu vraag ik me inmiddels echter wel af of ik nu altijd de pil moet blijven slikken of dat ik er toch nog wel weer een keer mee kan stoppen.
Artsen zeggen toch dat het niet goed is om zolang de pil te slikken maar.........................

Wat jammer overigens dat je geen kind(eren) hebt vanwege je straatvrees maar ik kan me dat wel heel goed voorstellen.
Zelf heb ik een zoon van 16 jaar en het was het grootste cadeau wat ik ook in mijn leven gekregen heb.
Mijn zwangerschap was echter niet gepland het was zelfs zo dat ik dacht nooit kinderen te kunnen krijgen omdat ik meer dan 14 jaar anorexia had gehad. Toen het beter met me ging en ik stopte met de pil om te kijken of ik weer uit mezelf ongesteld zou worden was ik binnen 2 maand zwanger. Dat er nooit een tweede kind is gekomen heeft dezelfde reden als die jij noemt. Ik wou liever een goede moeder zijn voor 1 kind dan een zieke moeder voor 2 want om eerlijk te zijn waren de eerste jaren voor mij wel heel zwaar.

Carlie

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » do 02 jul 2015 18:46

Hoi Carlie,

Het is wat he. Vrijwel je hele leven ellende en dan als kers op de taart de overgang erbij! Het is moeilijk te beslissen wanneer je met de pil moet stoppen, maar ooit zal je het toch moeten doen. Misschien voel je je nu wel beter als je met de pil stopt. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je klachten nu weer erger worden.
Zelf ben ik er sinds twee weken achter dat mijn schildklier te langzaam werkt (vroeger werkte die juist te snel) en daar heb ik nu medicijnen voor. Volgens mijn huisarts komt de overgang veel harder aan als je schildklier niet goed werkt, dus wellicht nemen mijn klachten nu snel wat af.

Ik wens je veel wijsheid in de keuze stoppen/doorgaan met de pil.

Groetjes,
Emby

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht