Gestopt met anticonceptiehormonen. Kan dit de overgang zijn?

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Justme1974
Berichten van Justme1974
Onderwerpen van Justme1974
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Gestopt met anticonceptiehormonen. Kan dit de overgang zijn?

Bericht door Justme1974 » za 10 dec 2011 19:58

Hallo dames,

Het blijft maar door mijn hoofd spoken en daarom lid geworden hier, van dit forum. Hoewel ik begrijp dat niemand mij direct een ja of een nee kan geven natuurlijk.

Enkele maanden terug vroeg mijn huisarts mij hoe het zat met een verdere kinderwens. Wij hebben en dochter van 2,5 jaar oud en ik ben nu zelf bijna 38 jaar. Dit omdat hij het had over een mogelijke overgang. Ik ben weer vertrokken, heb er niets mee gedaan verder. En nu blijft het dus spoken. En ik ben niet voor alles bij de huisarts geweest of heb ik gedacht aan overgangsklachten. Eerder aan stress, ontzwangeren enz. enz.

Na de zwangerschap ben ik de nuva-ring weer gaan gebruiken. Af en toe al eerder ongesteld. Ook meer dan anders ongesteld. Ik ben nu twee maanden gestopt met de ring, ik wil geen hormonen meer. Onregelmatige cyclus, maar dat wijt ik aan het stoppen.

Ik heb periodes dat het zweet al langs mijn rug loopt, zelfs bij min 10. Ik hoef maar iets te doen of het is er. Momenteel heb ik dat niet, maar ik heb het snel warm.

Afvallen gaat heel moeizaam. Ik heb overgewicht en daar wijt ik dat zweten ook aan. Maar vraag het me dus af.

Stemmingswisselingen die ongezond zijn. Ik kan ook intens verdrietig zijn en heb nog nooit zoveel gehuild als in de laatst twee jaar.
Dat wijt ik aan het moederschap; je wordt er emotioneler van.

Libido van nul, terwijl ik dat van nature nou niet echt vervelend vind om te vrijen. Ik moet er nu niet aan denken. Ik geef de schuld aan de vermoeidheid van het ouderschap.

Slapen; ik word tig keren per nacht wakker en slaap gemiddeld een uur of 4 per nacht. Ik heb uitschieters dat ik lekker doorslaap, dat wel, maar dat is minimaal. Ik ben echt zo ongekend moe. Dat wijt ik aan; kind wel eens wakker (maar inderdaad; echt niet elke nacht).

Veranderingen in mijn lichaam; veel pijntjes, kwaaltjes. Onverklaarbare dingen ook. Uitslag op mijn handen, jeukerige huid, pijnlijk oor aan 'een kant, gevoelige slijmvliezen, droge huid. Meer lage rugpijn, pijn in zij en soms een soort krampen in rug, die doorschieten naar de buik en daarna op hol geslagen darmen. Allemaal dingen die ik nog nooit gehad heb en waar ik echt wanhopig van word.

Mijn onvoorspelbaarheid in stemmingen vind ik echt vervelend. Ik ken mezelf amper nog op sommige momenten. Het huilen, het ongekend boos kunnen zijn en dat ook niet meer tegen kunnen houden. De lichamelijk klachten waar ik van in de war raak. De pijntjes die je steeds hebt. Ik weet het simpelweg even niet meer.

Vraag is bovenal; zou dit inderdaad te maken kunnen hebben met de overgang?

Justme

Yolanda19622
Berichten van Yolanda19622
Onderwerpen van Yolanda19622
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Re: Gestopt met anticonceptiehormonen. Kan dit de overgang zijn?

Bericht door Yolanda19622 » za 10 dec 2011 21:38

Hallo justme,

Ik kan jou niet vertellen of je in de overgang zit.
De symptomen lijken er wel op.
Ik wens jou heel veel succes met jou klachten, maar ik weet hoe je je voelt.

Yolanda

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » za 10 dec 2011 23:32

Hoi Justme,

Je kunt zeer zeker wel verschijnselen hebben die op de overgang wijzen.
Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me sterk dat je niet in de overgang zit.
Als je hier gaat lezen zal je zien dat er veel vrouwen van jouw leeftijd zijn met dezelfde soort klachten.

Veel sterkte!

Greta.

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » za 10 dec 2011 23:45

Justme1974 schreef:
za 10 dec 2011 19:58
Af en toe al eerder ongesteld. Ook meer dan anders ongesteld. Ik ben nu twee maanden gestopt met de ring, ik wil geen hormonen meer. Onregelmatige cyclus, maar dat wijt ik aan het stoppen.
Hallo Justme,

Ja dat kan ook met het stoppen te maken hebben. Je eigen hormonale cyclus die weer op gang moet komen.
Tel daarbij op de beginnende overgang (want op je 37e kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je overgang is begonnen) dan heeft je lichaam op het moment flink wat te doen.
Niet zo gek dus dat je daar op het moment zoveel verschijnselen van ondervindt.

Lieke

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » zo 11 dec 2011 01:31

Hallo dames

Ik weet het niet of je overgang is begonnen...maar vind het knap dat je huisarts erover begint. Ik was veel te jong 42 zei hij. Dus dat vind ik al knap. Het zou wel zo kunnen zijn. Toen ik met hormonen stopte (de pil) reageerde ik ook in mijn ogen heel vreemd, dit heeft wel 3 tot 4 maanden geduurd.

Zou nog even afwachten hoe het loopt. Kan wel 6 maanden duuren voordat je die hormonen echt kwijt bent, soms wel langer. Maar kan ook de overgang zijn. Ja en dan is de vraag wel moeilijk .....kinderwens.

Heel veel sterkte Gippy

Justme1974
Berichten van Justme1974
Onderwerpen van Justme1974
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Justme1974 » wo 16 nov 2016 17:50

Hallo

Ik zit even met een vraag; Op dag drie van mijn cyclus is er bloed geprikt. FSH en Oestradiol. Dit n.a.v. een positieve thuistest en klachten die ik al een poos ervaar. Het FSH was 7.1 en geeft dus niets aan. Oestradiol is 0,14. De huisarts heeft het verder niet toegelicht.
Al zoekend op internet kom ik meerdere betekenissen tegen. Hoe moet ik deze waarde nu interpreteren?

Folliculaire fase 0.10 - 0.57 nmol/l
Ovulatoire fase 0.18 - 1.15 nmol/l
Luteale fase 0.12 - 1.09 nmol/l
Postmenopausaal 0.02 - 0.18 nmol/l

Justme

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » do 17 nov 2016 18:15

Hallo,

Ik denk dat je er niet meer uit kunt halen dan dat op dat moment niet aan je bloed te zien was of je overgang is begonnen

Rianne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht