Onrust na stoppen met de pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Onrust na stoppen met de pil

Bericht door Evelien » ma 13 apr 2015 16:19

Goedemorgen allemaal

Ik zal proberen mijn verhaal hier uit te leggen, in mei word het 2 jaar geleden dat ik een burn-out kreeg een zware tijd met veel paniek volgde ook al slikte ik AD na bloedonderzoek bleek dat mijn seroxtoninespiegel te laag was en moest ik meer gaan slikken, mijn angst verdween grotendeels gelukkig.

Nadat het een periode goed met me ging kon ik weer afbouwen naar de 40 mg die ik al 15 jaar slikte, het was zwaar maar het lukte, ik wilde natuurlijk nog meer afbouwen want ik bleef maar moe en had het gevoel er niet doorheen te komen, maar ik las tegelijkertijd ook dat jarenlang pilgebruik angsten en neerslachtigheid konden veroorzaken dus dacht ik dan stop ik daar ook mee want mijn man is immers geholpen, slikte alleen om geen last te hebben en niet meer ongesteld te zijn.

Ondertussen verder af gaan afbouwen met paroxetine dat gaat goed. Ik ben nu 2,5 maand gestopt met de pil en niet ongesteld geweest en krijg klachten als spierpijn, hoofdpijn, moe en onrust in mijn lijf.

Ook had ik tijdens het pilgebruik al maanden last gehad van nachtelijk zweten maar daar was ik weer vanaf, had het er toen die tijd met de huiarts over gehad maar die zei dat het niet van de overgang kon zijn omdat ik de pil slikte.

Wat denken jullie hier nu van? Pijn kan ik wel hebben maar die onrust doet me denken aan nare tijden en denk steeds komt het nu van het afbouwen of komt het nu van de overgang,

Evelien

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Re: Onrust na stoppen met de pil

Bericht door Babsi » di 14 apr 2015 10:12

Hallo Evelien,

Ik heb geen ervaring met de pil maar wel met onrust.
Mijn onrust kwam(leek het wel) uit het niets en was hevig. Was ook erg bang, moeite om alleen te zijn enz.
Door mijn onrust ben ik bij een psycholoog terecht gekomen.
Heb flink gewerkt aan wat issues want die zijn er altijd en dat ging/gaat goed. Maar zo nu en dan komt de onrust ook weer terug, zomaar zonder dat er nou echt iets aan de hand is. Word dan ook weer wat bang enz.
Ik begreep er eerlijk gezegd niets van dat ik deze gevoelens had.
Door wat googelen kwam ik dus uit op de overgang. Ik las dat onrust, angst ed nogal eens voorkomt bij vrouwen in de overgang.
Heb dit opgenomen met mijn psycholoog en zij denkt wel zeker dat dit bij mij een rol speelt. Zeker als ze ziet hoe mijn stemming/gevoel wisselt door de tijd heen zonder aanwijsbare reden.
In elk geval kunnen emoties door de overgang wel worden versterkt.

Ik begrijp wel heel goed jouw gevoel t.a.v. de onrust. Als ik het heb dan denk ik ook terug aan een nare periode. Maar ik probeer het nu te nemen zoals het komt, ga me niet meer verzetten want heb dan het gevoel dat het alleen maar erger wordt.

Dat je niet ongesteld wordt na het stoppen met de pil vind ik wel vreemd.
Kun je dit niet met de huisarts opnemen?

Ik wens je veel sterkte.

Dag Babsi

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » di 14 apr 2015 11:25

Dank je wel voor je reactie Babs,

ik vind het gewoon heel raar de eerste maand ging het nog wel maar nu word het alleen maar erger en dat is ook logisch want ik denk waar komt het van, angst voor de angst zeg maar. Vanmorgen dacht ik nog als het zo blijft ga ik weer aan de pil tot dat het over is.

Ik moet donderdag naar de huisarts voor de burn-out /pillen controle dus ga het met hem overleggen maar hoopte hier wat meer te horen van de ervaren vrouwen daar heb ik vaak meer aan als een huisarts want die weet immers niet hoe het voelt,

Evelien

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » wo 13 apr 2016 10:22

Goedemorgen dames

Al een jaar of 18 gebruikte ik paroxetine, 3 jaar geleden zat ik op 40 mg toen het ligt bij mij uitging een burn-out zei de dokter er was natuurlijk wel veel gebeurd dus een beetje begrijpen kon ik het.
Ik slikte toen nog de pil maar werd 'n nachts badend in het zweet wakker. Volgens mijn arts kon het niet van de overgang komen want ik slikte de pil nou prima dacht ik.
Ik ging naar de 60 mg paroxetine omdat mijn bloed aangaf dat ik nog steeds ondanks gebruik een te kort had voelde me langzaam weer terug op aarde komen.

Na 2 jaar ben ik gestopt met de pil en het duurde 5 maand voor ik weer ongesteld werd met alle overgangsklachten erbij, dus met de ha overlegd en bloed geprikt mijn waarde is 28 en bij 30 zit je na de overgang dus volgens hem niet in de overgang want dat telt hij pas vanaf een jaar na je laatste menstruatie ik weet wel beter.
Het geeft me zoveel rust dat het hierdoor komt en laat het gewoon toe. Nu ik weet dat ik me zo rot kan voelen door de overgang kan ik er beter mee dealen.

Het was een hele moeilijke keuze maar ik heb besloten te stoppen met werken en een hobby gezocht waar ik mijn ei in kwijt kan en nee dat is niet makkelijk want financieel ging ik flink achteruit maar het weegt niet af bij hoe ik me nu voel. Als het een dag niet gaat dan gaat het niet, morgen is er weer een dag.
Inmiddels heb ik de AD afgebouwd naar 30 mg en volgende maand gaat er weer 10 mg af. Wel slik ik al een tijd magnesium citraat en dat doet me wel goed voel me daardoor minder gespannen en heb minder spierpijnen en zo maar ja ik voel me ook wel eens een wrak. Het is zo als het is ik moet er mee dealen

Evelien

Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Limnos51 » do 14 apr 2016 08:33

Goedemorgen Evelien,

Ik slik ook paroxetine 60 mg sinds 9 weken. Ik heb in 2013 ook een terugval gehad en ging van 40 naar 60 mg. Er achter gekomen waardoor het kwam en toen ging het geleidelijk beter en ook helemaal afgebouwd en in februari 2014 helemaal gestopt en dat ging toen helemaal fout. Dus pas a.u.b. op dat je het niet te snel doet want ik heb het helaas ondervonden. Weer opgebouwd naar 60 mg en dat ging weer goed. Toch weer een pilletje eraf gedaan in 2015 maar wel heel langzaam. In januari 2016 was het weer raak en kwam ik weer in de put met angsten en panieken. Geprikt op de overgang en het klopte. Ik zit in de overgang en met heftige klachten. Iedere dag ben je aan het overleven hopende dat die a.d. zijn werk gaat doen. Hoe ervaar jij het? Ik wist trouwens niet dat je je serotenine spiegel kon laten prikken.
Ik slik ook al 18 jaar paroxetine.

Voel jij je al beter??

Groetjes,
Suzan

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » do 14 apr 2016 08:40

Goedemorgen Suzan

60 mg is wel heel veel en het maximun wat je mag hebben van deze.

Ik bouw heel langzaam af hoor met 10 mg per keer,ik voel me goed maar heb wel overgangsklachten die soms erg lijken op een terugval,ik kan me soms ineens heel naar voelen dat ik gewoon even moet gaan zitten het zakt wel weer af het lijkt op paniek maar volgens mij is het een droge opvlieger ik heb dan het gevoel dat ik koorts heb zo warm is mijn hoofd dan en mijn handen zijn dan koud.
Ik zoek nu een rustig moment zodat ik de laatste 10 mg ga afbouwen maar die 20 mg zal ik altijd wel houden en dat is niet erg.
Verder ben ik blij dat ik niet meer werk en mijn eigen tijd in kan delen dat doet me goed niets moet alles mag.

Nu ik weet dat het van de overgang komt geeft me dat veel rust. Misschien kan jij dat ook tegen je zelf zeggen dit hoort erbij en gaat weer over

ik heb ook goede periodes en merk dat ik rond de eisprong en de menstruatie zo ben. Hou het voor jezelf maar eens bij en dan kan je pillen slikken wat je wilt dat helpt dan niet.

Evelien

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » zo 27 nov 2016 20:43

Hallo,

Ik ben na vele jaren slikken gestopt met de pil en heb het een jaar volgehouden maar het was niet te doen,van de 4 weken was ik 3 weken mezelf kwijt en had heel veel klachten zoals onrust, mijn menstruatie kon ik geen peil meer op trekken.
I.o met de huisarts ben ik afgelopen voorjaar overgegaan op desogestrel (borstvoedingspil) daar zit maar 1 hormoon in en niet alles is weggenomen maar ik voel me veel beter en kan weer leven hier ook voor mijn naasten is het nu te doen
Ik heb er voor gekozen omdat het geen oestrogenen bevat en de kans op trombose en borstkanker dan minder zou zijn.

Evelien

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 16 dec 2016 13:35

Hoi dames

Desogestrel zowel als de mirena zijn anticonceptie middelen, maar dan met alleen progestageen hormoon

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht