Help, wat doet mijn lijf allemaal met mij!

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Theemuts
Berichten van Theemuts
Onderwerpen van Theemuts
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Help, wat doet mijn lijf allemaal met mij!

Bericht door Theemuts » zo 16 nov 2014 19:13

Hallo,

Ik weet sinds een maand of twee dat ik in de overgang zit. Ik kan nu dus ook meer al mijn lichamelijke ongemakken plaatsen, maar wat heb ik het er moeilijk mee!
Ik slik de pil continu door op advies van de gynaecoloog en had dus eerst helemaal niet door dat ik in de overgang was beland. Ik voelde me wel al een aantal jaren heel vervelend.
Ik was (en ben nog steeds wel) heel erg bang om dood te gaan. Mijn lijf voelde helemaal niet goed en ik was regelmatig misselijk en had veel last van hartkloppingen en andere nare gevoelens in mijn borststreek. Ik was er van overtuigd dat ik een hartaanval zou krijgen.
Ik stond echt in de stand overleven. Als ik naar bed ging 's avonds dacht ik letterlijk: weer een dag overleeft. En als ik 's morgens opsta denk ik : hoe kom ik de dag weer door.
Ik ben hiervoor bij een psycholoog geweest en slik ad. Het gaat nu iets beter, alhoewel er niet veel hoeft te gebeuren of ik ben toch weer nerveus.

Toen ik ook nog eens hele rare nerveuze sensaties door mijn lijf kreeg en hier heel warm bij werd en een rood hooft kreeg, vroeg mijn collega voor de gein of ik niet in de overgang zat.
Ik ben toen naar de gynaecoloog gegaan en die zei dat dat niet kon. Ik was nog veel te jong en slikte de pil continu, dus dat was niet waarschijnlijk. Toen zij echter met een inwendige echo naar mijn eierstok (ik heb er nog maar 1) keek, zag ze dat die helemaal leeg was.
Ik zat dus toch in de overgang.
Op dat moment ben ik op het internet gaan struinen en kwam wel heel veel verschijnselen tegen die ik al een tijd had.
Toch durf ik nog niet altijd te geloven dat het de overgang is die me zo doet voelen. Ik ben nog steeds bang dat ik het aan mijn hart heb of een andere enge ziekte.

Ik voel me dagelijks ontzettend moe, uitgeput zelfs en heb veel last van mijn spieren/gewrichten. Met name mijn armen/schouders doen veel pijn, de hele dag door en mijn benen zijn ontzettend zwaar. Ook heb ik altijd pijn in mijn onderrug.
Daarnaast voel ik me regelmatig misselijk en beroerd en heb ik altijd last van mijn buik/darmen.

Dat zijn dan de lichamelijke klachten, komt daar nog bij dat ik vroeger een enorme knuffelkont was, maar nu de knuffels van mijn kinderen het liefst oversla. Ze staan me soms gewoon tegen en ik moet me soms inhouden om ze niet weg te duwen. Wat een ontaarde moeder ben ik dan. Alles is me soms te veel. Ik mopper veel op ze en ben snel geïrriteerd en snauwerig.
En dan nerveus en bang. Echt , het is geen pretje. En ik slik de pil ook nog gewoon door. Hoe zou het anders wel niet zijn! Of zou het juist beter zijn om met de pil te stoppen?
Maar de gynaecoloog zegt dat de pil de klachten wat onderdrukken.

Nou ja, genoeg gezeurd maar weer. Ik moet gewoon er doorheen, maar als je leest hoe lang de overgang kan duren zakt de moed me soms wel in de schoenen.
Graag hoor ik van anderen hoe zij dit ervaren.
Thea

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 55

Re: Help, wat doet mijn lijf allemaal met mij!

Bericht door Annita » zo 16 nov 2014 19:42

Hoi thea

Wat een ellende 'die overgang..
Ik heb minstens drie en half jaar dezelfde klachten..al heel wat uurtjes bij de dokter gezeten en bij de hap..bang voor m'n hart enz..alles doet pijn ..loodzware armen en benen .....
Nu ben ook ik sinds drie weken aan de hormonen gegaan omdat t echt niet meer ging zo..hopelijk maar voor even ik had even pauze nodig.. wilde even rust..

Nu heb ik nog opvliegers maar minder maar de andere klachten zijn er nog wel..wat een vreselijke tijd hey..en we moeten nog zo lang en jij bent nog stuk jonger..ja we moeten er doorheen maar liever iets makkelijker graag..bah ik ben niet blij meer..

Ik hoop voor jou dat t snel beter gaat..
nou ik kan je niet helpen maar schrijven en lezen van anderen helpt ms ook jou klein beetje..

gr annita

Theemuts
Berichten van Theemuts
Onderwerpen van Theemuts
Menopauzejaar:

Bericht door Theemuts » ma 23 nov 2015 12:56

Hallo,

Inmiddels slik ik al jaren de pil en zit midden in de overgang! Ik slik de pil sinds een aantal jaren zelfs continue zonder stopweek op advies van mijn gynaecoloog, omdat ik veel last van mijn menstruatie had. Nu slik ik de pil nog steeds ook al menstrueer ik niet meer.

Ik begon een aantal jaren terug met angstig zijn en paniekaanvallen krijgen. Ik dacht dat ik een angststoornis had en ging naar psycholoog en slik (nog steeds) antidepressiva. Later kreeg ik aanvallen die leken op opvliegers. Toen ik echter naar de gynaecoloog ging en vroeg of ik in de overgang zou kunnen zitten ontkende zij stellig. Dat kon niet. Ik was te jong en ik slikte de pil continue. Ik dacht : Oke. dan zal het wel niet. Maar toen ik haar vervolgens vroeg of ze de cyste op mijn eierstok nog even wilde controleren (doe ik om de zoveel jaar) zag ze op de echo dat mijn eierstok helemaal leeg was (en ik had er nog maar 1 door een buitenbaarmoederlijke zwangerschap) en dat ik dus toch in de overgang zat. En waarschijnlijk dus al langer. (ik menstrueerde ook amper de laatste jaren en het laatste jaar al helemaal niet meer, maar ik dacht dat dat door het continue slikken kwam)

Het wordt dus zelfs door gynaecologen niet altijd onderkend. Ik moest maar gewoon doorgaan met de pil en over een jaar of vijf maar eens stoppen om te kijken of ik nog veel overgangsklachten had. Zo niet, dan kon ik ermee blijven stoppen. Zo wel, dan moest ik weer gaan slikken en het over een aantal jaren nog eens proberen.

Ik heb ondanks de pil bijna alle overgangsverschijnselen die hier op het forum genoemd worden! Mijn god, mijn hele lijf is op tilt, heb overal pijn in mijn spieren en ben zo moe dat ik amper nog kan werken. Daarnaast veel hartkloppingen, opgezette buik en darmklachten, koude aanvallen enz.

Het enige waar ik maar af en toe last van heb, zijn opvliegers. Voor de rest voel ik me dus flut. En dat alles ondanks het gebruik van de pil. Ik moet er niet aan denken hoe ik me zou voelen zonder!!

Theemuts

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » ma 23 nov 2015 13:39

Theemuts schreef:
ma 23 nov 2015 12:56
(ik menstrueerde ook amper de laatste jaren en het laatste jaar al helemaal niet meer, maar ik dacht dat dat door het continue slikken kwam)
Hallo Theemuts,

Dat is ook zo. Doorslikken van de pil zorgt er ook voor dat je geen maandelijkse bloedingen krijgt. Hoewel soms wel tussendoor een beetje bloedverlies kan voorkomen.

Je kunt met dit pilgebruik de overgang ook niet overslaan. De toegevoegde hormonen houden je hormoonspiegels kunstmatig hoger, en daarmee in de fase van voor de menopauze.
Pas als je stopt zal je lichaam kunnen gaan leren omgaan met de eigen verminderde hormoonaanmaak van de overgang

Anette

Theemuts
Berichten van Theemuts
Onderwerpen van Theemuts
Menopauzejaar:

Bericht door Theemuts » di 24 nov 2015 13:49

Hoi Anette,

Bedoel je dat als ik over een paar jaar stop met de pil, ik het dan nog een dunnetjes (of heel dik) overdoe?
Wat is beter dan? Doorgaan met de pil of stoppen?
Zorgt de pil ervoor dat het proces stil staat, of gaat het gewoon door?
Mijn eierstokken zijn immers al wel leeg ondanks pil gebruik.
Ik twijfel heel erg of ik moet stoppen of doorgaan met de pil. Ik heb nu al zoveel klachten! En ben bang dat ik instort als het nog erger wordt..

Theemuts

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » di 24 nov 2015 16:42

Beste Theemuts,

Wat er in de overgang gebeurt, is dat de eierstokken gaan stoppen met de aanmaak van hormonen. Al schommelend zetten ze andere organen aan tot het deels overnemen van de hormoonaanmaak.
Na de menopauze blijft de hoeveelheid hormonen waarover je beschikt definitief lager, immers ze hoeven nu niet meer voor vruchtbaarheid te zorgen.
Alle functies, al je organen moeten leren omgaan met minder hormonen en feitelijk op een andere manier gaan leren werken en samenwerken.
De schommelingen en het uiteindelijk verlagen van de hormonen in je bloed, zetten je lichaam aan om dat voor elkaar te krijgen.

Als de hoeveelheid hormonen van buitenaf gestuurd wordt, kunstmatig hoger wordt gehouden, hoeft je lichaam dat proces nog niet aan te gaan.
Stop je met het toevoegen van de hormonen dan valt het lichaam weer terug op de eigen hormoonaanmaak. Als de eierstokken dan al gestopt zijn met hormoonaanmaak en andere organen moeten nog beginnen met hun aanpassingen........... dan is er nog een heel belangrijk deel van de overgang te gaan.

Anette

Theemuts
Berichten van Theemuts
Onderwerpen van Theemuts
Menopauzejaar:

Bericht door Theemuts » ma 30 nov 2015 09:38

Hoi Anette,

Hoe kan het dan dat ik nu al alle kwalen van de overgang heb? Ik ben zo bang dat als ik stop met de pil dat het nog eens een stuk erger wordt. Maar het is nu al bijna niet te doen.

Theemuts

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » ma 30 nov 2015 11:32

Hallo Theemuts,

Een hormonaal proces dat niet gewoon doorgaat en stagneert vanwege hormoongebruik, kan toch net zo goed voor hormonale klachten zorgen.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht