Postmeno en de pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Garda1
Berichten van Garda1
Onderwerpen van Garda1
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 58

Postmeno en de pil

Bericht door Garda1 » za 16 nov 2013 13:45

Hallo allemaal,

Ik zal ben helemaal nieuw op dit forum, maar ik lees al wel enige tijd mee.....heerlijk die herkenning.
Ik zit al 4 jaar in de post menopauze, maar sinds een maand of 3 heb ik heel veel klachten....opeens, dat is ook zo raar. Ik had al wel een tijdje opvliegers, maar opeens kwamen er allerlei klachten bij. Vooral die hartkloppingen, en dan vooral 's nachts en dat enorme slechte slapen, dat is zo funest. Werken lukt me al een poosje niet meer. Bij de cardioloog geweest maar daar was niks te vinden., zoals bij de meeste op dit forum begrijp ik inmiddels. Na vele bezoeken en onderzoeken heb ik aan de huisarts gevraagd wat nu te doen, want zo kom ik niet verder.
Hij heeft me een lichte pil ...Microgynon 30 voorgeschreven. Voor een paar maanden en dan weer verder kijken hoe het gaat. Ik weet dat ik daar de overgang niet mee oversla, maar misschien wel even rust krijg. Ik huiver toch een beetje om er aan te beginnen......heeft iemand ervaring hiermee, of tips,ik hoor ze heel graag.

Oh ja, mijn leeftijd is net 52.

Groetjes Grietje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Postmeno en de pil

Bericht door Anette » za 16 nov 2013 14:13

Hallo Grietje,

Jeetje, de anticonceptiepil voorschrijven aan een vrouw van 52 jaar die al jaren niet meer menstrueert............
Ik kan me voorstellen dat je daarvan huivert en heel terecht denk ik.

De anticonceptiepil is geen middel voor de overgang, en al helemaal niet in deze fase, daarvoor bevat hij veel teveel hormonen.
Voor de postmenopauze zijn overgangshormonen ooit op de markt gebracht. Ze zijn veel lichter. Niettemin nog steeds een heftige ingreep in je overgang.
Immers in deze fase van het leven kunnen lichaam en geest niet meer hetzelfde verwerken als vroeger.

Hormoongebruik vult kunstmatig je hormonen aan en plaatst je daarmee terug naar de fase van voor de menopauze (laatste menstruatie)
Of de hormoonschokken van beginnen en weer stoppen uiteindelijk wel werkelijk 'rust voor lichaam en geest' zullen hebben betekend....... ik vraag het me af.

Zelf heb ik hormoongebruik achteraf ervaren als doping die me tijdelijk van buitenaf aanstuurde en boven mijn kunnen liet presteren.

Anette

Garda1
Berichten van Garda1
Onderwerpen van Garda1
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 58

Re: Postmeno en de pil

Bericht door Garda1 » za 16 nov 2013 18:36

Hoi Anette,

Bedankt voor je reactie. Ik ga weer terug naar de huisarts.Sowieso voor een ander hulp middel, en ook een doorverwijzing naar de menopauze poli.
Ik denk er hetzelfde over als jij hoor. Maar zoals het nu gaat, loopt het ook niet lekker. Ik heb het gevoel totaal niet meer te functioneren.........daar ben ik vast niet de enige in, maar toch.

Mijn wereldje staat behoorlijk op zijn kop.
Geestelijk kan ik het wel handelen, maar de lichamelijke klachten......getver.

Groetjes en sterkte
Grietje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht