Sinds een paar maanden gestopt met de pil

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Patries72
Berichten van Patries72
Onderwerpen van Patries72
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Sinds een paar maanden gestopt met de pil

Bericht door Patries72 »

Dag allemaal,

Pfff lees hier veel klachten die ik ook heb sinds ik een paar maanden geleden gestopt ben met de pil nou had ik dat maar nooit gedaan. Ik dacht ik ben 48 menstruatie had ik al een keer niet gehad en dacht dus ben in de overgang. Dus stoppen met die handel. En sindsdien allerlei klachten rugpijn weeïge onderbuik gevoel. Tussen door weer gewoon mijn menstruatie gehad. Daarna weer buikpijn en dan ga ik googelen nou had ik beter niet kunnen doen. Lees de ergste verhalen over eierstokkanker of baarmoederkanker. Ben ook naar de huisarts geweest heeft me wal wat gerustgesteld maar dan lees ik weer dat eierstokkanker een sluipmoordenaar is. Heb de buikpijn met vlagen ooit dagen niet en dan weer wel trekt ook door naar mijn rug. Ben inmiddels naar een acupuncturist geweest die heeft door middel orgaan massage mijn buikklachten wel wat verminderd wat betreft mijn darmen. Ze kon ook vertellen dat ik me zorgen maakte om iemand haar gezondheid. Later besefte ik pas dat het om mezelf ging. Misschien ga ik nog een afspraak maken zij kan je ook helpen met overgangsklachten. Soms gaan de engste dingen door mijn hoofd dat ik inderdaad kanker heb omdat ik de vage klachten blijf houden. Ben verder niet-echt moe en redelijk fit maar die gedachte blijven maar malen.

Patries
Anja2801
Berichten van Anja2801
Onderwerpen van Anja2801
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Sinds een paar maanden gestopt met de pil

Bericht door Anja2801 »

Hallo Patries,

Eerder schreef ik dit al eens over mijn stoppen met de pil.
Als je de pil gebruikt heb je geen menstruaties. De pil regelt je hormonen.
Als je stopt met de pil moet je lichaam dat weer zelf gaan leren doen. Je lichaam was dat niet meer gewend, dus dat dat met horten en stoten gaat en je daar wat klachten van kunt hebben is helemaal niet zo gek. We zijn geen 20 meer, het kost allemaal wat meer moeite.
Ik denk zelfs dat hoe langer je die overgang uitstelt met pilgebruik hoe groter de kans dat die moeizamer kan zijn.

Tegelijk loopt je systeem nu aan tegen het feit dat het daadwerkelijk met de overgang aan de slag moet. Met de pil hoefde en kon het daar niet op reageren omdat de pil je hormonen kunstmatig op peil houdt. Nu moet het opeens op alle fronten in actie komen. Je kunt immers niet om de overgang heen.

Als je er dan ook nog allerlei andere etiketjes aan blijft hangen, krijg je alleen maar meer spanning en stress in je lijf en dus meer klachten.

Wat jij beschrijft is echt gewoon de overgang die nu tevoorschijn komt, samen met het moeten herstellen van eerder hormoongebruik.
Daar helemaal niets van merken, dan zou je bij de uitzonderingen horen.

Anja
Plaats reactie