52 jaar,gestopt met de pil om te kijken of ik in de overgang ga

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Karin079
Berichten van Karin079
Onderwerpen van Karin079
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

52 jaar,gestopt met de pil om te kijken of ik in de overgang ga

Bericht door Karin079 »

Hallo,

ik ben net lid geworden. Ik ben volgende maand 53 jaar. Sinds mijn 30 gesteriliseerd, sinds mijn 50 aan de pil i.v.m. ernstige menstruatieklachten. Ik denk wat veranderingen aan mijn lijf te merken zoals onregelmatig ongesteld worden door de pil heen, droge mond, 2 x een opvlieger gehad, ben nu bijna 53 dus daarom besloten om met de pil te gaan stoppen.

Nou doet mijn cyclus ook anders omdat ik in het afgelopen jaar 60 kg afgevallen ben.

Vindt het best spannend; ga ik me anders voelen, zal ik nog vaak ongesteld worden hierna(ben het nu omdat ik gestopt ben afgelopen zondag) en zijn de klachten dan weer zo vreselijk erg als voorheen, of zet de overgang nu flink in en wordt ik het hierna niet meer of af en toe nog. Zal ik hevige of milde overgangsklachten krijgen. Maar ik kan ook niet eeuwig de pil blijven slikken. Dat is ook niet goed voor me

Ik hoop hier steun, begrip en ervaringen te vinden

Karin

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Re: 52 jaar,gestopt met de pil om te kijken of ik in de overgang ga

Bericht door Katje »

Hallo dames

Ik slik de pil microgynon 30 en ben 58 jaar. Ben echt bang om te stoppen omdat ik dan mijn klachten vol terugkrijg.
Bij de pil kun je niet zoals bij hormoon therapie geleidelijk afbouwen. Ik heb het een keer geprobeerd dit was in 2017 om met de pil te stoppen maar het gaf alleen maar doffe ellende.
Een vriendin van mij slikte de pil tot haar 60e verjaardag en is dan gestopt. Zij heeft niks gemerkt van de overgang ook geen opvliegers of zo.

Ik slik nog ff door.

Katje
Mech
Berichten van Mech
Onderwerpen van Mech
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd: 55

Re: 52 jaar,gestopt met de pil om te kijken of ik in de overgang ga

Bericht door Mech »

Hoi Katje!

Ik ben 55 en sinds januari 2018 gestopt met de pil. Daarna nooit meer mijn menstruatie gehad. Nu heb ik wel veel klachten daarna gekregen zoals verhoogde bloeddruk, glucose, opvliegers (overdag) en het sowieso heel snel warm hebben in het algemeen...Ook vrij lang pijnlijke voeten bij 't opstaan, maar dat is nu helemaal weg. Had vanaf 2018 paar jaar Nifidipine, maar dat is best vies spul.... Erge hoofdpijn (extra rood hoofd) en erge spierpijn in bovenbenen en armen (vooral toen de dosering nog hoog was) en jaartje later ineens vooral duizeligheid. Ben daar pas mee gestopt afgelopen mei. Ook had ik een periode Metoprolol retard erbij.
Momenteel heb ik last van hartoverslagen (jippie) en daar ga ik dan nogal op focussen. Vooral als ik in een situatie ben waarin ik er veel last van had ; Bv bij douchen, eten, een groot glas water drinken of bij irritatie/schrik...Zelfde idee als in de wachtkamer van de tandarts of dokter wat ik altijd al had :oops: . Stress gevoel wat ik zelf ook aardig kan aanwakkeren!! Maar hartoverslagen zijn ook een veel voorkomend probleem lees ik regelmatig!

Ben nu weer met 1 tabletje Metoprolol Retard per dag begonnen, maar zou weer met de pil beginnen ook eventueel een goede optie kunnen zijn??...... :?:
Een kennis van mij was ook gestopt met de pil toen ze 60 werd, en kreeg dusdanige problemen dat ze het nu alweer 3 jaar slikt. Zij bouwde ietwat af, door het momenteel om de dag te nemen.

Groetjes!
Mechteld
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht