Helpt de pil tegen overgangsklachten?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Helpt de pil tegen overgangsklachten?

Bericht door Lee64 » ma 04 jul 2011 22:28

Hallo dames

Vandaag heb ik op 47 jarige leeftijd voor het eerst de pil voorgeschreven gekregen van mijn huisarts. Ik was daar omdat ik me al tijden heel beroerd voel. Heb heel veel narigheid meegemaakt en er is afgelopen december een forse 'burn-out geconstateerd.
Door middel van een hersteltraject gericht op lichaam, geest en manier van leven ging het aanvankelijk beter. Na weer nieuwe tegenslagen (hoeveel kan een mens hebben?) kreeg ik weer een terugslag en sindsdien gaat het steeds slechter eigenlijk en ben ik inmiddels aangewezen op kalmeringspillen om nog enigszins te kunnen functioneren, iets wat ik echt heel erg vind en waar ik graag vanaf zou willen maar was ik aanvankelijk 'gewoon' uitgeput van lichaam, geest en ziel.

Nu heb ik soms het gevoel dat ik dood ga of gek word: heel erge hartkloppingen, paniek, hele nachten wakker liggen enz. enz.

Toen ik tegen de huisarts zei dat ik naast al die stress in mijn leven nu ook nog steeds maar vloei, weken achterelkaar....... legde hij ineens de link met de overgang en schreef me de pil voor. Op die manier hopen we allebei dat ik weer kan stoppen met de kalmeringspillen.

Echter.... ik heb nooit eerder de pil geslikt. Geen ervaring dus. Zal het pilgebruik echt mijn klachten gaan verminderen denken jullie?
Ik hoop zo op reacties.

groetjes, Lee

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Re: Helpt de pil tegen overgangsklachten?

Bericht door Lee64 » wo 06 jul 2011 07:39

Hallo dames

Mijn vorige berichtje is al wel gelezen maar er is nog niet op gereageerd helaas. Het was te lang en niet duidelijk genoeg denk ik.
Mijn vraag is: helpt de pil tegen overgangsklachten? (enge hartkloppingen, paniek, amper nog kunnen slapen enz. enz.)
Ik was nooit aan de pil maar heb die nu dus voorgeschreven gekregen van de huisarts. Is dat een goed idee? Hij zit ook aan antidepressiva te denken maar die weg durf ik eigenlijk niet te gaan. Bang voor de bijwerkingen en bang om er niet meer vanaf te komen.
Ik hoop op antwoorden.

een wanhopige Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » wo 06 jul 2011 09:25

Hoi Lee,

Ja de pil helpt tegen overgangsklachten, alleen.............. schiet je er geen fluit mee op, want ooit zal je toch moeten stoppen, en zal je op eigen kracht door de overgang heen moeten, vaak zijn dan de overgangsklachten velen malen erger, heb het zelf meegemaakt namelijk. Het komt omdat de oestrogenen die je met de pil toedient an het lichaam ineens weg zijn en dan val je in een diep gat.

Succes met beslissen,

Dorothea.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 06 jul 2011 10:40

Oh my god, dat klinkt niet best Dorothea!

Maar ja het gat is nu al zo diep dat ik al die overgangsklachten misschien beter later kan handelen dan nu. Vanwege een 'burn-out (jarenlange overbelasting) steven ik op een arbeidsongeschiktheid af (ben al ziek sinds 15 december), mijn zoon staat op een wachtlijst om opgenomen te worden in een psychiatrische kliniek maar heb ik nu nog dagelijks om me heen en nu wordt mijn man ook nog werkloos kregen we te horen.

Zonder overgangsverschijnselen voel ik me dus al behoorlijk rot en van dit alles kan ik beter eerst herstellen en dan later nog eens het gevecht met de overgang aangaan denk ik. Nu kan ik die paniekmomenten, hartkloppingen, de duizeligheid, al die nachten wakker liggen en het niet functioneren er zeker niet bij hebben.

Dank jullie wel voor jullie reacties in ieder geval! Ik heb al veel gelezen op het forum, nooit geweten dat die overgang zo verschrikkelijk is.

groetjes van Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 06 jul 2011 12:18

Hoi Lee,

Jeetje wat een tegenspoed heb je zeg, sterkte met je beslissing.

Dorothea.

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marie » wo 06 jul 2011 13:23

Hoi Lee,

Ik heb geen ervaring meer met de pil sinds mijn 22e.
Waarschijnlijk zal het wel die hevige bloedingen doen afnemen.
Kijk het een half jaartje aan hoe je je hierbij voelt en of het helpt?

Sterkte met alles,

Groetjes, Marie

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 61

Bericht door Greta51 » wo 06 jul 2011 13:53

Hoi Lee,

Ik begrijp je dilemma maar al te goed, ik zit in een soortgelijke situatie en dan heb je al je energie gewoon nodig om al die ellende te handelen. Heb je daarbij ook nog eens heftige overgangsklachten is het niet zo gek dat je aan deze oplossing denkt. Tegelijkertijd schiet je er op de lange duur niks mee op omdat je ooit toch door die overgang heen moet. Maar nogmaals, ik snap je wel, ik twijfel er zelf ook wel eens over.

Laat je weten wat je besloten hebt?

Sterkte ermee,
Greta.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 06 jul 2011 19:52

Hoi Greta en de anderen,

Fijn jullie reacties!
Ik heb besloten de pil te proberen. Heb geen hele hevige bloedingen Marie wel wat onregelmatig en lang achter elkaar maar dat vind ik allemaal niet zo erg. Ik heb vooral last van hartkloppingen, duizeligheid, hele nachten wakker liggen en het niet meer kunnen functioneren eigenlijk. Ook heb ik een kort lontje en dat kan ik in de situatie met mijn zoon helemaal niet gebruiken.
Vooral de hartkloppingen vind ik heel eng en dat is helemaal niet ik. Ik krijg er het gevoel van dat ik of acuut dood neer ga vallen of ter plekke hartstikke gek word.

Hoe lang zou het kunnen duren voor ik iets merk van het effect van de pil?

groetjes, Lee

ps Greta zitten wij echt in het zelfde schuitje? Ik heb soms het gevoel dat ik in een regelrechte nachtmerrie leef en dat het nooit meer goed komt met ons gezin.

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » wo 06 jul 2011 21:26

Hoi Lee,

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt en of je opknapt
Zelf heb ik ook al jaren last van angsten en paniek e.d.

Succes in elk geval.

Groetjes,
Marie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 06 jul 2011 21:29

Hoi Lee,

Ik begon het na ongeveer 6 maanden te voelen, een beetje je oude ik weer voelen.

Sterkte met alles,

Dorothea.

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 61

Bericht door Greta51 » do 07 jul 2011 02:40

Hoi Lee,

Ja onze situaties lijken op elkaar, zal er niet al te inhoudelijk op ingaan maar ik snap helemaal dat je aan het einde van je Latijn bent. Ik hoop van harte dat je op gaat knappen van de pil. Ik heb zelf wel een lichte dosis antidepressiva en neem soms een kalmeringsmiddel als ik paniekerig ben en hartoverslagen heb.

Hoofd omhoog hoor, je bent sterker dan je denkt.

Greta.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » vr 05 aug 2011 17:53

Hallo dames

Ik weet even niet wat ik moet doen.... Ik slik nu dus een aantal weken de pil en de allerergste klachten zijn wel wat afgezwakt maar happy of maar een heel klein beetje mijn oude ik voel ik me nog steeds niet helaas.

Na de 1e strip durfde ik niet te stoppen omdat ik bang was dat mijn klachten in alle hevigheid terug zouden komen..... nu zit ik halverwege de 2e strip en krijg steeds meer menstruatie-achtige klachten: opgezette buik, vage rug en buikpijn en....... wat bloedverlies (spotting?) ondanks het pilgebruik.

En nu weet ik niet wat ik moet doen? Gewoon doorslikken of nu nog toch een stopweek inlassen halverwege deze 2e strip? Mijn huisarts kreeg ik niet te pakken vandaag maar de assistente zei dat ik nu moest stoppen. Hier ergens op het forum las ik echter iemand die doorslikte......

Of een betere vraag voor dit forum: waar herkennen jullie je het meest in? Nu stopweek inlassen of doorslikken? Hoop op antwoorden!

Lee

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 16 jan 2012 10:01

Hallo dames

Ik ben gestopt met de pil!

Hoewel de pil aanvankelijk zeker hielp tegen mijn ergste klachten: de hartkloppingen en paniek werden minder, ik ging weer beter eten en kwam eindelijk weer eens wat aan wat hard nodig was, het vloeien werd weer regelmatiger (al is er ook een poliep weggehaald wat ook invloed had op het vloeien) en ook had de pil geloof ik wel een positieve invloed op mijn slaap.
(Dat laatste weet ik echter niet helemaal zeker omdat ik ook een online slaapcursus heb gevolgd en hele moeilijke dingen in mijn leven waar ik toch geen invloed op heb meer probeer los te laten.)
Ik was heel lang in de ziektewet vanwege een 'burn-out en na een jaar met afwisselend wel en niet re-integreren, terugslagen en vooruitgang en vervangend werk, werk ik eindelijk weer in mijn eigen werk. Of de pil hier invloed op had op het weer kunnen functioneren weet ik niet maar zou zeker kunnen.

Toch voelde het slikken van de pil niet altijd even goed, mede door alles wat ik hier gelezen heb over hormoontherapie. Ook het feit dat ik niet weet wanneer ik nou echt zelf mijn laatste echte eigen menstruatie heb i.p.v zo'n pil-onttrekkingsbloeding vind ik niet handig.
En toen ik me tijdens mijn laatste stopweek ineens veel minder somber en minder zenuwachtig voelde dacht ik ineens ik begin niet niet meer. De pil kan immers ook bijwerkingen hebben. Want al hielp de pil aanvankelijk dus wel, de laatste tijd kreeg ik het gevoel dat de pil misschien wel averechts werkte en dat ik er juist somberder van werd. Ook had ik een beetje het gevoel dat ik niet verder kom in het proces van de overgang.

Vind het wel eng om gestopt te zijn want weet totaal niet hoe het nu verder zal gaan met me! Zowel lichamelijk als geestelijk. Voordat ik met de pil begon was ik namelijk echt suïcidaal geworden van hoe ellendig ik me voelde, ellendig door de overgang die me zo verschrikkelijk overvallen had en ellendig door alle stress en narigheid in mijn leven. Het gekke is wel dat hoe eng ik het ook vind, ik me wel beter voel op de 'een of andere manier. Weet alleen niet goed hoe ik het moet omschrijven wat er nu anders is vergeleken met een paar weken geleden.

Wil iemand hier op reageren misschien? En weet iemand hoelang het nou eigenlijk duurt voor mijn lichaam 'pilvrij' is zeg maar na het stoppen?

groetjes van Lee

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » ma 16 jan 2012 10:31

Hoi Lee,

Je moet altijd naar je gevoel luisteren dus ik denk dat je niet moet twijfelen verder.
De bijwerkingen staan je tegen en dat is een goede reden toch.

Ik geloof dat wel vrij snel je lichaam weer gewend is als je gestopt bent.

Mijns inziens kan een pil niet helpen tegen angst en paniekklachten, maar correct me if I am wrong.

Ik slik een minimale dosis aan antidepressiva om de angstklachten wat te dempen/draaglijker te maken voor mezelf.

Sterkte met alles,
Marie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » ma 16 jan 2012 13:05

Hoi lee,

Ook dat duurde bij mij een week of zes.

Hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.

Groeten,
Dorothea.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 18 jan 2012 12:38

Hallo Marie en Dorothea (tuurlijk heb ik wat aan je antwoord ;))

En om terug te komen op Marie: Ik weet niet of de pil helpt tegen angst en paniekklachten maar het lijkt me wel logisch want die angst en paniek worden bij ons allemaal toch veroorzaakt door onze hormonen? ( hormoontekort of teveel of de schommelingen of wat dan ook dat weet ik ook niet precies)
Voor de overgang was ik namelijk niet bekend met paniekaanvallen en met mij velen niet, lees ik her en der op het forum. Ook had ik nooit hartkloppingen en toen ik ze wel had en daarna de pil ging slikken verdwenen mijn hartkloppingen.

Maar goed het is meer een ervaringsverhaal dan dat het wetenschappelijk onderbouwd is hoor. :) En ik wil zeker geen reclame maken voor de pil want vond het zelf een groot dilemma om 'm te gaan slikken, hormonen zijn nu eenmaal niet gezond maar toen kon ik even niet anders voor mijn gevoel.

En nu is mijn gevoel weer anders, ben blijkbaar weer wat verder in mijn overgang, dus ben gestopt. Luisteren naar ons gevoel is inderdaad het beste denk ik.

Bedankt voor jullie antwoorden weer! en ook weer sterkte!

hartelijke groet van Lee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht