Wel / niet begin overgang

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Gertje
Berichten van Gertje
Onderwerpen van Gertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Wel / niet begin overgang

Bericht door Gertje » di 02 okt 2012 19:51

Hallo dames

Ik ben 42 jaar en gebruik de pil. De laatste maanden ben ik tijdens mijn stopweek steeds angstig en wacht ik op mijn menstruatie, die steeds vaker niet of nagenoeg niet komt. Iedere keer weer de vraag, ben ik zwanger of niet. Ik heb zelfs al eens een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief.
Hebben anderen hier ervaring mee. Hoe kun je, als je de pil slikt, merken of je begint met de overgang?

Ik heb dit zelfs besproken met mijn huisarts, in combinatie met andere klachten: hartkloppingen, benauwdheid, vermoeidheid. Doordat tijdens onderzoek bleek dat mijn hartslag ruim boven de 100 is ben ik nu doorgestuurd naar de cardioloog en wordt in eerste instantie niet gedacht aan de overgang. Ook omdat ik, volgens mijn huisarts, nog maar kort geleden (3 jaar) nog bevallen ben van mijn jongste dochter.

Wie kan mij iets mee vertellen of mijn gedachten over een beginnende overgang misschien wel de juiste zijn of niet.

Gertje

Mieke
Berichten van Mieke
Onderwerpen van Mieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Wel / niet begin overgang

Bericht door Mieke » di 02 okt 2012 23:21

Hallo Gertje,

Als je 42 bent is je overgang meestal al wel een poosje begonnen.
Niet iedereen merkt daar iets van, maar bijv. na een bevalling kan dan blijken dat je lichaam de oude hormoonhuishouding niet meer krijgt opgepakt, maar terugvalt op de hormonale schommelingen van de overgang die al eerder begonnen was.

Hormonale verschijnselen worden aan de andere kant ook weer niet altijd door de overgang veroorzaakt.
De pil is natuurlijk ook geen onschuldig middel, maar grijpt stevig in in de natuur van vrouwen.
Sowieso als je overgang is begonnen en je veel gevoeliger wordt voor alles, en dus ook voor het ontwikkelen van mogelijke bijwerkingen.

Het is altijd maar de vraag of de verschijnselen die je hebt, overgangsverschijnselen zijn die je door de pil heen voelt, of dat de pil juist die verschijnselen oproept

Mieke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht