Aan de pil maar toch klachten!

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Aan de pil maar toch klachten!

Bericht door Lunar » za 28 sep 2013 13:02

Dag dames,

Laatste tijd behoorlijk actief op dit forum, maar waar ik mee zit : ik ben aan de pil (de laatste 7 jaar) en heb klachten die overgangsklachten lijken te zijn.
Op dit forum zie ik wel de rubriek 'pil en overgang ' maar zo ver ik zie betreft het allemaal dames die de pil overwegen te gaan gebruiken, overwegen te stoppen, klachten kregen na het stoppen.
Ik heb klachten terwijl ik de pil slik ! herkent iemand dat?
Klachten :
Enorm emotioneel, stemmingswisselingen, slaapproblemen, warmteaanvalletjes (opvliegertje ?
Gewrichten aan 1 kant : heup, bekken, voet, schouder en rug. Spierpijn idem. Enorm gespannen en flink depri. Alles kan op een burn-out wijzen
oh ja : vergeet ik bijna na de waslijst: mijn darmen.
Periode enorm zere borst gehad.
Tijdens stopweek duidelijk minder bloedverlies.
Tja kan dat ?
Overgang door de pil heen of moet ik toch denken aan overbelasting enz.
Word vaak gezegd dat de overgang zo onderdrukt wordt door de pil maar ik begin te twijfelen !
herkenning ?

Groet
Luna

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Re: Aan de pil maar toch klachten!

Bericht door Rian » za 28 sep 2013 14:35

Hallo Luna,

Dat met pilgebruik de overgang niet zomaar gewoon doorgaat, wil niet zeggen dat je geen klachten kan hebben of je niet door de pil heen de overgang kan voelen.
Over klachten bij pilgebruik wordt nogal wat geschreven op dit forum. Misschien moet je het nog eens doorspitten.

Het lastige bij hormoongebruik is dat natuurlijk ook het hormoongebruik zelf (vroeg of laat) ervoor kan zorgen dat je hormonale klachten ontwikkelt.
Ook dat schrijven vrouwen nogal eens op dit forum, dat na stoppen met de pil juist minder hormonale klachten geeft.
De anticonceptiepil is best een zwaar middel dat behoorlijk wat hormonen bevat om te kunnen zorgen dat het tot gegarandeerde onvruchtbaarheid leidt bij een vrouw. Er is wat voor nodig om zulke natuurlijke processen uit te schakelen.

De draagkracht van zulke ingrepen wordt een stuk lager als het lichaam aan de overgang begint en dan wordt een middel zoals de pil opeens een veel zwaardere belasting.

Elke klacht die als verschijnsel bij de overgang kan optreden, kan in principe ook een andere, niet hormonale oorzaak hebben en een uiting zijn van iets anders.

Je lichaam goed kennen en weten hoe het altijd reageerde op je eigen natuurlijke hormoonschommelingen en hoe dat verandert als de meer onvoorspelbare schommelingen van een begonnen overgang hun intrede doen, is een waardevol en belangrijke houvast om voor jezelf te "weten" of iets wel of niet bij je overgang hoort. Dan nog is het moeilijk genoeg.

Helaas, met al het (pil)hormoongebruik en anderszins ingrijpen in onze natuur, zijn we vaak het contact daarmee kwijt.

Rian

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » za 28 sep 2013 20:10

Dag Rian,

Dank voor jouw reactie.
Een deel van wat jij aangeeft kan ik plaatsen behalve het deel van' je lichaam goed kennen en weten hoe het daarvoor reageerde '
Dat lijkt me nu juist iets wat dus niet in de overgang (begin van?) opgaat
Als er iets wel duidelijk is dat vrouwen (en ikzelf ben daar een van) in de overgang juist hun lichaam niet meer snappen, en geest trouwens ook niet.
'hoe het daarvoor was" lijkt daarbij juist niet veel duidelijkheid te geven.
Dat lees ik hier bij vrouwen met en zonder pil.
Hoe kan je het ook weten want je komt volgens toch in een onbekend hoofdstuk ?

Groet
Luna

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Anitab » ma 30 sep 2013 10:17

Hoi Luna,

Weet precies wat je bedoelt, heb 35 jaar de pil geslikt en ben afgelopen februari gestopt.
Jaren heb ik lopen "zeuren" met allerlei vage klachten, lichamelijk en geestelijk.
Ben regelmatig bij de huisarts geweest en nooit kwam er wat uit.
Door de pil had ik dus regelmatige "bloedingen" en kwam het idee van overgang niet eens bij me op, maar ook bij de ha niet.
Nu achteraf weet ik dat ik al jaren bezig was met de overgang maar het alleen niet door had vanwege het pilgebruik.
Blij dat ik toch heb besloten te stoppen, de klachten werden wel wat erger maar het gevoel dat eindelijk geen "troep" meer in mijn lichaam kwam overheerste wel in positieve zin.
Nu denk ik wel eens "was ik maar eerder gestopt", maar ja helaas en natuurlijk beter laat dan nooit, maar toch.....
Weet dus uit ervaring dat de pil de overgang niet tegenhoudt, in ieder geval de verschijnselen niet.
Sterkte.

Groeten,
Anita

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 30 sep 2013 12:48

Dag Anita !

Dank voor jouw reactie .
Toch opvallend hoe weinig reply daar op komt.
Jouw gevoel daarover destijds is ook de mijne nu: zou het dan 'gewoon' de overgang zijn die er door heen komt.
Ik wil zelf ook gaan stoppen zit nog in medisch onderzoektraject nu, maar als dat wat achter de rug is, of in elk geval er geen dingen uit komen, dan wil ik dat ook doen.
Zie er ook tegen op. Heb wat minder het gevoel van 'troep in mijn lijf' al is dat waarschijnlijk wel zo.
Ik had 7 haar geleden goede redenen om met de pil te starten en heeft mijn menstruatie een stuk leefbaarder gehouden een aantal jaren. Voor mij heeft het lange tijd veel goeds gegeven.

Nu de overgang aan de poort klopt (ik hoop al wat langer;) vind ik het wel een moment om over stoppen te denken.
Gewoon omdat toch een keer moet en ik er de leeftijd voor heb.
Maar wel met frisse tegenzin hoor.
Weer afwachten wat dat brengt. verwacht wel nodige aanpassingsperiode
lijkt me logisch.
Mijn menstruatie heeft me altijd bijzonder tegengestaan. Nooit soepel verlopen met en zonder pil.
Dank voor jouw reactie fijn dat nog beter gaat steeds.

Groet
Luna

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Wilma » ma 30 sep 2013 13:40

Lunar schreef:
za 28 sep 2013 20:10
Een deel van wat jij aangeeft kan ik plaatsen behalve het deel van' je lichaam goed kennen en weten hoe het daarvoor reageerde '
Dat lijkt me nu juist iets wat dus niet in de overgang (begin van?) opgaat
Hallo Lunar,

Mijn ervaring is dat zeker in het begin van de overgang op gaat.
Als je lichaam goed kent, en weet hoe het reageerde tijdens je cyclus, voel je ook dat het verandert. En wat er verandert.
Ik voelde goed dat mijn menstruatie pijnlijker werd, ik was veel moeier tijdens menstruatie, en had bijvoorbeeld meer hoofdpijn voor die dagen, dan voor de overgang. Ondanks dat mijn menstruatie toen nog regelmatig was.
De cyclus ging heel anders aanvoelen. Emotieveranderingen waren bijv ook sterker.
Zo waren er allerlei dingetjes die ik kon plaatsen als 'er gebeurt iets met mijn hormonen. Ze doen anders dan vroeger'

Bij pilgebruik is dat inderdaad niet zo te volgen, omdat de pil je lichaam laat geloven dat het zwanger is, en je geen cyclus met eisprong en menstruatie meer hebt.

Wilma

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 30 sep 2013 13:59

Dag wilma,

Verwarrend wat jij schrijft : want : jij spreekt over de cyclus zonder pil toch?

En het gaat mij juist om de overgang tijdens gebruik van de pil.
In de laatste regels geef je aan dat dat idd met pil stuk lastiger is.
ook over die eisprong lees ik vaak dat je die onmogelijk kunt voelen want die is er immers niet :
Al die 7 jaren pilgebruik was mijn ervaring anders : rond de eisprong
had ik wel dezelfde 'gevoelens' als daarvoor zonder pil.
bovendien : je lichaam goed kennen qua hormonen, ik heb mijn hele volwassen leven nogal wat wisselingen gekend op dat gebied. Ene maand hoofdpijn en dan weer niet.
Emotioneel en dan weer niet enz enz. Ook omstandigheden spelen een grote rol. Ik heb nooit echt kunnen bouwen op maandelijks
Steeds zelfde patroon : en nu al helemaal niet.
Is ook nog de vraag of iemand doorslikt of stopweek inlast.

Groet luna

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:

Bericht door Anitab » ma 30 sep 2013 14:29

Hoi Luna en Wilma,

Ben op 15 jarige leeftijd met de pil begonnen op aanraden van de arts en heb hem al die tijd geslikt, soms met soms zonder een stopweek, net hoe het zo uitkwam.
Heb er nooit bij stilgestaan wat er dan eigenlijk in je lichaam gebeurt.
Nu, na het stoppen, gebeurt er een heleboel.
Langzaam maar zeker begin ik dingen te herkennen omdat ze vaker gebeuren, door al die jaren de pil heb ik geen referentiekader van hoe het zou moeten zijn of hoe het daarvoor was.
Veranderingen herken je dan ook niet als zodanig, meer van "er gebeurt iets, wat zou dat betekenen".
Dank zij het jarenlange hormoongebruik moet ik nu mijn lichaam weer leren kennen, ik begin eigenlijk weer helemaal overnieuw en dat valt met de schommelende hormonen niet mee.
Probeer zoveel mogelijk naar mijn innerlijke stem te luisteren en accepteer maar wat er komt.

Groeten,
Anita

La71
Berichten van La71
Onderwerpen van La71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door La71 » ma 30 sep 2013 14:58

Hoi Lunar,

Ik slik de pil 3 strippen door en dan stop ik. Maar ik heb wel steeds meer moeite met de eerste strip na de stopweek. Kom moeilijk op gang om zo maar te noemen.
Ook in de stopweek wordt het steeds later dat ik mijn menstruatie krijg. Eerst kon ik de klok er op zetten, dat het op vijdag kwam, maar nu is het soms al maandag, terwijl ik op dinsdagavond weer moet beginnen met de pil. Ik merk wel als het een drukke periode is of ik ga laat naar bed, dan lijkt het wel of de klachten, ook met de pil, extreem terug komen.

Groetjes Lammy

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 30 sep 2013 16:24

Hoi Anita en Lammy,

@anita : ja herkenbaar, ik vraag mezelf af of dat echt je lichaam leren kennen is of meer ' je lichaam zoals die nu is'?
Had gisteren gesprekje met mijn 6 jaar oudere zus : nooit pil gebruikt in haar leven: maar zelfde verwarring en ook niet weten wat te verwachten..
jaar bijna niet meer gemenstrueerd en ineens weer opnieuw.

Geeft de pil wel meer verwarring ik weet 't niet zo
@lammy doorslikken wil ik ook maar meestal na 1,5 strip las ik stopweek in max 2 strips.
In stopweek duurt het bij mij ook steeds langer (5 de a 6e dag) en het is ook steeds minder qua bloeding. Stress en slaapgebrek enz alles kan invloed hebben idd
maar daar had ik ook zonder pil.

Groet luna

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 14 jul 2014 14:03

hoi dames,

ik loop al 2,5 jaar te tobben met mijn gezondheid, en kreeg naast ernstige bewegingsklachten een hele zooi rare 'klachten'
Je kunt ze allemaal op burn-out gooien of stres..en op de overgang. Net als velen van jullie krijg ik het antwoord niet echt.
Ik slik de pil nog en heb klachten (slaapproblemen, hitte aanvallen, hoofdpijn en sinds kort vaginale klachten)
Volgens huisarts kan dat onmogelijk door de overgang komen: d.w.z.: doordat ik de pil slik.

Zelf denk ik en lees ik hier ook wel dat de klachten ook dwars door de pil komen. ook mijn menstruatie in de stopweek is veel minder qua bloeding.
Huisarts adviseerde mij rustig om tot 55 jr de pil door te slikken, 'geen enkel probleem'! vlg hem. Dat was ook in mijn geval het beste.

Ik begin erg vraagstukken te zetten bij de pil, vooral omdat ik nu niet weet wat wat is. Is het de pil? Ben ik het zelf? Is het de overgang?
Ik ben i.v.m klachten er 8 jaar geleden mee gestart omdat de migraine en pms mijn leven enorm negatief beïnvloeden.
Maar de klachten er nu zijn geven ook vraagtekens. Dus gaan stoppen. heb uiteraard behoorlijke zorgen wat er dan volgt. Maar tegelijk is angst ook vaak echt een slechte raadgever. nu heb ik gehoord over afbouwen
wie heeft daar ervaring mee ? s.v.p. :gaat om anticonceptiepil
en niet over andersoortige hormoonpillen.
Ik vraag me af wat dus beter : gewoon ineens stoppen of afbouwen ? Vraag me af of dat niet extra onduidelijk geeft

groet luna

IngridV
Berichten van IngridV
Onderwerpen van IngridV
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door IngridV » di 15 jul 2014 20:17

Hallo

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar toen ik een keer bij mijn HA was en ze zag dat ik de pil nog slikte (ik werd toen bijna 50 jaar) zei ze tegen mij " zou je niet eens stoppen"!
Na een aantal dagen er veel over gelezen te hebben, kwam ik tot de conclusie dat de pil na je 50e wel erg slecht is en veel risico's met zich mee brengt. Dus ik ben gelijk gestopt.
Ik ben helemaal gezond en ik heb er geen afkickverschijnselen van gehad. Eigenlijk voelde ik me geweldig, eindelijk weer zonder pillen. Puur natuur!

Ik heb zo af en toe wel wat overgangsklachten, maar door het lezen van het forum weet ik dat dit erbij hoort, dus dat geeft rust.
Als ik weer eens warmte golven heb of zo, moet ik zelfs een beetje lachen! Ik en mijn overgang!

Afbouwen heb ik dus geen ervaring mee, maar aangezien het gebruik van de pil risico's met zich meebrengt zou ik er niet te lang over doen. Gewoon puur natuur.
Heel veel succes met je zoektocht. En blijf in beweging!!

Ingrid

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 15 jul 2014 20:32

Hoi Ingrid,

dank je. Na wat gebrainstorm gisteren met een paar vrouwen ook nog over gehad. Zie dat afbouwen eigenlijk ook niet meer zo zitten, beter maar totaal stoppen.
Wel bizar blijf ik het vinden die leeftijden die artsen noemen. 50 , 55...doe er maar een gooi naar blijkbaar.
Goed te weten dat het bij jou goed gaat!
Hoe lang slikte jij de pil ?

groet
Luna

IngridV
Berichten van IngridV
Onderwerpen van IngridV
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door IngridV » wo 16 jul 2014 23:04

Hallo Luna,

Ik heb achter elkaar zo'n 15 jaar gebruikt en daar voor een keer vier jaar en nog een keer een periode. Dus lang genoeg. Ik slikte deze, omdat ik niet zwanger wilde raken, maar mijn HA zei, dat dat wel een zeer kleine kans was als je 50 jaar bent! Maar ik zei tegen haar, je zou altijd zien dat ik de uitzondering ben. Dus ik hoop over vijf maanden mijn menopauze te halen, zodat die kans ook geweest is!
Groetjes,

Ingrid.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » do 17 jul 2014 08:55

Hoi Ingrid,

ja een zwangerschap op deze leeftijd is een horror idee m.i.
nu moet ik momenteel niet eens denken aan sex, dus die kans is uitermate klein hier :(
Klinkt of jij er redelijk goed door komt, zelfs kijk ik niet uit naar 'puur natuur' want die bezorgde de me juist voor de pil heel veel ellende.
Maar ik wil ook wel weten zo langzamerhand waar ik zit qua overgang. wat een gedoe dit.
Zou een wonder zijn als ik nou eens verrast zou worden, bij beter zonder pil als met..
door die overgangsellende kan ik namelijk van te voren bijna alleen rampscenario's bedenken..
Ik ga het weer ontdekken..

dank!
groet
Luna

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:

Bericht door Anitab » vr 18 jul 2014 20:08

Hoi Luna,

Heb zelf 35 jaar de pil geslikt en zomaar besloten te gaan stoppen.
Geen idee waarom eigenlijk, misschien iets uit mijn onderbewustzijn dat het wel genoeg vond zo.
Gewoon de strip halverwege weggegooid omdat ik het zat was die prut te slikken.
Ik kwam echt met een klap in de overgang terecht. Het ging al wel een tijdje, verschijnselen door de pil heen maar na het stoppen begon het feest goed ;)
Zal voor iedereen verschillend zijn, voor mij (ook achteraf) was het prima. Liever de hele hap in een keer als iedere keer een beetje.
Ben nog niet echt een post, af en toe om de paar maanden zeurt het nog een beetje maar mijn klachten zijn verdwenen.
Geen idee of dat zo blijft maar op dit moment voel ik me prima, geestelijk en lichamelijk.
Ik wens je veel wijsheid in je beslissing en sterkte.

Groeten,
Anita

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » za 19 jul 2014 09:19

Hai Anita,

dank voor jouw reactie weer. Goed te horen dat het nog steeds beter voor jou blijkt zonder i.p.v. met.

Je had over 'onderbewustzijn'..ja ik weet ook niet precies wat het is, maar het is bij ook gewoon de leeftijd.
allerlei klachten geven gewoon vragen 'komen ze door de hormonen?'
enz enz. Plus dat ik gewoon weet op deze leeftijd dat het moment toch komt dat ik keer moet stoppen.
Mijn huisarts raad mij doorslikken tot 55 aan (ja, echt!)

Maar ik ben het ineens zat! Slik ook de nodige andere pillen de laatste 2 jaar en op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat waardoor veroorzaakt wordt. Mijn vertrouwen in de medische wereld is er niet bepaald op vooruit gegaan, en wantrouw zelfs die pil adviezen.
Lijkt of er over hormonen maar wat op los gegokt wordt. Bizar! Heb meer aan de ervaringen van andere vrouwen en dan maar proberen te vertrouwen en te berusten in mijn eigen.
dank!

Groet
Luna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht