Gynaecoloog schrijft pil voor

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Zoely2000
Berichten van Zoely2000
Onderwerpen van Zoely2000
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Gynaecoloog schrijft pil voor

Bericht door Zoely2000 » zo 03 mar 2019 09:58

Hallo allemaal,

Ik ben 43 en al een paar jaar goed aan het sukkelen.
Heel veel onderzoeken gehad waar niks uit kwam.
Het is op het moment zo erg dat de gynaecoloog me de pil zoely heeft voorgeschreven ben daar nu mee begonnen hoop zo dat het wat gaat doen en dat het wat dragelijker gaat worden. Heb al vaak uitgeroepen laat mij maar opnemen dit is geen leven zo. Net of er iets door me lichaam raast en jezelf geen controle meer hebt.
De ene keer geestelijk aan de grond en de andere keer lichamelijk een wrak. Geen moment meer rust en bij tijden gewoon uitgeschakeld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoop zo dat het wat dragelijker wordt ben er moedeloos van duurt nu al zo'n 5 jaar.
Sterkte allemaal.

zou graag wat reacties horen wie er ervaring heeft met zoely.

groetjes Sombertje

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Re: Gynaecoloog schrijft pil voor

Bericht door Lientje74 » za 09 mar 2019 16:26

Beste Sombertje,

De zoely heb ik 2 keer een korte periode gebruikt. (ong 2 weken) . Kreeg erge stemmingwisselingen, angsten, niet slapen, enorme tintelingen etc..
Het was de bedoeling voor minimaal 3 maanden te slikken. Maar dacht dat ik knettergek van die pil werd. Dus na 2 weken snel gestopt.
Toch na een aantal maanden nog een keer overstag gegaan omdat de overgangsconsulente en gynaecoloog verbaasd waren over de reactie van mijn lichaam en ik er te vlug mee zou zijn gestopt. Stom achteraf om me over te laten halen en niet naar mijn eigen intuïtie te luisteren.
De bijwerkingen waren zeker zo heftig weer. En duurde 3 maanden eer ik weer mn normale ik voelde met alle overgangsklachten.

Dit is mijn ervaring. Maar misschien kan jij er wel tegen. Als je op google zoely intypt kom je ook wel ervaringen tegen van dames die wel goed tegen de zoely kunnen en klachten een stuk minder zijn geworden.
Hier op het forum ook veel te lezen over pil en hormoongebruik.
Dames die ervaring hebben en ook wat het met je lichaam en geest doet als je later alsnog stopt en door de overgang moet gaan.
De overgang is niet op te lossen met pil of hormonen.
Zou zeggen verdiep je in de voor en nadelen.
Ik herken veel van je nare gevoelens en zou me ook graag goed willen voelen.

Groetjes Lientje

Zoely2000
Berichten van Zoely2000
Menopauzejaar:

Bericht door Zoely2000 » zo 10 mar 2019 16:23

Beste lientje,

Bedankt voor jou reactie, ben nu bijna twee weken bezig met de pil zoely. Ik voel me nog steeds ellendig heb de arts gebeld ze zegt dat ik minimaal 3 maanden door moet gaan. Maar twijfel elke keer weer of dat het niet beter is om te stoppen. Maar daarvoor was ik ook heel slecht en als ik nu al zou stoppen zou ik er waarschijnlijk ook niet achter komen of dat het op den duur wat gaat doen. Ik lig veel op bed boodschappen alleen gaat niet meer alles vliegt me aan. Als ik me ga douchen sta ik te trillen op me benen me hart voortdurend op hol. Al met al zware ellende weer op dit moment. Onbegrijpelijk vind ik het wat die hormonen allemaal met je doen accepteren vind ik moeilijk me hele leven staat stil kom bijna nergens meer terwijl ik daar juist zo weer naar verlang. Maar de klachten houden me in alles tegen.

Sombertje

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » ma 11 mar 2019 10:02

Beste Sombertje,

Ik hoop dat het wat mag gaan helpen voor jou de zoely. Als het te doen is qua bijwerkingen dan moet je het denk ik nog wel even de tijd geven. Je gynaecoloog herkent wel jou klachten behorende bij de overgang? Dat is al wel erg fijn.
Ik herken helemaal wat je schrijft, je vaak zo ellendig voelen. Niets te kunnen en wel te willen.
Zit zelf ook bijna al 2 jaar thuis en lig veel op bed. Rust is voor mij het beste ook.
Maar dan dat piekeren, denken dat hormonen dit allemaal kunnen veroorzaken.
Zo graag van alles te willen, maar je lichaam kan het gewoon niet.
Ik verlang soms ook zo heftig naar de tijd dat ik alle gewoon kon, wat ik wilde doen.
Erg moeilijk vaak en dan ook te accepteren valt niet mee.
Hoop dat je iemand in je directe omgeving hebt die je steunt .
Want het valt echt niet mee. Er is veel onbegrip, onwetendheid ervaar ik zelf.
Mijn man steunt en helpt me gelukkig veel.
Maar alle zorg voor ons gezin komt nu op hem aan.
Ik hoop dat je ook een beetje steun en herkenning op het forum hier kan vinden.
Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat de pil je wat mag helpen je beter te gaan voelen.

Lientje

Zoely2000
Berichten van Zoely2000
Menopauzejaar:

Bericht door Zoely2000 » vr 15 mar 2019 13:48

Hoi dames,

Ik heb een paar weken de zoely geslikt en werd er helaas heel erg misselijk van dus gestopt.
We zijn nu aan het kijken voor andere opties.
Het is wel heel erg makkelijk om zomaar te zeggen je moet die overgang 'gewoon' door pfff.
Als je gewoon steeds uitgeschakeld ben lichamelijk en geestelijk, dan snak je naar wat verlichting.
Dus bij deze vind ik het ook heel fijn om positieve reactie's te horen.

Groetjes sombertje

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 62

Bericht door Dorothea » vr 15 mar 2019 19:12

Dag Sombertje en andere dames,

Ja, die gynaecologen tegenwoordig die schrijven maar wat voor.

Ja, ik kreeg ook de pil voorgeschreven, en 6 maanden later kreeg ik een beroerte, een gewaarschuwd mens telt voor twee :oops:

En ja ik heb ook een zeer zware overgang, en dat al 12 jaar, dus kop op, er komt heus wel een einde aan, het leven is niet maakbaar zoals velen denken, tegenslagen horen erbij, beter een hormoon disbalans, dan een beroerte zou ik zeggen, en dan ben ik er gelukkig nog goed vanaf gekomen, je moet er toch niet aan denken dat je halfzijdig verlamd in een rolstoel terecht komt.

Dorothea.

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Claire » vr 15 mar 2019 21:43

Hoi Dorothea en anderen,

Een beroerte door de pil.... daar word ik even stil van. Gelukkig is het goed afgelopen.

Toch kan ik wel begrijpen dat hormonen dat kunnen veroorzaken, als ik zie hoe beroerd ze ons maken in de overgang. Waarom zou het dan door toevoeging niet zijn effect hebben.

Het is idd heel wat om er doorheen te gaan en dat is helaas voor de pechvogels hier ook niet ff. Maar ik ben - nu ik al een heel eind op weg ben - blij dat ik niet hoef te gaan stoppen met bijv. HRT. Jaren ouder met een hormoongevoelig lijf had ik dat geen fijn vooruitzicht gevonden. En die kennis heb ik opgedaan door de ervaringsverhalen van de schrijfsters hier te lezen. Dank daarvoor!

Eerlijk is eerlijk; de overgangstijd van 10 jaar die tot nu toe achter me ligt was ook geen fijne tijd, maar inmiddels heb ik zeker de hoop dat het beter gaat worden.

Veel sterkte voor iedereen.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht